Jag bara undrar...

Sv: Jag bara undrar...

jag har redan frågat om jag får rida på den i året om och fick som svar att det fick jag. Hoppa på dom som inte frågar om lov istället ;) För jag har redan fått tillåtelse till o göra det.

Hur vet du då om den är odlad? Min bonde sa att jag gärna fick rida tills han sått in vetet (tror jag det var iaf) och sex dagar senare var den sådd men inte plöjd. Hade vi inte haft god kommunikation hade jag kanske inte vetat om att han gjort något alls. Lite mindre stubbig såg den ut bara.

Men det var såklart kul de tre gånger jag hann rida där!!!:)

Stubben (före plöjning) rider jag faktiskt på utan att be om lov och jag har aldrig fått några klagomål och känner bönderna härikring. På stubben har jag alltid ridit i hela mitt liv. Däremot givetvis aldrig på vall eller odlad mark.

Fast det är aldrig fel att be om lov. Man måste ju vara hundra på att det är en stubbåker som skall plöjas ner och inte en ny vall som skyddats av ett sädeslag under uppväxten.

Hälsning Maja

Dom kanske inte vet att det är du som rider på deras marker så vem ska dom då klaga på!? Kan inte förstå hur man tänker när man rider på åkermark utan att be om lov, stubb eller inte!? Och hur kan du veta att det ska plöjas och inte är insådd?

Som jag skrivit tidigare så skulle jag bli jätte:devil: om folk red på åkermarken oavsett! Marken är MIN och ska därför behandlas därefter. Tycker att det är nonchalant att göra på det sättet!

Kicki :bump:

Dom kanske inte vet att det är du som rider på deras marker så vem ska dom då klaga på!? Kan inte förstå hur man tänker när man rider på åkermark utan att be om lov, stubb eller inte!? Och hur kan du veta att det ska plöjas och inte är insådd?

Som jag skrivit tidigare så skulle jag bli jätte:devil: om folk red på åkermarken oavsett! Marken är MIN och ska därför behandlas därefter. Tycker att det är nonchalant att göra på det sättet!

Kicki :bump:

samma här!

har man frågat om lov ,då är det ju ok,:)men att bara strunta i det ,tycker jag är egoistiskt:smirk:

Här gäller samma undantag från allemansrätten som för gående.

Hälsning Maja

Om du kollar upp allemansrätten så kommer du att se att det gäller andra regler för ridning än för gående. Jag har satt in två länkar, det är bara att läsa.

Du får heller inte rida i skogen om det medför att marken blir upptrampad om det inte är din mark.

Alltså precis utanför vårt hus har vår granne (bonde) en åker som han sår och där rider dom flesta tvärs över, fattar inte varför :confused: Jag håller mej alltid till kanten oavsett - men blir lika förvånad varje gång jag ser ekipage rida tvärs över utan att ens ha en tanke på vad dom trampar ner :eek:

Vi är mycket god vän med den här bonden och han är inte typen som skäller ut folk - men alltså - ÄNDÅ! Kan inte folk ha lite mer respekt!? Vi alla LEVER på att bönderna fortsätter slita dag ut och dag in - liksom HALLÅ!

Förlåt utbrottet men sånt här kan göra mej så irriterad. Jag hade varit ursinnig.

Tycker ni det är OK att rida på andras åkrar? (stubbåkrar, gräsvallar, plöjen och sådd) Gör ni det utan att fråga om lov?

Nej det är inte ok.... om man inte har frågat om lov.
Det är inte svårt att fråga ... men man får kanske vara beredd på att få ett nej till svar. Är det ett hästtätt område Så inser ju vem som helst att alla inte kan få lov.

När jag bodde i Stockholm så tog ryttarna i mitt stall och samlade alla bönderna runt stallet till ett möte.
Det slutade med att vi,.. ryttarna "arrenderade" en halvmeter i kanten runt alla åkrar... Man betalade en summa varje år och fick sen en liten plastbricka att fästa i tränset på hästen. På så sätt kunde alla se om man varit med och betalat för "arrendet"

Innan detta så var det mycket bråk mellan hästägare och bönder. Efter mötet så upphörde allt bråk... Alla ryttare höll sig till halvmetern och det blev de betalande ryttarna som höll "snyltande" och busridande ryttare borta från åkrarna. De som betalat var rädda om förmånen.... och de visste dessutom vem den eller de ryttare som inte betalde hörde hemma... När anonymiteten försvann upphörde även busridningen.

Skulle aldrig falla mig in att rida på stubbåkrar o liknande utan att fråga om lov. Varje säsong.

I våras råkade vi ut för att en häst blev livrädd för en mc-förare som gasade på rejält precis när h*n passerade oss. Hästen i fråga hoppade ut på fältet och vi red direkt till bonden och berättade vad som hänt och bad honom räkna ut förlusten. Han tackade för erbjudandet, men avböjde. Uppskattade dock att vi kom och berättade och var beredda att ersätta skadorna. Men självklart att man vill göra rätt för sig. Eller??

Skulle aldrig falla mig in att rida på andras åkrar.

vi red direkt till bonden och berättade vad som hänt och bad honom räkna ut förlusten. Han tackade för erbjudandet, men avböjde. Uppskattade dock att vi kom och berättade och var beredda att ersätta skadorna. Men självklart att man vill göra rätt för sig. Eller??

Precis så gör jag om något av mina djur kommit loss och ut på andras marker. Jag kontaktar DIREKT förklarar läget och erbjuder ersättning.

Hittils har det inte hänt att någon krävt ersättning. ( Men sedan brukar det inte hända särskilt ofta heller).

Fast har det hänt nåt brukar vi köra upp till berörd bonde ändå med tex en chokladkartong eller tex en flaska vin som plåster på såren även om dom säger att dom inte vill ha pengar för skadan.

För mig är det självklart att kolla upp med lantbrukarna omkring ifall man kan rida på tex stubb. Det hör ju till vanligt folkvett.

Sen är det ju också så att om man har god kontakt med grannarna så kan man få viss hjälp i krislägen. Vår ena granne har tex ställt upp med hjullastaren när vi behövde dra ut en död häst ur stallet.

Sånt är väldigt mycket värt!

/KT

Nej det är inte ok.... om man inte har frågat om lov.
Det är inte svårt att fråga ... men man får kanske vara beredd på att få ett nej till svar. Är det ett hästtätt område Så inser ju vem som helst att alla inte kan få lov.

När jag bodde i Stockholm så tog ryttarna i mitt stall och samlade alla bönderna runt stallet till ett möte.
Det slutade med att vi,.. ryttarna "arrenderade" en halvmeter i kanten runt alla åkrar... Man betalade en summa varje år och fick sen en liten plastbricka att fästa i tränset på hästen. På så sätt kunde alla se om man varit med och betalat för "arrendet"

Innan detta så var det mycket bråk mellan hästägare och bönder. Efter mötet så upphörde allt bråk... Alla ryttare höll sig till halvmetern och det blev de betalande ryttarna som höll "snyltande" och busridande ryttare borta från åkrarna. De som betalat var rädda om förmånen.... och de visste dessutom vem den eller de ryttare som inte betalde hörde hemma... När anonymiteten försvann upphörde även busridningen.

Ha ha! Vilken bra idé! :)
Vi har egna åkrar att rida på, perfekt! Men visst har man fått skäll och t.o.m. blivit hotad att få ponnyn skjuten när man i sitt oförstånd ridit på andras åkrar när man var riktigt liten. Sådana bönder är ganska tråkiga tycker jag...missförstånd kan ju uppstå ganska lätt. Vem som äger vilket gärde, en bonde jag frågade en gång visste inte riktigt om åkern låg i träda eller om han odlade något på den... :rofl:
Ja ja, de flesta bönder är helt ok...

Ha ha! Vilken bra idé! :)
Vi har egna åkrar att rida på, perfekt! Men visst har man fått skäll och t.o.m. blivit hotad att få ponnyn skjuten när man i sitt oförstånd ridit på andras åkrar när man var riktigt liten. Sådana bönder är ganska tråkiga tycker jag...missförstånd kan ju uppstå ganska lätt. Vem som äger vilket gärde, en bonde jag frågade en gång visste inte riktigt om åkern låg i träda eller om han odlade något på den... :rofl:
Ja ja, de flesta bönder är helt ok...

Även om man inte är vuxen så anser jag att man ska veta var man får och inte får rida, annars får man vackert hålla sig på ridbanan! Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen vet vad som gäller. Att folk sedan hotar att skjuta en ponny för ett barn är ju väldigt dumt och det har ju med personen att göra inte med yrkesutövningen. Men det är ju så att om man många gånger får mark söndertrampad så rinner ju bägaren över till slut.

Kicki :)

Vi gör inte det om vi inte vet att det är ok att man får göra det.

Fast har det hänt nåt brukar vi köra upp till berörd bonde ändå med tex en chokladkartong eller tex en flaska vin som plåster på såren även om dom säger att dom inte vill ha pengar för skadan.

Vilken drömgranne du måste vara!! :bow: Du vill inte bo utanför Umeå!? :angel: Gillar nämligen choklad. :d

Kicki :)

Absolut inte rida i / på åker o avsett om det är vall. stubbåker eller upp plöjt! Man får lov att rida på kanten men alltid bäst att fråga den som brukar marken om man rider där ofta. Jag acepterar inte att någon rider i min hage eller där vi tar hö. Fast det "bara" är gräs.

KL

Vad härligt att höra att det är så många som inser att det inte är tillåtet att rida på andras mark (inte ens i kanten:smirk:). Man blir ju lite orolig över hur folk tänker när man som lantbrukare ständigt ser hur ignorant vissa bara tar för sig av ens mark där man lagt både tid och massor av pengar för att kunna hålla sig flytande. För det är faktiskt så att den marken man brukar är precis så mycket mark man behöver för att få det att gå runt, annars hade den inte behövts. Det är inte många bönder som är rika, trots fina maskiner (hos vissa) eller stora marker. Det är också sällan en bonde skäller och gapar på ryttare för nöjes skull, det ligger alltid något bakom. Innan man skyller bonden för att generalisera och dra alla ryttare över en kam, så ska man fundera över hur man själv kommer att generalisera efter att ha fått en utskällning. För visst är det så att flera av er påstått att bönder är sura?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar