Jag blir så förbannad.

Sv: Jag blir så förbannad.

Men vad är det med er? Är ni helt oemottagliga för verkligheten? Ser ni inte skillnad på hundrasers beteende? Gång på gång inträffar dessa händelser, som sätter fokus på kamphundarnas olämplighet att vistas bland folk och fä, men ni sticker huvudet i sanden.

Om det vore så enkelt att det BARA är vissa raser som är direkt olämpliga att vistas "bland folk och fä" så skulle det självklart vara enkelt att bli av med problemet, men tyvärr så finns det dåliga individer hos alla raser, och dåliga hundägare bland alla raser (har t.ex. sett åtskilliga BC´s, spaniels, terriers, spetsraser m.m. som är MINST lika okapabla att uppföra sig normalt), tyvärr så går pressen igång på "kamphundar" (där de räknar in i princip alla raser och blandraser som har minsta lilla utseende som kan påminna om exempelvis PB´s)

Miiin hund är så snäll så här hemma. Ja, det är den säkert, men det är inte vad saken gäller! Det är vad som händer utanför era hem det handlar om.

Återigen, finns hos ALLA raser, inget specifikt problem hos just de hundar som refereras till som "kamphundar". Ofta är det även så att en hund som inte kan uppföra sig utanför hemmets 4 väggar inte heller är någon ängel i hemmet.

Det skylls på "otur" när dessa hundar ställer till blodbad på hundar och människor. Finns ingen otur inblandad i det! Rätt och slätt djur som inte ska vistas här och hundägare som inte behärskar dessa djur.

Hundägare som inte är kapabla att ta hand om/fostra "dessa hundar" är lika olämpliga som hundägare till en "vanlig" ras. Oturen ligger i medias hetsjakt på vissa specifika raser.
Klistrar in en bit av ett av mina tidigare inlägg i tråden, läs gärna artikeln...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=736179

"- Den statistik jag har tagit fram visar att så kallade kamphundar inte är överrepresenterade i angrepp mot människor och djur. Även schäfrar, collies, rottweilers, golden retrievers med flera raser kan vara bitska och farliga, säger han."

Calazirya säger sig ha läst artiklarna i NT, men tydligen utan att ha kunnat dra några slutsatser av dom. Vilket säger det mesta.

Att inte dra slutsatser baserat enbart på tidningsartiklar tycker jag personligen tyder på att en person är insatt i att det alltid finns två sidor av historien, och att vissa detaljer ofta utelämnas av medier bara för att få en bättre story

Menar du att det spelar roll när felbeteendet (jag anser att det är ett sådant!) avlats fram?

För min del är det egalt. Vad som avgör är rasernas egenskaper idag.

Då är enligt dig exempelvis komondor en "kamphund". Enligt rasstandarden en herdehund vars främsta uppgift är att skydda herden och flocken och ska "vid minsta antydan till fara agera blixtsnabbt och utan minsta tvekan". Med agera avses attackera...
Finns ju åtskilliga terriers t.ex som anfaller allt de ser, men de får inte alls samma uppmärksamhet i media. För mig handlar hundars beteende till 90% om uppfostran, 10% om arv. En trygg hund med en stabil flockledare är trygg i alla miljöer, och en hund som inte känner sig trygg med sin plats i flocken är instabil i alla miljöer. Det har ingenting med rastillhörighet att göra

Något mer jag missat att svara på??

Senast ändrad:

Efter att i många generationer avlat för kamp, och därmed kraftigt tryckt tillbaka motsatta egenskaper, så torde avelsunderlaget för sådana exemplar vara skäligen litet. Så även om alla uppfödare aktivt skulle avla på endast individer med låg kamplust, så skulle det ta många generationer att ens närma sig "normalhunden". Hur många uppfödare har tillgång till tikar och hanar med låg kamplust? Hur många uppfödare vägrar att avla på individer med högre kamplust?
Att enbart sluta avla på kamp räcker ju inte!

Eftersom jag inte är så insatt i aveln av aktuella raser, ställer jag frågor som du eller andra kanske kan svara på.

Med amatörmässigt kunnande kan det vara som så att kampen hos dessa hundar sitter i samma gen som andra rastypiska egenskaper.
Därför är det svårt att få bort den egenskapen avelsmässigt eftersom det avelsmålet utarmar även andra önskvärda egenskaper. Ja, önskvärda hos de som vill ha kamphundar.
Det verkar som intresset att ha en kamphund som inte har kamplust är rätt obefintlig iaf hos de som väljer rasen.

Vilka raser ska vi förbjuda enligt dig ?

Enligt mig har man kommit en bra bit på väg om man förbjuder kamphundsraser och korsningar till.

Vissa andra raser som är tveksamma kan ju underordna sig tester regelbundet med sin ägare.

Varför skaffar man promt en kamphund när det finns så mycket annat trevligt? Jag bara undrar....

Enligt mig har man kommit en bra bit på väg om man förbjuder kamphundsraser och korsningar till.

Vissa andra raser som är tveksamma kan ju underordna sig tester regelbundet med sin ägare.

Varför skaffar man promt en kamphund när det finns så mycket annat trevligt? Jag bara undrar....

Kamphundar ær bland de mest trevligaste hundar jag någonsin har træffat. Så min røst får du allt inte.

Frågar dig samma som jag frågade LIA:

VILKA raser ska klassas som kamphundar vid ett förbud?

Jag har erfarenhet av flera olika raser, dels som ägare, dels som mkt nära bekant med dem, och att jag skaffade en ras som många här säkert skulle klassa som kamphund berodde inte ett dugg på kamplusten (som var obefintlig hos samtliga hundar hos den uppfödaren) utan enbart på mina otroligt positiva erfarenheter av rasens temperament och stabila psyke

Senast ändrad:

Bra temprament och stabilt psyke....
Det finns väl andra raser som är mindre farliga som har bra temprament och stabilt psyke också, eller....?

Bra temprament och stabilt psyke....
Det finns väl andra raser som är mindre farliga som har bra temprament och stabilt psyke också, eller....?

Varför skulle en hund med bra temprament och stabilt psyke vara farlig, oavsett rastillhörighet????:confused:

Svarar med en motfråga på ditt svar till carat:
Har DU träffat alla "kamphundar"? (som enligt din definition är????)

Varför skulle en hund med bra temprament och stabilt psyke vara farlig, oavsett rastillhörighet????:confused:

Bara för att vissa raser är mer labila vid vissa händelser än andra, även om man tycker psyke och temprament är bra.
Och förresten, vilka säger att sin egen kamphunds temprament är bra? De flesta antagligen , det är först när det hänt något,ex en stackars pudel som får sätta livet till som det framgår att det kanske ändå inte var så bra som ägaren inbillat sig.
För inte är väl alla kamphundsattacker från de som har förare som är mindre lämpade till att ha hund?

Svarar med en motfråga på ditt svar till carat:
Har DU träffat alla "kamphundar"? (som enligt din definition är????)

Självklart har jag inte det, men jag har sett tillräckligt mycket för att ha den uppfattningen att människor kan ha andra raser istället.

Jasså, jag har läst om att exempelvis Norge har problem med falska rasintyg på ex Amstaff ( som är en av raserna som förbjudits i Norge )

Så åter igen, vem ska hålla koll på alla raser vi har och vilka förbud som gäller?

Blandraser är ju tillåtet, så länge man inte registrerar sin Amstaff kan det ju vara vad fan som helst om någon myndighet skulle fråga och då har vi ju samma problem som nu.

Så vad skulle ett förbud hjälpa egentligen?

Det verkar som intresset att ha en kamphund som inte har kamplust är rätt obefintlig iaf hos de som väljer rasen.

Och du är väldigt insatt i hur aveln av exempelvis staff fungerar? Du är insatt i hur man har avlat för att få fram det positiva och bort det negativa?

För mig som faktiskt har staffe och som är insatt och därmed har haft ett stort intresse att sätta mig in i ämnet så är vissa av dina kommentarer väldigt bristande. Att anta saker utan att vara insatt och ha en massa åsikter efter vad man gissar sig fram till är svårt att ta seriöst.

Jag förstår om man är skeptisk och att alla har en åsikt, detta köper jag absolut. Men när man bara antar och inte är öppen för andras åsikter vilket jag inte ser att vissa i denna diskussen är så känns det ju ganska menlöst att försöka säga ngt mer.

Jag har framfört det flera gånger i tråden, men måste tydligen ta det igen. Det är inte i första hand antalet attacker på folk eller hundar jag resonerar kring, utan resultatet när dom olika rasgrupperna "attackerar".

Att inte dra slutsatser baserat enbart på tidningsartiklar tycker jag personligen tyder på att en person är insatt i att det alltid finns två sidor av historien, och att vissa detaljer ofta utelämnas av medier bara för att få en bättre story
Skillnad på att dra slutsatser enbart på tidningsartiklar och att dra slutsatser av tidningsartiklar. Som jag också skrivit tidigare, har tidningen i detta fall varit seriös och återgett händelsen tämligen korrekt.
Men du anser tydligen att allt som kan tala för kamphundarnas olämplighet är osant och vinklat?

Då är enligt dig ...
Finns ju åtskilliga terriers t.ex ...
Återigen, jag talar inte i första hand om antal/andelar attacker eller bett. Börjar bli tjatigt att upprepa!!

För mig handlar hundars beteende till 90% om uppfostran, 10% om arv. En trygg hund med en stabil flockledare är trygg i alla miljöer, och en hund som inte känner sig trygg med sin plats i flocken är instabil i alla miljöer. Det har ingenting med rastillhörighet att göra
Jag håller inte med dig men tänker inte ta upp den diskussionen, eftersom jag inte ser sambandet med den pågående diskussionen.

LIA

Jag har själv varit med om ett stort antal hundslagsmål, både provocerade och oprovocerade, och de allra flesta har startats av blandraser med antingen bordercollie eller jack russel.
Min egen hund har blivit påhoppad två gånger av en nyazeeländsk bordercollie (samma hund båda gångerna), två gånger av dalmatiners (olika hundar), en gång av en blandras (labbe/bc/dobermann/schäfer) och otaliga gånger av grannens parson jack russel. Lyckligtvis har det aldrig blivit allvarliga skador, bara bitsår som inte behövts sys. Hon har aldrig inlett bråken utan har blivit påhoppad.

En god vän till mig har två blandraser, den ena med pitbull i och den andra med någon slags mastiff, SUPERGOA hundar som jag aldrig någonsin är orolig för att låta mina egna hundar umgås med trots att mina töser bara är en bråkdel så stora. Deras dalmatiner däremot - henne litar jag inte ett skvatt på.

Sen kan jag hålla med om att SKADORNA blir väldigt mycket större när det är bullraser som biter, eftersom de inte bara nafsar utan biter/sliter. Vinthundsbett är inte heller roliga vill jag lova - de har ju spetsiga krokodilkäftar och när de biter så blir det ofta djupa bitskador. men det händer tack och lov sällan!

Tycker du konstruerar problem som inte behöver uppstå.
Svårigheter att upprätthålla en lag kan knappast vara skäl att inte införa den, under förutsättning att den behövs.
Jag har redan spånat kring ett sätt att lösa eventuella efterlevnadsproblem. Det finns fler lösningar, för i vårt chips- och DNA-samhälle kan inte släktförhållanden vara så svåra att hålla koll på.

LIA

För mig som faktiskt har staffe och som är insatt och därmed har haft ett stort intresse att sätta mig in i ämnet så är vissa av dina kommentarer väldigt bristande. Att anta saker utan att vara insatt och ha en massa åsikter efter vad man gissar sig fram till är svårt att ta seriöst.

Det är ju också ett bra sätt att få bort diskussionen om kamphundar.

Man måste vara INSATT, och det är man bara om man har en kamphund själv, ni andra är för dåligt insatta för att diskutera ens och kan därför inte tas seriöst.

För mig handlar hundars beteende till 90% om uppfostran, 10% om arv. En trygg hund med en stabil flockledare är trygg i alla miljöer, och en hund som inte känner sig trygg med sin plats i flocken är instabil i alla miljöer. Det har ingenting med rastillhörighet att göra[/B]

Är det därför som människor skaffar kamphund?
För att de tror och kanske vill bevisa? att de med sin egen påverkan och förmåga kan styra över arvet i alla situationer?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 397
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 799
·
Övr. Hund Våran grannes hund verkar ha bestämt sig för att ha ihjäl våra hundar, idag är tredje gången den hoppar över deras höga staket för att...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka