Islandshästens man

Sv: Islandshästens man

Ja, jag ber om ursäkt - men om vi diskuterar manar så ÄR det ett faktum att sommareksem i de allra flesta fallen kommer att påverka hur manen ser ut. Det har du själv anmärkt om också, så eksem är redan nämnt:

Tibra skrev:
Hon är en eksemhäst och har för vana att mista de mesta av manen om sommrarna.

Senast ändrad av en moderator:

ang skrev:
Ja, jag ber om ursäkt - men om vi diskuterar manar så ÄR det ett faktum att sommareksem i de allra flesta fallen kommer att påverka hur manen ser ut. Det har du själv anmärkt om också, så eksem är redan nämnt:

Nej men jag var inte arg eller irriterad!:d
Kanske såg ut som det.
Jo men det var bara en förklaring om varför jag ville att hon skulle få längre och finare man..:)
Man kanske kan få manen att växa lite mer nu i vintern och framåt, och att man senare är ännu nogrannare med eksemen.
I somras fick hon ju inte klia sig, det hände bara någon gång då hon råkade hitta något sätt.
Men i år ska jag lussöka hela stället:)

Nu lät det som om jag gör allt för att ha kvar en fin man!
Men nej nej.. så ligger det inte till.
Faktum är att eksemen blir ju bara värre om de kliar sig..
så även om hon inte skulle få av någon man vid kliande skulle hon ändå inte få klia sig.
Stackarn..:(
Men bara för skojjs skull så vill man ju få hennes man lite längre och fin :) det är mer intresset liksom..

Tibra skrev:
Men det var ju precis samma med min Tibra.
Från början av sommaren var det bra, och mot hösten så fick hon massa sår kring ögon, mule och under luggen.
Men det konstiga är att hon hade dubbelhuva på sig.. hmm..:crazy:

Dubbelhuva?
Jag tror inte att nått egentligen hjälper mot exem, bara man sköter om hästarna med täcke och smörjer dom ordentligt. Det är de bästa. Vi har testat en massa olika metoder under åren, inte äta gröngräs, alger, piller, äppelcidervinäger i vattnet, blötlagt hö. Vi har testat det mesta. Men jag tror att täcket är det som hjälper mest.

Håller med dig!
Täcket är ju :bow: A och O!
Förra sommaren hade hon inget:eek:
Och då skulle ni se henne.. i år hade hon.. och hon vart mycket bättre.
En ekesemhäst ska inte va utan täcke.

Men det konstiga är att manen gick att dra loss mycket av..
måste komma innifrån..

Fast trots täcke så är det många hästar som ändå kliar sig, vilket brukar visa sig när täcket går sönder ... Där åker nog mycket man också, liksom de stunder täcket inte är på.

Men om man skulle ta va hästen täcket under sommaren så kommer man nog märka skillnad

Har haft samma problem med min häst - en haflinger. Det lustiga var att framåt januari (då manen hade växt ut sådär 5 cm) köpte jag ett sto och jag vet inte vad som tog åt honom - men hans man växte rekordmycket och i början av maj var den ner till bringan (pannluggen har han dock alltid haft)... :D
(bild i början på maj)
pic.php

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 302
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar