Jag bara undrar...

scarlettlady

Trådstartare
Tycker ni det är OK att rida på andras åkrar? (stubbåkrar, gräsvallar, plöjen och sådd) Gör ni det utan att fråga om lov?

Sv: Jag bara undrar...

I kanten kan jag göra det utan att fråga, men rakt över så frågar jag alltid om lov.

Tyvärr har vi sura bönder runt oss så vi får inte rida rakt över någon. :(

jag brukar jämt fråga om lov, för annars blir det bara massa onödigt tjaffs om någon arg bonde kommer på en :p
så härligt med alla stubbåkrar nu!

Jag frågar alltid den aktuella bonden om det är ok. Vissa `stubbar´är ju insådda och då är man rätt illa ute om man ridit ut i detta.

Absolut inte!!!!

Enda gången vi har gjort det var när ett oväder med åska helt plötsligt tornade upp sig från igenstans, då genade vi över en stubbåker för att komma hem fortare, min dotter hade då en ny häst som blev väldigt stissig av åska och vi ville inte riskera något.

jag kände bonden och förklarade efteråt, han blev inte arg men det är inte förenligt med allemansrätten att rida över odlad mark.

nej det är inte ok...

själv har jag en "ridåker" som jag enbart har till ridning, och jag anser att det inte ens är ok att andra ekipage som inte frågat om lov rider på den...

I kanten kan jag göra det utan att fråga, men rakt över så frågar jag alltid om lov.

Tyvärr har vi sura bönder runt oss så vi får inte rida rakt över någon. :(

Ehh....sura bönder!? :confused: Tror du att det är därför som ni inte får rida över en åker!? Hur tror du att vi skulle kunna få grödor att växa tillfredställande om folk trampade med sina hästar över våra åkrar!? Vi odlar foder till våra djur på dessa åkrar, foder som som behövs för att våra kor t.ex. ska mjölka och vi ska få pengar till mat och andra förnödenheter, likt andra människor! Med andra ord.....detta är vårt levebröd, inte tidsfördriv i största allmänhet!

Kicki :bump:

Tycker ni det är OK att rida på andras åkrar? (stubbåkrar, gräsvallar, plöjen och sådd) Gör ni det utan att fråga om lov?

De inhyrda hos oss får inte göra det. Kan skada vallen och även maskinerna om man har otur. Rida i kanten får man dock lov att göra, på rad, inte i bredd.

Jag kan nån gång i halvåret dra en rejd över ett av våra gärden med min totto. Men det händer sällan eftersom vi inte vill att nån annan ska göra det. Men ibland får man ju ha fördelar som ägare :)

Skulle aldrig rida tvärsöver någon annans mark som brukas, det är ju att förstöra annans egendom!

Exakt min tanke...

Anledningen till att jag frågar är att det nu varit folk och ridit på vår och grannens åker. Inte i kanten utan ett par meter in, och det är djupa spår. Jag anser inte att det är OK om man inte frågat om lov, och jag vill att ni som rider där inser att det blir väldigt mycket mer-jobb för oss när det blir söndertrampat. Vi måste ringvälta eller harva och i värsta fall plöja om en åker där hästfolk olovandes betett sig som om dom ägde marken. Det är både kostsamt och inte minst irriterande. Tänk på det nästa gång ni tycker att en bonde är sur mot hästfolk.

Jag frågar om lov. Som tur är får jag (och alla andra ryttare) rida på alla stubbar häromkring.

Ni andra: vad menar ni em odlade åkrar? Är det stubb så är det väl inte odlat, sas? :confused:

Nej och Nej. Så svårt är det inte att ringa och fråga om det är Ok att rida på åkern och i så fall när på året.

Det KAN vara insått även om stubben är kvar.

Så nej, jag rider aldrig på en åker utan att fråga. Jag frågar till och med om jag får rida på en bondes stubbåkrar varje år - trots att jag i princip vet att bonden kommer säga ja, och det brukar vara uppskattat. Vill absolut inte hamna på fel fot med mina bonna-grannar - det är ju dem jag köper hö, hösilage, havre och halm av sedan, och som hjälper mig att ta reda på gödselstacken/låna ut redskap...

KL I stora delar av sverige är spannmål bara en del i växtföljden o i princip alla stubbåkrar insådda.
PL

Nej,det tycker jag inte! Dock så finns det två vändor häromkring som man måste gå på en åker,på den ena så har bonden börjat spara en bit,2-3 m bred remsa,varje år som vi brukar rida på innan han plöjer för vintern,sen plöjer han en gång till till våren,ligger en ridskola i närheten så dom kanske brukar rida där...

Den andra så går vi på kanten,nästan nere i diket,så där är det inte mycket som blir trampat på åkern..Bonden plöjer endå åkern varje vår iallafall..

Men nu var det himla längesen jag red dessa vändor överhuvudtaget..

Men att skojrida/rida rakt över/runt på en åker skulle jag aldrig göra! Man kan ju förstöra hur mycket som helst för bönderna,dom har det nog nog kämpigt iallafall..

Senast ändrad:

Nej det är inte ok.

Vi brukar varje år fråga närmaste grannen som är spannmålsbonde om vi får ta en vända på hans enorma stubbåkrar bara för att det är så härligt att sträcka ut i en låååååång galopp.

Men som sagt vi frågar alltid och har alltid fått ja.(Han var lite orolig över att vi skulle sprida flyghavre men efter att vi redovisat vad vi ger för foder så var det helt OK)

Vill inflika en liten sak till.

Vi har skog och det är lika illa att trampa upp samma spår i skogen så att rötterna kommer fram och skadar träden.Det har hänt här att några inte tänkt sig för och ridit upp världens väg i skogen.Alltså det är helt OK att de rider där men det är inte roligt när träden blir skadade och dör.

inte undra på sura bönder då...:eek:
stubbåkrar ingår inte i allemsnarätten!!
Kanske vi skulle få rida på era gräsmattor på hösten/vintern då när inget växer????:mad:

fast tidningen häst och ryttare skrev ju att det var ok...otroligt dålig stil!! inget blir ju bättre av det...och tyvärr läser ju inte alla ridsport där de tagit upp frågan 2 ggr i höst!

självklart är det inte okej att rida på stubbåkrar utan att fråga. väldigt många är redan sådda tills nästa år även om det är stubbåker. traskar man då runt med en häst så förstör man väldigt mycket.

förstår varför bönderna är sura om folk rider runt i deras åker. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar