Islandshästryttare avstängd igen

Sv: Islandshästryttare avstängd igen

Välkommen i denna fråga!!
Det finns massor att säga om varför detta protokll inte justerades som sig bör!?
Jag tänker inte gå in på det här men det var inte ett ok förfarande det har både SvRf och RF tyckt på frågan.
Jag kommer inte att gå in mer i denna tråd men kunde inte låta bli då jag ser att någon skaffat nytt "Nick" för att skriva detta inlägg.
Det SIF håller på med just nu är inget jag vill vara med om och kommer i framtiden att sluta som aktiv och bara vara en passiv medlem, om jag måste vara medlem för det jag håller på med. (Är just nu ordförrande i lokalförening och varit mycket aktiv de senaste åren)
Det årsmöte jag var med på var en ren fars och det mest obehagliga jag varit med om på länge.

Sen måste jag också hålla med om att bara prata om oetiska metoder är att vara väldigt otydlig. Att bli avstängd i 1 1/2 år utan bättre förklaring är helt otroligt.

Att sen skylla på att domarna inte vill döma är ännu roligar då jag från just M hörde hur ledsen hon var när gamla vännere bara... så hon tänkte inte åka på så mycket tävlingar... (Bara två!!)

Nej, nu lägger jag ner. Jag återkommer när SIF står för det de skriver i sina Visioner.

Jo vi vet att du bestämt dig att MJ är helt oskyldig oavsett vad som kommer fram och jag tvivlar på att något som kommer fram inklusive en evetullt fällande dom angående djurskydsärendet kommer att ändra på detta. I detta perspektivet lär alla beslut som inte friar MJ betraktas som felaktigt och korumperat i dina ögon.

Jag håller med om att det är felaktigt att stänga av någon för att domarna ogillar personen men jag tror inte det är skälet, det är snarare en icke medievan ny ordförande som uttryckte sig klumpigt alternativt en missuppfattning. Det blir ärligt talat en väldigt konstig situation oavsett (bedömnings)sport om någon fälld för brott mot reglerna får vara med och tävla medan överklagan utreds. Det blir en smått känslig situation, om jag hade varit domare hade jag vägrat döma på tävlingar MJ är med i helt enkelt för att jag inte kunnat garantera att jag varit rättvis, och inte låtit den här historien påverka.

Vad SIF håller på med är att hålla sig till gängse praxis och att låter ett beslut ligga fast till överklagan har behandlats, en policy som även SvRf håller på.

Jag kommer inte att gå in mer i denna tråd men kunde inte låta bli då jag ser att någon skaffat nytt "Nick" för att skriva detta inlägg.

Då ber jag bara helt OT att få påpeka att, användare taktfast inte är nyreggad. Tittar man så reggade användaren sitt namn i juni 2006.;)

Man måste inte skriva i forumet för att ha ett användar namn, man kan ha det till annat också.

Är det mig du menar när du skriver att någon skaffat ett nytt "nick"?

Jag har samma "nick" sedan jag registrerade mig 2006-06-11. Men den här gången kunde jag bara inte låta bli att skriva.

Väntar med spänning på nästa kapitel i dokusåpan.

Precis på samma sätt som alla här inne som är övertygade om Maddes skuld vägrar se hur galet SIFs förfarande är i frågan. Det är attityden "så länge hon sätts dit spelar det ingen roll hur SIF gör". Och inte ens ett helt fruktansvärt uttalande från SIFs ordförande spelar någon roll längre. För MJ är ju avstängd igen och de är det enda som räknas. Att styrelsen verkar vara så svag att den inte har stake att säga till domarna att dom ska sköta sitt jobb och skita i vem som springer på banan upprör ingen. Och inte heller de faktum att vi har domare som inte kan vara så professionella att dom gör sitt jobb och låter styrelsen sköta frågan om MJ ifred.

Men efter ett totalt skrattretande årsmöte där folk verkar tro att de är monopolpengar SIF använder som kan slängas lite hit och dit, där ingen bryr sig om att styrlesen inte gjort någon budget för 2011 för årsmötet att godkänna, där det tydligen är helt okej att köpa hjälmar för tiotusentals kronor trots att landslaget redan överskridit sin budget, och där ansvarig för landslagets budget ställer sig och berättar att hon skiter i hur mycket pengar som budgeteras till landslaget - hon kommer överskrida den iaf.

Så ja då är det inte så chockerande att ingen här verkar se galenskapen som pågår inom SIF.

Senast ändrad av en moderator:

Men hallå, är man missnöjd med en stämma eller anser att någon i styrelsen överskridit sina befogenheter så överklagar man stämmobeslutet vilket ska göras senast 30 dagar efter sen träder beslutet i kraft.

SIF har den styrelse som medlemmarna valt, så majoriteten lär vara nöjd. Det är inte konstigt att en styrelse som inte fått någon tid att tala om hunnit lägga upp en budget, det hade varit konstigare om de lyckats. Jag är inte insatt i de aktuella frågorna, men du motsäger dig själv, i ena meningen har SIF nya styrelse inte lagt upp en budget och i nästa mening så överskrids denna icke existerande budgeten, hur ska du ha det? Det är den gamla styrelsen som ska stå till svars för föregående budgetår, inte denna.

Kanske pågår det galenskaper inom SIF eller så är medlemmarna kloka nog att se galenskaperna och motverka dem och därmed se till att de mad samma åsikter som de själva sitter vid rodret. Det finns i betraktarens ögon och när man inte hittar vettiga argument brukar det ofta urarta till försök att misskreditera motståndaren.

Det finns två sidor av myntet här, vad styrelsen än gör kommer en del vara missnöjda de kommer att vara svaga i visas ögon oavsett hur de väljer att göra. Antingen har de inte stake för att de faller för påtryckningarna från MJ och hennes anhängare/advokat eller så faller de för domarnas eller någon annas tryck. Har det inte slagit dig att styrelsen kanske är stark och går sin egen väg och struntar i påtryckningarna?

Om vi skiljer på äpplen och päron och i det här fallet fokuserar på sakfrågan som ligger till grund för avstängningen och inte förbundets agerade så finns det enligt mig tre alternativ:

1) Damen ifråga är helt oskyldigt anklagad, polisanmäld och då även felaktigt avstängd från förbundet och landslaget.
2) Damen ifråga är skyldig till det hon har blivit avstängd och/eller polisanmäld för, men spelar oskyldig och vill inte ta konsekvenserna av sitt handlande.
3) Damen ifråga och landslaget+förbundet har olika åsikt om vad som är tillåtet eller inte att göra mot hästar när de tränas. Hon tycker att hennes träningsmetoder är okej och anser sig därför vara oskyldig och har då rätt hur sitt perspektiv. Landslaget och förbundet tycker inte att (delar av) hennes träningsmetoder är okej och utesluter och polisanmäler henne därför och har då rätt ur sitt perspektiv.

Sedan kan ju alla vi andra välja att tro på att något av alternativen har högst sannolikhet att vara sant.

Den budget som beslutades om på årsmötet är för 2010. Vid nästa årsmöte har redan 4 månader gått av den budget som ska beslutas om för 2011. 4 månader som den nya styrelsen inte har någon budget att följa i och med att ingen budget fanns vid årsmötet.

Den budget som beslutades om på årsmötet är för 2010. Vid nästa årsmöte har redan 4 månader gått av den budget som ska beslutas om för 2011. 4 månader som den nya styrelsen inte har någon budget att följa i och med att ingen budget fanns vid årsmötet.

Men så är det ju varje gång, allt hänger på när årstämman hålls. Om man tycker det är tokigt, så kan man yrka på att stämman hålls tidigare på året men det tidigaste är fortfarande i februari eftersom gången i allt måste hållas.

Fast styrelsen presenterar ju ändå en förslagsbudget för tre år framöver. Och visst tas inte beslut om 2011 förrän 2011 men enligt min mening är det inte okej att det finns siffror för 2011 och 2012 i årsmöteshandlingarna som sedan visar sig vara tagna ur luften och inget som disskuterats av styrelsen alls.

Men hur VET du att dessa siffror inte är diskuterade? I slutändan är det styrelsen som står till svars och ansvarsfriheten blir alltså påverkad. Hur många tror du sätter sig i en sådan position utan att ha varit delaktig?

Jag tror inte att folk vet hur stort ansvar en styrelse faktiskt har, de som vet väljer antingen att avstå från ett styrelsearbete eller så finns det några som tror sig stå pall och är tillräckligt kompetenta för att våga sig på det.

Siffror som inte är beslutade kan revideras, det kan även beslutade siffror, revideras. Men för det krävs en extra stämma.

På vad grundar du åsikten att siffrorna är tagna ur luften och att de inte är diskuterad av styrelsen?

Jag vill först hålla med om det olämpliga i att ha en budget som man vet inte kommer att hålla redan från början. Jag som var på årsmötet vet också att en av de saker så ålades den nya styrelsen var att snarast se över budgeten som under många års tid varit lite konstigt fördelad mellan sektionerna och se till att alla håller sig till sin budget.
Eftersom den nya styrelsen består av väldigt många nya medlemmar kan vi knappast anklaga dem för den budget som nu ligger.

Gällande domares ovilja att döma en särskild tävling ser jag faktiskt inget fel i det. Jag är domare själv och åker till de platser jag tycker är trevligast. Det är helt och hållet upp till den enskilde domaren var den vill åka och döma.Självklart kommer jag att döma alla som kommer in på banan på samma grunder oavsett vad jag tycker om dem privat och den åsikten tror jag att jag delar med alla andra domare.

Att Sif tagit tillbaka avstängningen i avvaktan på hanterandet av överklagandet är inte heller konstigt vare sig man tror att Madeleine är skyldig eller oskyldig, det är gängse praxis att beslut gäller tills överklagan hanterats.

Vi ska inte heller blanda ihop anmälan för djurplågeri och den avstängning som gäller brott mot uppförandekoden i FIPO det är två helt olika saker. Gällande djurplågeriet är det upp till svensk lag och domstol att bedöma efter bilder och vittnesmål om MJ har gjort sig skyldig till brott, det pågår såvitt jag vet en omfattande polisutredning som kommer att ge oss svar på detta. Gällande FIPOs regler om hästens väl och hanterande är det upp till SIF att bedöma huruvida hon har följt reglerna eller ej.

Jag hoppas för både MJs och SIFs bästa att detta kommer att få en så snabbt upplösning som möjligt. Det bästa vi kan göra under tiden är att inte skapa en massa rykten och spekulationer utan låta dem vi har valt för detta (polis och SIFs styrelse) sköta sitt jobb.

Jag vet detta på grund av att jag själv satt på årsmötet och fick berättat för mig att de siffror som fanns för 2011 och 2012 i årsmöteshandlingarna inte var att ses på allvar då de ej var diskuterade av styrelsen. Det var en så kallad "skrivbordsprodukt". Detta stod ingenstans utan kom fram efter frågan om varför det var budgeterat ca 200 000 i kostnader för sm 2011 och cirka 1 500 000 för 2010.

Så du fick det berättat för dig och det "kom fram". Det låter som pålitliga källor.....

Som topsingen påpekar så är styrelsen ny så oavsett sanningshalten så kanske man får ge dem en chans att hinna göra något alls. Eller kritiserar du deras budget utifrån beslut i andra frågor?

Men herregud hur tydlig ska jag behöva va? Barbro Bäckström, dåvarande och nuvarande styrelseledamot, ställde sig upp och berättade detta för hela årsstämman. I mikrofon!

Och jag kritiserar det faktum att detta inte stod klart och tydligt i årsmöteshandlingarna. Dessutom anser jag att det bör finnas en någorlunda trovärdig budget för närmaste år i och med att årsstämman skulle godkänna en budget för i år på minus 500 000. En siffra som kan se väldigt olika ut beroende på om man tror att resultat kommer vändas till vinst nästa år eller om man tror att minusresultatet kommer hålla i sig flera år. Kanske missar årsmötet då chansen att ta beslut om hur detta ska förhindras och situationen kan se ännu värre ut nästa år.

Och min ståndpunkt i frågan MJ har ingenting med den här diskussionen att göra om det är det du tror.

Fast fortfarande tas beslut om budget från år till år, och lagda siffror kan således revideras nästkommande år och utifrån det tas beslutet. Alltså att man har en löpande budget är ju mer för att man ska kunna se förändringar, nu har jag inte sett den budget man beslutade om i år men lägger man en budget med minus så innebär det att man förväntar sig lägre kostnader än året innan. Även vi lägger i år en budget som på papper anger minus, men som i verkligheten innebär minskade kostnader och kommer ändå att gå med plus.

Och jag vet att det inte tas något beslut om 2011 förrän nästa år precis som jag redan har sagt. Och jag tvivlar STARKT på att det handlar om några minskade kostnader. Snarare finns stor risk att resultatet blir ännu mer minus än som redan är budgeterat då det ligger mycket osäkra sponsringsintäkter som plusposter.

Det jag försöker säga är att i min mening ska endast en sådan minusbudget som SIF visar upp godkännas om det finns särskilda skäl eller siffror som indikerar på att detta kommer vändas till ett plus snarast. Det handlar om SIFs överlevnad och medlemmarnas pengar. Ser man inte längre än det år man redan är mitt i kan man missa värdefull tid att vända om skeppet.

Med tanke på de personer som tillträdde och deras bakgrund, så är jag ganska säker på att styrelsen inte är några gambler och törs stå för den här budgeten om de har bett stämman rösta igenom den.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
789
Senast: Tuvstarr
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 140
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar