Islandshästen 3A - Hingstannonsbilagan...

Sv: Islandshästen 3A - Hingstannonsbilagan...

Mist skrev:
Men då är vi ju alla överens, om man är noga med att välja avelshästar efter lynne (som ju är helt avgörande för hur lång tid det tar att göra en bra ridhäst av dem) och dessutom väljer efter andra saker som man hoppas att avkomman ska ärva (gångarter, färg osv) och inte bara koncentrerar sig på en grej (har lite svårt att hitta de rätta orden just nu) så får man förhoppningsvis fram trevliga hästar och jag tror att lynnet är viktigt oavsett om man vill använda hästarna till tävling eller skogsritter.

:bow: :bow: :bow: Jag håller helt med. Sedan tror jag att det missförstås också vad det är vi diskuterar. Jag menar inte att hela svenska aveln är botten. Jag ser bara farliga varningssignaler då problemhästarna ökar och de lite väl överheta hingstarna ökar. Någon beskrev en känd islandshingst som höll på att "" riva ett stall" vid en uppvisning. Jag tycker det låter som ett otroligt farligt lynne och olämpligt avelsdjur. Dessutom påminner det om de tokigaste halvblodshingstarna. Fy för! Sånt vill jag inte ha i aveln, hur bra gångarter hästen än har! Vi har i Sverige en otrolig förmåga att slå bort sådant med att "ja hingstar är hingstar" i alla raser men det är just det som islänningarna inte gör. De vill inte ha sådana hingstar i aveln.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är verkligen jättesynd! Hon mår bra nu, så det är ingen fara, men vi tycker inte man ska avla på det. Vi får vara glada som får ha hand om henne. Sen sätter hon ju ribban, nu vet vi vad vi vill ha!

assa skrev:
Ja, det är verkligen jättesynd! Hon mår bra nu, så det är ingen fara, men vi tycker inte man ska avla på det. Vi får vara glada som får ha hand om henne. Sen sätter hon ju ribban, nu vet vi vad vi vill ha!

Låter som en mycket sund och förståndig inställning! :) Ja jag ångrar jag sålde mitt sto som var så perfekt och enkel. Jag tyckte hon var för enkel men idag inser jag att just hon borde jag haft kvar i min avel! Tyvärr vet jag inte var hon finns.

Anette

Något jag reagerat på i denna tidning, som kom 3½ vecka efter att denna tråd startades (suck...), är att så gott som alla "färghingstar" med få undantag hamnat i slutet av tidningen. :confused: Känns faktiskt som en markering! Trist om så är fallet! :mad:

Min kom inte heller förrän nu... :mad:

Tycker att det är många som går och kikar i det blå och tyvärr en del "utbuktande" halsar... Slogs av hur FÅ hingstar jag skulle kunna tänka mig att använda, utifrån bilagan.

Som någon sa, en del annonser är rent avskräckande, som Hrannars (Ja, vad ska det föreställa för gångart liksom? Och vad vill man framhäva för egenskaper med en sån bild?) Och Hamur (som jag tyvärr tycker såg likadan ut när jag såg honom IRL). Thatturs kanske inte är avskräckande, men det är ju bara en enda stor svart klump! :confused:

Rena huvudbilder tycker jag personligen inte säger så mycket om hingsten, helst vill jag se den i tölt och som någon sa - en hagbild på Faldur när han går för 9 i tölt (bl.a.)!!?? Å, jad jag skulle vilja se den hingsten i rörelse!!

Om bilder ljuger tycker jag att man ska kosta på sig att hyra en fotograf som tar bra hästbilder! Det tjänar man på och så har man inget att skylla på... :devil:
Dålig svenska och pixliga bilder, då kan man hellre spara pengarna som annonsen kostar tycker jag... :devil: :devil: :devil:

Ang: Thórsteinns: Den behöver piffas till för att sticka ut i mängden, jag fick bläddra igenom tidningen tre gånger för att hitta den... :crazy:
KASTA OM TEXTEN!! Börja med VARFÖR man ska välja denna hingst "Exeptionellt lynne och bra stam -kombinerat med läcker färg och bra gång" (förhoppningsvis). När du väl övertalat läsaren om varför han är så bra kan du ta upp var han ska vara stationerad. När du börjar med det är risken att nån tänker "det är för långt iväg" och läser nästa annons istället för att tänka "han kan vara värd att köra en bit för"...
En personlig åsikt är att det är trevligare när hästens namn är utskrivet istället för smeknamn...

Några hingstar som ser trevliga ut i 3A: Godi (bilden i artikeln ser trevligare ut än annonsen), Frami, Solfari från Oviksfjällen, Hrannar von Svada..., Soldán och Hrimbakur

undrar bara hur man kan få tag på den tifingen? bara undra då ja har islandshäst=)

Då ska du bli medlem i någon islandshäst-lokalklubb, bor du i Uppsala så har du Freyfaxi som förening. www.freyfaxi.com

Betalar man medlemsavgift till klubben som även SIF ingår i, så får du tidningen. Om du kan få just 3A vet jag inte, vi är inne i nr 4 nu.

Var har du sett Gaukur? Du skrev att ni åkte förbi.. Gaukur går aldrig utefter vägen, utan alltid uppe vid stallet i en egen hage. Däremot så gick gårdens silversvarta Ardennervalack i hagen vid vägen, han är visseligen av den lättare typen, men i jämförelse med Gaukur så är han "stor, tjock och rultig".
Gaukur är precis lika vacker i verkligheten som på bilden! Ta dig en sväng förbi igen och be att få se honom live, jag tror inte du blir besviken!

Litla skrev:
...gårdens silversvarta Ardennervalack...

:eek: *dregelsmiley*

Gaukur är ju jättefin men får ursäkta, det här lät ju mer intressant än alla silverislänningar tillsammans :D

Gud så läckert! Om du lägger ut en bild på gnägg så lovar jag att gå in på den sidan fast det är emot mina principer :crazy:

manily skrev:
... hade kommit i lådan idag :). Nu vill jag höra alla era tyckerier! Snyggaste annonsen? Snyckaste hingsten? Något annat ni kom att tänka på?

Har läst några inlägg, och visst handlade tråden just om snygga bilder och tilltalande annonser (och visst är markandsföringen viktig)men jag hoppas att man inte blir avskräckt av en bild när man väljer hingst (eller av hur ryttaren är klädd), utan att man går efter helt andra saker(kvaliteer ) Jag kan snarare tänka att Ok bilden var inte så fin, men hingsten är tydligen så bra så den behöver inte markandsföras mer, den får ston ändå, är jag den enda som resonerar så?

sambaengi skrev:
Han ser jättefin utom just lång i ryggen. Gillar också den här halsen. Han har ett jättefint framparti, med hög halansättning och härliga bogar. Riktigt tjusig! Vad då för grov?! De är inte kloka! Så här skall de ju se ut! Suck! Kan inte se något fel i benställningen på den här bilden, men man ser ju inte allt på en bild.

Anette

Nu kommer en fråga från en amatör, men har han verkligen lång rygg?

På bilden ser det ut så, men som sagt man ser inte allt på en bild. Silverkedjan har väl sett hästen i verkligheten och tycker den har lång rygg också. Jag vill ha kvadratislkt byggda hästar inte rektangulära, särskilt när det gäller hingstar. Men sedan är ju mankens längd och korsets storlek också avgörande för om själva ryggen blir lång.

Jag är väldigt kräsen när det gäller avgörande exteriöra delar av hästen och det tycker jag man skall vara med så viktiga detaljer som rygg, kors och manke. Jag vill inte avla på hästar med lång rygg, framåtsluttande rygg, kort och skarpt kors, låg halsansättning, hästar med svanhals, inåttåade hästar, veka kotor, krokhasiga, stor skillnad i längd mellan över- och underben, stort, klumpigt eller fult huvud, felaktigt rörelsemönster, hästar som rör sig stelt osv.

Jag vill ha en ganska kort, mjuk rygglinje som inte sluttar framåt, stor rejäl rumpa med runt och starkt kors, en manke som är ganska lång och rejäl, behöver inte vara så hög däremot, hög halsansättning men själva halsen behöver inte vara lång och det kvittar om den är smal eller grov, vackert formad, välvd hals, ett litet vackert och utrycksfullt huvud, raka ben eller något utåttåade, starka, elastiska kotor, en stor hasvinkel dvs mer rakhasighet änvinklad, ungefär lika långa över- och underben, mjuka, följsamma och elastiska rörelser. Hästen skall ge ett lättrörligt intryck, bred bringa, fria bogar osv osv.

Jag letar alltid fel på mina hästar även om jag tycker om dem. Man måste vara kritisk även till sitt eget, särskilt när man avlar. Jag har flera hästar som många tycker är underbart vackra men i mina ögon så är endast ett fåtal nästan perfekta...

Han fick inte dåliga poäng pga rygglängden, den är kanske proportionerlig för en så stor häst (kan ha alla sadlar även de längsta på 52 cm) , men jag vill personligen ha en kortare rygg och mer lättsamlad bärig typ av häst.

Precis! Jag vill också ha en kortare rygg, mer lättsamlad och bärig häst helt enkelt. Men man måste alltid se till helheten också. I vissa fall kan jag tolerera en något längre rygg om jag ser att hästen ända är självbärande och inte framtung, har rejäl manke och rejält bakparti samt hög halsansättning.

Det exteriöra idealet idag är snarare en kort rygg än en lång. Eftersom det dessutom går åt det mer lättbyggda hållet också så är det ju en himla tur för en lättbyggd häst med lång rygg, är knappast ev den mest viktbärande sorten.

josse skrev:
Har läst några inlägg, och visst handlade tråden just om snygga bilder och tilltalande annonser (och visst är markandsföringen viktig)men jag hoppas att man inte blir avskräckt av en bild när man väljer hingst (eller av hur ryttaren är klädd), utan att man går efter helt andra saker(kvaliteer ) Jag kan snarare tänka att Ok bilden var inte så fin, men hingsten är tydligen så bra så den behöver inte markandsföras mer, den får ston ändå, är jag den enda som resonerar så?

Nej verkligen inte! Jag tittar visst på annonsbilderna men det är andra saker som gör att jag fastnar för en hingst. Ärligt talat tycker jag att ödet/slumpen spelar stor roll för väldigt många i val av hingst. Jag har valt hingstar genom personliga kontakter och valt sådana med gott lynne, exteriör, rörelser och utstrålning som tilltalar mig! Jag känner direkt om jag tycker om en hingst eller inte och eftersom jag vill ha ett föl som stämmer med min kemi så skall hingsten göra det också, alltså blir det inget av om jag inte gillar hingstens utstrålning och lynne, så får den vara universums mest välmeriterade och ha världens mest sällsynta färg, det struntar jag i! Passar inte hästen mig så gör den inte det. Jag kan objektivt se att det är en bra häst men samtidigt konstatera att den inte tilltalar mig. Det är som med killar, man kan tycka en kille är snygg men inte blir man kär för det! Däremot blir man kär i någon som inte är så jättesnygg, men inte sre illa ut för det, men har DET. Och det är DET jag letar efter hos en häst. Den skall vara i min partner i ridningen samt min vän och lekkamrat i naturen och på ridbanan.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 335
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Om ni sökt ett jobb där ingen sista ansökningsdag angavs, hur länge skulle ni vänta innan ni kontaktade stället för en uppföljning? Jag...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: Mineur
·
Katthälsa Tuva har förmodligen fått urinvägsinfektion igen. Någon hade kissat blodblandat i lådan inatt, och jag antar att det är hon. Hon har...
2
Svar
36
· Visningar
2 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka