Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Mina" valpar kommer dolda fel försäkras precis som alla andra djur.
Jag har aldrig varit med om att en uppfödare har varit tvungen att ta tillbaks en valp pga hälsoskäl?

Då har du väl haft turen och träffat på friska hundar :)
Inte så ovanligt...eftersom det tom finns en speciell försäkring för det. Sen är det få som vet om att man faktiskt har den skyldigheten/ förmånen när det även kommer till blandraser och oreggat.

Men jättebra för dig att du tar försäkringen så du slipper betala för att ta tillbaka en sjuk hund. Kan bli jobbigt och dyrt nog ändå att behöva stå där med en.

Jag menar att den dåliga genen inte bara trollas bort hux flux och garanterar friska hundar som många verkar tro.
Av vad jag kan läsa mig till så har vi en ganska snarlik syn på hundar o deras uppfostran, så även avel.

kl
Oavsett ren eller blandrasavel finns ingen som helst ursäkt för att tillverka valpar efter föräldradjur som inte testats för alla problem som respektive ras kan ha eller att använda djur i avel som inte är BPH/MH beskrivna. För vissa arbetande raser krävs dessutom arbetsmeriter.

Då har du väl haft turen och träffat på friska hundar :)
Inte så ovanligt...eftersom det tom finns en speciell försäkring för det. Sen är det få som vet om att man faktiskt har den skyldigheten/ förmånen när det även kommer till blandraser och oreggat.

Mja, de flesta har som sagt haft sjuka hundar. Min mor har just nu sin äldsta hund någonsin, han blir 6 år i år. Hon har haft hund hela livet och har haft en fruktansvärd otur. Att lämna tillbaks hunden har inte funnits på kartan trots det, varför gör man en sådan sak? Behöver hunden avlivas så är det väl bättre att göra det själv? Men visst, det skulle jag absolut kunna göra isf. Jag är redan den som får åka med alla bekantas djur eftersom jag är så lugn med dem.

Mja, de flesta har som sagt haft sjuka hundar. Min mor har just nu sin äldsta hund någonsin, han blir 6 år i år. Hon har haft hund hela livet och har haft en fruktansvärd otur. Att lämna tillbaks hunden har inte funnits på kartan trots det, varför gör man en sådan sak? Behöver hunden avlivas så är det väl bättre att göra det själv? Men visst, det skulle jag absolut kunna göra isf. Jag är redan den som får åka med alla bekantas djur eftersom jag är så lugn med dem.

Nja...det handlar ju inte alltid om att lämna tillbaka hunden som du säkert vet. Uppfödaren kan bli skyldig att betala de veterinärkostnarer som tillkommer ang "felet" Hur hög den summan är beror ju på vad du sålt hunden för.

Nja...det handlar ju inte alltid om att lämna tillbaka hunden som du säkert vet. Uppfödaren kan bli skyldig att betala de veterinärkostnarer som tillkommer ang "felet" Hur hög den summan är beror ju på vad du sålt hunden för.

Aha, ja men visst, varför inte? Nu säljer ju jag dessa valpar inte för att tjäna pengar utan räknar med att gå ungefär +- 0, så någon större summa för min del lär det ju inte bli då. Men att bidra med självrisken om någon av köparna skulle ha dåligt med pengar eller liknande just då ser jag absolut inte som främmande.

"Mina" valpar kommer dolda fel försäkras precis som alla andra djur.
Jag har aldrig varit med om att en uppfödare har varit tvungen att ta tillbaks en valp pga hälsoskäl? Men skulle det behövas så skulle jag givetvis göra det. Jag har dock väldigt svårt att se vad för hälsoproblem mina vänner skulle lämna tillbaks hunden för som de inte kunde hantera som jag skulle kunna hantera faktiskt.

Har jag skrivit något om hur jag tar fram kullen? Spännande, jag minns inte att jag har skrivit ett ord om det!
Du har ju själv skrivit att du avlar på en blandrastik vars hälsostatus är helt okontrollerad. Vad tror du jag menar med att ta fram en kull?

Eller var det bara ett bekvämt sätt att slippa ta till dig vad det stod i inlägget?

Aha, ja men visst, varför inte? Nu säljer ju jag dessa valpar inte för att tjäna pengar utan räknar med att gå ungefär +- 0, så någon större summa för min del lär det ju inte bli då. Men att bidra med självrisken om någon av köparna skulle ha dåligt med pengar eller liknande just då ser jag absolut inte som främmande.
Så att du inte tjänar pengar på din blandrasuppfödning skulle på något sätt garantera valparnas framtida hälsa?

Om valpköparen riskerar stå utan en krona pga priset löper ju du större risk att ist få tillbaka en sjuk hund. Alla vill inte lägga hutlösa summor på att fixa en hund. Sen kan det ju vara lite si och så med vad försäkringar täcker när det kommer till "fel" som anses bero på arv när det inte finns någon hälsodeklaration på föräldrardjur.
Har själv gjort den tavlan med två blandrashundar jag köpt. Kan bli jävulskt dyrt. Med facit i hand hade jag lämnat tillbaka den ena till uppfödaren med tanke på alla hälsoproblem som kom sen.

Jag jobbade i stall förut och hade alltid min hund, som alla tyckte var så snäll och fin, med mig. Fick frågan många gånger om jag inte skulle ta valpar, men hon har höftledsfel så det kommer inte att ske.

En annan som jobbade där frågade samma sak. Berättade då att hon har höftledsfel och att jag inte får avla på henne.
- Vem säger att du inte får avla?
Jag: -SKK
- Men para med en blandras då?
Jag: Men det hjälper ju inte, hennes gener förs ju vidare ändå.
- Men det är ju inte säkert att valparna blir sjuka.
Jag: Nä, men jag kan ju inte avla med anledningen att "det är ju inte säkert att alla valpar blir sjuka"!!

Men den personen förstod inte problemet för det syntes ju inte att hon var sjuk. Och det värsta är ju att jag också hade trott att hon var frisk om hon inte var röntgad, men hon har E-höfter!!

Jag har alltså varit singel under hela hennes livstid. Att hon markerar med en morrning tycker jag är helt ok i en sådan situation.
Jag var singel från det min hund var 9 veckor och kom till mig och tills hon var 6 år då jag träffade sambon. Hennes reaktion när han pussade mig var "får jag vara med?". När hon inte fikc det gick hon och lade sig. Aldrig några problem. Och då är inte hon mentalt den bästa i övrigt.
Så nej, jag tycker inte en morrning ska komma i en sådan situation. Om du hade blivit överfallen eller nån gjorde det utan att du ville och sänt ut signaler att du tyckte det var obehagligt, då skulle jag kunna förstå om en hund morrade dock.

Jag var singel från det min hund var 9 veckor och kom till mig och tills hon var 6 år då jag träffade sambon. Hennes reaktion när han pussade mig var "får jag vara med?". När hon inte fikc det gick hon och lade sig. Aldrig några problem. Och då är inte hon mentalt den bästa i övrigt.
Så nej, jag tycker inte en morrning ska komma i en sådan situation. Om du hade blivit överfallen eller nån gjorde det utan att du ville och sänt ut signaler att du tyckte det var obehagligt, då skulle jag kunna förstå om en hund morrade dock.

Fast detta resonemang håller jag inte med om alls. Ett litet morr när någon lutar sig över matte tycker inte jag är en mentalt kass hund. Man kan inte generalisera så mellan olika raser. Du har väl labbe?
Finns hundar, som är bra förövrigt, som lägger sig i skojbråk mellan människor.

Frågan är ju snarare om du är beredd att ta tillbaka en hund som är sjuk med alla de kostnader det innebär. När föräldrarna inte är hälsoundersökta brukar inte försäkringsbolagen ge ut pengar till valpar med rastypiska problem. Så risken finns tex med en valp med PRA eller knäproblem som du inte får ut ersättning för.

I övrigt förstår jag inte varför du inte gjort hälsoundersökningar och BPH som ju faktiskt är öppet även för blandraser.

Jag blev tjatad på i många år med min hane om valpar också, på flera håll. Han är nu 8 år och jag tackar fortfarande nej. Så det är ju inte direkt en ursäkt.

Om dina bekanta vill ha en rolig ickefällande hund, varför skaffar de inte tex en bichon? Eller pudel?
Eftersom att det är papillon i din hund också är det inte alls säkert att hundarna blir ickefällande dessutom.

Blocket kryllar ju av ickefällande blandraser redan. Att para för att vara snäll mot sina kompisar så de får en hund ser jag verkligen inte som ett avelsmål.
Ett mål ska ju vara något som tillför. Något som stärker.
Att avla med moteveringen " kompisarna tjatar" ser jag mer som en ursäkt.

Så hade mest troligt jag med gjort, men alla tänker inte så. Min nästa hund kommer vara renrasig, om jag nu inte behåller en av valparna, men jag tror inte hon har mer än 3 i magen, så det blir nog ingen över till mig ;)

Med stor hund menar jag schäfer, dobermann och rottweiler. Någon har haft lite andra raser med, men många har fått tas bort av höftproblem, några av juvertumörer och ett gäng pga mentala problem. De mentala problemen tror jag personligen främst beror på deras ägares bristande kunskap och tid snarare än hunden själv dock. Men vad vet jag, kanske hade hunden börjat anfalla andra hundar även med mer motion och stimulans?

Dobermannen som min mor har har C-höfter, väl ansedd uppfödare som har ganska många hundar som gått som tjänstehundar. Där fick tyvärr halva kullen dåliga höfter om jag inte minns fel.

Som sagt, jag säger inte att jag tänker så, bara att det finns folk som tänker så. Och jag personligen tror att de renrasiga hundarna skulle må bra av att få in lite nytt blod faktiskt. Då ska det givetvis vara genomtänkt avel, noga uppföljt och med väldigt noga hälsokontroller.
Så du tror inte blandraser kan få juvertumörer ;) Kompisens blandras (3-vägskorsning av mindre ulliga raser) har under vintern genomgått två stora operationer pga juvertumörer....båda juver-raderna är nu borttagna.

Jag blev tjatad på i många år med min hane om valpar också, på flera håll. Han är nu 8 år och jag tackar fortfarande nej. Så det är ju inte direkt en ursäkt.

Jag har fått massa parningsförfrågningar från folk med blandrastikar/familjehundar/oreggade "BC"s. På hunden med c-höft, rejäla sociala bekymmer och minimal talang som vallhund. För han är jävligt söt.

Den fula men fullt friska och väldigt kapabla vallhunden däremot, är det inga blandisägare som vill para med.

Och ja, trots massa tjatande så säger jag alltid blankt nej.

Fast detta resonemang håller jag inte med om alls. Ett litet morr när någon lutar sig över matte tycker inte jag är en mentalt kass hund. Man kan inte generalisera så mellan olika raser. Du har väl labbe?

Jo, jag har labbe. Men hunden jag pratar om är en lagotto romagnolo. Hon har dessutom inte världens bästa mentalitet men hon är tränad att lita på mig och ingen märker av det numera (alla säger att hon är så go för att vara lagotto, tragiskt nog).

Jag tycker inte att det per automatik är en mentalt kass hund heller, särskilt inte när det handlar om raser där man faktiskt avlar för att ha en viss skärpa och försvarslust. Syftet med den här kullen är dock tydligen att det ska bli okomplicerade sällskapshundar och då tycker jag inte att man som ägare ska behöva träna på att hunden accepterar den typen av normala situationer.

Jag tycker det hela är lite märkligt att någon som själv är uppfödare, för visst är du @Cornelia det, inte bryr sig nämnvärt vad det är för hund hon skaffar? Tänker du likadant med dina araber? Det är inte så noga, grannens okända hingst i hagen bredvid vill nog bli pappa och jag slipper utställningar och tävlingar, en häst är en häst så vad kan gå fel? Den verkar snäll, visserligen ser den ut att ha eksem och dålig benställning, men min har ju inte det så det blir nog bra i slutänden. En häst blir till vad man gör den. Det låter väl helskojsigt med en korsning av fullblod, ardenner och falabella? Då blir den både snabb, stark och tillräckligt liten för att ha på balkongen. :idea:
Jag bryr mig väldigt väldigt mycket om vad det är för hund jag skaffar! Det jag reagerar mot är de rasbundna, faktiskt framavlade sjukdomarna. Om du kände mig hade du vetat att jag har stuckit ut hakan en hel massa gånger eftersom jag tycker att arabaveln är på väg åt det hållet också.
Jag vet redan vilken typ av blandras jag ska ha, och det är inte ett beslut som fattas för att hunden är söt eller charmig eller billig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 605
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar