Isolera hus, kostnad?

När vi har räknat på isoleringen till vårt hundhus (golvyta ca 35kvm) så är det tillräckligt stort för att det ska vara billigare att ta dit bil + gubbe och spruta isoleringen än att vi ska göra det själva med "gullfiber" (inte gullfiber, men den modernare bruna sorten som jag inte minns vad den heter). Dessutom sprutar de klart på 20 min och allt vi behöver göra innan är att regla och plasta. Skulle vi isolera själva är det minst 1 dags jobb, gott och väl.

Det får jag absolut kolla upp!
 
Det var utifrån jag tänkt mig, mest för att inte behöva ta av boytan nått. Är fasaden bra sätter jag ju upp den igen. Men har inget speciellt hus i tanken nu, så det beror ju på sen. Vill bara ha ett hum.
 
Om man köper ett hus på kanske 50 kvm som är oisolerat, vad bör man räkna på att det kostar? Om vi säger att fasaden är bra och inte behöver bytas, bara kompletteras där det kommer fattas.
Vilka olika isoleringsvarianter är bra i ett hus?
Har nyligen fixat ett isolerat uthus på ca 60 kvm. Men har svårt att plocka ut exakta kostnaden då vi renoverade mycket annat på samma parti.
Beställ allt på samma gång så slipper du oftast betala för hemkörningen.

Vi körde Rockwool, kostar ca 200 kr balen och räcker ca 4 kvadrat = 50 kr/kvm
Ångbroms bör du ha och den kostar ca 40 kr/kvm
Reglar. Jag tror vi räknade med att det gick nästan 2 m/kvm. Det blir tyvärr en del spill, eller blev för oss. Finns en kalkylator på Svenskt trä om du vill ha lite hjäp på traven, men det beror ju som sagt på hur mycket spill man får. Reglar kostar lite olika beroende på grovlek, men räkna på ett mellanting, och för enkelhetens skull på 10 kr löpmetern, så hamnar du på 20 kr/kvm.
Sedan tillkommer skruv eller spik. Vi har pistoler, som är guld värda. Kostar lite mer för spik/skruv, men det sparar man in i tid och massagebesök. Finns att hyra till ok peng.
Så nu är vi i runda slängar uppe i 120 kr/kvm. Då är inte fönsterfoder osv. med. Har säkert glömt mer. :o

Glöm inte färg, grund + 2 stryk. Skulle tro att du hamnar på minst 100 kr/kvm.
Då tänker jag även fasadtvätt, skrapor, penslar/tvätt ingår. Brukar stämma rätt bra i slutändan. Slamfärg blir billigare.
Så runt 220 kr /kvm kanske kan vara ett riktpris?
Eller så är det ett rent önsketänkande från min sida.:)
Lycka till
 
För mig räckte det att isolera golvet, gjorde all skillnad i världen! Det kom en gosse och borrade några hål och sprutade in isolering. Tog ett par timmar och kostade 15 papp för 50 kvadrat. Värt varenda krona! Befintliga isoleringen var ihopsjunket sågspån.
 
Värt att tänka på är att nuvarande regelverk antagligen inte är så grova.
Det kan nog sitta 45 reglar som inte är ovanligt på gamla sommarstugor, då får du bara plats med lika tunn isolering.
Om du inte byter/lägger på reglar för att få plats med mer isolering.
Annars står du med ganska höga uppvärmningskostnader trots allt.
 
Gudars ja, och allt sådant där är DYRT :meh: Min plånbok gråter bara jag kör in på brädgården.
Skumma Blocket, är man kreativ så finns hur många udda men väl fungerande lösningar som helst. Jag köpte 70 skivor 100mm stenull (Rockwool) för en femhundring för lite sen och just nu reglar jag yttervägg med 38x45 tryckimpregnerat staketvirke som jag har massor av och köpte som sekunda. Endast fantasin sätter gränsen om man har lite materialkännedom. :up:
 
Skumma Blocket, är man kreativ så finns hur många udda men väl fungerande lösningar som helst. Jag köpte 70 skivor 100mm stenull (Rockwool) för en femhundring för lite sen och just nu reglar jag yttervägg med 38x45 tryckimpregnerat staketvirke som jag har massor av och köpte som sekunda. Endast fantasin sätter gränsen om man har lite materialkännedom. :up:

Jodå, jag kollar Blocket ofta. Tyvärr faller det ofta på att jag inte har någon släpvagn och jag vill inte låna grannens så ofta. Jag lånar den ofta nog ändå :crazy:
 
Det var utifrån jag tänkt mig, mest för att inte behöva ta av boytan nått. Är fasaden bra sätter jag ju upp den igen. Men har inget speciellt hus i tanken nu, så det beror ju på sen. Vill bara ha ett hum.
Förvänta dig inte att du kan återanvända panelen annat än i braskaminen, det brukar börja med att man försöker klä av kåken försiktigt och efter en timma har man tagit fram motorsågen och gjort ved av väggpanelen på plats så den faller av. Jag skulle låta panelen sitta kvar och regla utanpå den, det spar mycket svordomar.
 
Det skulle inte vara någon fara, praktiskt taget alla grannar har släpvagn :D

Släkten får inte låna något, någonsin :meh:
Annars brukar det ju vara så att vill man skaffa kompisar så köper man ett släp eller startar bilverkstad på fritiden. Båda utnyttjas flitigt av "kompisarna" och lämnas med div. skavanker. :meh:
Jag lånar inte ens ut släp till dom som redan har eget, jag har gjort det en enda gång och då backade idioten rätt in i en granhäck så jag fick byta baklysen och det värsta var att han inget sa utan bara parkerade släpet och åkte. :banghead: När nån vill låna nåt så brukar jag säga "du får göra som mig" och då frågar dom "hur då" och svaret blir alltid "köp eget och förstör". :devil:
 
Annars brukar det ju vara så att vill man skaffa kompisar så köper man ett släp eller startar bilverkstad på fritiden. Båda utnyttjas flitigt av "kompisarna" och lämnas med div. skavanker. :meh:
Jag lånar inte ens ut släp till dom som redan har eget, jag har gjort det en enda gång och då backade idioten rätt in i en granhäck så jag fick byta baklysen och det värsta var att han inget sa utan bara parkerade släpet och åkte. :banghead: När nån vill låna nåt så brukar jag säga "du får göra som mig" och då frågar dom "hur då" och svaret blir alltid "köp eget och förstör". :devil:

Jag är iofs glad att min granne lånar ut släpet till mig och jag lämnar alltid tillbaka det i samma eller bättre skick (jag har tvättat det några gånger, smort det och bytt lampa). Jag misstänker att jag får låna det eftersom grannen sett jag jag är försiktigare än hans anställda (han har skogsentreprenad) och att jag faktiskt kan köra släp :p :D
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
594
· Visningar
51 174
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 487
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 858
Senast: nyttnick
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp