Jack Russel, exteriör?

Etoile

Trådstartare
Jag har fått för mig att en Jack Russel ska vara ganska lågställd, men såg härom dagen en som hade väldigt långa ben och lite kortare rygg. Finns det olika typer, så att man kan köpa en högställd Jack Russel av en seriös uppfödare, eller är det den lågställda modellen som finns hos de flesta?

Sv: Jack Russel, exteriör?

De finns både högställda och lågställda Jack Russels. Men jag vet inte om de högställda är "godkända" liksom, om en del SKA vara högställda.

russell_angulation_parson.jpg

russell_angulation_jack.jpg

Vad jag kan utläsa ifrån den hemsidan där bilderna kommer ifrån, så är den högställda engelsk och den lågställda australiensk?
fast det kanske inte ens är samma ras.. den högställda kallas ju "Parson"..
haha, nu har jag förvillat till det.
http://images.google.se/imgres?imgu...firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official&sa=N

Senast ändrad:

Det kan det ha varit! Finns det släthåriga Parson? (Heter det släthårig när de har en kort och len päls och inte har så mkt. "mustasch"?)

Japps de finns släthåriga jack russel. Jag har en sådan :D

oj läste visst lite fel...

Min är en blandning mellan högställd o lågställd. Vet dock inte om det finns släthåriga parson men tror inte det.. Men sen kan dom ju bli som min o vara varken eller

Jag hittar nämligen inga släthåriga parsons på deras hemsida, och inte hos ngn. uppfödare heller..

Jag måste ha en kostig syn på hundar, eftersom jag vill ha en som inte alls föler rasstandarden :p

Det finns tre varianter - högställd jack russell enligt engelsk standard, reg JRTC, lågställd jack russell terrier enligt australisk standard, reg SKK och parson russell terrier (också högställd med engelsk rasstandard), reg SKK. Alla tre raser får vara både slät, broken och strävhårig. När den lågställda varianten godkändes i SKK (2001-2002) fick den tyvärr precis samma namn som den betydligt äldre högställda JRTC-terriern, därav viss förvirring och förväxlingar hos de som inte är så insatta...

Jag hittar nämligen inga släthåriga parsons på deras hemsida, och inte hos ngn. uppfödare heller..

Jag måste ha en kostig syn på hundar, eftersom jag vill ha en som inte alls föler rasstandarden :p

Min följer inte rasstandaren heller. Hon är alldeles för brun, svart i ansiktet. Varken låg eller högställd o en lång svans med en tofs på tippen :D Men en underbart go hund o som har terrier huvet. Hon älskar att leta råttor o sork både i sängen :eek: o ute....
Har tyvärr inga kort på henne på denna datorn men kan lägga in när jag kommer hem om du vill se..

Råttor och sorkar i sängen? :eek:
Ja, du får jättegärna lägga in en bild! :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 587
Senast: hollypolly
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 671
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka