Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Efter att i många generationer avlat för kamp, och därmed kraftigt tryckt tillbaka motsatta egenskaper, så torde avelsunderlaget för sådana exemplar vara skäligen litet. Så även om alla uppfödare aktivt skulle avla på endast individer med låg kamplust, så skulle det ta många generationer att ens närma sig "normalhunden". Hur många uppfödare har tillgång till tikar och hanar med låg kamplust? Hur många uppfödare vägrar att avla på individer med högre kamplust?
Att enbart sluta avla på kamp räcker ju inte!
Eftersom jag inte är så insatt i aveln av aktuella raser, ställer jag frågor som du eller andra kanske kan svara på.
Det är inte totalförbud mot alla kamphundar i Norge, där har du fel !
Vilka raser ska vi förbjuda enligt dig ?
Enligt mig har man kommit en bra bit på väg om man förbjuder kamphundsraser och korsningar till.
Vissa andra raser som är tveksamma kan ju underordna sig tester regelbundet med sin ägare.
Varför skaffar man promt en kamphund när det finns så mycket annat trevligt? Jag bara undrar....
Enligt mig har man kommit en bra bit på väg om man förbjuder kamphundsraser och korsningar till.
Vissa andra raser som är tveksamma kan ju underordna sig tester regelbundet med sin ägare.
Varför skaffar man promt en kamphund när det finns så mycket annat trevligt? Jag bara undrar....
Kamphundar ær bland de mest trevligaste hundar jag någonsin har træffat. Så min røst får du allt inte.
Bra temprament och stabilt psyke....
Det finns väl andra raser som är mindre farliga som har bra temprament och stabilt psyke också, eller....?
Varför skulle en hund med bra temprament och stabilt psyke vara farlig, oavsett rastillhörighet????![]()
Svarar med en motfråga på ditt svar till carat:
Har DU träffat alla "kamphundar"? (som enligt din definition är????)
Det verkar som intresset att ha en kamphund som inte har kamplust är rätt obefintlig iaf hos de som väljer rasen.
Skillnad på att dra slutsatser enbart på tidningsartiklar och att dra slutsatser av tidningsartiklar. Som jag också skrivit tidigare, har tidningen i detta fall varit seriös och återgett händelsen tämligen korrekt.Att inte dra slutsatser baserat enbart på tidningsartiklar tycker jag personligen tyder på att en person är insatt i att det alltid finns två sidor av historien, och att vissa detaljer ofta utelämnas av medier bara för att få en bättre story
Återigen, jag talar inte i första hand om antal/andelar attacker eller bett. Börjar bli tjatigt att upprepa!!Då är enligt dig ...
Finns ju åtskilliga terriers t.ex ...
Jag håller inte med dig men tänker inte ta upp den diskussionen, eftersom jag inte ser sambandet med den pågående diskussionen.För mig handlar hundars beteende till 90% om uppfostran, 10% om arv. En trygg hund med en stabil flockledare är trygg i alla miljöer, och en hund som inte känner sig trygg med sin plats i flocken är instabil i alla miljöer. Det har ingenting med rastillhörighet att göra
Så åter igen, vem ska hålla koll på alla raser vi har och vilka förbud som gäller?
För mig som faktiskt har staffe och som är insatt och därmed har haft ett stort intresse att sätta mig in i ämnet så är vissa av dina kommentarer väldigt bristande. Att anta saker utan att vara insatt och ha en massa åsikter efter vad man gissar sig fram till är svårt att ta seriöst.
För mig handlar hundars beteende till 90% om uppfostran, 10% om arv. En trygg hund med en stabil flockledare är trygg i alla miljöer, och en hund som inte känner sig trygg med sin plats i flocken är instabil i alla miljöer. Det har ingenting med rastillhörighet att göra[/B]