Jag bara undrar...

Sv: Jag bara undrar...

Man får väl rida på andras bitar om man inte förstör något?

Men jag har alltid försökt att hålla mig till vårat egna för att slippa få en av de griniga bönderna bakom mig :angel:

Man får inte rida över någons åker om man inte frågat först. Vi kan polisanmäla för skadegörelse. Det är lika illa som att klampa in i någons trädgård, med den skillnaden att en gräsmatta inte försörjer ett visst antal djur med mat.

Jag tycker inte att det är lantbrukarens skyldighet att meddela ryttarna runtomkring om deras växtföljd. Jag skulle uppskatta om ryttarna frågade varje år, om man inte regelbundet träffas, då kan jag nämna det.

Man får väl rida på andras bitar om man inte förstör något?

Men jag har alltid försökt att hålla mig till vårat egna för att slippa få en av de griniga bönderna bakom mig :angel:

Nej det får man inte! Vem avgör om du förstör, du? Och om 10 st. tänker så, jag rider för jag förstör inget! Så kommer nästa och nästa och tänker likadant. Samt att rider någon en gång och någon annan ser spåren så är det ju genast ok att rida där eftersom någon gjort det förut. :crazy:

Om någon rider på våra åkrar så blir jag minst ut sagt j-:devil:-a arg! Vi brukar 190 hektar har 75 mjölkkor, 130 kalvar och ungdjur samt 8 hästar att försörja. Vi lägger ned massor av tid och pengar på marken och gör inte det för att någon ska kunna idka fridtid på åkern! Blir duktigt för.....ad när folk tycker att man är GRINIG, hur skulle du själv reagera om någon ansåg sig ha rätt att använda din egendom som dom behagade!?

Kicki :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Sedan är det väl skillnad på att verkligen rida på åkern och att gena över den. Genar gör väll varenda älg och andra djur hela tiden.....eller har jag helt fel ?

Nej, inte i mina ögon! Man har som ryttare INGET att göra på åkern oavsett om man rider i kanten, rider rakt över eller sitter och rider på åkern! Man låter bli åkermark såvida man inte äger den själv! Ett vilt djur är något helt annat, dom gör inga medvetna val utifrån annans egendom vilket man får acceptera som markägare. Samt att dom på långa vägar inte tramper sönder likt en häst med ryttare!

Kicki :)

Jag tycker inte att det är lantbrukarens skyldighet att meddela ryttarna runtomkring om deras växtföljd. Jag skulle uppskatta om ryttarna frågade varje år, om man inte regelbundet träffas, då kan jag nämna det.

:bow::bow:

Du får inte orsaka skada
Du får inte orsaka skada på marken. Det är
därför förbjudet att rida/köra över
tomtmark, trädgårdar, planteringar (även
skogs planteringar), åkrar, vallar eller annan
mark som lätt kan ta skada. Du får heller
inte rida/köra på annan ömtålig mark, till
exempel mjuka skogsstigar, ängar och
hagar, lavmarker och kärrmarker eller så att
trädens rotsystem skadas. På vår och höst
när markerna är blöta och mjuka är risken
för markskador extra stor. Det gäller även
mark som normalt tål ridning/körning, som
skogsbilvägar och andra enskilda vägar som
det i allmänhet är tillåtet att rida/köra på. Var
rädd om dikeskanter och vägrenar. Ägaren
till enskild väg kan begära ersättning för
skador.

Källa:http://www2.ridsport.se/files/{DB3506BC-278D-4E0C-9FBA-D63C88616F7F}.pdf

Nej, inte i mina ögon! Man har som ryttare INGET att göra på åkern oavsett om man rider i kanten, rider rakt över eller sitter och rider på åkern! Man låter bli åkermark såvida man inte äger den själv! Ett vilt djur är något helt annat, dom gör inga medvetna val utifrån annans egendom vilket man får acceptera som markägare. Samt att dom på långa vägar inte tramper sönder likt en häst med ryttare!

Som vanligt så skriver du vad jag tänker. :bump:

Alltså, min man har nu läst igenom tråden och alla ni som skriver om griniga bönder har nu verkligen gjort honom grinig. Han kontrar med att det nu är bevisat en gång för alla att hästfolk är dumma, egoistiska och inte har i naturen att göra.

Jag lyckades övertyga honom att det har med okunskap att göra, inte dumhet. Gör oss nu alla en tjänst och lär er vad som gäller, och sluta kalla bönderna för griniga, de kan ju ha en anledning till det.

Vad gäller vilda djur så har man ju rätt att skjuta dom åtminstone under delar av året. Skulle man börja skjuta bort hästar som gör skada så bleve det kanske klagomål ?
Men visst får ni rida på mina åkrar. Under förutsättning att jag får gå in i era stall och rycka åt mig nåra höbuntar om det fattas foder till mina kor.

det är ju självklart att man inte får rida på någon annans mark!
till dom som ändå gör det:skulle ni rida ett dressyr pass på grannens villatomt bara för att dom har en sån fin gräsmatta?nä tänkte väl det,vilket är i princip samma sak .bondens mark är dessutom deras levebröd.

Tycker ni det är OK att rida på andras åkrar? (stubbåkrar, gräsvallar, plöjen och sådd) Gör ni det utan att fråga om lov?

Stubben (före plöjning) rider jag faktiskt på utan att be om lov och jag har aldrig fått några klagomål och känner bönderna härikring. På stubben har jag alltid ridit i hela mitt liv. Däremot givetvis aldrig på vall eller odlad mark.

Fast det är aldrig fel att be om lov. Man måste ju vara hundra på att det är en stubbåker som skall plöjas ner och inte en ny vall som skyddats av ett sädeslag under uppväxten.

Hälsning Maja

det är ju självklart att man inte får rida på någon annans mark!
till dom som ändå gör det:skulle ni rida ett dressyr pass på grannens villatomt bara för att dom har en sån fin gräsmatta?nä tänkte väl det,vilket är i princip samma sak .bondens mark är dessutom deras levebröd.

Givetvis får man rida på annans mark. Hur kan man annars rida i skogen, för inte äger jag nog med skog. Allemansrätten gäller även för häst. Här gäller samma undantag från allemansrätten som för gående.

Hälsning Maja

KL

Nu har det blivit vanligare med plogfri odling och då är marken extra känslig för spår. Vi har även i år haft väldigt mycket regn vilket medför att marken är extremt vattensjuk.

Stubbåkrar kan se ut som om de inte är insådda fastän de är det, så rid inte där heller. Sedan tycker jag att det är märkligt att inte fler kollar upp vad som gäller i allemansrätten när man rider, det är inte samma regler som när man campar eller bara promenerar. Det är synd att ett fåtal ryttare ska ge alla ryttare i ett område dåligt rykte tycker jag. Nu kan vi tala med vår granne om att det inte är våra hästar som trampat upp hans åker, men likväl kommer många runtomkring att se det, och de kommer att dra slutsatsen att det är vi eftersom hästarna går så nära.

Den enda skillnaden på häst och vandrare är väl ändå om man rider i grupp kommersiellt eller organiserat. Eller har jag fel?

Hälsning Maja

Ligg på rygg med sträck upp benen/fötterna korsade rakt upp mot taket. Armarna längs med sidorna och handflatorna mot golvet.

Sedan lyftar du rumpan rakt upp och håller emot på vägen ner. upprepa ca tio gånger och pusta sedan, kör igen, så många ggr du orkar/vill...

Jobbigt som.... :devil:

Nej, har kollat med alla markägare runtomkring för att undvika bråk. Och det har det inte blivit heller.

jag frågar om lov. vi i stallet där jag rider min medryttarpålle har fått tillstånd att rida på de flesta åkrarna, men inte där det är sått. det förstör så mycket om det går massa hästar på de fälten där det ska växa.

det är ju inte tillåtet att rida på andras marker utan tillstånd, det måste väl räknas som privat mark, eller..?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud