Jag bara undrar...

Sv: Jag bara undrar...

Även om man inte är vuxen så anser jag att man ska veta var man får och inte får rida, annars får man vackert hålla sig på ridbanan! Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen vet vad som gäller. Att folk sedan hotar att skjuta en ponny för ett barn är ju väldigt dumt och det har ju med personen att göra inte med yrkesutövningen. Men det är ju så att om man många gånger får mark söndertrampad så rinner ju bägaren över till slut.

Kicki :)

Det är inte bara dumt att hota att skjuta ett barns ponny. Det är brottsligt och en idioti som är på ett mycket högre plan än att trampa sönder åkrar.

Jag ogillar verkligen folk som rider sönder andras mark. Men det är hundra resor värre att hota barn med att skjutvapen, även om det "bara" är ponnyn han hotar att skjuta.

Fängelse vore väl lämpligt straff.

Nu så har jag bara åkrar på sommaren om jag åker till mommo & moffa, men där så frågar jag alltid om lov innan. Ena ängen får jag endast rida på kanterna och den andra har får jag göra vad jag vill på - så länge deras hund inte är hemma;)

Precis så gör jag om något av mina djur kommit loss och ut på andras marker. Jag kontaktar DIREKT förklarar läget och erbjuder ersättning.

Hittils har det inte hänt att någon krävt ersättning. ( Men sedan brukar det inte hända särskilt ofta heller).

Fast har det hänt nåt brukar vi köra upp till berörd bonde ändå med tex en chokladkartong eller tex en flaska vin som plåster på såren även om dom säger att dom inte vill ha pengar för skadan.

För mig är det självklart att kolla upp med lantbrukarna omkring ifall man kan rida på tex stubb. Det hör ju till vanligt folkvett.

Sen är det ju också så att om man har god kontakt med grannarna så kan man få viss hjälp i krislägen. Vår ena granne har tex ställt upp med hjullastaren när vi behövde dra ut en död häst ur stallet.

Sånt är väldigt mycket värt!

/KT

Precis. Instämmer helt. Vi har också kommit med en flaska gôtt eller choklad när de har avböjt ekonomisk ersättning. :) Man måste ju visa lite good will när man förstör.

Jag tror att det är just det faktum att man faktiskt tar sig tiden att berätta vad som hänt och erbjuder sig att ersätta skadorna som gör att de inte vill ha ersättning. De uppskattar själva gesten. Och då ska de helt klart ha något symboliskt i alla fall. :)

Det svåra är ju att ibland klura ut vilken bonde som äger vad som sagt..
Här är det lite galet just i år då granngårdens ungar och inhyrda tjejer ridit sönder det mesta så dem har blivit anmälda, bönderna har satt upp elstängsel kring alla sina åkrar och det har blivit mycket skitsnack och det drabbar oss andra ryttare.
Vi har själv precis en insådd åker ovanför vår hage och den rider dom helt sonika över en bra bit in i sådden. :devil: Man blir så trött. Så nu till helgen åker det upp rejäla stolpar och tråd. Ska ju bli hö och sensommar hage av det hela så det gäller att rädda det som räddas kan ;)

Däremot finns det bra ridvägar här, och jag tycker det är ok att rida lite lugnt på traktor-uppkörda-vägar här och där. Sen är bönderna schyssta och lämnar remsor åt oss ryttare i kanterna så man kan ta sig fram :)

Det svåra är ju att ibland klura ut vilken bonde som äger vad som sagt..

Det är ju bara att åka upp till närmaste gård, ha med sig en bra ekonomisk karta över området och fråga. Eller så kollar man med kommunen.

Det kan ju vara bra att veta vem som äger vad redan INNAN incidenter skett.

/KT

Här omkring vet jag tt det är ej okej, så på sin höjd rider jag i åkerkanten. Om jag inte kände till vad de tycker skulle jag fråga först. N'r jag tänker efter vad det det jag gjorde:idea:

Häromkring äger samma människa ALLT så det blir lite lättare... Tror inte nån bonde vill ha ridande ekipage över sina åkrar.

*kl*
Sen beror det ju på vädret också. Så som det har regnat här nu skulle jag aldrig ge mig ut på fälten, trots att jag får. Det blir för djupa sår. Men om det är torrt och fint så att det inte blir några direkta hovavtryck så tvekar jag inte. Det är ju den enda "ridbana" vi har!

fråga om det är ok för dom......
om du vet att du får så känns det bättre..
istället för att gå och oroa sig.

På en åker rider vi i kanten runt ett dike. Vi kommer absolut ingenstans om vi inte rider där. Annars så frågar vi om gärden och åkrar. Har ett par ställen som vi får rida på året runt och det är ju toppen! :)

På en åker rider vi i kanten runt ett dike. Vi kommer absolut ingenstans om vi inte rider där. Annars så frågar vi om gärden och åkrar. Har ett par ställen som vi får rida på året runt och det är ju toppen! :)

Så eftersom ni "måste" rida där så frågar ni inte..?

Nej det är inte ok.... om man inte har frågat om lov.
Det är inte svårt att fråga ... men man får kanske vara beredd på att få ett nej till svar. Är det ett hästtätt område Så inser ju vem som helst att alla inte kan få lov.

När jag bodde i Stockholm så tog ryttarna i mitt stall och samlade alla bönderna runt stallet till ett möte.
Det slutade med att vi,.. ryttarna "arrenderade" en halvmeter i kanten runt alla åkrar... Man betalade en summa varje år och fick sen en liten plastbricka att fästa i tränset på hästen. På så sätt kunde alla se om man varit med och betalat för "arrendet"

Innan detta så var det mycket bråk mellan hästägare och bönder. Efter mötet så upphörde allt bråk... Alla ryttare höll sig till halvmetern och det blev de betalande ryttarna som höll "snyltande" och busridande ryttare borta från åkrarna. De som betalat var rädda om förmånen.... och de visste dessutom vem den eller de ryttare som inte betalde hörde hemma... När anonymiteten försvann upphörde även busridningen.

Det där tycker jag va en stålande idé!:idea:
Ryttarna får någonstans att rida och bönderna slipper bli arga!
Det här skuller flera försöka få igenom. Tänk så mycket diskutioner som skulle försvinna.
Ryttarna vet var dom får rida och bönderna vet att ryttarna håller sig där dom får vara!
Riktigt bra idé:)

MVH Russin8 som får rida på stubbåkrarna med tillåtelse av ägarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar