R
Raderad medlem 94602
Jag bryr mig inte så mkt om skiten jag får ärligt talat. Jag har sagt tvärnej i flera år och sen gav jag med mig helt enkelt. Att det är oseriöst säger jag inte emot det minsta, och bryr mig inte ens om att bemöta det därav.
Däremot så har jag många vänner med renrasiga hundar, från bra uppfödare och samtliga av dessa har någon form av hälsoproblem. De vill inte ha renrasiga hundar längre. Och då känns det iaf nån procent seriösare när de iaf känner föräldrardjuren.
Alla jag känner som har stora renrasiga hundar har hundar med C-D höfter. Jag hoppas att de inte är represantiva för aveln, men det är skrämmande ändå. För det är många hundar. Jag förstår att man kan tröttna när man är inne på den 5:e hunden som man måste skiljas ifrån i förtid.
Att man kan råka ut för hälsoproblem trots alla kontroller är självklart. Ren otur. Men får man det på 5:e hunden så har man inte kollat vad sjutton det är för uppfödare man köper av eller linjer. Alternativt så byter man ras om det är en ras med ökända problem. Att blanda den rasen med något annat ger inte friskare hundar.