Jag blir så förbannad.

Sv: Jag blir så förbannad.

Japp, i förgår var det en dam som promenerade med sin instabila, lättirriterade och kamphundfarliga pudel i Norrköping. Något måste dock ha gått fel, eftersom pudeln blev söndersliten när den fick flera hundar, fr a en amstaff, att ta sig ur en bil och anfalla den.
Men naturligtvis var amstaffen helt oskyldig... egentligen.

LIA

PRECIS:bow::bow:. Lilla Pudeln bad om det, yeah right

Är det konstigt om man blir irriterad när folk anklagar pudel och golden retriver för att vara farligare och mer instabila än pitbull och amstaff?

Och du vet lika väl som vi att Carat har fel när hon säger att Pudlar är instabila och vara 100 gånger farligare än en amstaff och att goldens är farligare än "kamphundarna" då de "leder i bitstatistiken", en bitstatistik som inte ens finns.

+Unki

Det var inte Carat som skrev att pudlarna kunde vara 100 ggr så farliga och att dom var instabila vidarbefodrade ju bara Carat av vad hon läst ( och skulle återkomma med källa )

Jag syftade såklart till det LIA skrev och som hejades på, att Carat skulle ha menat att pudeln LIA skrev om med sitt beteende gjorde att den blev påhoppad av en Amstaff..

Tar mig friheten att klistra in listan, och kan samtidigt konstatera att de som mest frekvent kallas för "kamphundar" lyser med sin frånvaro... :angel:

Lista över hur benägna olika hundraser är att attackera barn.
Risken att bli biten av en dobermann är exempelvis fem gånger högre än att bli biten av en labrador.

1.
Schäfer: 2,83
2.
Doberman: 2,71
3.
Spets: 1,81
4.
Pekineser: 1,56
5.
Tax: 1,35.
.
6.
Schnauzer: 1,33
7.
Collie: 1,30
8.
Jakthund: 1,29
9.
Pudel: 0,98
10.
Rottweiler: 0,92
11.
Beagle: 0,80
12.
Terrier: 0,61
13.
Bernersennenhund: 0,58
14.
Labrador/retriever: 0,49
15.
Blandras: 0,46
16.
Spaniel: 0,31
17.
Shi Tzu: 0,26
18.
Malteser: 0,00
Fotnot: Risknivån är beräknad genom att dividera andelen hundar av en viss ras med hur ofta hundar av samma ras bitit barn illa.
Källa: Pediatrics

Är det konstigt om man blir irriterad när folk anklagar pudel och golden retriver för att vara farligare och mer instabila än pitbull och amstaff?

Är det konstigt om man blir irriterad över folk som anklagar pitbulls/staffar för att vara mer instabila än andra raser??

Hur många av dessa som klankar ner på de raserna har EGNA erfarenheter?

Jag personligen anser att de mest instabila jyckar jag träffat är jack russels... Det är MINA erfarenheter

Jag personligen anser att de mest instabila jyckar jag träffat är jack russels... Det är MINA erfarenheter

Lite skillnad på storlek. Om en JR kommer till angrepp så klarar man av att sparka iväg den, det gör man inte med en kamphund.

Senast ändrad:

Tar mig friheten att klistra in listan, och kan samtidigt konstatera att de som mest frekvent kallas för "kamphundar" lyser med sin frånvaro... :angel:

Lista över hur benägna olika hundraser är att attackera barn.

Fast man undrar ju lite över listan, varför undersökningen bara riktar sig och ser till hundar som biter barn?
Är det lättare att undersöka?

Är det bara barnfamiljer som ingått i undersökningen?

Lite skillnad på storlek. Om en JR kommer till angrepp så klarar man av att sparka iväg den, det gör man inte med en kamphund.

Vad har storlek med instabilitet att göra???
Om hunden är lätt eller inte att få iväg anser inte jag vara väsentligt när man diskuterar instabilitet, däremot förstår jag ditt resonemang att en JRT är lättare att få bort, men det finns stora raser oxå som jag anser betydligt mkt mer instabila än "kamphundar"

Frågan är ju om folk ( + du ) skulle ha ifrågasatt undersökningen om det var kamphundar som toppade statistiken?

Eller hade det blivit ytterligare ett argument i en diskussion emot kamphundar ?

Men det är nog milsvid skillnad på bitstatistik när det kommer till oprovocerade attacker såsom den här incidenten på pudeln här i Norrköping.

Dessutom verkar det ju inte som nån vet sen när den här listan är gjord, eller av vem eller vad den egentilgen avser.
Jag tycker att det är stor skillnad om en "familjehund" nafsar efter ett barn som inte ger sig eller en hund som attackerar en hund/människa/barn som bara går förbi.
En hund som ser en annan hund som potentail byte bara den rör sig ute, SKA tas bort omedelbart oavsett ras.

Jag tycker att detta ÄR ett stort problem och ni som har skötsamma hundar av kamphundsmodell inte behöver sätta taggarna utåt direkt utan förstå att alla som är hundälskare vill komma till en lösning på problematiken.

Jag bor själv i Norrköping och vet tyvärr hur många av dessa hundar som hamnat totalt fel händer.

Jag tycker att detta ÄR ett stort problem och ni som har skötsamma hundar av kamphundsmodell inte behöver sätta taggarna utåt direkt utan förstå att alla som är hundälskare vill komma till en lösning på problematiken.

Jag har definitivt inte taggarna utåt, men när folk skriver om "kamphundar" som om det vore en ras så blir iaf jag lite skeptisk till kunskapen bakom uttalandet.

Men nu till min egentliga fråga, hur vill du som hundälskare försöka få bukt på problemet ?

Jag har definitivt inte taggarna utåt, men när folk skriver om "kamphundar" som om det vore en ras så blir iaf jag lite skeptisk till kunskapen bakom uttalandet.

Men nu till min egentliga fråga, hur vill du som hundälskare försöka få bukt på problemet ?

Fast du måste väl hålla med om att amstaff/ptbull och blandningar med dessa i är överrepresenterade när det kommer till sånna här händelser? Eller har du fått annan information? Delge gärna mig isåfall :)

Jag tycker bara att det finns en lösning och det är att det blir ett straffansvar för ägaren till den hunden som gör sånt här. Då kommer du ifrån hela problematiken med villken ras det är bakom det hela.

Som det är idag så KAN du få koppeltvång/munkorgtvång och avlivning som sista utväg. Det är ytterst sällan ägaren åker dit och får straff.
Jag tror inte att hundkörkort eller nåt liknande skulle få¨bukt med problemet. För jag tror fortfarande att dom seriösa uppfödarna inte säljer till kreti och pleti. Och vem skulle i så fall hålla koll på vem som har körkort eller inte...

En hund i fel händer, oavsett ras, tenderar att bli aggressiv mot både folk och fä, det är inget specifikt för enbart vissa raser tyvärr. Visst kan det vara svårare att avstyra ett bråk med hundar som avlats för kamp, även om det var många generationer sedan de användes till kamp, men det kan slå slint i precis vilket hundhuvud som helst.
Skulle vilja ändra den här meningen i ditt inlägg:
En hund som ser en annan hund som potentail byte bara den rör sig ute, SKA tas bort omedelbart oavsett ras.

...till:

En hund som oprovocerat anfaller folk eller djur skall tas bort

Vet inte alls något om pudelattacken, men många hundar vaktar bilar, och många hundar kan även provocera utan att omgivningen uppfattar det så

Hittade en intressant artikel... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=736179

- Den statistik jag har tagit fram visar att så kallade kamphundar inte är överrepresenterade i angrepp mot människor och djur. Även schäfrar, collies, rottweilers, golden retrievers med flera raser kan vara bitska och farliga, säger han.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar när du citerar mitt svar om att folk klumpar ihop ett flertal raser med det svar du gav.

Men problemet med hundattacker ( oavsett ras el blandras ) är ett problem som är svårt att få bukt med..

En hund som är frisk mentalt attackerar inte en hund på det här viset oavsett om den blir provocerade eller inte.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar när du citerar mitt svar om att folk klumpar ihop ett flertal raser med det svar du gav.

Men problemet med hundattacker ( oavsett ras el blandras ) är ett problem som är svårt att få bukt med..

Ja jag ville bara höra om du hade nån annan uppfattning om det här med att pitbull/amstaff är överrepresenterade i sånna här fall...

Vad tyckte du om mitt förslag?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 397
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 799
·
Övr. Hund Våran grannes hund verkar ha bestämt sig för att ha ihjäl våra hundar, idag är tredje gången den hoppar över deras höga staket för att...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka