Italien med små barn

Lupin

Trådstartare
Funderar på en vecka eller två i Italien i höst, inkl mina småttingar födda maj-09 och april-06. Har kört till Spanien tidigare, men det får bli flyg med småttingarna, av praktiska skäl. Men vart i Italien? Har aldrig varit där men ofta velat dit, men vad funkar tillsammans med små barn? :)

Sv: Italien med små barn

Vad i Italien funkar inte med små barn, frågar jag mig.

Italienare är i allmänhet barnkära enligt min erfarenhet, nästan ännu mer nu då det är så extremt låg nativitet i landet, och den italienska maten brukar slinka ner i de mest kräsna svenska ungar. (Pasta till både lunch och middag varje dag, kan det bli bättre?)

Jag hade undvikit Rom och Neapel om jag var ensam vuxen med barnen, annars kan jag inte komma på en enda plats jag inte hade kunnat tänka mig att åka till med två småbarn.

Vad i Italien funkar inte med små barn, frågar jag mig.

Italienare är i allmänhet barnkära enligt min erfarenhet, nästan ännu mer nu då det är så extremt låg nativitet i landet, och den italienska maten brukar slinka ner i de mest kräsna svenska ungar. (Pasta till både lunch och middag varje dag, kan det bli bättre?)

Jag hade undvikit Rom och Neapel om jag var ensam vuxen med barnen, annars kan jag inte komma på en enda plats jag inte hade kunnat tänka mig att åka till med två småbarn.

Rött: Ingen aning! Därför jag frågar! :) Jag har hört att italienare älskar barn, men vad det innebär har jag ju ingen aning om. Jag reser som ensam vuxen med två barn på ca 2½ och 5½ (pojkar). Båda har bruna ögon som jag, storebror är väl närmast mörkblond/mellanbrun nu och kortklippt, men lillen har fullt av blonda lockar. Får man pluspoäng då? :angel: :D

Maten tror jag också kommer att funka, det jag funderar över är sånt som tex kan man ta med sulkyn på planet? Lillen orkar ju inte gå runt på samma sätt som storebror och måste ju sitta i vagnen till stor del. Hyra bil eller ta buss/tåg när man vill se sig omkring? Hur "säker" är man som ensam kvinna med två småttingar? Även om vi inte är blonda och blåögda så syns det ju säkert väldigt tydligt att vi är turister. :p

Senast ändrad:

Har såklart andra funderingar med:

Vilka områden/orter/städer etc är extra lämpliga som ensam med två små? Hotell eller något annat boende? Pensionat? Möjlighet till passning ifall man inte vill lägga sig runt 20:00 själv, när barnen borde stoppas i säng. Kanske sitta i restaurangen eller motsv och läsa eller ta ett glas rött och prata strunt med folk. :)

Hur gör alla andra ensamstående som reser med småttingar?

Kanske sitta i restaurangen eller motsv och läsa eller ta ett glas rött och prata strunt med folk. :)

Hur gör alla andra ensamstående som reser med småttingar?

Låter dem vara uppe längre på kvällen, så att man slipper häcka på hotellrummer från kl 20. Så gjorde i alla fall jag.

Jag har aldrig överlåtit barn till något slags passning/bamseklubb/annat på resor, så jag vet inte hur det funkar. Jag har heller aldrig rest med något charterbolag, så tanken har inte ens slagit mig.

Att italienare är barnkära innebär sådant som att det är lätt att få lite hjälp, tex när man går på bussar med barn och måste betala och behöver fler än två händer, att barn ofta får gå före om det är kö till toaletten någonstans, barnen får kanske en slickepinne på restauranger, barn tas med på restauranger och ses inte som störande element etc. Dina barn är säkert söta nog! :D

Jag har aldrig tänkt på det där med säkerheten, fattar inte varför det skulle vara ett problem om det inte är det hemma.

Tack för svar! :)

Apropå säkerhet så låter jag varken min äldste eller min yngste springa fritt utan uppsyn i affärer (möjligtvis den äldste i den lokala ICA-affären numera) eller någon annan stans. Vg hemma visavi utomlands så har jag fått för mig att när det gäller ligor som stjäl barn så bör det vara ett större problem lite mer söderöver än Sverige, men det behöver ju inte stämma. :)

Japp, jag erkänner! Jag är en nojjig hönsmamma som absolut inte vill bli av med mina barn! :crazy: Har nog läst för mycket om småbarn som försvinner och aldrig kommer tillbaka igen... Men jag tänker inte isolera mig för det, ifall någon får för sig att få för sig det. :grin: Är bara uppmärksam och medveten om verkligheten. Hellre förekomma än förekomma helt enkelt. :)

Låter super med lite hjälp upp på bussen och annat sånt som tydligen inte förekommer så ofta här hemma. :angel:

Oh ja, barnen är nog söta nog. Fast femåringen kan vara något avskräckande ibland. Tur att man utomlands inte vet vad "bajskorv" betyder på svenska. :D

Vg hemma visavi utomlands så har jag fått för mig att när det gäller ligor som stjäl barn så bör det vara ett större problem lite mer söderöver än Sverige, men det behöver ju inte stämma. :)

Det problemet, om det existerar, har jag aldrig ägnat en tanke.

Det existerar tyvarr :( och avhjalps enklast med normal uppsyn over barnen.

Vi anvande oss inte heller av barnvakt etc utan barnen hangde med pa allt, vi tog siesta nar det var som varmast mitt pa dagen och sa at vi middag vid 8-tiden pa kvallen. Som sagt, pasta, mer pasta och glass varje dag - rena drommen for barn!
Vi gjorde inte sa spektakulara saker pa dagtid; vatten, sand, lekparker och nagra fa utflykter rackte gott for vara smattingar :)

En ihopfällbar sulky tror jag går bra att ta med ända fram till flygplansöppningen. Där tar markpersonalen ner vagnen, lastar in den ytterst och leverar den sedan vid landningen igen. Fråga aktuellt flygbolag eller handlingbolag. Tänk på att ta en oöm, inte alltför dyr sulky eftersom den kan gå sönder.

Jodå, det existerar tyvärr. Men vi lever i en liten ankdamm här uppe (tack och lov höll jag på att säga). Sen är det inte bara ligor som stjäl barn, det är ju pedofiler med här och var. Vem har missat Maddy för några år sedan tex? En engelsk familj på semester runt Medelhavet som fick sin ena dotter stulen på hotellrummet medan mamma och pappa var ute en kväll. Satt väl i restaurangen tror jag? :crazy:

En ihopfällbar sulky tror jag går bra att ta med ända fram till flygplansöppningen. Där tar markpersonalen ner vagnen, lastar in den ytterst och leverar den sedan vid landningen igen. Fråga aktuellt flygbolag eller handlingbolag. Tänk på att ta en oöm, inte alltför dyr sulky eftersom den kan gå sönder.

Super! Tack! :)

Det existerar tyvarr :( och avhjalps enklast med normal uppsyn over barnen.

Ja, jag vet naturligtvis att det existerar. Men normal uppsyn över barnen har man ju ändå. Jag skulle inte komma på tanken att införa extra säkerhetsrutiner av det skälet. Jag tror att faran är gravt överdriven jämfört med tex risken att barn blir påkörda av en bil.

För mig framstår det närmast som främlingsfientligt att oroa sig för detta inför en resa till Italien (utlandet öht).

En ihopfällbar sulky tror jag går bra att ta med ända fram till flygplansöppningen.
I alla fall om man flyger från Arlanda så beror det helt på flygbolaget. Vissa bolag vill att man checkar in dem direkt på specialbagage och så får man helt enkelt klara sig när man är inne på flygplatsen. Men ja, som du säger är det ju enklast att tala med flygbolaget i fråga :)

Med andra ord: vara ute i väldigt god tid, resa lätt, minimalt med handbagage och kanske damma av Ergon och helt enkelt bära lillen i den inne på flygplatsen?

Kan se det framför mig: svettig, stressad, 2½-åring i bärsele som gråtandes skriker för fulla muggar "gå sjäääääälv", sur 5½-åring som tycker lillebror kan hålla tyst och sen tar igen det genom att högljutt säga bajskorv och bajsflyg när vi fått våra platser. :rofl:

Fast när man väl har gått in genom säkerhetskontrollen så är det ju skönast om barnen får springa av sig lite, i och med att de ska sitta still på flyget sedan. Leta på några tomma ytor och låt dem röra på sig, sist vi åkte så var även kompisar med med sina två barn, så då turades vi om att passa barnen och gå och kika lite. Men då hade vi å andra sidan oturen nog att planet var 3 timmar försenat så vi hann vandra runt rätt mycket på arlanda...:angel: Men å andra sidan så sov barnen på flyget sedan... :D

Men däremot är Ergon superbra när man ska plocka packningen från bagagebandet, då är ialla fall en unge på plats... ;)

Senast ändrad:

Fast när man väl har gått in genom säkerhetskontrollen så är det ju skönast om barnen får springa av sig lite, i och med att de ska sitta still på flyget sedan. Leta på några tomma ytor och låt dem röra på sig, sist vi åkte så var även kompisar med med sina två barn, så då turades vi om att passa barnen och gå och kika lite. Men då hade vi å andra sidan oturen nog att planet var 3 timmar försenat så vi hann vandra runt rätt mycket på arlanda...:angel: Men å andra sidan så sov barnen på flyget sedan... :D

Men däremot är Ergon superbra när man ska plocka packningen från bagagebandet, då är ialla fall en unge på plats... ;)

Vilken tur att Buke finns! :bow: Tack för superbra tips. :)

Du har fått bra tips redan :). Sulkyn kan vara bra att ha på plats i Italien för den minsta, på flygplatsen är det enklast med bärdon. Nu vet jag inte hur vild din 2åring är, men själv överväger jag sele och koppel :D

Jag tänkte på en tidigare tråd du skrev, hur gör du med passen om du och barnen ska åka ?

Ingen aning ang passen. Pappan måste ju godkänna både pass och att vi åker utomlands, vette sjutton om han gör det. Men jag tänker inte sluta drömma om Italien i höst förrän han säger nej.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 613
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 368
Senast: dobbis
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 244
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar