Jag blir så förbannad.

Sv: Jag blir så förbannad.

Fast nu ligger det ju ingen problematik i herdehundarna ÄN... Det får man ju lägga fokus på när så är fallet.

Jag ser hellre att man förebygger, kväver problemet i sin linda. Antalet ovtjarkakorsningar har ökat på blocket på senare tid, det är inte helt svårt att gissa att de kommer att ställa till problem. Och skulla kamphundraserna förbjudas är jag helt övertygad om att en annan större hund blir "populär" istället.

Det är ett problem som löses genom att fokusera på hundägarna istället för på deras hundar.

Vad trist det blir när diskutionen pågår mellan vissa få personer som i inlägg efter inlägg bara påpekar var den andra personen skrivit fel eller tolkat fel. Verkar ju som att ni går in för att missförstå varann..
Känns rätt meningslöst att komma med nåt konstruktivt då när det bara verkar som ni är ute efter att ha rätt i sak :confused:

Jag instämmer och planerar avsluta min medverkan i den här tråden. Känns som att jag har sagt det jag har velat säga och läser man texten istället för orden borde det gå att förstå vad jag menar. Och vill man inte fatta så hjälper det inte att jag upprepar mig.

Men herdehundar av vissa raser har samma egenskaper som de raser som anses vara kamphundar, så visst finns problemen även där om de hundarna hamnar i fel händer...
(och JA, jag har personliga erfarenheter av just den herderasen jag refererade till, min familj ägde den första tiken som togs in i Sverige 1980, och NEJ, hon attackerade ingen, men visade klart och tydligt att hon inte skulle tvekat att göra så i ett skarpt läge)
Det handlar om att se till att hundar, oavsett ras, inte hamnar i fel händer, så förebyggs problemen.

Den enda skillnaden jag ser, ur en ganska amatörmässig synvinkel, är styrkan i bettet och ihärdigheten.
Tack! Då är vi äntligen överens i sak. :)

Därmed har vi kommit till vägs ände i vår "interna" diskussion.

LIA

Du glömde det här:

Dock hävdar jag att en ovtjarka t.ex kan åstadkomma samma skada om inte värre, och därför tycker jag inte heller att kamphunden ska diskuteras uteslutande. Jag tar hellre diskussionen om "farliga hundar".

Med andra ord finns det andra raser som kan åstadkomma samma skada.

Ska vi avsluta diskutionen nu så vill jag än en gång slå ett slag för att det kommer till att ägaren alt föraren har ett högre straffansvar.
Skärp lagen som finns eller utforma ny. Dryga böter upp till fängelse obligatoriskt :bump:

Nej då, jag glömde inte, men i det jag citerade fanns det som varit mitt intresse att få fram i denna tråd.

Om och när andra "hundtyper" blir aktuella i dom här sammanhangen tar vi upp diskussionen om dom. Med förmodligen andra ras-företrädare.

Vill avsluta med att klargöra, att jag varken varit ute efter att smutskasta kamphundar eller hatar dessa, vilket annat nick anklagat mig för. Men det tror jag de flesta inser. :laugh:

LIA

Nej då, jag glömde inte, men i det jag citerade fanns det som varit mitt intresse att få fram i denna tråd.

Om och när andra "hundtyper" blir aktuella i dom här sammanhangen tar vi upp diskussionen om dom. Med förmodligen andra ras-företrädare.

Då kunde du ha skrivit det själv istället, på sida ett.

Om man utgår ifrån att det är ett rasproblem, ja, och inte ett hundproblem.

1 Avstår från att svara för att inte slänga mer bränsle på brasan.
2 Förstår inte frågan. Vad har rasförbunden med det att göra? Om det är förbud för kamphundar och dess blandningar du är inne på.

LILA

1 Avstår från att svara för att inte slänga mer bränsle på brasan.
2 Förstår inte frågan. Vad har rasförbunden med det att göra? Om det är förbud för kamphundar och dess blandningar du är inne på.

LILA

1. misstänkte det
2. det var du som tog upp rasförbunden som förslag att de skulle lösa problemet med blandraserna, jag undrade hur du menade då men är inte längre så intresserad av att höra svaret

...och tänk att jag har så svårt att förstå. Men ingen har fortfarande svarat på varför inte andra hundraser duger ?

Hur ska man kunna svara på det? Fråga 20 människor varför de valde just den rasen och du får 20 olika svar.

Om man känner att man hittat "sin" ras och hundarna är trevliga och väluppfostrade, varför ska man byta då?

...och tänk att jag har så svårt att förstå. Men ingen har fortfarande svarat på varför inte andra hundraser duger ?

Men jag förstår faktiskt inte varför vi ska ta ställning, det finns ju fler "tuffa" raser som ex Rottweiler ska vi inte få ha dom heller :confused:

Nä nu slår vi ett slag för pudeln och skaffar oss en varsin sån tycker jag.

:rofl::rofl:

Men vid närmare eftertanke, kanske inte...
En liten chihuahua kanske istället :idea:, så har jag äntligen anledning att bära handväska och köpa dyra smycken (åt hunden givetvis, inte mig själv):D:angel:
MIndre skador vid attack går väl knappast att få, jag menar....det finns ju inte så mkt som är tillräckligt litet för att få plats i en sån liten mun.;)

Men man kan väl inte skaffa en hund bara för andra människors skull?

Ska vi plocka bort Schäfer, Rottweiler & Dobermann också då :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag var inte med, men det här har jag fått berättat för mig. Min syster skulle gå ut med hennes hund i kopppel (amstaffomplacering)...
2
Svar
28
· Visningar
6 515
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 397
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 799
·
Övr. Hund Våran grannes hund verkar ha bestämt sig för att ha ihjäl våra hundar, idag är tredje gången den hoppar över deras höga staket för att...
Svar
4
· Visningar
2 283
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka