Islandshästen 3A - Hingstannonsbilagan...

Sv: Islandshästen 3A - Hingstannonsbilagan...

Jag tyckte det såg ut att vara många roliga nya hingstar! Men det som krävs för att ha en riktigt bra annons tror jag är en eller flera stora bilder av BRA kvalitet, samt en annons i färg. Helst stilren och med vettig information i. Och vad gäller bild så helst en gångartsbild, ett måste att den är i "rätt" moment samt att den ska se harmonisk och gärna kraftfull ut. Hagbilder är trista, för att en hagbild ska vara bra så krävs det mycket av bilden vilket jag inte sett på någon av bilderna i årets avelsbilaga.

Vissa annonser är snarare avskräckande än lockande, t.ex. Hrannar från Wahlberg och Hamur. Faldurs hagbild är tråkig, det måste väl ändå finnas snyggare bilder på honom? Flipis annons innehåller en hel harang om färger som känns helt oväsentlig när det proffsigaste hade varit att skriva något i stil med "Flipi är homozygot för svart och kan inte få rödbaserade föl oavsett färg på stoet." Nu känns det som att de försöker framhäva färgen (svart!!) snarare än hans övriga kvalitéer. Fölbilden i hans annons är också rätt intetsägande.

Hagalin ser rätt trist ut på bilden och skulle inte locka mig, likaså Skorri. Fönix ser mest bara lurvig ut, fast hans hemsida är ju lite rolig iaf. Gorms annons känns fattig. ;) Vad gäller Thattur får man hoppas att bilden såg bättre ut innan tryck, men ger förhoppningsvis hingstägaren en läxa... Används Mjölnir mycket i avel? Varför lägger de in en halvdålig exteriörbild istället för en gångartsbild på en världsmästare? Kofris bild är inget vidare heller, tycker de bilder jag tagit på honom slår den där trots staket i vägen. :p Emil ser mest bara ut som en ponny, och vad gäller Gaukur så säger jag bara hagbild igen.

De hingstar jag inte kommenterat är de som jag tycker har bäst annonser. :) Vad gäller Mökkur så håller jag med manily om den gula randen, men så är vi rätt lika hon och jag också. :D

/Erica

Jag var på Stenholmen, håller med om det Kotten skrev men skriver lite eget också, säkert en del upprepningar.

Dramumur Såg snäll och trevlig ut, men gav inte mig ngt bestående intryck kommer knappt ihåg honom fakiskt. Kul att se två avkommor, men visningen hade kunnat göras bättre. Nackdelen för honom var att han visades efter Isar och Hrimnir. Ísar hade jag förväntat mig mkt mer av faktiskt, men passen var snygg, men han saknade utstålning. Hrimmnir smälte mig hjärta för direkt, vilken utstrålning. Hade min tjej varit äldre hade jag inte kunnat motstå att betäcka med honom.

Själv är jag helt såld på Ofsi :love: Såg honom på Solbacken och tycker han är såå snygg :d Kan ju i och för sig bero på att jag själv har ett svartskäck sto... :angel: Måste säga att han ligger bra till vid framtida betäckning iallafall :o
Hade kanske dock gärna sett en bild på honom in action istället för denna i bilagan. Håller med om att de är lite roligare att titta på. (Någon som vet nåt om Ofsi? PM:a gärna isåfall :bow: )

Jag såg Ofsi på istölten i borås och blev inte alls imponerad. vacker häst, javisst, men han va inge speciell alls, gångartsmässigt. men vad vet jag, han kanske ogillade isen och har kanske mer att ge än vad jag fick se. skulle inte betäcka med honom

Hm, jo nog tycker jag att han var snygg gångartsmässigt oxå. Formsvacka på istölten kanske? En häst iallafall jag blir glad av att se. :rofl: Han kandidaterar fortfarande... ;)

Jag var oxå på Stenholmen, Draumur föll inte mig i smaken, det var en tråkig visning, tycker de ska försöka visa alla gångarter...
Isar f. Keldudal var först och det var min smak :d

Jag tycker som en del andra att Hrannar från Wahlberg ser halvvild ut. Och det är vilken gångart???Grisepass? Nej, det borde finnas en mer smickrande bild.
Hamurs bild är inte heller något som lockar.

Annonser som är utformade som Feykir från Knutshyttan faller mig i smaken. Skarpa bilder, en i helfigur och en gångartsbild, gör det lättare att skapa sig en egen uppfattning. :idea:

Hej!

Ska jag springa min väg eller ej? Jag skickade 3 bilder på Hamur till en kille som skulle hjälpa mig med annonsen, han valde denna som är med för att han var finast där samt bilden hade högst upplösning av dessa jag skickade med. Bilden är tagen på island när han var 5 år gammal, visst svårt att ta rörelsebilder och otur att det var precis så det ser ut som han står på tå.
Synd att annonsen var avskräckande, jag är inget proffs på att göra annons och bad min kompis om detta men hon kunde ej så fick bli ngt jag själv satte ihopa, ville då bara ha med det mest väsentliga eftersom tiden började rinna ut, har ej sett annonsen för jag har ej fått tidningen, men minns jag ej helt fel så fick jag nog mest med fakta om hans lynne och rörelser ej ngt om hans specifika färg, sedan att den ej har ngn kul färg annonsen är mitt fel, tid och okunnande om detta gjorde så jag fick göra vad jag kunde istället, sedan att nya bedömningen ej hann med är mer synd, men som sagt en liten ruta i nästa nummer står hans nya poäng. Marjolein fick dock hjälpa mig med denne för här var det samma sak med tiden, presstoppet var egentligen innan bedömningen. Jag tror Marjolein sa att rutan blir svart med vit text på.

Förlåt än en gång om annonsen skrämde er, var ej meningen och är väldigt synd!

Jenny

Senast ändrad:

Självklart förstår vi att det inte var meningen att annonsen skulle avskräcka. :) Det finns inte möjlighet att få fram bättre bilder från någonstans? Hans nuvarande ägare borde ju kunna ta bilder, han bör ju vara topptränad nu!

Jag har pm:at dig också. :)

/Erica

måste säga att Solfari såg ruskigt fin ut. härlig bild! Imponerande hur han verkar få mer och mer aktion för varje år, slår sig ju nästan i hakan! :d

dama_söt skrev:
Måste säga att bilder kan luras!

Visst kan bilder luras! - och det åt båda håll. Ibland när man varit på någon tillställning och sedan ser korten efteråt så undrar man om fotografen verkligen har varit på samma ställe som en själv :angel: . För att ta ett lite vidare perspektiv på det än det rent hästmässiga undrar jag ibland om vi människor inte ofta lurar oss själva med bilder - semesterbilder är kanske ett typexempel. När man ser något extraordinärt är första tanken att hala upp kameran för att föreviga det hela på bild, vilket resultarar i att minnet från händelsen blir fotot - inte händelsen som sådan. Visst kan bilder hjälpa en att minnas, men de kan också hjälpa en att förvränga. Visst kan man (jag :angel: ) vilja ha bilderna för att minnas bättre - men kanske hade vi ansträngt vårt egna minne hårdare och tränat upp det om vi inte hade ett fotoalbum att luta oss emot?

Cheeserica skrev:
Vad gäller Mökkur så håller jag med manily om den gula randen, men så är vi rätt lika hon och jag också. :D

Hehe, och jag håller med dig tillbaks i dina kommentarer ;) . Vad som slog mig när jag bläddrade igenom tidnningen nu är annonsen för Atli/Hrafn. Jösses :crazy:, köper man en halvsida måste man väl kunna utnyttja den på bättre sätt än så? Den kom ju inte ens med i min första kommentarsrunda, för det känns knappt som att det är en annons :crazy:.

Lädernunnan skrev:
Annonser som är utformade som Feykir från Knutshyttan faller mig i smaken. Skarpa bilder, en i helfigur och en gångartsbild, gör det lättare att skapa sig en egen uppfattning. :idea:

Ja, Feykirs annons är det i alla fall ordning och reda på :). Jag hade i och för sig petat lite i den också om jag blivit tillfrågad :angel:, men inga stora saker :)

Som Erica säger, inte ska du behöva be om ursäkt för annonsens skull :). Visst hade den kunnat göras bättre, men läser man hela den här tråden inser man att det gäller flertalet av annonerna. Om killen som valde bild inte är ryttare själv (rätta mig om jag har fel ;) ) är det inte konstigt att han väljer den mest högupplösta bilden - då är han ju inte särskilt inne i tänket om att bilden ska vara i "rätt" moment! Personligen skulle jag nog valt en bild med lite lägre upplösning men i rätt moment, och stått ut med lite suddighet istället. Men det är ju att välja mellan två onda ting!

Så kanske jag också ska skjuta in att om jag själv hade ett sto (vilket nu inte är fallet - kanske tur det, då skulle väl hästarna föröka sig ännu snabbare misstänkter jag :angel: ) så skulle det inte en dålig annons hindra mig från att använda en hingst jag var intresserad av - såvida inte hingsten ifråga såg misskött ut (och det är ju en helt annan sak).

Hade det varit jag som gjort din annons hade jag nog, utöver bilden, också valt bort att använda förkortningar ("isl.hästens dag", "hbg"). Jag hade inte heller kallat hästarna "våra vänner" - även om det naturligtvis är precis vad de är :) eller påpekat att ryttaren på bilden är lång - mankhöjden talar ju för sig själv :).

Jennan - det är inte min mening med stycket ovan att få dig att be om ursäkt igen! Du har redan förklarat omständigheterna runt hur annonsen gjordes och pressläggningstiderna, och det går naturligtvis inte att göra någonting åt nu! Se det istället som att jag har skrivit ner mitt tyckande - det är inte säkert att alla håller med mig om det jag skulle ha gjort annorlunda heller. Tycker du däremot att någon synpunkt är givande, så är det ju jättebra - då tar du ju med dig det till nästa år!

Hej!

Nej då ingen fara, jag hoppas mest på att ägaren fattar vilken hopplös situation han satt mig i som inte har bilder med hög upplösning att skicka, de har en digitalvideokamera och tar bilder ifrån den, aldrig ngnsin att jag eller ngn annan kan få högre upplösning på dessa. Ev. så kommer jag lägga ut en annons till men det blir ju ej förräns numret det är presstopp till i vecka 21, dvs den tidningen kommer ej ut förräns sent då så kanske inte lönt att ha en till annons för vid den tiden har nog folk bestämt sig redan.
Jag ska ringa SIF på måndag och gnälla för jag ej fått ngn tidning, när jag får den ska jag glo ner alla annonserna och se hur folk har gjort, sedan efter det ska jag leta upp ngn med pdf-program som kan hjälpa mig, ett sådant har jag ej själv och det måste jag ha för att kunna göra en annons och maila marjolein.
När det gäller bild och upplösning så fick en annan hjälpa mig, han valde den bilden eftersom de andra bara blev suddiga och man kunde ej se speciellt mycket om jag fattade det rätt.

Bilder kan ljuga på både det ena och det andra hållet, det har jag vart med om ett antal ggr, tror sällan jag fått en bra bild jag vart riktigt nöjd med men så ser jag ju fel på allt också. Att annonsen ej är det 1:a man rättar sig efter alltid har jag ingen aning om, själv gör jag ej det, men finns andra som gör det.

Nej dags för mig att ha en date med kudden igen, har haft huvudvärk hela dagen och de förbaskade huvudvärkstabletterna hjälper ej för 5 öre!

Ha det gött alles och dregla lite i era tidningar från mig! :)

Jenny

Blev besviken för att alla 3 av mina favorit-hingstar hade så fullständigt urusla annoser! :(

Oddur från Mörtö kunde verkligen fått en bättre bild och mer info om sig... Svalur från Örvik - hållå! måste vara nåt sorts skämt, det går knappt att se vad hästen heter ens... Å ingen bild på Atli alls! Det finns ju faktiskt de som inte hållit på så länge att de kommer ihåg hur han såg ut riden - vore trevligt att se nån gammal bild på det...

Sen tycker jag det var intressant att var och varannan hingst beskrevs ha gott lynne, hmm debatten på detta forum och på andra ställen kanske börjar ge resultat!? :angel:

em76 skrev:
Birkir från Skáneyland är snygg. :love:

Personligen tycker jag inte att Birkir vare sig ser ut som eller beter sig som en islandshäst. Snarare halvvild arab eller nåt, men visst har en mycket utstrålning... :crazy:

Jag har förstått att han blivit hetare. När jag träffade honom första gången på Skáneyland april 2002 (innan han var bedömd) var han cool, både i hage, stall och när Nils visade upp honom.
Då tyckte jag har var lite för tunn men nu, på bilden i Islandshästen, ser han kraftigare ut. Det ska bli kul att se videon från Solbacken.

Hej!Skulle vilja ha lite respons på vår hingstannons, thorsteinn.Vad va bra/dåligt?Hur va bilden?Texten,ger den infon man vill veta?Hade vart kul att få lite respons på den, så man vet va man ska tänka på till nästa gång :smirk: Vi har haft isisar i 20 år, men att sätta ihop en klatschig annons på hingsten det va inte lätt!!
Till Jennan, jag skulla använda Hamur utan att tveka, hade inte behövt se den bilden, för den gör honom inte rättvisa!Har hört mycket gott om honom :)

Tja cool i hagen är han ju inte. Står inte still en sekund, väldigt hingstig... Efter vad jag har sett är han definitivt inte en nybörjarhäst att hantera heller, men som tur är har han ju nu kunniga ägare/tränare! Han är nog den häst som sett hetast och mest svårhanterlig ut av alla islandshästar jag sett :crazy: Inte mitt ideal inom aveln, men det är klart har man en lugn, trygg och lite lat grisepassare och själv är rutinerad så kanske det kan vara något... :smirk:

Tycker han är för tunn just nu också, men jag och tränaren har inte direkt samma åsikt i den frågan så det gäller för alla tränarens hästar... :D :angel:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 335
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Om ni sökt ett jobb där ingen sista ansökningsdag angavs, hur länge skulle ni vänta innan ni kontaktade stället för en uppföljning? Jag...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: Mineur
·
Katthälsa Tuva har förmodligen fått urinvägsinfektion igen. Någon hade kissat blodblandat i lådan inatt, och jag antar att det är hon. Hon har...
2
Svar
36
· Visningar
2 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka