Sv: Jag blir så förbannad.
Jag tycker det är ägaren som ska straffas, om nån är så dum att den ställer sig som ägare till nån typs hund så får den väl skylla sig själv?
Här har du nog missförstått mig, varför skulle någon frivilligt ställa sig som ägare till en hund som skadat annan?
Jag menar att om hunden är omärkt och människan som håller i kopplet påstår att det inte är hans hund, hur kan man bevisa det för att sätta dit honom pga av det hunden gjort? Istället för att ha strikt ägaransvar borde det finnas möjlighet att straffa den som håller hunden när incidenten sker just för att täppa till ett kryphål.
Den som för hunden har ansvaret, inte den vars namn står på kvittot. Tycker jag.
Lånar du en bil är det ditt ansvar att se till att den är körduglig, inte ägarens. Som jämförelse.
Det finns alltid folk som hittar kryphål i lagarna och det kan du nog i väldigt många lagar som redan finns.
Men vi måste ju börja nånstan.
Isf föreslår jag att vi täpper till kryphålen istället för att i första hand fokusera på hårdare straff. Många slipper undan helt idag.
Jag har väl inte föreslagt att vi inte ska göra någonting?
Varför skulle det finnas mer resurse till att utreda hundar ( vilket redan görs) än att lägga ner lite mer tid på varje brott?
Va?
Om du menar att jag tycker att det borde läggas resurser på att utreda hundar istället för på brott, så är det väl inte riktigt det jag menar. Om man enkelt kunde testa mentaliteten på en hund (i samarbete med t.ex. hundstallet eller egna experter) får man ju svart på vitt ganska omgående om det är en hund som bör återpassas till samhället eller inte. Mitt förslag är att hundar som inte klarar det testet tas bort. Vilket på sikt kommer att minska problemet och krav på resurser.
Och nu menar inte jag att farbror blå ska plocka in godtycklig pudel på torget för test, utan när en hund anmäls pga incident eller på andra sätt ifrågasätts mentalt.