Jag blir så förbannad.

Sv: Jag blir så förbannad.

Jag står inte på någon sida.

Kunde du inte förstå mitt tidigare inlägg föreslår jag att du andas lugnt en stund och försöker igen.

Vad är det för fakta du tycker att jag borde ha redovisat i mina inlägg?

Jag måste fråga dig, om du tror att jag baserar mina åsikter på luft? Bara för att det är kul att käfta här?

Vet inte vad du baserar dina åsikter på (förutom kvällstidningarna). Jag vet att jag har frågat i tidigare trådar vad du har för erfarenhet av hundar men jag fick inget svar då heller.
Ja, jag tror du går igång på att "käfta" här. Eftersom du undrade...

I övrigt kan jag inte komma på något mer att säga som inte Jadzia sagt i sina välformulerade och sansade inlägg.

Jag har frågat om det en gång, och gör det igen, VAD är det jag skrivit som du inte tror på?

Så nu är jag rädd och "löst troende"? Var får du allt ifrån?
Det här är f ö ingen debatt utan en diskussion.

Apropå det, så vore det intressant med svar på frågor!!!

Citat:
Hundarna som ränner runt på gatorna och ställer till är i regel inte renrasiga utan dåligt avlat skräp. De kommer man inte åt med rasförbud.

Spelar det så stor roll? Finns inte grundraserna här, så slipper vi också blandrasskräpet. Är det f ö inte märkligt att just bland-kampar blir så farliga, medan blandning av "normalhundar" brukar bli tämligen timida?
Att via rasförbud även komma åt blandningarna ser jag inte som något problem. Hur menar du att det skulle vara det?

Citat:
Du går för mycket på skrämselpropaganda och ska du hävda motsatsen får du allt komma med fakta.
Var kommer jag med skrämselpropaganda??

LIA

För min del får de gärna göra som i Norge, där det, om jag inte fattat fel, är totalförbud och alla avlivas.

Tycker dock synd om de som nu har vuxna fungerande hundar,men ett årligt test, förbud på införskaffande och avel, så försvinner de med tiden.

Det är inte totalförbud mot alla kamphundar i Norge, där har du fel !

Spelar det så stor roll? Finns inte grundraserna här, så slipper vi också blandrasskräpet. Är det f ö inte märkligt att just bland-kampar blir så farliga, medan blandning av "normalhundar" brukar bli tämligen timida?
Att via rasförbud även komma åt blandningarna ser jag inte som något problem. Hur menar du att det skulle vara det?

Vilka "grundraser" är det du vill "ha bort"?

Hur ska rasförbunden komma åt blandningarna hade du tänkt?

Du knallar på i samma stil. :grin:
Kommer med påståenden och anklagelser som du sedan inte vill/kan förklara eller försvara, trots noga definierade frågor. Samtidigt kräver du själv att få svar!

LIA

Jag har inte fått någon fråga av dig så jag vet inte vad det är jag ska svara på.

Däremot erkänner jag att jag ibland inte hänger med i dina "noga definierade frågor". Får ofta känslan av att du läser mina inlägg så som fan läser bibeln.

Det är vare sig förbud mot Staffordshire Bullterrier eller den vanliga Bullterriern i Norge..

Är det de här frågorna du menar?

Har jag påstått annat än att det jag skriver är mina åsikter??? Jag hävdar inte ens att mina åsikter är en spridd åsikt. Var du nu fick det ifrån?
Jag hävdar att det är en spridd åsikt från en person, just eftersom det inte finns något fakta du vill presentera om det du skriver.

Jag måste fråga dig, om du tror att jag baserar mina åsikter på luft? Bara för att det är kul att käfta här?
Besvarat!

Har jag begärt att du ska ta ställning utifrån mina inlägg?[
Nej. Var har jag skrivit det? Får jag inte ha en egen åsikt?

Vems "uppretade stämma" är det du hänvisar till?
Vem är det som "läst Aftonbladet troget under en tid"?
Din stämma, du låter extremt uppretad.
Du, du hänvisade tidigare till att man bara behöver läsa en tidning för att förstå. Jag raljerade till det lite med Aftonbladet. Ett misstag tydligen.

Ja, se det var en snygg överslätning av orsaken till varför vi alls har denna diskussion. :angel:
Hånfullt och nedvärderande.

Man får väl vara tacksam för det lilla erkännandet av kamphundsrasers oönskade och farliga egenskaper. Dom flesta "på din sida" förnekar dom ju fullständigt.
Varsågod!
Men "den andra sidan" förnekar dem inte, i så fall har du inte läst tillräckligt noga. Däremot är man ganska övertygad om att problemet inte sitter i hunden, utan i hundägaren och de som avlar på dåligt material - renrasigt som blandras.

Hoppas jag varit tillräckligt tydlig nu...

Var har du sett att jag uttalat mig specifikt om raserna, förutom då om den som bet ihjäl pudeln. Jag har påpekat skillnaderna när det gäller sociala spärrar, dvs om hundar nöjer sig med "att vinna" eller om dom inte ger sig innan bytet är ihjälbitet. Tillhör du strutsarna i det fallet?

Alla hundraser kan bitas, beroende på individ, omständigheter m fl. Skillnaden mellan de flesta raser och kamphundar är slutresultatet. Du må försvara det med kamplust om du vill, jag anser inte att det är någon ursäkt. Skulle jag vara tvungen att välja, tog jag hellre en fajt med en aggresiv rottis/schäfer/boxer/etc än en dito pittbull t ex.

LIA

vad är det för spärrar du snackar om!? Det finns hur många sk kampraser som helst som fungerar kanon med andra hundar och djur, har de tappat de spärrarna då?

Pitbull är avlad till kamp, varför skulle inte det var någon ursäkt? Förstår ärligt talat inte vart du vill komma?

Varför vill du möta boxer då, om du nu är så emot alla slags kamphundar? För övrigt möter jag hundra gånger hellre en väluppfostrad hund, oberoende av ras.

Du hittade dom! :bow:

Har jag påstått annat än att det jag skriver är mina åsikter??? Du svarade inte på den här.

Var har jag skrivit det? Får jag inte ha en egen åsikt?
Här:
... men ska jag ta ställning vill jag ha information, ...

Du, du hänvisade tidigare till att man bara behöver läsa en tidning för att förstå. Jag raljerade till det lite med Aftonbladet. Ett misstag tydligen.
Jaså, var gjorde jag det?
Dessa upprepade lögner och förvanskningar kan faktiskt få vem som helst uppretad (som du trodde jag var).
Och ja, det var ett misstag.

Hånfullt och nedvärderande.
Inte alls, jag raljerade... ;) Eller rättare sagt, kommenterade med ett uns ironi. Jag TYCKER faktiskt att det var en snygg överslätning.

Men "den andra sidan" förnekar dem inte, i så fall har du inte läst tillräckligt noga. Däremot är man ganska övertygad om att problemet inte sitter i hunden, utan i hundägaren och de som avlar på dåligt material - renrasigt som blandras.
Jo, det är just det man gör genom att slingra sig runt kärnfrågan, hunden. Jag är kanske okunnig som du tror och kanske även dum i huvudet, men varifrån kommer det "dåliga", om det inte redan finns i hundarna? :confused: Förklara gärna detta logiskt, tack.

Och härmed kan vi kanske fortsätta att diskutera sakligt i ämnet, utan tjafs och övriga tråkigheter. Jag hoppas!

LIA

Men nu är du skitlöjlig rent ut sagt. Men ja, jag släpper gärna dina tusen små frågor om mina formuleringar. Är det viktigare att märka ord än att föra diskussionen framåt så får du göra det utan mig.

Klart att problemet sitter i hundarna, men det är FÖRARNA som tar fram dem. Vi har ursprungligen avlat fram en egenskap som inte längre är önskvärd och dagens avelsmål ligger i att avla bort detta. Att det sedan finns uppfödare och valpköpare som inte tänker på rasernas bästa genom att avla på rätt material och att fokuserar på att rätt människa köper rätt valp är skittrist, men inte hundens fel. Är vi överens så långt?

Inte en människa här tycker väl det är önsvärt att behålla ursprungsegenskaperna i en pitbull eftersom de tycker om att roa sig med hundkamp om fredagkvällarna... *ironi*

Eftersom problemet sitter i människorna är det människorna som måste fixas, hundens egenskaper är i den här frågan bara symptomen. Visst kan vi bota symptomen genom ta bort alla "kamphundar", men "sjukdomen" finns kvar. Blocketuppfödare som vill få in pengar och människor i behov av kukförlängare som istället kommer att köpa vilken stor blandras som helst - kanske med inslag av schäfer/rottweiler/malinois/mastiff. Ska vi då ta bort de raserna med?

Säg till om du vill att jag bryter ner meningarna så de blir mer lättförståeliga.

Här är ett par frågor som du lämpligen missade:

Vilka "grundraser" är det du vill "ha bort"?

Hur ska rasförbunden komma åt blandningarna hade du tänkt?

Tillägg: vilket hundbeteende som helst kan bli ett problem i fel händer.

Senast ändrad:

För min del får de gärna göra som i Norge, där det, om jag inte fattat fel, är totalförbud och alla avlivas.

Tycker dock synd om de som nu har vuxna fungerande hundar,men ett årligt test, förbud på införskaffande och avel, så försvinner de med tiden.

Det är som ngn redan sagt inte förbud på alla dessa raser i Norge.

Att en hund inte klarar ett mh test är ingen garanti på att hunden är en farlig hund. En av de vanligaste anledningarna är att de bygger på sig för mkt under testet och att testledaren då väljer att låta hunden avbryta och därmed inte genomför hela. Ska vi avliva alla dessa hundar så har du en hel del hundar som inte skall få fortsätta sina liv trots att de inte alls är farliga eller har dåliga ägare.

För om man skulle gå efter det synsättet så skulle ju det gälla alla raser, eller hur?

.

/MosterMia, somtycker att det är inte hundarna som är problemet, utan dåliga "uppfödare" och dåliga ägare :cool:.

Men om man tvingar folk som skaffar hund att regelbundet visa att de dels klarar av sin hund och att hunden är stabil då borde det få en del nötter att avstå införskaffandet.

Och skaffar de hund men inte klarar ett test som visar stabilitet och lydnad, ja, då ska hunden bort- antingen därifrån eller avlivas.

Kan man genomföra något sådant tror jag att väldigt många kamphundar försvinner.

Nu går du igång på lite väl stora växlar. Det är varje år flera hundar som inte klarar MT, men inte är de farliga för det. En hund kan underkännas på MT för att den är för mesig också. Det finns också en hel del hundar som är potentiellt farliga, men underbara arbetshundar i rätt händer.

Jag skrev att jag tyckte alla skulle testas, det var fel av mig att använda ordet mentaltest på det viset att man uppfattade det som att det skulle vara precis som det är nu.

Men varför göra som du beskriver med den lag som fungerar enligt dig?
Alltså vänta tills det händer? Det måste vara bättre att hundar, som kamphundsraser och korsningar dito, tvingas genomgå test så det får utvisa om det går och ha kvar dem.

Sedan är det det bästa att ta bort dem helt, alltså avelsförbud och innehavandeförbud, det finns ju massor med andra raser, varför duger inte de?

Sedan är det det bästa att ta bort dem helt, alltså avelsförbud och innehavandeförbud, det finns ju massor med andra raser, varför duger inte de?

Vart ska vi dra gränsen tycker du?

Fransk Bulldogg härstammar också från kamphundar, Rottweilern exempelvis kan också bita ihjäl mindre hundar.

Vilka raser ska vi förbjuda enligt dig ?

Vart ska vi dra gränsen tycker du?

Fransk Bulldogg härstammar också från kamphundar, Rottweilern exempelvis kan också bita ihjäl mindre hundar.

Vilka raser ska vi förbjuda enligt dig ?

Skulle precis fråga samma sak. Vart ska gränsen gå och vem är det som skall dra den?

Men nu är du skitlöjlig rent ut sagt. Men ja, jag släpper gärna dina tusen små frågor om mina formuleringar. Är det viktigare att märka ord än att föra diskussionen framåt så får du göra det utan mig.
Det du tycker är skitlöjligt, är viktigt för mig. Jag accepterar inte att bli felciterad, att man lägger ord i min mun eller kommer med hånfulla tillmälen. Allt detta är frekvent förekommande här på Buke, fr a av dom som inser sig vara utan hållbara argument.
Jag är därför tacksam om vi kan vara sakliga och korrekta framöver.

Vi har ursprungligen avlat fram en egenskap som inte längre är önskvärd och dagens avelsmål ligger i att avla bort detta. Att det sedan finns uppfödare och valpköpare som inte tänker på rasernas bästa genom att avla på rätt material och att fokuserar på att rätt människa köper rätt valp är skittrist, men inte hundens fel. Är vi överens så långt?
Vi är överens i det mesta, förutom avelsmålen. Jag menar inte att man allmänt fortsätter att avla på kamp etc, men ifrågasätter om man aktivt avlar för att reducera dessa egenskaper!

Efter att i många generationer avlat för kamp, och därmed kraftigt tryckt tillbaka motsatta egenskaper, så torde avelsunderlaget för sådana exemplar vara skäligen litet. Så även om alla uppfödare aktivt skulle avla på endast individer med låg kamplust, så skulle det ta många generationer att ens närma sig "normalhunden". Hur många uppfödare har tillgång till tikar och hanar med låg kamplust? Hur många uppfödare vägrar att avla på individer med högre kamplust?
Att enbart sluta avla på kamp räcker ju inte!

Eftersom jag inte är så insatt i aveln av aktuella raser, ställer jag frågor som du eller andra kanske kan svara på. Den bild (och kunskap jag trots allt har) som finns idag tyder inte på att speciellt många avlar enligt ovan.
Som Ginnies anser jag att hundar av raser av tvivelaktig karraktär skulle mentaltestas (alltså ej MH) för att fastslå deras lämplighet att få vara i landet. Direkt olämpliga raser och blandningar borde inte alls tillåtas. Om du anser att det finns praktiska problem kring detta, kan du väl redovisa dom.

Naturligtvis är det inte hundens fel att den har dom medfödda egenskaper den har. Det hoppas jag alla inser. Jag talar heller inte om individerna utan om rasproblem. Ansvaret för alla rasers egenskaper ligger uteslutande på människan. "Vi" har avlat fram raser som inte borde få existera, ingen vettig, modern människa har behov av dom. Precis som Ginnies undrar jag varför man som hundägare inte kan nöja sig med någon av dom hundratals raser som finns?

Skulle man i en framtid utan kamphundar i Sverige börja snedavla andra raser för att kompensera för uteblivna "kukförlängare" får man ta tag i problemet i denna framtid. Man kan t ex sträcka sig till att enbart ha licensierade uppfödare vilka enbart avlar godkända raser så att man därmed lätt kan konfiskera alla ej godkända hundindivider.
Konfiskera innebär inte avlivning. Inte så länge det finns länder som accepterar dom.

Så visst går det att komma åt problemen och stoppa dåliga avels- och ägarmänniskor.

LIA

Skulle man i en framtid utan kamphundar i Sverige börja snedavla andra raser för att kompensera för uteblivna "kukförlängare" får man ta tag i problemet i denna framtid. Man kan t ex sträcka sig till att enbart ha licensierade uppfödare vilka enbart avlar godkända raser så att man därmed lätt kan konfiskera alla ej godkända hundindivider.
Konfiskera innebär inte avlivning. Inte så länge det finns länder som accepterar dom.

Vem skulle ha koll och konfiskera ej godkända hundar menar du ?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 397
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 799
·
Övr. Hund Våran grannes hund verkar ha bestämt sig för att ha ihjäl våra hundar, idag är tredje gången den hoppar över deras höga staket för att...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka