Islandshästen 3A - Hingstannonsbilagan...

Sv: Islandshästen 3A - Hingstannonsbilagan...

em76 skrev:
Som jag fattade det så menade han att man inte ska tro att det är lätt att rida islandshäst, att man kan rida tölt efter några turridningar. Och han sa att känslighet inte är samma sak som dåligt lynne.

Vignir sa ju bra saker också, t ex att man inte får pressa unghästen för hårt och att den ska tränas varierat. Att uppväxt i flock på stora ytor är viktigt.

Jag har försökt att återge vad han sade och inte tolka om innebörden och tro vad han menade. Han sade att de lanserats felaktigt som nybörjarhästar och familjehästar men att han ansåg att det var en häst för erfarna ryttare. Jag tycker inte det är så svårtolkat, vad man än har för åsikter i bagaget!

Han sade också att det går att göra familjehästar av de mer heta hästarna. Man måste bara rida till dem annorlunda så att de blir mer okänsliga för ryttare med sämre balans. I mina öron låter det helt absurt, men han hade kanske språkförbistring...???

Visst sade han bra saker också. Som att vi rider för mycket i paddock i Sverige och borde rida ut mer och träna i naturen som de gör på Island. Så gör jag redan. Jag är inte förtjust i paddockridning nämligen, lika lite som mina hästar...

Anette

ang skrev:
Med egen tolkning avser jag att det är din återgivelse av ordalydelsen. Och ingen kommer utan eget bagage och värderingar av olika ordalydelser. Jag påtalade att jag inte var där, och att artikeln antagligen var liknande - men jag sa inte att jag bergsäkert visste. Det är två skilda saker.

Även artikeln i fråga tog upp att V anser att islandshästen är felaktigt lanserad som familjehäst och därtill en god motivering till hans åsikt, som bland annat säger att fler gångarter just kräver bättre balans hos ryttaren och att starka hästar behöver goda ledare. Att han anser att det är en svår häst även för erfarna ryttare kan jag däremot förstå - det finns ju gångartsproblem även hos rutinerade ekipage t ex ...

Och om du från ett avelsmöte öppet kritiserar hans åsikter så anser jag att jag kan få uttala att jag inte ens har uppfattat dem likadant vid andra tillfällen. Därtill att jag faktiskt tycker att han har intressanta teorier. Men det är förstås vad jag tycker.

Du får gärna uttrycka din åsikt, men vad jag inte gillar är att du insinuerar att jag skulle vinkla vad han sade! Jag återger orden och de är inte svårtolkade och jag tycker Vignir har fel därför att det finns trots allt över 5000 turridningsfirmor bara i Europa som har valt just islandshästen därför att det finns oerhört godmodiga individer ypperligt lämpade för nybörjare, handikappade och som viktbärande familjehäst! De flesta har mött sin första islandshäst just så och funnit rasen och trivts med den. Tyvärr så premieras inte avelsarbetet med att avla sådana hästar, som det är större efterfrågan på. Istället går resonemanget ensidigt ut på hög blup och tävlingshästar! Däremot skall man givetvis tala om att alla islandshästar inte är familjehästar! Det skall vara variation men det blir det inte om vi bara avlar tävlingshästar! Men jag har inget emot att vi avlar både och! Men betoningen skall vara som den varit på de flesta hästagårdarna på island, i en robust häst med gott lynne som kan ridas av hela familjen!

Min första islandshäst var ett 6-årigt sto, naturtöltare med 4 klockrena gångarter, lättväxlad, trafiksäker, trygg i sig själv, framåt men väldigt snäll och godmodig. Hon kunde ridas av alla och var oerhört lättriden. Det var också mycket lätt att instruera andra hur de skule rida henne och byta gångarter. En sådan häst kräver ingen erfaren ryttare eller speciell tillridning. Hon var tvärtom känslig för skänklar och balans och mycket lätt i munnen. Men hon hade huvud nog att använda sin känslighet rätt. Var ryttaren ur balans så saktade hon ner eller tom stannade. Ingen behövde rida henne okänslig. Och det finns massor av sådana hästar på turridningsfirmorna.

Att Vignir sagt andra saker till dig ifrågasätter inte jag alls. Jag är inte sådan att jag insinuerar att du ljuger om den saken...

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Jag har förklarat i båda mina inlägg att jag återger vad jag uppfattat. Om jag ljuger eller har missuppfattat så är det mitt misstag, men jag har samtidigt framfört mitt ansvar i det hela. Däremot genom att påstå att någon sagt något lägger du orden i personens mun, och det ÄR skillnad. Tredje persons uttalanden kan t ex klassas som hörsägen.

Återgivning, vinkling, refereat - det är ändå en persons beskrivning av någonting. I det här läget spelar det ingen roll att flera personer tycker si eller så utan det är just användningen av ord och dessa ords värdeladdning både hos avsändare och mottagare. Säg t ex "BLUP" och fundera på vad innebörden är värd och vad den står för. För dig och för andra.

Det behöver alltså inte vara så att en citerad person sagt olika saker, vi som lyssnar eller återger har också ett ansvar i att budskapet då uppfattas eller upplevs annorlunda.

Jösses vilken massa ordbajseri! Så jag skulle vinkla något om jag återger vad personen sade?! Fast vi är flera vittnen till at han sade så?! Du borde bli politiker! Du verkar duktig på att försöka bortförklara partikamratens felsägningar.

Du kan ju inte ha uppfattat någonting på mötet eftersom du inte var där. Du har bara hört hörsägen. Jag är ett av vittnena till vad han sade däremot! Vad han sedan sagt till dig, det kan ju bara du vittna om och det ifrågasätter inte jag eller försöker förklar bort genom rent nonsensresonemang! Vignirs budskap på mötet upprepade han flera ggr och det var mycket rakt och lättolkat! Det enda vi inte fick svar på var hur han fick heta hästar att bli familjehästar. Däremot erkände han att alla inte kunde bli familjehästar men hans uppfattning var att de flesta kunde bli det. Vilket ät totalt motsägelsefullt mot den andra åsikten att islandshästen lanserats felaktigt som familjehäst.

Om du sedan tolkar detta som bra eller dåligt, kan inte jag bestämma. Jag tolkar detta som något jag inte håller med om! Däri ligger min tolkning, att Vignir och jag inte alls har samma uppfattning i denna fråga. Det han sagt har sagt och är snarare en återgivning av vad Vignir sade, inte en tolkning. Det är du som försöker tolka något åt oss andra vad detta innebär. Det överlåter jag till var och en. Jag tror de klarar det utan min hjälp... Men jag tycker det räcker med prat om Vignir. Han har säkert många bra sidor också och är säkert en bra ryttare, men just det gör att jag tycker det är synd att han har de åsikter han har i detta ärende. Eller hade vid det tillfället. Han är kanske inte sämre än att han kan ändra uppfattning?! Det är i så fall en positiv sida!

Anette

kopur skrev:
Men jag undrar fortfarande om någon såg Draumur "live" på Stenholmens visning 1 maj???

Ja, var där. Kom bara till tölttävlingen så jag såg honom inte "in action" men jag hälsade på honom i stallet. Han är jättefin. :love:
// Cicci

Saga skrev:
Ja, var där. Kom bara till tölttävlingen så jag såg honom inte "in action" men jag hälsade på honom i stallet. Han är jättefin. :love:
// Cicci

Jättekul att höra! Har aldrig haft förmånen att se Draumur live, men hört flera mkt positiva utsagor om honom. Inom kort kommer jag att få stifta bekantskap med en unghäst efter honom som ska stå i samma stall som min häst. Det blir spännande!

Vi är flera som inte fått denna tidning än! Och somliga fick den för 3 veckor sedan! Jag kontaktade SIF å min och en kompis vägnar och de lovade skicka tidningen. Det har nu gått en vecka sedan det löftet! Är det många här på Bukefalos som inte fått tidningen än?

Anette

sambaengi skrev:
Det enda vi inte fick svar på var hur han fick heta hästar att bli familjehästar. Däremot erkände han att alla inte kunde bli familjehästar men hans uppfattning var att de flesta kunde bli det.

Anette

Vad gäller just detta så är även min erfarenhet att hästar är mycket lätta att forma efter den uppgift de ska utföra och jag tenderar därför att hålla med V om ovanstående påstående.

De flesta hästar måste ridas på ett speciellt sätt för att bli/förbli känsliga. Många av oss eftersträvar denna känslighet/lydighet, då just detta är en förutsättning för att ta fram så mycket som möjligt av hästens gångartstalang, och dessutom gör detta att vi kan rida vår häst med mindre hjälper.

Detta är dock inte speciellt lyckat för ryttaren som ger många och otydliga hjälper "av misstag". De behöver en häst som tar lite egna beslut, vad den ska lyssna på och vad den ska ignorera. Enligt min erfarenhet är det dock lättare att göra en häst "okänslig" än att göra den lyhörd. Arbetet med att göra hästen "okänslig" sköter alla typer av ryttare. Hur många turhästar har inte varit för pigga och känsliga den första säsongen för att sedemera bli den ultimata nybörjarhästen?!? Hur pigga och känsliga skulle de hingstar som visas av proffessionella ryttare vara om de varit inridna av försiktiga fritidsryttaren Ebba i Småland?

Vidare anser jag det vara en fråga om att hästarna som ska vara familjehästar/nybörjarhästar har en god utbildning i botten. Hur mycket du än avlar på gott lynne så krävs en välutbildad häst för att någon ska kunna lära sig att rida på den och utbildningen sitter inte i generna.

Isold skrev:
Vad gäller just detta så är även min erfarenhet att hästar är mycket lätta att forma efter den uppgift de ska utföra och jag tenderar därför att hålla med V om ovanstående påstående.

De flesta hästar måste ridas på ett speciellt sätt för att bli/förbli känsliga. Många av oss eftersträvar denna känslighet/lydighet, då just detta är en förutsättning för att ta fram så mycket som möjligt av hästens gångartstalang, och dessutom gör detta att vi kan rida vår häst med mindre hjälper.

Detta är dock inte speciellt lyckat för ryttaren som ger många och otydliga hjälper "av misstag". De behöver en häst som tar lite egna beslut, vad den ska lyssna på och vad den ska ignorera. Enligt min erfarenhet är det dock lättare att göra en häst "okänslig" än att göra den lyhörd. Arbetet med att göra hästen "okänslig" sköter alla typer av ryttare. Hur många turhästar har inte varit för pigga och känsliga den första säsongen för att sedemera bli den ultimata nybörjarhästen?!? Hur pigga och känsliga skulle de hingstar som visas av proffessionella ryttare vara om de varit inridna av försiktiga fritidsryttaren Ebba i Småland?

Vidare anser jag det vara en fråga om att hästarna som ska vara familjehästar/nybörjarhästar har en god utbildning i botten. Hur mycket du än avlar på gott lynne så krävs en välutbildad häst för att någon ska kunna lära sig att rida på den och utbildningen sitter inte i generna.

En optimal nybörjarhäst skall inte var okänslig och avtrubbad!Däremot skall den var så klok så den hanterar sin känslighet efter ryttaren och inte blir skrämd eller skärrad av att det kan komma lite tokiga signaler. Många okänsliga ryttare skapas av att lära sig rida på hästar som bedövats i sina sinnen, i munnen och för skänkeln. En vettig ridskola eller turridning ser till att instruera rätt från början, ha rätt sorts hästar med rätt lynne, känsliga för ryttarens hjälper men lugna och trygga i sig själva. En häst som inte bryr sig och går och tar egna beslut hela tiden, den lär man sig inte mycket av, möjligen att åka häst!

Sedan tror jag inte ett dugg på att en massa turridningshästar varit känsliga från början och sedan trubbats av och fungerar. De turridningsfirmor jag pratat med har både lugna hästar och pigga. Hästarna förändras inte mer än att naturligtvis en äldre häst blir klokare, men däremot sätter man duktiga ryttare på de piggare hästarna och nybörjarna på de lugna. Men de flesta vill att så många av deras hästar som möjligt skall vara av den viktbärande, lugna sorten men ändå känsligt lydiga och lagom pigga. de vill inte ha okänsliga hästar som drar benen efter sig och inte bryr sig ett dugg om vad ryttaren gör!

Det är massor med hästar som säljs från turridningsfirmor därför at de antingen är för känsliga eller för lata!

Mitt sto enligt ovan, hon var den idealiska islandshästen. Det har jag förstått i efterhand. Jag sålde henne därför att jag som så många andra sneglade på tävlingshästarna som ideal i mitt avelsarbete. Idag vet jag bättre och hade behållit henne. Hon var en pärla som var lika rolig för nybörjaren som för den erfarne, även om hon inte hade de mest spektakulära lyften. Det är ju inte att visa upp sig och tävla som är det bästa med vår häst, utan att trivas och lita på sin häst i alla väder.

Trots att hon var oerhört lyhörd för hjälperna så var hon väldigt lätt för en nybörjare och hon var oerhört duktig på att lära ut de små nyanserna. Och hade jag inte suttit på henne den gången jag mötte en bildåre i hög fart på den trånga vägen så han bar körde halvmetern från mitt knä, utan att sakta ner det minsta, då hade jag inte suttit här idg. Inte med en enda rörelse visade hon att hon blev skrämd, fast jag blev det!

Lilla försiktiga Ebba hade inte klarat att rida in de pigga och känsliga hingstarna, än mindre att få dem lugna och fina. De hade snarare varit ännu hispigare av att ha en rädd ryttare på sig! Det är det som är så trist. En vanlig ryttare klarar inte av de här hästarna utom med vissa undantag där en proffsryttare har ridit till dem och lyckats få dem att fungera. Tyvärr brukar det ändå skita sig efter ett tag, då hästen blir mer och mer osäker eftersom ryttaren är det och sedan kommer en massa problem. En häst som är född med en grudtrygghet, klokhet och godmodighet, den behåller detta, även med en osäker ryttare. Det är den sortens hästar som är de sanna pålitliga familjehästarna och turhästarna och det är sådan de flesta vill ha.

Jag eftersträvar en känslig och lyhörd häst med medfött lugn och klokhet, som vet när den skall tända till. Det är ju just den här kombinationen av egenskaper som islandshästen blivit så berömd för. Hingsten som kan ridas av barn i paddocken men också vinna passlöp på banan, som Thor tex. Lynnet måste vara basen i aveln och det är inte konstigare att en häst tar hänsyn till vad den hr på ryggen än att vi människor tar hänsyn till om vi hanterar en vuxen eller ett barn! Du kan ALDRIG utbilda en häst med fel förutsättningar till att bli bra! Däremot kan man lätt förstöra en bra häst. Men rätt grundförutsättningar måste finnas från början för att utbildningen skall lyckas!

Anette

Sedan tror jag inte ett dugg på att en massa turridningshästar varit känsliga från början och sedan trubbats av och fungerar.

Åh jo då!
Efter att ha haft turridning i 10 år så är min erfarenhet att dom bästa turhästarna blir dom som från början var alldeles för pigga och känsliga. När dom efter en till två säsonger gått med "vana" ryttare så har dom förvandlats till den perfekta nybörjarhästen :d

Dom har kvar sin pigghet och lyhördhet men bara i den grad att den lätt lyssnar på den ovane ryttaren (och sållar bort allt vingel) men ändå hänger med resten av hästarna.

Dom hästar som jag köpt in och som från början var den perfekta nybörjarhästen, ja - dom släpade sig fram efter en-två säsonger. Några började med olaterna att helt enkelt vända och gå hem :D .

Så jodå, du kan forma hästen till vad den skall användas till!

Mitt bästa sto i dag var turrhäst i många år hos mig, gick med nybörjare m m. I dag är det bara vana ryttare som kan rida henne då jag plockat fram känsligheten i henne igen.

Jag har även hjälpt många som köpt häst från Island att rida "ned" deras hästar då dessa varit för pigga och känsliga för dom när dom anlänt. Då sitter jag upp och leker lite "nybörjare" i några veckor och så vips är denna hästen den perfekta familjehästen.
En av dessa hästar som var hur pigg som helst när hon kom från Island tränade jag i 5 veckor - hon blev en lagom pigg (och tråkig :angel: ) dam som ägaren red i 3 år innan hon skickades på träning för bedömning. Tränaren tyckte att hon hade nog för lite vilja men jag berättade att hon hade den nedpackad! Och visst gick hon som en kanonkula på bedömningen!!
Nu är hon familjehäst igen!

Det blev mycket dravel här, men Isold, jag håller helt med dig!

Är det inte prat förbi varandra här?
Bra lynne innebär väl för sjutton inte att hästen är okänslig, har ett huvud för sig själv och är lat...

Tycker att era exempel på hästar som anpassar sig till olika typer av ryttare och situationer är just hästar med bra lynne.
T ex
"En av dessa hästar som var hur pigg som helst när hon kom från Island tränade jag i 5 veckor - hon blev en lagom pigg (och tråkig ) dam som ägaren red i 3 år innan hon skickades på träning för bedömning. Tränaren tyckte att hon hade nog för lite vilja men jag berättade att hon hade den nedpackad! Och visst gick hon som en kanonkula på bedömningen!!
Nu är hon familjehäst igen!"

För min del är målet när det gäller lynne hästar som jag själv kan rida in utan en massa krångel. Intelligenta, framåt, uttåtriktade/mottagliga och som inte exploderar utan orsak.

freyja skrev:
Är det inte prat förbi varandra här?
Bra lynne innebär väl för sjutton inte att hästen är okänslig, har ett huvud för sig själv och är lat...

Tycker att era exempel på hästar som anpassar sig till olika typer av ryttare och situationer är just hästar med bra lynne.
T ex
"En av dessa hästar som var hur pigg som helst när hon kom från Island tränade jag i 5 veckor - hon blev en lagom pigg (och tråkig ) dam som ägaren red i 3 år innan hon skickades på träning för bedömning. Tränaren tyckte att hon hade nog för lite vilja men jag berättade att hon hade den nedpackad! Och visst gick hon som en kanonkula på bedömningen!!
Nu är hon familjehäst igen!"

För min del är målet när det gäller lynne hästar som jag själv kan rida in utan en massa krångel. Intelligenta, framåt, uttåtriktade/mottagliga och som inte exploderar utan orsak.

Tack Freya! Jag känner också att det är förbiresonemang. Antingen förstår inte Pocahontas och Isold vad jag menar, eller vill de inte förstå och erkänna att idag finns det flera islandshästar framavlade som inte går att "packa ner". Det har blivit väldigt vanligt tyvärr med sådana hästar. Min perfekta lilla islänning jag beskriver verkar motsvara de pigga hästar Pocahontas beskriver, absolut inte de lata och tröga!

Vi resonerar på två helt skilda plan! Min häst var en pigg och känslig dam, men på rätt sätt, som med kort tillridning blev en perfekt lagom pigg familjehäst. Men inte tusan tog jag bort känsligheten! Och hon var islandsfödd! Islänningarna är mer noga med lynnet i sin avel! Det jag reagerar på är just att det finns så många svenskfödda hästar som även om de varit på träning 10 ggr inte fungerar med sin matte/husse för de är för svåra! Och i de fall jag pratar om så är deras mattar och hussar inga ovana ryttare utan ganska medelgoda sådana!

Jag pratar om svåra hästar och att de har ökat ordentligt i antal pga den ensidiga tävlingsaveln och att man många ggr bortsett från lynnet. Samma sak hände på halvblodssidan när man bara såg till prestation och avlade på sådant även om det var hästar med svårt, hett temperament, det erkände Lockwall tom på avelsseminariet! Jag hoppas verkligen inte någon är så dum så de tror att man med ett trollspö kan göra dessa till familjehästar!

Och jag skrev också att man vill ha lagom pigga hästar, inte okänsliga och lata hästar som gör som de vill och som i Pocahontas fall vänder och springer hem!

Jag tycker det verkar som om man inte vill se att problemet med svårt temperament ökar. Det är bättre att köra huvudet i sanden och förneka. Att sedan annonserna med svåra hästar ökat och mångdubblats flera ggr om på bara de sista åren, det skyller man på dålig hantering och ovana ryttare, fast dessa blir bara bättre och bättre utbildade! Då tycker jag att man inte vill ta ansvar för sin avelspolitik och inte vill se att man gjort misstag! Flera av dessa hästar har dessutom varit hos tränare flera ggr och ägarna får bara rådet att sälja hästen...

Anette

Ojoj, hetsigt det här...
Nu har jag inte läst allt vad ni har skrivit här, men...
Tänkte bara komma med en egen reflektion ang. det här med känslighet/vilja osv...

Vi har ett sto hemma, som från början var tänkt som tävlingshäst. En känd tränare/tävlingsprofil red henne, och sa att enl. hans bedömning hade hon 10 för vilja (ev. är hon tom bedömd på Island, och ska då ha fått 9 för densamma)... så fick hon spatt, och kom till oss. Vi har verksamhet i liten skala, och var lite oroliga för att det inte skulle gå alls med det heta lilla stoet. Men det visade sig att hon är hur cool som helst med ungarna, riktigt smyger fram och töltar med 4-åringar. Sitter vi själva upp, däremot, så plockar hon fram det där extra, och kan bli riktigt tuff.
Det hon inte tolererar är om man blir för hård i handen, då får man berg tillbaka.

Men det måste väl ändå vara det ultimata, en häst som hon? Inte spänd, men känslig. Mycket vilja, men vänlig och trygg när det gäller.

Hade hon inte haft spatt så skulle vi avla på henne, utan tvekan!

Att diskussioner förs angående avel, lynne och ridbarhet är lysande. Det jag reagerar emot är att man talar om att AVLA fram familjehästar men lite om att TRÄNA fram familjehästar. Jag vill se kombinationen av de två! Allt är inte svart eller vitt, gråzoonen är enorm. Alla hästar har sina plus och minus.

Kan inte heller tro att svensk avel är så katastrofal som vissa här vill påstå. De hästar som rids in i vår landsända är då generellt både trevliga ridhästar och med goda gångarter.

Vad gäller vilka hästar som passar i verksamhet och inte så kan det vara läge att uttala sig om detta när man jobbat tillsammans med hästarna i just denna situation i några år. De allra bästa hästarna ÄR välutbildade, villiga och lyhörda hästar (som ofta varit FÖR känsliga i sin tidiga ridkarriär). Hur lugn, lovande och trevlig en 6-åring än är så måste den utbildas en hel del (!) för att klara sin uppgift som "lärare" till sin elev. Det räcker INTE med att den har förutsättningarna för det! Prova får du se! Avla hur mycket som helst på trevliga individer men du måste likväl utbilda dem genuint för att de ska bli bra familje- och verksamhetshästar!

Isold skrev:
Avla hur mycket som helst på trevliga individer men du måste likväl utbilda dem genuint för att de ska bli bra familje- och verksamhetshästar!
Det håller ju alla med om men frågan är ju också HUR LÅNG TID det tar att utbilda varje enskild häst! För mig (i rent ekonomiskt syfte) ska det inte behöva ta flera år att utbilda en häst så en medelgod ryttare kan rida den i alla gångarter.

Håller helt med om detta med tidsaspekten i att utbilda en unghäst för sitt ändamål vilket också är anledningen till att jag gärna vill avla fram hästar med gångarter som håller för tävlingsbanan. Det är nämligen mer ekonomsikt försvarbart att lägga ner tid på att utbilda en häst som man såsmåningom kan få bra betalt för. En häst som har lätt för sig och inte kräver så mycket träning för att bli en bra ridhäst vill de flesta avla fram, oavsett om hästen har stora rörelser eller inte.

Tiden det tar att utbilda en BRA ridhäst är också anledningen till att jag själv gärna köper äldre tävlingshästar till min verksamhet. Någon annan har då lagt flera års träning på denna häst vilket jag tjänar enormt med tid på. :D

Men då är vi ju alla överens, om man är noga med att välja avelshästar efter lynne (som ju är helt avgörande för hur lång tid det tar att göra en bra ridhäst av dem) och dessutom väljer efter andra saker som man hoppas att avkomman ska ärva (gångarter, färg osv) och inte bara koncentrerar sig på en grej (har lite svårt att hitta de rätta orden just nu) så får man förhoppningsvis fram trevliga hästar och jag tror att lynnet är viktigt oavsett om man vill använda hästarna till tävling eller skogsritter.

assa skrev:
Ojoj, hetsigt det här...
Nu har jag inte läst allt vad ni har skrivit här, men...
Tänkte bara komma med en egen reflektion ang. det här med känslighet/vilja osv...

Vi har ett sto hemma, som från början var tänkt som tävlingshäst. En känd tränare/tävlingsprofil red henne, och sa att enl. hans bedömning hade hon 10 för vilja (ev. är hon tom bedömd på Island, och ska då ha fått 9 för densamma)... så fick hon spatt, och kom till oss. Vi har verksamhet i liten skala, och var lite oroliga för att det inte skulle gå alls med det heta lilla stoet. Men det visade sig att hon är hur cool som helst med ungarna, riktigt smyger fram och töltar med 4-åringar. Sitter vi själva upp, däremot, så plockar hon fram det där extra, och kan bli riktigt tuff.
Det hon inte tolererar är om man blir för hård i handen, då får man berg tillbaka.

Men det måste väl ändå vara det ultimata, en häst som hon? Inte spänd, men känslig. Mycket vilja, men vänlig och trygg när det gäller.

Hade hon inte haft spatt så skulle vi avla på henne, utan tvekan!

Låter som det där speciella jag tycker är optimalt, en sällsynt pärla som rättar sig efter vilken ryttare den har på ryggen därför att den är klok och godmodig. Synd hon har spatt!!!

Isold skrev:
Att diskussioner förs angående avel, lynne och ridbarhet är lysande. Det jag reagerar emot är att man talar om att AVLA fram familjehästar men lite om att TRÄNA fram familjehästar. Jag vill se kombinationen av de två! Allt är inte svart eller vitt, gråzoonen är enorm. Alla hästar har sina plus och minus.

Kan inte heller tro att svensk avel är så katastrofal som vissa här vill påstå. De hästar som rids in i vår landsända är då generellt både trevliga ridhästar och med goda gångarter.

Vad gäller vilka hästar som passar i verksamhet och inte så kan det vara läge att uttala sig om detta när man jobbat tillsammans med hästarna i just denna situation i några år. De allra bästa hästarna ÄR välutbildade, villiga och lyhörda hästar (som ofta varit FÖR känsliga i sin tidiga ridkarriär). Hur lugn, lovande och trevlig en 6-åring än är så måste den utbildas en hel del (!) för att klara sin uppgift som "lärare" till sin elev. Det räcker INTE med att den har förutsättningarna för det! Prova får du se! Avla hur mycket som helst på trevliga individer men du måste likväl utbilda dem genuint för att de ska bli bra familje- och verksamhetshästar!

Givetvis behövs också rätt hantering, men ramarna för hur pass lugn du kan träna en häst den sätts av generna. Och inte minst hur snabbt en häst blir den bra familjehästen. Mitt fina sto var redan en familjehäst vid 6 år, efter ett års ridning. Hon krävde en mycket kort tillridning för att passa en medelgod ryttare som 5-åring. Man skall ju avla efter ändamålet och det känns väldigt onödigt att avla fram hästar som först vid 8-9 års ålder eller ännu längre tid blir en familjehäst. Dyrrt för avlaren och dyrt för hästköparen. Man skall ju inte göra saker krångligare än vad som behövs!

Nej det skall inte ta mer än 3 månader och det tar inte längre tid om hästen har rätt förutsättningar genetiskt och i uppväxtfostran.

Däremot kanske de tar lite längre tid innan den kan ta nybörjare. Min korsning island-russ jag hade var dock rena nybörjarhästen som 3½-åring efter blott 3 månaders ridning. Lättlärd, supersnäll och lagom framåt. Aldrig tjurig. Sålde honom till kompisar som letat barnhäst i evigeheter men inte hittat någon. Dert är många år sedan och trots allt gullande från massor av barn, även på ridskola när han var utlånad dit, är han oförstörd i sitt stabila psyke och lika tacksam och snäll. Det kallar jag familjehäst!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 335
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Om ni sökt ett jobb där ingen sista ansökningsdag angavs, hur länge skulle ni vänta innan ni kontaktade stället för en uppföljning? Jag...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: Mineur
·
Katthälsa Tuva har förmodligen fått urinvägsinfektion igen. Någon hade kissat blodblandat i lådan inatt, och jag antar att det är hon. Hon har...
2
Svar
36
· Visningar
2 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka