Sv: Jag blir så förbannad.
Men nu är du skitlöjlig rent ut sagt. Men ja, jag släpper gärna dina tusen små frågor om mina formuleringar. Är det viktigare att märka ord än att föra diskussionen framåt så får du göra det utan mig.
Det du tycker är skitlöjligt, är viktigt för mig. Jag accepterar inte att bli felciterad, att man lägger ord i min mun eller kommer med hånfulla tillmälen. Allt detta är frekvent förekommande här på Buke, fr a av dom som inser sig vara utan hållbara argument.
Jag är därför tacksam om vi kan vara sakliga och korrekta framöver.
Vi har ursprungligen avlat fram en egenskap som inte längre är önskvärd och dagens avelsmål ligger i att avla bort detta. Att det sedan finns uppfödare och valpköpare som inte tänker på rasernas bästa genom att avla på rätt material och att fokuserar på att rätt människa köper rätt valp är skittrist, men inte hundens fel. Är vi överens så långt?
Vi är överens i det mesta, förutom avelsmålen. Jag menar inte att man allmänt fortsätter att avla på kamp etc, men ifrågasätter om man
aktivt avlar för att reducera dessa egenskaper!
Efter att i många generationer avlat för kamp, och därmed kraftigt tryckt tillbaka motsatta egenskaper, så torde avelsunderlaget för sådana exemplar vara skäligen litet. Så även om alla uppfödare aktivt skulle avla på endast individer med låg kamplust, så skulle det ta många generationer att ens närma sig "normalhunden". Hur många uppfödare har tillgång till tikar och hanar med låg kamplust? Hur många uppfödare vägrar att avla på individer med högre kamplust?
Att enbart sluta avla på kamp räcker ju inte!
Eftersom jag inte är så insatt i aveln av aktuella raser, ställer jag frågor som du eller andra kanske kan svara på. Den bild (och kunskap jag trots allt har) som finns idag tyder inte på att speciellt många avlar enligt ovan.
Som Ginnies anser jag att hundar av raser av tvivelaktig karraktär skulle mentaltestas (alltså ej MH) för att fastslå deras lämplighet att få vara i landet. Direkt olämpliga raser och blandningar borde inte alls tillåtas. Om du anser att det finns praktiska problem kring detta, kan du väl redovisa dom.
Naturligtvis är det inte hundens fel att den har dom medfödda egenskaper den har. Det hoppas jag alla inser. Jag talar heller inte om individerna utan om rasproblem. Ansvaret för
alla rasers egenskaper ligger uteslutande på människan. "Vi" har avlat fram raser som inte borde få existera, ingen vettig, modern människa har behov av dom. Precis som Ginnies undrar jag varför man som hundägare inte kan nöja sig med någon av dom hundratals raser som finns?
Skulle man i en framtid utan kamphundar i Sverige börja snedavla andra raser för att kompensera för uteblivna "kukförlängare" får man ta tag i problemet i denna framtid. Man kan t ex sträcka sig till att enbart ha licensierade uppfödare vilka enbart avlar godkända raser så att man därmed lätt kan konfiskera alla ej godkända hundindivider.
Konfiskera innebär inte avlivning. Inte så länge det finns länder som accepterar dom.
Så visst går det att komma åt problemen och stoppa dåliga avels- och ägarmänniskor.
LIA