Jag blir så förbannad.

Sv: Jag blir så förbannad.

+Unki

Det var inte Carat som skrev att pudlarna kunde vara 100 ggr så farliga och att dom var instabila vidarbefodrade ju bara Carat av vad hon läst ( och skulle återkomma med källa )

Jag syftade såklart till det LIA skrev och som hejades på, att Carat skulle ha menat att pudeln LIA skrev om med sitt beteende gjorde att den blev påhoppad av en Amstaff..

Mitt inlägg var ironiskt menat. Trodde det skulle uppfattas så med tanke på att jag skrev yeah right i slutet. Menade inte så allvarligt som du tog den enbart för att jag satt denna :bow: gubben effter. Däremot tycker jag inte att hunden i fråga bad om det. Precis som någon skrev så tycker jag inet att en frisk hund gör så här oasett om det blivit provocerad av en annan hund eller inte.

Senast ändrad av en moderator:

Jag uppfattade inte alls ditt inlägg som ironiskt, nej det stämmer.

Det är väl ingen här inne som tycker/tror att Pudeln i fråga bad om det och det är väl heller ingen i denna tråd som tycker att det är OK att en hund biter ihjäl en annan hund ..

Jag blir så frustrerad när jag hör om den ena oprovocerade attacken efter den andra, med allvarliga skador till följd och även rätt ofta dödsfall.:crazy: I dem flesta fall som man hör om är det pitbull/amstaffblandningar som ligger bakom.

Jag tror säkert att det finns fler raser som gör sånt men det är inte det som är det viktiga tycker jag. Utan det är att ta tag i problemet oavsett vilken hundras det rör sig om.

Jag tycker bestatjejens förslag om straff för hundägarna verkar bra. Klart att dom inte bryr sig så mycket om det inte får några konsekvenser för dom.
Rejäla skadestånd till hundägaren som blir anfallen och avlivningstvång på hundarna som attackerar samt hundförbud alt. strikta restriktioner för ägaren till den attackerande hunden borde införas. Det skulle nog få dessa oseriösa hundägare att tänka efter lite mer iaf.

Absolut så tycker jag med, det bör vara betydligt hårdare straff när det gäller sådanthär.

Jag tycker jag läser om Rottweilerkorsningar m.f minst lika mycket, men som skrivet så hör det inte hit. Oavsett hundras så måste man kunna gå säkert på gatorna, utan att riskera att bli attackerad

Jo rottweiler korsningarna är nog oxå rätt omnämnda i rubrikerna men nu skippar vi raserna tycker jag.
Istället kan vi fokusera på den viktiga frågan om hur vi ska få lagarna ändrade. Vem ska man vända sig till och hur ska vi övertyga om att skärpta lagar behövs?

knapplån

jag har läst statistik från USA och där toppar pitbullen angreppen med dödlig utgång. tror det var peter lundin som fixade fram länkarna den gången.

jag har blivit biten av två hundar. en gång av min egen hund, och en gång av en DSG. DSG'n bet hål på mig så blodet sprutade, men det var bara ett yttepyttejack i fingret. när den egna hunden bet så började det inte ens blöda. sådana bett är helt ointressanta för statistiken enligt mig. jag vill veta vilka hundar som allvarligt skadar, eller till och med dödar både människor och andra hundar. för jag är alldeles övertygad om att där ligger goldens i lä.

Jag tycker bara att det finns en lösning och det är att det blir ett straffansvar för ägaren till den hunden som gör sånt här. Då kommer du ifrån hela problematiken med villken ras det är bakom det hela.

Vad menar du med straffansvar? Att hundägaren är strikt ansvarig för vad hunden gör och blir ersättningskyldig/skadeståndskyldig så är det redan så det fungerar. Problemet är att många "fifflare" som egentligen inte borde ha hund kommer undan med detta genom att inte registrera sig som ägare på sina hundar. Likaså saknas det resurser att följa upp såna här ärenden, vilket jag kan förstå.
Om du menar att lösningen är att ge hårdare straff så ser inte jag hur det ska kunna gör någon skillnad förrän man löst frågan om VEM som är ansvarig, ägaren till hunden (som kanske inte finns registrerad och som påstås frånvarande) eller handhavare av hunden (den som höll i kopplet när incidenten skedde).

Sen är det inte så himla lätta att döma ut en hund heller, vilket det inte ska vara. Fru Svensson kommer dragandes med sin unge som har bitmärken i armen och hävdar att Herr Olsson schäfer är aggressiv och ska avlivas.
Det räcker inte.

Däremot skulle jag gärna se att det fanns en möjlighet för polisen (eller djurskyddsmyndigheten, veterinärer) att ta anklagade hundar genom ett mentaltest av något slag. (Jag misstänker att hundstallet t.ex. har en lämplig mall och kunnig människor för det.) Plocka in hundar, utvärdera dem och sålla ut de som inte passerar med godkända resultat. Tragiskt att det ska behöva ske, men det skulle nog lösa många problem.

men skärp dej, det kunde väl lika gärna varit en schäfer eller en papillon?

men nu var det tydligen inte det.

sluta ta åt dej. Stod ju att HUNDEN var lös, inte att RASEN var lös och attackerade andra hundar.

Nä det menade jag inte. Jag vet att det redan finns sånna lagar, men dom fungerar inte i sånna här fall. Här måste det tas i med hårdhandskarna. Det är allt för många fall nu där det inte händer nånting mer än att hunden får koppeltvång.
Jag tycker det är ägaren som ska straffas, om nån är så dum att den ställer sig som ägare till nån typs hund så får den väl skylla sig själv?
Det finns alltid folk som hittar kryphål i lagarna och det kan du nog i väldigt många lagar som redan finns.
Men vi måste ju börja nånstan.

Varför skulle det finnas mer resurse till att utreda hundar ( vilket redan görs) än att lägga ner lite mer tid på varje brott?

Sen vill jag tillägga att självklart ska det göras en grundlig utredning på hunden innan den blir utdömd.

Jag tycker det är ägaren som ska straffas, om nån är så dum att den ställer sig som ägare till nån typs hund så får den väl skylla sig själv?

Här har du nog missförstått mig, varför skulle någon frivilligt ställa sig som ägare till en hund som skadat annan?
Jag menar att om hunden är omärkt och människan som håller i kopplet påstår att det inte är hans hund, hur kan man bevisa det för att sätta dit honom pga av det hunden gjort? Istället för att ha strikt ägaransvar borde det finnas möjlighet att straffa den som håller hunden när incidenten sker just för att täppa till ett kryphål.
Den som för hunden har ansvaret, inte den vars namn står på kvittot. Tycker jag.

Lånar du en bil är det ditt ansvar att se till att den är körduglig, inte ägarens. Som jämförelse.

Det finns alltid folk som hittar kryphål i lagarna och det kan du nog i väldigt många lagar som redan finns.
Men vi måste ju börja nånstan.

Isf föreslår jag att vi täpper till kryphålen istället för att i första hand fokusera på hårdare straff. Många slipper undan helt idag.
Jag har väl inte föreslagt att vi inte ska göra någonting?

Varför skulle det finnas mer resurse till att utreda hundar ( vilket redan görs) än att lägga ner lite mer tid på varje brott?

Va?
Om du menar att jag tycker att det borde läggas resurser på att utreda hundar istället för på brott, så är det väl inte riktigt det jag menar. Om man enkelt kunde testa mentaliteten på en hund (i samarbete med t.ex. hundstallet eller egna experter) får man ju svart på vitt ganska omgående om det är en hund som bör återpassas till samhället eller inte. Mitt förslag är att hundar som inte klarar det testet tas bort. Vilket på sikt kommer att minska problemet och krav på resurser.
Och nu menar inte jag att farbror blå ska plocka in godtycklig pudel på torget för test, utan när en hund anmäls pga incident eller på andra sätt ifrågasätts mentalt.

Senast ändrad:

ja jag tänkte inte så långt att hunden kunde vara omärkt... Det har du ju iofs rätt i. Men dom flesta hundar chippas väl iallafall idag?

Och ja du måste hålla bilen i kördugligt skick men får du parkeringsböter så åker ägaren till bilen på det, likaså vägtull ;)

Jag tycker vi täpper till hålen OCH sätter högre straff.
Straffnivån i Sverige är löjligt låg som den är nu så det skulle nog inte göra något att ha ett fängeslestraff att hota med.

Och det ena utesluter ju inte det andra. Ägaren/föraren får straff, hunden utreds och ev omplaceras.

Åh minns du hur det statistiken var framtagen? För Pitbullen/Amstaffen är ju enormt populär i USA.

Kanske Peter ploppar upp och kan delge oss den rapporten igen :)

Jag uppfattade inte alls ditt inlägg som ironiskt, nej det stämmer.

Det är väl ingen här inne som tycker/tror att Pudeln i fråga bad om det och det är väl heller ingen i denna tråd som tycker att det är OK att en hund biter ihjäl en annan hund ..

Var inte så säker på det. Jag har hört av två stycken när det var en diskussion att det var rätt åt pudlen i läget för den hade antagligen orsakat att hunden anföll. Man får ju hoppas att "hundkunniga" folk inte resunerar som dessa två idioter

Jag är nästan 100% säker på att Carat INTE menade att pudeln fick skylla sig själv, så den tolkningen får helt stå för er.

Läser man artiklarna i NT så får man en ganska god bild av både händelseförlopp och bakgrund. Intressant!

Pudlar, jo dom kan vara väldigt retliga gentemot andra hundar och "förtjänar" ofta en åthutning från dessa. Men det ska ske enligt normalt hundumgänge.
Kamphundar klarar inte av detta normala i många fall, utan saknar spärrarna som andra hundar har. Därför blir resultatet inte små skråmor eller enstaka hål som värst, utan sönderslitna hundar. Och människor när det går riktigt fel. Av den anledningen anser jag att kamphundsraser inte har i samhället att göra.

LIA

Det är din åsikt och du är fri att tycka precis vad du vill.

Men jag funderar lite på om du kan ta fram fakta som talar för att många staffar och vanliga bullterriers inte har dessa spärrar exempelvis.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 397
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 799
·
Övr. Hund Våran grannes hund verkar ha bestämt sig för att ha ihjäl våra hundar, idag är tredje gången den hoppar över deras höga staket för att...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka