Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bryr mig inte så mkt om skiten jag får ärligt talat. Jag har sagt tvärnej i flera år och sen gav jag med mig helt enkelt. Att det är oseriöst säger jag inte emot det minsta, och bryr mig inte ens om att bemöta det därav.

Däremot så har jag många vänner med renrasiga hundar, från bra uppfödare och samtliga av dessa har någon form av hälsoproblem. De vill inte ha renrasiga hundar längre. Och då känns det iaf nån procent seriösare när de iaf känner föräldrardjuren.

Alla jag känner som har stora renrasiga hundar har hundar med C-D höfter. Jag hoppas att de inte är represantiva för aveln, men det är skrämmande ändå. För det är många hundar. Jag förstår att man kan tröttna när man är inne på den 5:e hunden som man måste skiljas ifrån i förtid.

Att man kan råka ut för hälsoproblem trots alla kontroller är självklart. Ren otur. Men får man det på 5:e hunden så har man inte kollat vad sjutton det är för uppfödare man köper av eller linjer. Alternativt så byter man ras om det är en ras med ökända problem. Att blanda den rasen med något annat ger inte friskare hundar.

Hon fungerar alldeles ypperligt bland både andra hundar och med folk. Min mor har 4 hundar och vi är där ca 3-4 dagar/vecka. Däremot har hon inget intresse av att leka med dem.

Håll inte på och hitta på egna saker om min hund är du vänlig.

Problemet med en hund som har svårt att läsa av artfränder är att hon kommer att prägla valparna. Och i kombination med egenskaper som de ärver från pappan kan det bli riktigt otrevliga resultat om det finns någon form av social osäkerhet i en hund. En av mina hundar har en viss social osäkerhet, i hans fall märks det bara i vissa situationer och är bara något som jag reagerar över för att jag är petig(han fungerar bra med hundar och jag skulle tycka att det var ett stort problem om han morrade åt en människa!). Flertalet av hans syskon verkar också vara väldigt trevliga men hos ett av dem hamnade verkligen allt på fel plats. Den sociala osäkerhet han hade i kombination med annan osäkerhet och stress gjorde att han till slut nafsade efter folk.

Att man kan råka ut för hälsoproblem trots alla kontroller är självklart. Ren otur. Men får man det på 5:e hunden så har man inte kollat vad sjutton det är för uppfödare man köper av eller linjer. Alternativt så byter man ras om det är en ras med ökända problem. Att blanda den rasen med något annat ger inte friskare hundar.

Det har varit olika raser i princip varenda gång, maximal otur verkligen :cry:

Problemet med en hund som har svårt att läsa av artfränder är att hon kommer att prägla valparna. Och i kombination med egenskaper som de ärver från pappan kan det bli riktigt otrevliga resultat om det finns någon form av social osäkerhet i en hund. En av mina hundar har en viss social osäkerhet, i hans fall märks det bara i vissa situationer och är bara något som jag reagerar över för att jag är petig(han fungerar bra med hundar och jag skulle tycka att det var ett stort problem om han morrade åt en människa!). Flertalet av hans syskon verkar också vara väldigt trevliga men hos ett av dem hamnade verkligen allt på fel plats. Den sociala osäkerhet han hade i kombination med annan osäkerhet och stress gjorde att han till slut nafsade efter folk.

Valparna kommer få träffa många fler hundar än bara sin mor ganska så tidigt. Eftersom hon var ensamvalp så är det inte så lustigt att hon inte har så stort intresse av att leka med andra hundar, hon fick ju lära sig att man leker med människor. Min mor har en liten hund på nästan 3 kilo som har ett väldigt tydligt kroppspråk och väldigt mkt känsla för rättvisa, hon kommer få umgås en hel del med valparna så fort som min tik tillåter det.

Min tik är inte rädd för i princip nånting, stensäker på skott, nya saker och så, där är jag inte så orolig.

Om min hund hade morrat utan orsak så hade jag tyckt att det var ett stort problem med. Men hon visade ju bara att hon inte gillade att han var ovanför mig och inte visste vad hon skulle tänka om situationen. En morrning med låg svans tycker jag är helt ok.

Sista meningen är väl en sanning med modifikation.

kl
Utavel sker då o då med SKKs goda minne när det handlar om raser med extremt liten avelsbas, Typ smålandsstövare eller liknande raser med både numerärt o individuellt små avelsbaser.

Instämmer till fullo hur viktig tikens mentalitet är när det kommer till att prägla sina valpar!!
Hon ska vara ett praktexemplar i mentaliteten, balans och tydliga signaler för att ge valparna en bra grund. Det är ju i valplådan de börjar sina första kontakter med andra hundar. En tik som har svårt att tyda signaler och hundspråk kan i värsta fall skada valparna om hon missuppfattar ett bråk i valplådan eller blir för brysk.
Långt ifrån alla tikar lämpar sig att uppfostra valpar hur bra de än må vara på andra områden.

Sista meningen är väl en sanning med modifikation.

kl
Utavel sker då o då med SKKs goda minne när det handlar om raser med extremt liten avelsbas, Typ smålandsstövare eller liknande raser med både numerärt o individuellt små avelsbaser.
Jag menar att den dåliga genen inte bara trollas bort hux flux och garanterar friska hundar som många verkar tro.

Instämmer till fullo hur viktig tikens mentalitet är när det kommer till att prägla sina valpar!!
Hon ska vara ett praktexemplar i mentaliteten, balans och tydliga signaler för att ge valparna en bra grund. Det är ju i valplådan de börjar sina första kontakter med andra hundar. En tik som har svårt att tyda signaler och hundspråk kan i värsta fall skada valparna om hon missuppfattar ett bråk i valplådan eller blir för brysk.
Långt ifrån alla tikar lämpar sig att uppfostra valpar hur bra de än må vara på andra områden.
:bow::bow::bow:

Skulle aldrig utsätta små valpar för andra hundar smittor:o
Vi hade nyligen kennelhosta hemma trots vaccinationer och vuxna hundar. Never, ever att det kommer in andra hundar på tomten ens när det finns valpar här!!!!

Så om man har flera hundar, ska man sanera sina kläder och allt mellan varje gång man går in i valprummet?
Känns ganska så opraktiskt.

Jag och min mor bor på samma gård, de smittorna som hennes hundar bär på finns redan på min tomt, i mitt stall och med min hund. Jag åker inte iväg till några andra hundar om det var det du trodde.

Hon är nog snarare tvärtom i det läget faktiskt. Min mors ena hund kan hänga sig i hennes päls och morra ruskigt mkt, min hund springer bara vidare lika glad för det. Ibland petar hon bort den mindre med sin rumpa bara.

Så om man har flera hundar, ska man sanera sina kläder och allt mellan varje gång man går in i valprummet?
Känns ganska så opraktiskt.

Jag och min mor bor på samma gård, de smittorna som hennes hundar bär på finns redan på min tomt, i mitt stall och med min hund. Jag åker inte iväg till några andra hundar om det var det du trodde.

Det är väl omöjligt för någon att veta vilka hundar du ämnar släppa fram till valplådan när du skriver att du tänker låta valparna träffa andra hundar.
Vi låter inte våra övriga hundar träffa valparna av en rad olika skäl som alla bottnar i risker trots att det är mycket trevliga och pålitliga hundar.
En tik ska vara ifred med sina valpar och sköta sitt jobb och andra hundar har inte där att göra.

Speciellt om det är en tik som har svårt att läsa andra hundar. Snacka om stressfaktor!

Det är väl omöjligt för någon att veta vilka hundar du ämnar släppa fram till valplådan när du skriver att du tänker låta valparna träffa andra hundar.
Vi låter inte våra övriga hundar träffa valparna av en rad olika skäl som alla bottnar i risker trots att det är mycket trevliga och pålitliga hundar.
En tik ska vara ifred med sina valpar och sköta sitt jobb och andra hundar har inte där att göra.

Speciellt om det är en tik som har svårt att läsa andra hundar. Snacka om stressfaktor!

Jag pratar ju givetvis om tiden när valparna börjar bli mer intresserade av andra saker än sin mor. Du vet att du inte behöver anta att jag är världens okunnigaste människa va?

Jag har redan skrivit när tiken är mogen för det, så stressfaktorn behöver du inte ens nämna. Blir hon stressad så är hon ju uppenbarligen inte redo.

Målet är att mina vänner ska få valpar, och de tycker väldigt mkt om mentaliteten på min hund. Föräldrarna är mentalt utvärderade av mig. Inga hälsotester är gjorda.

Själva poängen är att de ska få söta, små, icke fällande, bra familjehundar som dessutom är lättsamma att ha med o göra. Beskrivningen stämmer in på båda föräldrardjuren. Något mer syfte behöver inte hunden ha, det är inte en arbetande hund vi försöker få fram.
Båda föräldrardjuren är så vitt vi vet friska.
:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:

Jag pratar ju givetvis om tiden när valparna börjar bli mer intresserade av andra saker än sin mor. Du vet att du inte behöver anta att jag är världens okunnigaste människa va?

Jag har redan skrivit när tiken är mogen för det, så stressfaktorn behöver du inte ens nämna. Blir hon stressad så är hon ju uppenbarligen inte redo.

Åter igen så är det ju väldigt svårt att korrekt bemöta något med så knapphändiga uppgifter som först förtydligas efter man bemött ett av dina inlägg. Ju mindre info ju mer utrymme för att bli misstolkad. Jag svarar bara på det du skriver.

Åter igen så är det ju väldigt svårt att korrekt bemöta något med så knapphändiga uppgifter som först förtydligas efter man bemött ett av dina inlägg. Ju mindre info ju mer utrymme för att bli misstolkad. Jag svarar bara på det du skriver.

Alltså, det är ju inte mitt fel att du väljer att tolka inläggen på ett visst sätt. Du har redan bestämt dig för att jag är världens sämsta hundmänniska med noll kunskap, där ligger ditt problem i tolkningen. Och det är inget som jag kan eller ens tänker försöka ändra på. Den ändringen måste du står för, hur du väljer att se på människor i din omgivning.

Alltså, det är ju inte mitt fel att du väljer att tolka inläggen på ett visst sätt. Du har redan bestämt dig för att jag är världens sämsta hundmänniska med noll kunskap, där ligger ditt problem i tolkningen. Och det är inget som jag kan eller ens tänker försöka ändra på. Den ändringen måste du står för, hur du väljer att se på människor i din omgivning.
Just nu gör ju du faktiskt exakt den typen av bedömning av mig :)

Med tanke på hur du beskriver att du tar fram den här kullen så är okunnig en komplimang. Är det som du hävdar gjort i "berått mod" så är det sju resor värre.

Nästa fråga jag skulle vilja ställa en avlare av busk / blandras..... Hur tänker ni runt dolda fel och risken att få köpa tillbaka sjuka hundar under de kommande tre åren när man tagit risken att inte hälsokontrollera föräldradjur eller tidigare linjer?

Nästa fråga jag skulle vilja ställa en avlare av busk / blandras..... Hur tänker ni runt dolda fel och risken att få köpa tillbaka sjuka hundar under de kommande tre åren när man tgit risken att inte hälsokontrollera föräldradjur eller tidigare linjer?

"Mina" valpar kommer dolda fel försäkras precis som alla andra djur.
Jag har aldrig varit med om att en uppfödare har varit tvungen att ta tillbaks en valp pga hälsoskäl? Men skulle det behövas så skulle jag givetvis göra det. Jag har dock väldigt svårt att se vad för hälsoproblem mina vänner skulle lämna tillbaks hunden för som de inte kunde hantera som jag skulle kunna hantera faktiskt.

Med tanke på hur du beskriver att du tar fram den här kullen så är okunnig en komplimang. Är det som du hävdar gjort i "berått mod" så är det sju resor värre.

Har jag skrivit något om hur jag tar fram kullen? Spännande, jag minns inte att jag har skrivit ett ord om det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V