Islandshästen 3A - Hingstannonsbilagan...

Sv: Islandshästen 3A - Hingstannonsbilagan...

Du har så rätt i att de bara gör bort sig å visar sin okunskap,har de som mål att sätta lika dåligt lynne på islandshästarna som vi redan har på mkt hbl? :eek:

em76 skrev:
Nu hittar jag inte tråden om dina unghingstar så jag frågar här. Musblackskäcken Sigur....nånting, är han fortfarande hingst?

Sigurbogi såldes som hingstämne till Raudhetta, men sedan köpte de ju en "färdig" blackskäckhingst (Mentor) så då kastrerades Sigurbogi och ska bli flott ridvalack istället.

sigurbogimix.jpg

sigurbogisidasep.jpg

Det är så mycket besvär och kostnader med att försöka få fram en hingst så ett ungt hingstämne som ska satsas på måste ha något verkligt speciellt som ingen annan har om det ska vara någon idé. Och då ska det mycket till att satsa på en fyrgångshäst.

De är ju nästan lika mycket värda som tävlingsvalacker som hingstar nu för tiden.

chrysler skrev:
Det intressanta med V:s uttanlande är att många av de duktiga ryttarna i "inneklutten" inte hade haft en suck på ett hbl med humör :devil: ;)

:rofl: :rofl: :rofl:

Den var bra! I ärlighetens namn så för 10 år sedan tyckte jag det var spännande och roligt att klara av svåra halvblodshästar som ingen han klarade! Då kände man sig stolt och glad om man lyckades rida till en sådan häst så den fungerade bra, men idag är jag alltför van vid islandshästarna för att vilja sätta mig på något sådant igen! Å andra sidan är mitt skimmelsto lite väl lik ett halvblod ibland, dock inte den galnaste varianten, och henne rider jag och klarar av, men det är tröttsamt i längden att jämt var på sin vakt och jag vill inte ha sådana hästar! Hon är ändå inte hispig men har det lite tvära halvblodshumöret och ögonen blir mycket arga och mörka när det är något som inte passar, även om hon finner sig i att jag bestämmer och lyder! Dessutom skulle hon helst ta hela rundan på 2 mil i galopp rakt igenom, om hon fick... Suck! Vilja så det räcker om man så säger! Jag måste ju tänka på att jag faktiskt fyllt 44, är mindre vig numera och har en massa gamla skador í bagaget. Jag vill helst hålla mig hel och fortsätta rida i 40 år till och då måste jag vara rädd om mig. Alltså undviker jag halvblod och knäppa islänningar! Det skall ju var samspel och glädje i ridningen samt kärlek mellan häst och ryttare dessutom!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Snygg punkfrissa! Han ser ju inte så tokig ut heller, men ett föl kan ju ändras mycket till vuxen häst förståss och vägen till godkänd hingst är lång och kostnadskrävande, om man inte kan plocka fram hingsten själv.

Idag kan man tom få bättre betalt för en riktigt bra tävlingsvalack än för en hyfsad hingst. Det är bara de mest utmärkande hingstarna som ligger högt i pris. Det är så pass gott om hingstar så priserna har sjunkit.

Anette

chrysler skrev:
Du har så rätt i att de bara gör bort sig å visar sin okunskap,har de som mål att sätta lika dåligt lynne på islandshästarna som vi redan har på mkt hbl? :eek:
Mycket kan man anklaga folk för men inte sjutton kan jag tänka mig att dåligt lynne är ett avelsmål i sig, snarare en bieffekt om man struntar i det och försöker maximera andra egenskaper utan urskiljning.

Lobelia skrev:
Mycket kan man anklaga folk för men inte sjutton kan jag tänka mig att dåligt lynne är ett avelsmål i sig, snarare en bieffekt om man struntar i det och försöker maximera andra egenskaper utan urskiljning.

Så sant! Det var nog det Chrysler menade också. De tänker sig inte för! Det är ju lika galet att avla på enorma gångarter och enorm vilja och strunta i lynnet som att avla på färg och strunta i lynnet! Det är ingen kvalitetsavel i varken det ena eller andra!

Anette

Som sambaengi skriver så var det inte så jag menade :o
Det var ren sarkasm från min sida för att visa hur tokigt det är att man inte tänker sig för när man avlar å speciellt när man är en stor förebild inom ett förbund som ska vara kunnig å förespråka vettiga metoder å kunskaper till andra, som naturligtvis följer förebildernas handlande.

sambaengi skrev:
Vignir tom gick så långt så han ansåg att islandshästen är en svår häst för erfarna ryttare!
Vill bara påpeka att detta är Anettes tolkning av vad V sade på avelsmötet. Jag var inte där så jag vet inte.

Men jag har läst intervjun med honom som publicerats under våren i Ridsport och jag fick vare sig där eller då jag tränat för honom samma intryck som Anette fick. Snarare det att han anser att islandshästen med fler gångarter än andra hästar kräver en skickligare och mera välbalanserad ryttare för att komma till sin rätt, och att familjehästar förtjänar en god skolning inför framtida uppgift.

Och så olika kan man tolka antagligen ungefär likvärdiga uttalanden.

Vignir tyckte islandshästen var felaktigt lanserad som familjehäst. Det gick inte att misstolka! I nästa andetag sade han han känsliga och heta hästar gick att rida okänsligare så de kunde bli familjehästar! Det gick inte heller att misstolka och vi debatterade båda saker. Jag var på mötet och det stod inte samma saker i intervjun som V sade på mötet. Jag gör inga egna tolkningar som du vill antyda. Låter som du vill påstå att jag diktar upp saker och ljuger. Hur du nu kan uttala dig om något du inte ens hört med egna öron då du inte var där! Det finns fler som kan intyga vad Vignir sade och fler som tyckte hans resonemang var skrämmande! Vi fick inget gott intryck alls! Snarare tror jag Vignir försöker ändra lite på vad han i stridens hetta kläckte ur sig på seminariet! Bra om han nu tänkt efter lite...

Däremot tror jag att alla i inneklutten får dämpa ner sig eftersom starka krafter på Island talar i samma tongångar som jag och oroar sig för vart islandshästens lynne är på väg! De vill inte ha det goda rykte islandshästen har som familjehäst, saboterat. Läs Eidfaxi! Kan tillägga att det finns flera som läst min insändare i Ridsport på Island också och jag har fått positiv feedback från dem! Islänningarna i allmänhet är måna om lynnet på sina hästar. Därför gjorde Vignir mig ordentligt besviken, men det är klart. Han kan ju inte hålla med. Han har sina kunder här i Sverige och bland toppavlarna samt ryggdunket från inneklutten!

Vignir är kanske så duktig så han kan fixa till alla känsliga och heta halvblod också vi har i Sverige? Inte Ung ställde frågan vad han hade för metod för att få familjehästar av dessa heta hästar. Något svar fick vi dock inte höra. Han bara slingrade sig undan med kringresonemang. Inte Ung försökte tom en gång till men inget svar den gången heller!

Anette

sambaengi skrev:
Det var inte Listis lynne som kommenterades utan Birkirs...

Jag tog upp detta med lynnet på avelsseminariet och det var långt ifrån populärt i vissa kretsar. Göran Häggberg mfl, inte minst Vignir, som efter sitt anförande verkligen inte står högt i kurs hos mig, gillade det inte alls. Inte Thorwaldur heller som håller på sit skötebarn blupen. Men de blev väldigt stressade och irriterade och det är ju så, tramparar man på en öm tå, så får man en rejäl reaktion... Mao tar jag deras kraftiga reaktion som att de vet att jag har rätt! Vignir tom gick så långt så han ansåg att islandshästen är en svår häst för erfarna ryttare! Och Göran klappade honom bokstavligen berömmande i ryggen! Vilken inneklutt vi har... Det är ett himmla innekluttsryggdunkande hela tiden så man man kräkas! Det roliga är att Göran själv en gång i tiden startade islandshästföreningen och lanserade hästen som familjehäst!!! Jag har prata med de som var med på den tiden nämligen! Så tala om att vända kappan efter vinden!

Roligt var också Lockwalls reaktion på mitt angrepp på halvblodsaveln. Jag påpekade att svenskarna har en dålig tradition vad gäller lynnet i hästaveln och att jag tyckte inte vi skulle göra samma mistag med islandshästen. Islänningarna har lynnet som bas i sin avel och talar öppet om alla defekter och egenskaper hos hingstarna. Där kan vi tala om högt till tak! Välkomnar den debatten i Sverige!. Lockwall fick i alla fall erkänna att det varit så på halvblodssidan men det skulle vara så mycket bättre nu. Enligt min mening så är det så fortfarande, och min hovslagare och veterinär håller med mig, bla! Det tar lång tid att rätta till ett sådant misstag! Danskarna skakar fortfarande på huvudet och undrar hur vi svenskar står ut med våra halvblod och deras lynne...

Men nu annonseras ju många hingstar med gott lynne. Så upp till bevis! Kanske vi äntligen får in lynnestänket i svensk hästavel, det som fanns en gång på remonttiden!

Anette

Bra inlägg.

Har i tidigare inlägg även jag berört den svenska halvblodsaveln som ett skräckexempel på hur fel det kan gå.

Hmmm ...det blir inte lätt att ge sig in i avelsdebatten då några av våra "höjdare" på avelsseminarium har lite annat tänk (eller inget alls :cool: ) innanför skallbenet.

ps. ber om ursäkt för att min okunskap gällande Listis pappa ... hade för mig att något Askurbarn visades (2 år sedan) i Finland och blev underkänd och jag blandade ihop dessa. ds
catarina

Som jag fattade det så menade han att man inte ska tro att det är lätt att rida islandshäst, att man kan rida tölt efter några turridningar. Och han sa att känslighet inte är samma sak som dåligt lynne.

Vignir sa ju bra saker också, t ex att man inte får pressa unghästen för hårt och att den ska tränas varierat. Att uppväxt i flock på stora ytor är viktigt.

Med egen tolkning avser jag att det är din återgivelse av ordalydelsen. Och ingen kommer utan eget bagage och värderingar av olika ordalydelser. Jag påtalade att jag inte var där, och att artikeln antagligen var liknande - men jag sa inte att jag bergsäkert visste. Det är två skilda saker.

Även artikeln i fråga tog upp att V anser att islandshästen är felaktigt lanserad som familjehäst och därtill en god motivering till hans åsikt, som bland annat säger att fler gångarter just kräver bättre balans hos ryttaren och att starka hästar behöver goda ledare. Att han anser att det är en svår häst även för erfarna ryttare kan jag däremot förstå - det finns ju gångartsproblem även hos rutinerade ekipage t ex ...

Och om du från ett avelsmöte öppet kritiserar hans åsikter så anser jag att jag kan få uttala att jag inte ens har uppfattat dem likadant vid andra tillfällen. Därtill att jag faktiskt tycker att han har intressanta teorier. Men det är förstås vad jag tycker.

vi har en hingst i stallet som skall visas nu.
supertrevlig snäll och mysig på alla sätt.
det skall bli intressant och se vad han får på lynne.
har nog aldrig träffat en så social och samtidigt snäll häst, även vid jämförelse med valacker och ston.
"tyvärr" har han en häftig färg och mycket man,det kanske ger minus.

HrafnKatla skrev:
ps. ber om ursäkt för att min okunskap gällande Listis pappa ... hade för mig att något Askurbarn visades (2 år sedan) i Finland och blev underkänd och jag blandade ihop dessa. ds
catarina

Nej, det var två Litursöner men ingen av dem godkändes.

Vad har han för färg?
Vem är han efter?

/Åsa

på margretehof om allt går vägen.
nästa vecka?
vet inte riktigt då han står hos den som skall visa honom just nu.
annars blir det säve

om du menar "vår hingst" bangsi så är han svart skäck.
ser ut som my little pony
stam vet ej men tror att den är något ovanlig men bra.

Hej!

Ja jag menar "er" hingst.
Åh svartskäckar är ju bara så fina :love: .
Även om vissa tror att de håller på att backa in i "kossans" hage :D

orientalkatten skrev:
vi har en hingst i stallet som skall visas nu.
supertrevlig snäll och mysig på alla sätt.
det skall bli intressant och se vad han får på lynne.
har nog aldrig träffat en så social och samtidigt snäll häst, även vid jämförelse med valacker och ston.
"tyvärr" har han en häftig färg och mycket man,det kanske ger minus.
Hoppas det går bra, men bedömningen av lynnet kanske blir en överaskning eftersom det numera bedöms enbart "spirit" som är en kombination av utstrålning under ryttare samt domarnas intryck av hästens framåtanda och samarbetsvillighet.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 335
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Om ni sökt ett jobb där ingen sista ansökningsdag angavs, hur länge skulle ni vänta innan ni kontaktade stället för en uppföljning? Jag...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: Mineur
·
Katthälsa Tuva har förmodligen fått urinvägsinfektion igen. Någon hade kissat blodblandat i lådan inatt, och jag antar att det är hon. Hon har...
2
Svar
36
· Visningar
2 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka