Islandshästen 3A - Hingstannonsbilagan...

Sv: Islandshästen 3A - Hingstannonsbilagan...

þórsteinn: Jag tycker den är helt OK, det står vad man vill veta, föräldrar, lite siffror och priser samt var man kan få mer info. Bilden är fin.

Jag reagerade på formen på Prins från Wreta, stjärnkikarhuvud...Finns på en till, Undrandi stora bilden... Jag tycker inte om den här formen o behöver man rida hästarna så för att visa upp dem bäst??

Balderum skrev:
Jag reagerade på formen på Prins från Wreta, stjärnkikarhuvud...Finns på en till, Undrandi stora bilden... Jag tycker inte om den här formen o behöver man rida hästarna så för att visa upp dem bäst??

Antagligen.. Dom kanske lyfter högre då eller något? Som du ser högre upp reagerade jag också på Prins form. Visst en bild säger inte allt, men jag tycker att man kunde ha valt en lite snyggare bild.

Eller så kanske dom vill visa att hästarna blir utmärkta giraffer :angel:

Ändrar mig lite. I april såg han bra ut men i juni när vi lämnade Svala hade han blivit tunn.

dama_söt skrev:
Hej!Skulle vilja ha lite respons på vår hingstannons, thorsteinn.Vad va bra/dåligt?Hur va bilden?Texten,ger den infon man vill veta?Hade vart kul att få lite respons på den, så man vet va man ska tänka på till nästa gång :smirk: Vi har haft isisar i 20 år, men att sätta ihop en klatschig annons på hingsten det va inte lätt!!
Ärlig respons från "the nun":

Bra bild, fart i den. Vill ha en exteriör bild oxå för att det ska bli riktigt bra (jag vet - litet utrymme..)

Vill gärna veta tot.poäng, inte bara på stammen :crazy:

Lite roligare annons med någon mer färg på texten, som det är nu så fick jag leta en stund för att hitta annonsen.

Nu blir det petigt :eek: : Hade skippat meningen "Så, missa inte chansen..." för att få mer luft i texten.

Som jag skrev tidigare tycker jag att Feykirs annons är ett exempel på en annons som tilltalar mig.

Obs: en persons tyckande! :angel:

jennan skrev:
Hej!

Ska jag springa min väg eller ej?

Neeej! Men bilden är inte smickrande för en fin häst. Jag är grymt imponerad av broncophoto som tar enormt fina bilder. Varför inte anlita dem?
Jag tycker det är jättekul med en färgväxlare i aveln, hade varit bra att veta nuv. totalpoäng. Även stammen är ju intressant...
Ska bli kul att få se nya bilder i en annan tidning!
Lycka till :bump:

em76 skrev:
Ändrar mig lite. I april såg han bra ut men i juni när vi lämnade Svala hade han blivit tunn.

Tja min häst är nog inte direkt smal, men jag tycker det är viktigare att han har bra hull över ryggen (dvs den är platt över ryggraden - hatar taknocks-ryggar) än att revbenen syns.... Tycker du att Askur från Håkansgården är för smal, lagom eller för fet? :confused: ;)

(jag tycker han är för smal då...)

Kan lägga till mitt tyckande. Om jag hade varit totalt ovetande och aldrig sett en hingst innan hade jag med största sannolikhet valt någon av Vignir & Johannas hingstar (otroligt snyggt med färgbandet på sidan om annonsen, tycker jag!) eller Magnus & Annas hingstar, gillar det enhetliga intrycket av annonserna (därmed gav de känslan av att vara dominerande i Sverige - typ Flyinge i halvblodsaveln...) och kommentarerna om hingstarna som stod överst och beskrev varje hingsts styrkor! ;)

jennan skrev:
Hej!

Jag ska ringa SIF på måndag och gnälla för jag ej fått ngn tidning,

Gnäll lite från mig och Elisabeth då också! Vi har inte heller fått den! Dessutom vet jag 2 som bor på samma gata där en har fått den men inte den andra! Logik???!!!

Jag vet inte hur Askur ser ut nu. Men på de bilder jag har tycker jag han är smal, men inte för smal.
Det är väl sällan revbenen syns på hingstar när de visas. Några minns jag som tunna och omusklade, t ex Listi från Långnäs, en silversvart hingst som visades 1998. Han skulle säkert fått betydligt bättre poäng om han varit i bättre form. Dåligt exempel kanske för jag tror inte bilder går att hitta på nätet eller Islandshästen.

Ni som inte fått tidningen än:

Det har blivit något fel vid distributionen av tidningen så det är många som inte fått den. Maila SIF att ni inte fått tidningen med namn, adress och medlemsnr, så fixar det sig!

Anette

Tyvärr är det väldigt lätt att en ung och oerfaren "lagom" hingst faller ur när de åker iväg till tränare, det kan räcka med tre veckor för att de ska falla ur helt enligt min erfarenhet. Ny miljö, ofta sämre foder och inte tid/ro att äta.

Dessutom behöver de hingstar som blir godkända och ska in första säsongen i aveln rätt mycket extra hull att ta av om de ska orka med arbetet med stona, det rinner bara av dem då.

Summa summarum är det väldigt synd att hingstarna måste visas så slimmade just i april, när de behöver hullet bäst. Det är lätt det går överstyr då.

Elin - vad gäller Listi så vet jag att han visades igen i Finland senare när han såg ut så här :

listi.jpg

men då fick ännu sämre exteriörpoäng pga "grov typ". Han är också för lång i ryggen och har dålig benställning.

Intressant att diskutera är dock att den här typen av hals som jag tycker är perfekt ur ridbarhetssynpunkt endast ger 7,5 p för att den anses för kort.

Jag kan bara rätta hålla med dig.
För mig är han en helgalen arab som är född som islandshäst.

Såg honom första gången på Flyingetölten för flera år sedan. Såg en hingst som höll på att riva hela stallet och stegrade sig rakt upp och rullade med ögonen. Har sett honom lika galen i Reynirs stalll han hade då. Det är då ingen hingst jag ens skulle vilja leda!

Han må vara hur snygg och ha hur fina gångarter som hellst men jag upplevde hom som galen.

/Åsa

Silverkedjan skrev:
Tyvärr är det väldigt lätt att en ung och oerfaren "lagom" hingst faller ur när de åker iväg till tränare, det kan räcka med tre veckor för att de ska falla ur helt enligt min erfarenhet. Ny miljö, ofta sämre foder och inte tid/ro att äta.

Dessutom behöver de hingstar som blir godkända och ska in första säsongen i aveln rätt mycket extra hull att ta av om de ska orka med arbetet med stona, det rinner bara av dem då.

Summa summarum är det väldigt synd att hingstarna måste visas så slimmade just i april, när de behöver hullet bäst. Det är lätt det går överstyr då.

Elin - vad gäller Listi så vet jag att han visades igen i Finland senare när han såg ut så här :

listi.jpg

men då fick ännu sämre exteriörpoäng pga "grov typ". Han är också för lång i ryggen och har dålig benställning.

Intressant att diskutera är dock att den här typen av hals som jag tycker är perfekt ur ridbarhetssynpunkt endast ger 7,5 p för att den anses för kort.

Han ser jättefin utom just lång i ryggen. Gillar också den här halsen. Han har ett jättefint framparti, med hög halansättning och härliga bogar. Riktigt tjusig! Vad då för grov?! De är inte kloka! Så här skall de ju se ut! Suck! Kan inte se något fel i benställningen på den här bilden, men man ser ju inte allt på en bild.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Bangsi skrev:
Jag kan bara rätta hålla med dig.
För mig är han en helgalen arab som är född som islandshäst.

Såg honom första gången på Flyingetölten för flera år sedan. Såg en hingst som höll på att riva hela stallet och stegrade sig rakt upp och rullade med ögonen. Har sett honom lika galen i Reynirs stalll han hade då. Det är då ingen hingst jag ens skulle vilja leda!

Han må vara hur snygg och ha hur fina gångarter som hellst men jag upplevde hom som galen.

/Åsa

Fy för! Sådant vill då inte jag avla på! Han såg flott och snygg ut i manegen vid visning på Flyingetölt men lite het. Men jag sneglar ändå bar på 5-gångare nu eftersom jag bar har 4-gångssto kvar i aveln, så han är ändå inget för mig.

Anette

Galna hingstar det borde man betygsätta. Skulle nogsamt kolla upp bakgrunden innan jag ev. skulle betäcka med en häst med det psyket ni beskriver. (om det nu stämmer :confused: )

hmmm, Listis pappa är väl Askur fra Hofstadeli? synd då jag bara har goda erfarenheter av hans avkommmor, psykiskt inte minst.

En hingst som används flitigt i svensk avel har en mycket "dominant" stamtavla vilket har visat sig ge en hel del starka/för starka avkommor som inte lämpar sig för annat än möjligen "vana" ryttare.

Varför har vi inte med psyke i vårt islandsavelsarbete? Även hållbarhet/ridbarhet borde bedömmas. Vet inte hur man skall göra men man kanske skulle lyfta frågan i avelsutskottet (?)och se om man kunde fundera vidare på frågeställningen. Vet någon om man använder hållbarhet och psyke för annan hästras i bedömningsgrunder för godkännande i avel?
Lite flum; en skriven text i hingstprotkollet utifrån ex. ref. på hur hingstens hälsa/psyke varit. En svår bedömning som är svår att få ihop men dagens exteriör och ridbedömning är inte heller optimal tycker jag. :cry:

Svåra frågor som tål att diskuteras, det finns säkert många åsikter här på Buke, det brukar ju vara högt till tak :)

Stoägaren har naturligtvis ett ansvar för att den psykiska hälsan och ridbarheten är fungerande på stoet för annars kan det ju drabba hingsten negativt.
"Färgavel" kommer nog tyvärr att drabbas hårdast då det än idag finns folk som väljer hingst endast på färg :crazy:

Catarina

Han ser klart bättre ut på den bilden än han gjorde på Häringe.

Nu hittar jag inte tråden om dina unghingstar så jag frågar här. Musblackskäcken Sigur....nånting, är han fortfarande hingst?

HrafnKatla skrev:
Galna hingstar det borde man betygsätta. Skulle nogsamt kolla upp bakgrunden innan jag ev. skulle betäcka med en häst med det psyket ni beskriver. (om det nu stämmer :confused: )

hmmm, Listis pappa är väl Askur fra Hofstadeli? synd då jag bara har goda erfarenheter av hans avkommmor, psykiskt inte minst.

En hingst som används flitigt i svensk avel har en mycket "dominant" stamtavla vilket har visat sig ge en hel del starka/för starka avkommor som inte lämpar sig för annat än möjligen "vana" ryttare.

Varför har vi inte med psyke i vårt islandsavelsarbete? Även hållbarhet/ridbarhet borde bedömmas. Vet inte hur man skall göra men man kanske skulle lyfta frågan i avelsutskottet (?)och se om man kunde fundera vidare på frågeställningen. Vet någon om man använder hållbarhet och psyke för annan hästras i bedömningsgrunder för godkännande i avel?
Lite flum; en skriven text i hingstprotkollet utifrån ex. ref. på hur hingstens hälsa/psyke varit. En svår bedömning som är svår att få ihop men dagens exteriör och ridbedömning är inte heller optimal tycker jag. :cry:

Svåra frågor som tål att diskuteras, det finns säkert många åsikter här på Buke, det brukar ju vara högt till tak :)

Stoägaren har naturligtvis ett ansvar för att den psykiska hälsan och ridbarheten är fungerande på stoet för annars kan det ju drabba hingsten negativt.
"Färgavel" kommer nog tyvärr att drabbas hårdast då det än idag finns folk som väljer hingst endast på färg :crazy:

Catarina

Det var inte Listis lynne som kommenterades utan Birkirs...

Jag tog upp detta med lynnet på avelsseminariet och det var långt ifrån populärt i vissa kretsar. Göran Häggberg mfl, inte minst Vignir, som efter sitt anförande verkligen inte står högt i kurs hos mig, gillade det inte alls. Inte Thorwaldur heller som håller på sit skötebarn blupen. Men de blev väldigt stressade och irriterade och det är ju så, tramparar man på en öm tå, så får man en rejäl reaktion... Mao tar jag deras kraftiga reaktion som att de vet att jag har rätt! Vignir tom gick så långt så han ansåg att islandshästen är en svår häst för erfarna ryttare! Och Göran klappade honom bokstavligen berömmande i ryggen! Vilken inneklutt vi har... Det är ett himmla innekluttsryggdunkande hela tiden så man man kräkas! Det roliga är att Göran själv en gång i tiden startade islandshästföreningen och lanserade hästen som familjehäst!!! Jag har prata med de som var med på den tiden nämligen! Så tala om att vända kappan efter vinden!

Roligt var också Lockwalls reaktion på mitt angrepp på halvblodsaveln. Jag påpekade att svenskarna har en dålig tradition vad gäller lynnet i hästaveln och att jag tyckte inte vi skulle göra samma mistag med islandshästen. Islänningarna har lynnet som bas i sin avel och talar öppet om alla defekter och egenskaper hos hingstarna. Där kan vi tala om högt till tak! Välkomnar den debatten i Sverige!. Lockwall fick i alla fall erkänna att det varit så på halvblodssidan men det skulle vara så mycket bättre nu. Enligt min mening så är det så fortfarande, och min hovslagare och veterinär håller med mig, bla! Det tar lång tid att rätta till ett sådant misstag! Danskarna skakar fortfarande på huvudet och undrar hur vi svenskar står ut med våra halvblod och deras lynne...

Men nu annonseras ju många hingstar med gott lynne. Så upp till bevis! Kanske vi äntligen får in lynnestänket i svensk hästavel, det som fanns en gång på remonttiden!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Vignir tom gick så långt så han ansåg att islandshästen är en svår häst för erfarna ryttare! Och Göran klappade honom bokstavligen berömmande i ryggen!
Sa han verkligen det???? Det låter ju som om han bara vill känna sig duktig eftersom han klarar av att rida de "svårridna hästarna". Jag håller helt med om att lynnet borde vara det viktigaste när man avlar, inte bara islandshästar, utan alla hästar. En häst med dåligt lynne är farlig!

Det intressanta med V:s uttanlande är att många av de duktiga ryttarna i "inneklutten" inte hade haft en suck på ett hbl med humör :devil: ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 335
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Om ni sökt ett jobb där ingen sista ansökningsdag angavs, hur länge skulle ni vänta innan ni kontaktade stället för en uppföljning? Jag...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: Mineur
·
Katthälsa Tuva har förmodligen fått urinvägsinfektion igen. Någon hade kissat blodblandat i lådan inatt, och jag antar att det är hon. Hon har...
2
Svar
36
· Visningar
2 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka