Jag blir så förbannad.

Sv: Jag blir så förbannad.

.

Allmänt tycker jag att raser med kamphundsbakgrund som ska säljas med mycket omsorg som valpar. Att döma ut alla staffar (t.ex) för att det finns nån ghettonicklas som tycker om att visa sig "tuff" med sin pitbullmix i nåt ruffigt område tycker jag är lite fördomsfullt.

Men om det inte finns tillräckligt bra människor som kan tänkas få köpa de där valparna som redan är födda? Vad ska de göra med deöverblivna valparna då? Då ger nog uppfödaren lite avkall på "omsorgen" att välja rätt köpare.

Jag tycker alla ska menatalitetstestas som vuxna, håller de inte måtten, avliva dem.

På kursen har de koppel, rep runt buken, rep runt näsan- samtidigt på en del av dem. Det hjälper knappt, alla får ha en rejäl säkerhetsmarginal till hund och förare, så man inte är ivägen vid utfallen och blir av med sin egen lilla hund.

Varför betalar du för en sådan kurs ? Är det en brukshundklubb som tillåter sådant på en vanlig lydnadskurs?

Ok.....

VAD är det för spärrar som tydligen ALLA andra hundar då har?

Och sen, vad är det pudlar har då, som tydligen kan vara så retliga mot andra??

Jag skulle vägra betala för en kurs där vissa hundar hålls så ( för att inte skada andra ) och där du är rädd för dig och din hunds liv ...

Never ever...

Svar: Om du är hundmänniska, så vet du redan svaren.

Sociala, av självbevarelseskäl. Har jag skrivit "ALLA andra hundar"?

Gäller inte bara pudlar, men det var dom som var på tal då.

LIA

Fakta, ser du, finns hur mycket av som helst. Varför frågar du mig om det?
Kan du inte läsa innantill i tidningar, kolla på YouTube som Ginnies nämner, hör med hundklubbar osv?
Man kommer också långt med förnuft.

LIA

Men vet du, då undrar jag med var din fakta kommer ifrån eftersom det är milsvid från min. Youtube som källa, håhåjaja :crazy:

Konstigt att den statistiken som du nämner inte verkar finnas nerskriven någonstans, och kollar men sen på skador (observera skador) så är det INTE "kamphundarna" som ligger itopp

Kampraser såsom amstaff och APBT är inte annorlunda än andra raser vad gäller spärrar. De har bara extremt stor kamplust. Inte en hund för alla med det är inte ovtjarkan heller. APBT oskadliggör hundar. Ovtjarkan oskadliggör människor.

Dock skulle mycket av skräpet som ränner runt på gatorna må bättre av att avlivas.

Pressen är inte mycket att lita till då det gäller att ge en rättvis bild av en hundras. Skulle jag gå på pressens återgivning och allmänhetens uppfattning av Rottweilern skulle jag tro att det är en farlig mördarhund. Jag skrev en uppsats om pressens framställning av Rottweilern där källmaterialet var tidningar från 1940 och framåt. Det var en ganska otrevlig bild som framträdde, som definitivt inte överensstämmer med hur det verkligen är. Otrolig diskrepans faktiskt och jag tror jag hade fått samma resultat om jag skrivit om Schäfer eller Dobermann. Därför ska man ta nyhetsbevakningen via press med en nypa salt.

Jag blir också fundersam till om inte du är lite förblindad av vissa rasers utseende och bakgrund. Du pratar om att vi inte ser skillnad i rasers beteende. Du ser uppenbarligen ingen skillnad i raserna Amstaff, Staff och APBT. De beter sig ganska olika kan jag tala om och bithämningar finns hos alla tre. De må inte infinna sig hos APBT är kamplusten är igång som värst, men i övrigt existerar de precis som hos alla hundar.

Hundarna som ränner runt på gatorna och ställer till är i regel inte renrasiga utan dåligt avlat skräp. De kommer man inte åt med rasförbud. Inte heller APBT berörs av ett sådant då de räknas som blandras. De enda som skulle drabbas är Amstaff och Staff som faktiskt har anpassats väl till samhället och ställer till med relativt lite. Den engelska staffen är väl numera mest känd, bland hundfolk, som lämplig agilityhund. Vi har ett par trevliga ekipage på klubben och det är inga fel på bithämningar där inte.

Du går för mycket på skrämselpropaganda och ska du hävda motsatsen får du allt komma med fakta. Det duger inte ställa sig frågande till det eller påpeka att jag inte alltid redovisar fakta i varje liten fråga. Jag kräver att du backar upp dina påståenden för att du ska vara trovärdig. Avstår du avfärdar jag också dina ord som grundlösa.

Pressen är inte mycket att lita till då det gäller att ge en rättvis bild av en hundras.
Jag vet vad pressen normalt går för, så därför brukar jag inte bry mig så mycket om vad dom skriver, men i just frågan om överfallet på pudeln så råkar NT vara tämligen korrekt i sina artiklar.

Jag blir också fundersam till om inte du är lite förblindad av vissa rasers utseende och bakgrund. Du pratar om att vi inte ser skillnad i rasers beteende. Du ser uppenbarligen ingen skillnad i raserna Amstaff, Staff och APBT.
Var har du sett att jag uttalat mig specifikt om raserna, förutom då om den som bet ihjäl pudeln. Jag har påpekat skillnaderna när det gäller sociala spärrar, dvs om hundar nöjer sig med "att vinna" eller om dom inte ger sig innan bytet är ihjälbitet. Tillhör du strutsarna i det fallet?

Alla hundraser kan bitas, beroende på individ, omständigheter m fl. Skillnaden mellan de flesta raser och kamphundar är slutresultatet. Du må försvara det med kamplust om du vill, jag anser inte att det är någon ursäkt. Skulle jag vara tvungen att välja, tog jag hellre en fajt med en aggresiv rottis/schäfer/boxer/etc än en dito pittbull t ex.

Hundarna som ränner runt på gatorna och ställer till är i regel inte renrasiga utan dåligt avlat skräp. De kommer man inte åt med rasförbud.
Spelar det så stor roll? Finns inte grundraserna här, så slipper vi också blandrasskräpet. Är det f ö inte märkligt att just bland-kampar blir så farliga, medan blandning av "normalhundar" brukar bli tämligen timida?
Att via rasförbud även komma åt blandningarna ser jag inte som något problem. Hur menar du att det skulle vara det?

Du går för mycket på skrämselpropaganda och ska du hävda motsatsen får du allt komma med fakta. Det duger inte ställa sig frågande till det eller påpeka att jag inte alltid redovisar fakta i varje liten fråga. Jag kräver att du backar upp dina påståenden för att du ska vara trovärdig. Avstår du avfärdar jag också dina ord som grundlösa.
Var kommer jag med skrämselpropaganda??
Du kräver och du avfärdar? Det är till att vara kaxig. Jag har inte, vad jag vet, bett dig att svara mig, ej heller har jag sett att du är bemyndigad att ställa dessa krav. Vill du ha fakta föreslår jag att du skaffar fram dom själv.
För att veta skillnaden i hur raserna agerar behövs inga siffror eller statistik, det räcker så bra med kunskap. Och så fr a en vilja att inte blunda för verkligheten!

LIA

Så varför redovisar du inte dina fakta då?
YouTube nämndes som en av många tänkbara källor. En intresserad person samlar info från så många ställen som möjligt. Det som visas på YouTube är svårt att bortförklara, även om även det måste tas med urskiljning.

Vilken statistik har jag nämnt??

Vad jag resonerar kring, är inte skador utan allvarliga skador.

Mindre hånfullhet och mer seriositet, tack!

LIA

Jag skulle vägra betala för en kurs där vissa hundar hålls så ( för att inte skada andra ) och där du är rädd för dig och din hunds liv ...

Never ever...

Det är inte bara jag som är rädd.
Men eftersom de inte är i samma grupp och vi delar på oss vid starten drabbar det inte min lydnadskurs.

Gäller det alla raser eller är det just "kamphundarna" som skall testas och ev avlivas enligt dig?

För min del får de gärna göra som i Norge, där det, om jag inte fattat fel, är totalförbud och alla avlivas.

Tycker dock synd om de som nu har vuxna fungerande hundar,men ett årligt test, förbud på införskaffande och avel, så försvinner de med tiden.

. Skulle jag gå på pressens återgivning och allmänhetens uppfattning av Rottweilern skulle jag tro att det är en farlig mördarhund. Jag skrev en uppsats om pressens framställning av Rottweilern där källmaterialet var tidningar från 1940 och framåt. Det var en ganska otrevlig bild som framträdde, som definitivt inte överensstämmer med hur det verkligen är.

Jag tycker allmänhetens uppfattning om Rottisar över lag inte är att de är farliga mördarhundar.

Folk skaffar sig rottis som andra skaffar marsvin, alltså noll koll.

Sedan klarar de inte av dem, de börjar nafsa och bita och avlivas för att barnen är "allergiska".

Men om det inte finns tillräckligt bra människor som kan tänkas få köpa de där valparna som redan är födda? Vad ska de göra med deöverblivna valparna då? Då ger nog uppfödaren lite avkall på "omsorgen" att välja rätt köpare.

Jag tycker alla ska menatalitetstestas som vuxna, håller de inte måtten, avliva dem.

Avlades hundarna fram på bättre och mer korrekta premisser (med andra mål än att säljas snabbt på blocket så "uppfödaren" kan köpa en ny soffgrupp) så minskar antalet valpar drastiskt.
Frågan är ju hur man får bukt på dessa blocket-uppfödare? Det blir ju bara mer och mer tycker jag.

Skulle kamphundsraser (vilka som nu ska klassas som farliga sådana i dagens samhälle, bulldogg, boxer?) förbjudas är jag helt övertygad om att skumrasket istället skulle börja förse sig med stora korsningar av schäfer/belgare/kanske nån stor mastiff för massa och vad gör vi då? Fortsätter med att förbjuda alla raser över 40cm i mankhöjd?

En s.k. kamhund från en vettig uppfödare i rätt händer är en trevlig hund. Fokus borde ligga på att undvika att sådana hundar hamnar i fel händer. Enklast borde vara att förbjuda rasen, men det är en kortsiktig lösning i mina ögon. Och det är vad jag tycker är att köra huvudet i sandet och tro att allt ska lösa sig...

Din sista mening håller jag helt med om.

Utan fakta och källor kan du inte räkna med att dina inlägg ska tas för något annat än en spridd åsikt. Du får kalla oss vad du vill, men ska jag ta ställning vill jag ha information, inte någons uppretade stämma som kommer efter att man läst aftonbladet troget under en tid...

Jag är sidan lagd åt att kommunicera på faktabaserad basis, inte känslomässig. Speciellt när det kommer till djur.

Och en film på youtube säger inte mycket. Såg en snutt där på en bebis som kravlade runt på en enorm mastiff av tvetydigt ursprung, betyder det då att mastiffer är utmärkta barnvakter?

Att en "kamphundsras" har lite extra i trunken är det ingen som sticker under stol med. Men säg att malinoisen skulle bli poppis bland skumrasfolket och blocketuppfödarna? Hur lång tid skulle det ta innan den rasen fått sitt rykte helt förstört och folk började skalla "förbjud"?

Jag tycker allmänhetens uppfattning om Rottisar över lag inte är att de är farliga mördarhundar.

Folk skaffar sig rottis som andra skaffar marsvin, alltså noll koll.

Sedan klarar de inte av dem, de börjar nafsa och bita och avlivas för att barnen är "allergiska".

Och ska vi då förbjuda rasen? För att folk som har noll koll köper dem?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 397
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 799
·
Övr. Hund Våran grannes hund verkar ha bestämt sig för att ha ihjäl våra hundar, idag är tredje gången den hoppar över deras höga staket för att...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka