Jag skulle verkligen, verkligen, verkligen vilja veta en blandrasuppfödares eller den oreggade "renrasavels" mål och mening är med sin avel?
Oavsett om man hängivet föder upp hästar, hundar, katter eller något annat så har en seriös uppfödare mål med sin avel och de individer man sätter till världen. Och då menar jag inte tjäna pengar, för det finns hundratals enklare och säkrare sätt att göra affärer på än bli rik på djur ( om man inte ska ha valpfabrik, smuggla el dyl)
Vi (gubben och jag) satt för nyfikenhetens skull och räknade på vad hans kullar kostar och ev genererar och jämförde det med buskavel inom samma ras. Vi jämförde priset på hans valpar mot oreggade på blocket. Drog av alla kostnader för div tester, tävling, parning, mat, vetvård, chip och regg mm, mm och kan meddela att en kull på 9 valpar skulle ge en buskavlare 5000:- mer i fickan och då behöver den inte göra ett skit mer än att ge tiken och valparna mat (den kostnaden räknade vi med) 48000:-...rätt ner i fickan. Jag har oändligt svårt att tro att man inte föder upp av andra skäl än rena pengar i denna typ av avel. Vi räknade av en valp i "buskkullen" för matkostnader. Vi behöver minst 4- 5 valpar innan vi har en chans till att gå plus. Om ens då....
Och då läggs det ner år av jobb
innan det ens blir en parning.
Många av de oreggade valpar som vi såg var inte ens chippade och reggade i jordbruksverket eller ens veterinärbesiktigade
Ändå tjänar en uppfödare av den här typen mer på det än vi för märkligt nog får de bannimej "bara" 5000:- mindre för sina valpar. Varför? Jo för folk vill köpa billigt.
HUR ska seriösa uppfödare kunna konkurrera och få ut sundare hundar på marknaden så länge prislappen och latheten hos valpköparna styr?
Så de som säger att renrasavlare gör det för pengarnas skull är ute och cyklar totalt.
(Och då har vi fördelen att vi inte behöver räkna med inkomstbortfall från jobbet eftersom vi har de arbetstider vi har och någon alltid kommer att vara hemma)
Varför gör man då det?
Jo för det är sååå kul och se avkommorna i olika sammanhang sen och se dem prestera och stå sig bra och vara bra rasrepresentanter. Inget man behöver skämmas över utan tvärt om. Det är en livsstil tror jag