Jag blir så förbannad.

Sv: Jag blir så förbannad.

Bara för att det är en amstaff så behöver den inte attackera. Blir så trött på folk som har sånna förutfattade meningar. En pudel kan va 100 gånger farligare än en amstaff.

Det där är ju rent skitsnack. Att en pudel skulle vara farligare än en amstaff? Hallå! Jag har iaf aldrig hört talas om en pudel som bitit ihjäl en amstaff eller en annan hund överhuvudtaget. Däremot stod det i tidningarna senast idag om en amstaff som bitit ihjäl en stackars pudel.:cry:

Det där är ju rent skitsnack. Att en pudel skulle vara farligare än en amstaff? Hallå! Jag har iaf aldrig hört talas om en pudel som bitit ihjäl en amstaff eller en annan hund överhuvudtaget. Däremot stod det i tidningarna senast idag om en amstaff som bitit ihjäl en stackars pudel.:cry:

En pudel är mer instabil, lättirriterad och något mer (minns ej vad det var) än en pudel. Det såg jag i en dokumentär ang. pitbulls. Ska leta upp länkarna.

En pudel är mer instabil, lättirriterad och något mer (minns ej vad det var) än en pudel. Det såg jag i en dokumentär ang. pitbulls. Ska leta upp länkarna.

Sorry, det skulle stå:
En pudel är mer instabil, lättirriterad och något mer (minns ej vad det var) än en amstaff. Det såg jag i en dokumentär ang. pitbulls. Ska leta upp länkarna.

Det måste väl ha slagit slint i hunden? En pitbull/amstaff/liknande "kamphundar" är avlade mot fight mot hundar, ej mot människor.

Jag är mycket väl införstådd med vad de hundarna är avlade för osvosv, har en Staff själv.

Men det var ngn pundare som hade hunden ute i parken, den var dock kopplad men jag stod några meter ifrån och lajja med en polare och då flög den bara och satte sig i benet på mig. Ägaren låg på backen och höll i kopplet för glatta livet hög som ett hus.
Såg den någon vecka senare och då hade den munkorg. Sedan efter ytterligare några veckor så såg jag ägaren, utan hund.

Självklart finns det olika individer. Men jag tror knappast att ex. amstaffen som bet ihjäl pudeln igår är mer stabil och godmodig än en genomsnittlig pudel. Det kan iofs ha varit en blandning, det vet jag inte säkert.
Men jag tycker man hör så ofta om såna här "olyckor" med diverse pitbulls och amstaff. Dom kan säkert vara jättetrevliga hundar i rätt händer, det säger jag inget om, men det är så många oseriösa som har opålitliga hundar som dom inte har nån koll på.
Medger att jag var (och är fortfarande) lite upprörd över den där pudeln som blev attackerad och dödad igår, kan knappt föreställa mig hur jag skulle känna om det hade varit min hund.:cry:

Senast ändrad:

Ska prata med diverse personer imorgon också, så det blir fler som vill ha en bättring. Det känns bättre att veta att flera inte gillar deras hund lös.

Mannen har hunden lös, och kvinnan har hunden kopplad. Senast när jag sa till honom så hade han hunden kopplad - i 2 dagar.

Ja, det är bra för något måste göras. För hundens bästa.

Självklart finns det olika individer. Men jag tror knappast att ex. amstaffen som bet ihjäl pudeln igår är mer stabil och godmodig än en genomsnittlig pudel. Det kan iofs ha varit en blandning, det vet jag inte säkert.
Men jag tycker man hör så ofta om såna här "olyckor" med diverse pitbulls och amstaff. Dom kan säkert vara jättetrevliga hundar i rätt händer, det säger jag inget om, men det är så många oseriösa som har opålitliga hundar som dom inte har nån koll på.
Medger att jag var (och är fortfarande) lite upprörd över den där pudeln som blev attackerad och dödad igår, kan knappt föreställa mig hur jag skulle känna om det hade varit min hund.:cry:

Av vad jag hört, har det ej bevisat, så har det skett många olyckor där golden retrivers hoppar på folk och biter. Men det skriver dom inget om. Media är ju förjävligt, man kan i detta ämne egentligen jämföra Islam och kamphundar, de skriver bara om det negativa.

Det jag har hört om varför golden retriver står högt i "bitstatistiken" är att golden är en sån vanlig familjehund. Men jag har inga bevis för det heller. Sen tror jag inte att skadorna oftast blir lika allvarliga när en golden biter heller, skulle tro att dom bara hugger till som för att säga ifrån och sen är det bra.
Det verkar ju vara ett bekymmer med pitbull och amstaff att när dom väl biter så gör dom det rejält och vill inte släppa.

Det jag har hört om varför golden retriver står högt i "bitstatistiken" är att golden är en sån vanlig familjehund. Men jag har inga bevis för det heller. Sen tror jag inte att skadorna oftast blir lika allvarliga när en golden biter heller, skulle tro att dom bara hugger till som för att säga ifrån och sen är det bra.
Det verkar ju vara ett bekymmer med pitbull och amstaff att när dom väl biter så gör dom det rejält och vill inte släppa.

Precis, men ändå är golden klassade som säkra familjehundar? Man borde skriva varje gång en golden biter en människa alt. hund så kommer folk att undra om de verkligen är så säkra som alla tror de är.

En pudel är mer instabil, lättirriterad och något mer (minns ej vad det var) än en amstaff. Det såg jag i en dokumentär ang. pitbulls.
Japp, i förgår var det en dam som promenerade med sin instabila, lättirriterade och kamphundfarliga pudel i Norrköping. Något måste dock ha gått fel, eftersom pudeln blev söndersliten när den fick flera hundar, fr a en amstaff, att ta sig ur en bil och anfalla den.
Men naturligtvis var amstaffen helt oskyldig... egentligen.

LIA

Japp, i förgår var det en dam som promenerade med sin instabila, lättirriterade och kamphundfarliga pudel i Norrköping. Något måste dock ha gått fel, eftersom pudeln blev söndersliten när den fick flera hundar, fr a en amstaff, att ta sig ur en bil och anfalla den.

LIA

Ähum,håller med å det bestämdaste.

Du tror inte att det beror på att golden är en av det vanligaste raserna och att folk i allmänhet tror att goldens är såå snälla? Har en golden själv och jag har tappat räkningen på alla gånger folk har rusat fram till min hund och velat klappa och prata med honom. En gång sprang tom en liten flicka fram och kastade sig kring halsen på honom :crazy: Mamman till flickan stod lite längre bort och bara tittade. Tror du flickans mamma skulle ha tillåtit det om min hund varit av sk "kamphundsras"? Nej en golden är ju såå tålmodig och snäll, dom kan man reta hur mycket som helst va??

Grejen är den att en golden brukar ha ett enormt tålamod, dock inte oändligt, och när det fått nog så kan den morra och nafsa till. Man hör dock sällan att en golden har skadat någon allvarligt eller tom dödat någon.

LIA

Ja det var bra skrivit!

Jag är så trött på att det händer sånt här så ofta, stackars stackars ägare.

Att golden toppar i statistiken kan väl oxå ha att göra med att det faktiskt föds fram betydligt mer golden än amstaff. Och är man inter noga vart man köper sin golden så kan man ju även där hamna hos nån oseriös uppfödare.

Men det är nog mkt längre ifrån att en golden helt besinninslöst ger sig på nån förbi passerande. Och nu får det fan vara slut på det här!

Amen.

Att golden toppar bitlistan beror nog på att folk underskattar dem så förbannat och tror att de är färdiguppfostrade nallebjörnar/perfekta barnvakter när de i själva verket är en högst aktiv jakthund med egna idéer.

Har själv tappat räkningen på hur många gånger folk kastar sig över mina hundar. Eller föräldrar som har puttat fram sina ungar för att "hälsa på den fina hunden" utan att fråga först. Min förra jaktgolden som var av det vildare slaget välte ofta barnen i sin iver att leka och då fick man kommentarer som "du borde nog uppfostra den där" eller "hur kan man misslyckas så med en GOLDEN, de som är så lättuppfostrade".

Hade någon av dem varit det minsta reserverad eller haft hög känsla för integritet hade riskerna varit stora vid flera tillfällen att de bitit. De har fått stått ut med mycket ute i kommunaltrafiken, både från barn, fyllon och puckade tonårsgrabbar.

*suck*

(Har golden av jakttyp.)

Senast ändrad:

Grejen är den att en golden brukar ha ett enormt tålamod, dock inte oändligt, och när det fått nog så kan den morra och nafsa till. Man hör dock sällan att en golden har skadat någon allvarligt eller tom dödat någon.

Det är ju ändå rätt stor skillnad på morr och nafs och på de skador diverse kamphundar åstakommer på både folk och fä.

Att golden toppar i statistiken kan väl oxå ha att göra med att det faktiskt föds fram betydligt mer golden än amstaff.

KL
Efter att i otaliga trådar läst , många ggr till kamphundars försvar, att det är Golden som toppar statistiken angående bitfrekvens, undrar jag var den tabellen finns, eller hur den är gjort.

Jag har aldrig sett någon länk, någon som vet?

Det undrar jag med. Finns det nån lista man anmäler till då när en hund har bitit? :grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 397
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 799
·
Övr. Hund Våran grannes hund verkar ha bestämt sig för att ha ihjäl våra hundar, idag är tredje gången den hoppar över deras höga staket för att...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka