Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag bryr mig väldigt väldigt mycket om vad det är för hund jag skaffar! Det jag reagerar mot är de rasbundna, faktiskt framavlade sjukdomarna. Om du kände mig hade du vetat att jag har stuckit ut hakan en hel massa gånger eftersom jag tycker att arabaveln är på väg åt det hållet också.
Jag vet redan vilken typ av blandras jag ska ha, och det är inte ett beslut som fattas för att hunden är söt eller charmig eller billig.
Jag tycker inte att det per automatik är en mentalt kass hund heller, särskilt inte när det handlar om raser där man faktiskt avlar för att ha en viss skärpa och försvarslust. Syftet med den här kullen är dock tydligen att det ska bli okomplicerade sällskapshundar och då tycker jag inte att man som ägare ska behöva träna på att hunden accepterar den typen av normala situationer.
Jag håller inte med. Här bor två skyddstränade schäfrar. Den äldre har förvisso liten försvarslust, men den yngre har potential för ett aggressionspaket utan dess like. Aldrig att jag skulle acceptera ett enda litet morr av någon av dem bara för att en eventuell partner lutar sig över mig. Förmågan att kunna sortera och läsa situationer blir än mer viktig om hunden har stor försvarslust. Den hund som inte kan sortera i vuxen ålder dömer jag direkt ut mentaliteten på. Den kan förvisso fortfarande räknas som en fantastisk tävlingshund, men helt rätt i skallen är det inte och ska den typen av hund sättas i avel bör man vara väl medveten om att de bristerna som finns.
Den enda här hemma som reagerar på yviga rörelser och närgånget beteende är corgin, som inte är helt stabil.
Jag håller inte med. Här bor två skyddstränade schäfrar. Den äldre har förvisso liten försvarslust, men den yngre har potential för ett aggressionspaket utan dess like. Aldrig att jag skulle acceptera ett enda litet morr av någon av dem bara för att en eventuell partner lutar sig över mig. Förmågan att kunna sortera och läsa situationer blir än mer viktig om hunden har stor försvarslust. Den hund som inte kan sortera i vuxen ålder dömer jag direkt ut mentaliteten på. Den kan förvisso fortfarande räknas som en fantastisk tävlingshund, men helt rätt i skallen är det inte och ska den typen av hund sättas i avel bör man vara väl medveten om att de bristerna som finns.
Den enda här hemma som reagerar på yviga rörelser och närgånget beteende är corgin, som inte är helt stabil.
Ingen av våra schäfrar reagerar heller på bråk, skoj, hög volym och bus här hemma och här kan gå vilt till med ungar och även när vi vuxna skojbråkar De blir mest yviga och glada och ska börja tramsa med.
Och de kan vara rätt skarpa i skyddet. Speciellt den ena.
Men så fort de kommer in på träning/ tävlingsbanan eller jobb så blir det helt annorlunda.
Så att du inte tjänar pengar på din blandrasuppfödning skulle på något sätt garantera valparnas framtida hälsa?
Så du tror inte blandraser kan få juvertumörer Kompisens blandras (3-vägskorsning av mindre ulliga raser) har under vintern genomgått två stora operationer pga juvertumörer....båda juver-raderna är nu borttagna.
Frågan är ju snarare om du är beredd att ta tillbaka en hund som är sjuk med alla de kostnader det innebär. När föräldrarna inte är hälsoundersökta brukar inte försäkringsbolagen ge ut pengar till valpar med rastypiska problem. Så risken finns tex med en valp med PRA eller knäproblem som du inte får ut ersättning för.
I övrigt förstår jag inte varför du inte gjort hälsoundersökningar och BPH som ju faktiskt är öppet även för blandraser.
Jag blev tjatad på i många år med min hane om valpar också, på flera håll. Han är nu 8 år och jag tackar fortfarande nej. Så det är ju inte direkt en ursäkt.
Om dina bekanta vill ha en rolig ickefällande hund, varför skaffar de inte tex en bichon? Eller pudel?
Eftersom att det är papillon i din hund också är det inte alls säkert att hundarna blir ickefällande dessutom.
Om valpköparen riskerar stå utan en krona pga priset löper ju du större risk att ist få tillbaka en sjuk hund. Alla vill inte lägga hutlösa summor på att fixa en hund. Sen kan det ju vara lite si och så med vad försäkringar täcker när det kommer till "fel" som anses bero på arv när det inte finns någon hälsodeklaration på föräldrardjur.
Har själv gjort den tavlan med två blandrashundar jag köpt. Kan bli jävulskt dyrt. Med facit i hand hade jag lämnat tillbaka den ena till uppfödaren med tanke på alla hälsoproblem som kom sen.
Du har ju själv skrivit att du avlar på en blandrastik vars hälsostatus är helt okontrollerad. Vad tror du jag menar med att ta fram en kull?
Eller var det bara ett bekvämt sätt att slippa ta till dig vad det stod i inlägget?
Det har ju inget med kunskap att göra, det är ett val. Inget annat. Så sluta anta saker som du inte har en aning om.
Fast till viss del gör det det då du hade kunnat göra hälsotester och mentalbeskrivning innan du satt hunden i avel. Eller hundarna.
Hur tänkte du nu egentligen? Jag vet mkt väl om de sjukdomarna som de raserna har problem med inom raserna som finns i hunden men har VALT att inte testa henne.
Det har med andra ord inte ett dugg med okunskap att göra.
Mentalbeskrivning har jag noll intresse av att göra. Man kan liksom inte få icke godkänd på det. Så poängen med det ser jag verkligen inte.
Så du väljer att öka riskerna för att valparna får sjukdomar? Du vet om dom men skiter helt enkelt i det?
Och angående mentalbeskrivning visar du okunskap då det är en beskrivning av hunden för att tex kunna matcha eventuell avelspartner och som väger upp nackdelarna hunden har.
Det reagerar inte min hund på heller. Hon är heller inte skarp.
Nu vet jag inte om du inte förstår vad jag pratar om eller missförstår mig med flit. Jag säger ju att våra hundar är skarpa. De är skyddstränade alla tre och den ena är godkänd skydds och patrullhund. Ingen skulle någonsin reagera som din över att någon lutade sig över någon i hushållet, eller reagera på att någon tog närkontakt (pussar osv) på någon i hushållet som du beskrivit att din hund gör. Jag har läst det du skrivit om din hund i andra trådar och även hur du ofta klagat på dennas beteende. Nu försöker du ju tvätta bort all problematik du tidigare lyft här på hund.
Vart skrev jag det? Skapligt trött på att ni lägger ord i min mun.
Lägga ord i någons mun betyder att man talar om vad den ska säga. Ingen har någonstans talat om för dig vad du ska säga. Så hur menar du här?
Det har jag heller aldrig skrivit.
För att de inte ville ha nån hund från någon annan tik. De har haft 3 år på sig att skaffa från en annan tik, men då struntar de hellre i det.
Har de aktivt letat och verkligen vetat vad de velat köpa mer än liten och icke fällande (vilket ju är hur lätt som helst att hitta om man ens försöker leta) och de har alltså då kommit fram till att just din hund är den bästa representanten de kan hitta?
Åter igen, något sådant som du skriver har jag aldrig påstått. Sluta lägga ord i min mun.
Ingen säger åt dig vad du ska säga.........
Det har ju inget med kunskap att göra, det är ett val. Inget annat. Så sluta anta saker som du inte har en aning om.
Att man inte kan få underkänt i ett MH...sanning med modifikation men att påstå något sådant tyder på total okunskap gällande hur ett MH går till och vad det betyder. Det är i högsta grad relevant vad det visar. Kanske inte för dig som äger hunden redan och vill ha valpar. Men för valpköparna så är ett MH absolut godkänt eller icke godkänt beroende på vad det visar.
Hur tänkte du nu egentligen? Jag vet mkt väl om de sjukdomarna som de raserna har problem med inom raserna som finns i hunden men har VALT att inte testa henne.
Bara av nyfikenhet: Skulle du acceptera samma resonemang när det gäller hästar. T.ex. om jag hade några arabston hemma och tog föl till mina bekanta. Utan att kolla cystor och med närmaste lika okontrollerade hingst? Varför skulle jag kontrollera - jag ser ju att hästarna är friska.Hur ofta är dvärgpudlar mentalbeskrivna tror du??
Ska jag ha högre krav på min blandras än vad de renrasiga har på sina?
Jag ökar inte riskerna. Ögonlysning måste göras varje år. Det säger ju en del om det tycker jag. Hunden kan ju få det när som helst i livet, att hon inte har det nu säger absolut ingenting om framtiden.
Vad gäller ägonlysning så gör man det ju för att det inte går att se med blotta ögat. Du tar alltså risken att para din ev bärare av PRA med en annan ev bärare? Vet dina valpköpare om att deras framtida familjemedlemmar kan bli blinda? Det är ditt ansvar som uppfödare att informera om sånt!Hur tänkte du nu egentligen? Jag vet mkt väl om de sjukdomarna som de raserna har problem med inom raserna som finns i hunden men har VALT att inte testa henne.
Mentalbeskrivning har jag noll intresse av att göra. Man kan liksom inte få icke godkänd på det. Så poängen med det ser jag verkligen inte.
Hur ofta är dvärgpudlar mentalbeskrivna tror du??
Ska jag ha högre krav på min blandras än vad de renrasiga har på sina?
Jag ökar inte riskerna. Ögonlysning måste göras varje år. Det säger ju en del om det tycker jag. Hunden kan ju få det när som helst i livet, att hon inte har det nu säger absolut ingenting om framtiden.
Jag har själv en hund av dvärgras. Båda föräldrarna är MH-testade. Det finns absolut uppfödare av dvärgraser som vill ha mentalbeskrivningar.
Att alla inte gör det är ju en sak. Men jag valde att köpa från en som gjorde det för jag ville ha så bra hund som möjligt. dessutom ansåg jag uppfödaren vara mer seriös som vägde in den mentala biten i sin avel än en som struntar i det. Det är ju ett val man som valpköpare gör...vem vill man stödja?
Varför vill man utsätta valpar, valpköpare och tik för det?Hur tänkte du nu egentligen? Jag vet mkt väl om de sjukdomarna som de raserna har problem med inom raserna som finns i hunden men har VALT att inte testa henne.