Jag bara undrar...

Sv: Jag bara undrar...

Självklart så ska man fråga!!!
Som tur var så är det samma bonde som äger typ all mark runt här, han brukar 80 ha. Vi får rida i princip var vi vill. Han gillar hästarna och vill till nästa sommar byta hagmark med oss, Han tar skogs/stenmark till sina stutar och vi får en äng :)

KL

Nu har det blivit vanligare med plogfri odling och då är marken extra känslig för spår. Vi har även i år haft väldigt mycket regn vilket medför att marken är extremt vattensjuk.

Stubbåkrar kan se ut som om de inte är insådda fastän de är det, så rid inte där heller. Sedan tycker jag att det är märkligt att inte fler kollar upp vad som gäller i allemansrätten när man rider, det är inte samma regler som när man campar eller bara promenerar. Det är synd att ett fåtal ryttare ska ge alla ryttare i ett område dåligt rykte tycker jag. Nu kan vi tala med vår granne om att det inte är våra hästar som trampat upp hans åker, men likväl kommer många runtomkring att se det, och de kommer att dra slutsatsen att det är vi eftersom hästarna går så nära.

Ja, det har jag också märkt. Jag tror faktiskt inte ryttare tänker på att de faktiskt förstör när de rider på stigar när det är lerigt. Jag får erkänna att det har hänt några gånger att jag kommit till ett parti på en stig där det var mer lerigt än jag tänkt mig, och då har jag oftast ändå ridit igenom partiet, men jag noterar det och rider inte den vägen igen förrän jag tror det har hunnit torka upp. När jag rider förbi nästa gång kan stigen vara helt upptrampad och trasig på det partiet, och så många ryttare finns det inte i området att det skulle bli så av att alla ridit där en gång och sen låtit bli den stigen.

Likadant med stigar som går över känsliga skogsmarker och som faktiskt inte tål att bli ridna på regelbundet. Jag tror inte den generella ryttaren reflekterar över att de faktiskt förstör om de fortsätter rida där, och inser att de måste välja andra vägar. Spelar ingen roll om det är den vackraste biten av skogsrundan eller om det är den enda skogsstigen som finns mellan punkt A och B förutom landsvägen. Känner man att man måste rida på en stig av ena eller andra skälet trots att den egentligen inte håller föreslår jag att man kontaktar markägaren och kommer överens med denna att man får hårdgöra stigen på något sätt genom någon typ av underlag (flis eller grus tex). Jag tycker det är oförskämt att kräva att markägaren ska stå för att man ska kunna utöva sin hobby på det sätt man själv önskar.

Jag brukar ha som tumregel att har hästen lera i hovskägget när jag varit ute i skogen så har jag definitivt ridit på stigar som inte tålt det. Och när det börjar synas hovspår på en skogsstig så rider man för ofta där.

Senast ändrad:

Ja detta med att rida sönder stigar är ju lika fel, vi brukar inte rida i skogen alls när det är regnigt/blött, dels för marken men också för hästarna, eftersom det är gräsväg och mycket backar så blir det väldigt halt.

Det är så självklart för mej!!!!

Alla ryttare bör ju veta vad allemansrätten säger!

Ingen annan lag kan man ju bryta mot och säga "det visste inte jag"...

Stubbåkrar kan ha insådd/ direktsådd och ska därför anses vara odlade tills man får lov från lantbrukaren. Att rida på åkrar och gärden utan lov från ägaren/arrendatorn är rent ut sagt korkat och visar bara egoism från den som rider där utan lov. Det är faktiskt den som brukar åkern som gör det möjligt att vi kan ge våra hästar grovfoder och kraftfoder...

Jag förstår det egentligen, men har inte tidigare förstått att stubb kan vara odlat... inte så insatt i det tyvärr.
Sen är jag lite bortskämd sen tidigare, att de låtit en rida när det varit stubb.

Men jag håller kvar vid att de flesta är tjuriga runt oss, handlar inte bara om åkrar. Iof så är det några tidigare ryttare som förstört för oss andra. :( Surt med kollektiv bestraffning, när de ryttarna är borta för läääängesen.

Men självklart förstår jag att man inte får rida över odlade och sådda åkrar! Och även osådda om det är blött och mjukt, och inte för mkt över samma.

Jag brukar ha som tumregel att har hästen lera i hovskägget när jag varit ute i skogen så har jag definitivt ridit på stigar som inte tålt det. Och när det börjar synas hovspår på en skogsstig så rider man för ofta där.

Alltså, det där tycker jag låter lite väl överdrivet...
Under vissa årstider går det ju inte ens att rida på de större grusvägarna utan att hästarna har lera på sig.
Alla har inte fina sandvägar att rida runt på, visst ska man inte trampa sönder, men här har vi inte så mycket alternativ heller... hästarna blir leriga i hovskägget vår/höst. Vägarna är fina varje sommar ändå på något sätt...

stubbåkrar - Nej, men där kan nog undantag göras.
gräsvallar - Nej!
plöjen - Plöjda åkrar? Där rider man nog inte frivilligt:D
sådd - NEJ!!

Man får väl rida på andras bitar om man inte förstör något?

Men jag har alltid försökt att hålla mig till vårat egna för att slippa få en av de griniga bönderna bakom mig :angel:

Det undrar jag oxå, ni med stubbåkrar kan väll svara.
Är det ok att rida i kanten ifall det är en stor väg bredvid.
Känns lite säkrare att rida i kanten på åkern än på den trafikerade vägen (70 väg och ganska rak så folk kör bra mycket fortarte än 70 tyvärr).
Sedan är det väl skillnad på att verkligen rida på åkern och att gena över den. Genar gör väll varenda älg och andra djur hela tiden.....eller har jag helt fel ?

Som jag sa - när jag rider i skogen. Det ska inte kunna bli lera i hovskägget när jag rider på skogsstigar. Då har ju hästen lämnat ganska stora spår efter sig = förstört. Det brukar inte bli lera i hovskägget när jag rider på grusvägarna heller, för den delen, ens vid tjäletider. Däremot finns det vägar som t.ex. skogsmaskiner redan förstört och lämnat stora spår på, och där har jag inte samma betänkligheter mot att lämna lite spår bakom mig.

Nu har jag förvisso stora ytor att rida på, och kan faktiskt hålla mig till grusvägar, sandvägar och egna ängar under de blötaste perioderna, så det är säkert lättare för mig att visa hänsyn, men jag tycker fortfarande att man ska passa sig som ögat för att gapa om sina allemansrättigheter om man inte samtidigt fullföljer sina skyldigheter och t.ex. inte skadar rötter på träd genom att rida på stigar som inte håller för det.

Det undrar jag oxå, ni med stubbåkrar kan väll svara.
Är det ok att rida i kanten ifall det är en stor väg bredvid.
Känns lite säkrare att rida i kanten på åkern än på den trafikerade vägen (70 väg och ganska rak så folk kör bra mycket fortarte än 70 tyvärr).
Sedan är det väl skillnad på att verkligen rida på åkern och att gena över den. Genar gör väll varenda älg och andra djur hela tiden.....eller har jag helt fel ?

Tyvärr så tror jag inte att någon här inne på buke kan svara på det. Du får fråga markägaren. Nog för att jag tror at de flesta sagt ja men ändå.!
sedan är det stor skillnad på att rida där en gång och att ha det i sin dagliga runda för det tar hårt på marken om man rider ofta!
älg är det inte mkt av här nere men rådjur och hjortar gör ju inte ens en fjärdedel av den skada som en häst gör<!

Det är ok att rida i kanten av åkern om du har bondens tillåtelse. Det är inte så svårt att fråga.

(och så länge du inte har en uttalad tillåtelse så är det förbjudet. du kan till och med bli skadeståndsskyldig.)

En häst ger förövrigt större skador än en älg ur trampsynpunkt, och dessutom kan man säga till en ryttare att låta bli, medan det är svårare att säga till en älg.

jag frågade för typ 2 års sen om jag fick lov att rida på ängen.
Och det va inga problem.
iår har det odlats havre där i våras och nu är det stubb.
jag har inte fått höra att jag ej får rida där, så jag utgår från att jag får det då jag frågat en gång innan.

men en annan fråga, är det skadligt att rida på stubb? är det inte väldigt hårt? Jag har inte ridit där iår....men hade det faktiskt i tanken att ev göra det idag i det underbara vädret

hemma har vi inga skogsvägar, dom har satt upp grindar/vägbommar för alla vägar.
Har bara en 70 väg att rida på där folk kör 90 på.

Senast ändrad av en moderator:

Det beror på vad det är för stubb, men havrestubb skulle jag inte ha några större betänkligheter mot att rida på. :)

Tyvärr har vi sura bönder runt oss så vi får inte rida rakt över någon.

Jag kan faktiskt förstå bönderna, det är inte roligt att få stora hål efter hästarna på den nysådda åkern eller på höåkrarna, själv rider jag över mina om det inte är för blött, men det blir lätt upptrampat.

Om vi alla hade mark och folk red över våra åkra kors och tvärs tro jag att vi med skulle bli lite sura:D;)

I kanten kan jag göra det utan att fråga, men rakt över så frågar jag alltid om lov.

Tyvärr har vi sura bönder runt oss så vi får inte rida rakt över någon. :(

Från vilken måne kommer du? Du har som ryttare, överhuvudtaget inte att göra på någons åker alls. Så att rida i kanten, är inte heller tillåtet.
Man kan fråga, om lov.
Och säger bonden ja, så rider man lugnt och försiktigt över.

Absolut inte....Jag skulle som bonde inte vilja få mina åkrar förstörda eftersom dom flesta faktiskt försörjer sej på detta....

Vi rider alltid i kanten och vi frågar alltid först....

Vi hade turen att ha en bonde som tyckte att de va ok att vi red över fälten på vintrarna och även ett tag på hösten när han slagit det sista....:love:

Det är alltid bäst att fråga en gg per år om det är ok att rida ägarens mark. De kan ha nya planer för marken jämfört med för bara ett år sen. Dessutom skapar det goda relationer mellan grannarna om vi ryttare är artiga och frågar om lov. De relationerna kan man behöva ngn gg.

det bara jag som bor vid marken, så det är lätt att lämna en lapp i brevlådan att jag inte får rida där mer i så fall. jag rider bara där kanske 5 ggr/år. tänkte ta en tur idag för lite fotografering..sen blir det nog en tur i djupsnön..sen blir det nog inge mer :-) med andra ord blir det aldrig upptrampat. (har frågat både den som äger marken o den som arrenderar den...och ingen har nämt ngt till mig därefter..däremot har dom vart här o klappat hästarna i somras...)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄