Islandsfoder?

P

pippi27

Såg i reklamen från Granngården att de har ett nytt foder, speciellt framtaget för islänningar.
Någon som testat detta?
Jag har idag Krafft grund på mina men Benke har svårt att hålla hull.
Ska in till Granngården så snart jag har friska barn hemma så jag slipper smitta folk med magsjuka:crazy:
Tänkte fråga dom om råd om foder, men tänkte att tills dess kunde jag ju höra med er.

Sv: Islandsfoder?

Generellt kan man säga att det är svårt att säga att ett foder passar till en viss ras eller typ av häst. Det är bättre att utgå från näringsvärdena på det grovfoder man använder och den aktuella individens behov.

Även påståenden "innehåller allt hästen behöver" bör tas med en nypa salt, för det innebär oftast att man måste ge ett visst antal kilon av fodret för att t.ex. täcka mineralbehoven. Och för att inte få en fet häst då, så kan det vara aktuellt att dra ner på höet med motsvarande mängd. Inget vidare smart sätt att fodra på...

I övrigt kan det säkert vara ett jättebra foder de säljer!;)

Visst är det så.
Jag tänkte bara om någon testat just detta nya foder.
Jag har köpt en säck korn för att fodra upp honom med. Lusern kan jag inte ge för då får han en jäkla massa spring i benen och ser spöken överallt.
Träckprov taget, ingen mask, går på fri tillgång av hö och nu utsläppt i sommarhagen med stödutfodring.
Rids och körs nästan dagligen.

Är det marstall så är jag ytterst tveksam, det känns mest som en marknadsföringsgrej. Vill minnas att de beskrev produkten som att "den innehåller mineraler och örter som täcker islandshästens behov".
Wow! Hur fasen kan de säga det utan att veta grovfodrets innehåll, och vid exakt vilken giva är behoven uppfyllda - 1 kg, 2 kg eller när då? Och det beror väl också på hästens individuella behov ;)

Dyrt som attan var det också. Gör nog GG gladare än din häst.

Det är marstall du menar... Jag har en kompis som ger marstall men det heter cornmusli, ingen jag hittar när jag kollar sortimentet... Men det ska iaf ge fint hull och en fin häst enligt henne, hon är supernöjd!!

Jag klistrar återigen in mitt svar på liknande fråga på Islandsforum.

Isi-mix är spannmål tillsatt kryddor och ogräs. Ytterligare ett relativt proteinsvagt energirikt foder som bygger på missuppfattningen att islandshästar inte behöver så mkt protein som andra hästar.

Islandshästens lättföddhet beror av dess förmåga att processa fibrer extra bra i sin långa tarm och den kan utvinna mer energi ur ett kg hö än vad ett fullblod kan.

Men protein behöver islandshästen minst lika mkt som en jämnstor ädlare häst, möjligen mer t o m eftersom dess tunntarm är mindre. Det är i tunntarmen aminosyrorna kan tas upp.

Isimix är ytterligare ett tillskott till marknaden av fullständigt ointressanta s k islandshästfoder som kommit på senare år. Märkligt egentligen. HH

Då skiter jag i den där isandsmaten.
Lusernet jag testade var köpt på Granngården.

Jag hoppas att kornet han får nu med krafften ska hålla hullet på honom.

Är det bra bete har ju det ett rätt högt innehåll av protein, så det kanske räcker med ev grovfoder + bete?!
Inför hösten, kolla vad ditt grovfoder innehåller, oftast blir det billigare och framför allt VET du vad du ev ska komplettera med.

Lusernet från Granngården, dvs Kraffts lusern, innehåller melass. Försök att hitta ett melassfritt lusern nästa gång (t ex Kvarnbyfoders lusernpellets).

Men om han ska gå på bete (gräs!) så borde det räcka. Gräs har nämligen ungefär samma värden som lusern, kan man säga. Ibland t o m högre innehåll av protein och även energi.
Låt honom beta fritt, efter ev. invänjning, så ska du se att han lägger på sig. Om det bara finns gott om gräs så att säga. Det är bara väldigt svårfödda individer (ofta fullblod) som inte klarar sig på enbart bete, de flesta andra brukar bli mer eller mindre tjocka bara av några timmars betande per dag. ;)

Till nästa vintersäsong (fr o m i höst vid installning från ev. bete?) rekommenderar jag dig att analysera det grovfoder du har för att se vad som ev. fattas. Det är mycket troligt att du nu har ett proteinfattigt grovfoder och därför tappar din häst. Jag gissar på att han behöver framförallt mer protein och därför skulle du egentligen ge honom nåt mycket mer proteinrikt än korn. Korn är ett energifoder och innehåller inte särskilt mycket protein. Men nu när du ändå köpt en säck kan du väl ge lite korn och möjligen köpa en säck SOJAMJÖL till det? Så får du upp proteinmängden. Bara ett par-tre dl/dag blandat i kornet.
Men det behöver du, som sagt, INTE göra om hästen får gå på bete minst några timmar per dag! Då räcker den proteinmängden GOTT OCH VÄL.

Lycka till.

hmm, ok, hade inte en tanke på att lusernet kunde innehålla melass:crazy:

Killen ifråga är en shettis som går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder.
Hagen räcker gott till fler hästar så betet kan man nte skylla på.
Jag har med flit tagit ett hö med relativt låga värden just med tanke på fri tillgång och fodrat upp med annat för att täcka behovet.

Kon häromdagen tänka på att det kan ju faktiskt vara så enkelt att det är en kombination av ny vagn, en tyngre, pälsfällning och mycket arbete. Att det blev lite mycket helt enkelt.

Han har iallafall inte gått ner mer nu.

Jag har med flit tagit ett hö med relativt låga värden just med tanke på fri tillgång och fodrat upp med annat för att täcka behoven

Låter som lite konstigt val du gjort. Varför inte skaffa ett grovfoder med högre värden så du SLIPPER fodra upp med annat för att täcka behoven?
Fast det kanske är för att dina andra hästar är lättfödda?

Hur gammal är shettisen?

Om man ökar arbetsbelastningen så bör man ju även öka fodret. Dessutom kanske du skulle ge killen något mer proteinrikt än Grund? Som t ex Groov 125.

Jo, den andra shettisen blir lätt övergödd med bättre hö.
Ja, visst borde jag ha tänkt på att öka fodret när han satte igång att tokfälla + att jag bytte till den tyngre vagnen, men, jag hade ärligt talat inte en tanke på det:crazy:
Jo han är 7år nu Benke.

Den här veckan har hästarna fårr stått hela veckan, då jag varit borta med annat, så jag hoppas han hunnit fälla klart när jag sätter igång på måndag igen.

Jag skulle aldrig fodra med ett visst foder som är framtaget för en viss hästras, unghästar, ponnyer å så vidare. jag utgår hellre ifrån en analys å räknar ut å sedan fodrar med ögat efter hur hästen blir på den foderstaten.

Om han faler ut på grunden, har du provat groven? Den innehåller lite mer protein. Det finns två stycken utav groven en med lite mindre å en med lite mer protein. Den som innehåller mer protein heter grov 125 har jag för mig, om dom inte byt namn igen.

Okej. Det ordnar nog sig ändå, nu har du lärt dig nåt till nästa gång! ;)
Nästa säsong kan du ju fortsätta med ett grovfoder med lägre värden (hur vet du det förresten? finns det analys?) för de andra hästarnas skull och stödfodra denna lille kille med kanske ett halvt kilo lusern (utan melass) eller liknande (t ex Groov 125).

En fråga (vet inte om du kanske nämnt det nånstans i tråden men orkar inte leta):
Har du gett honom extra B-vitamin vid fällningen?
Hur ser vitaminintaget över det stora hela ut? Vad har du för mineralfoder (innehåller det några vitaminer - vilka?) ?

Det finns två stycken utav groven en med lite mindre å en med lite mer protein. Den som innehåller mer protein heter grov 125 har jag för mig, om dom inte byt namn igen.

Dom heter som innehållet av protein är. ;)
Groov 90 - innehåller 90gram smb rp/kg
Groov 125 - innehåller 125gram smb rp/kg

Den förstnämnda skulle jag inte ens kalla proteinrikt. Innehåller ju bara pyttelite mer protein än Grund och spannmål :confused: . (Grunden innehåller 80gram per kg som jämförelse och spannmål ca 70-90gram)
Groov 125 däremot innehåller 20gram mer protein per kg än lusern (som jämförelse).

Precis, var den sist nämnda jag syftade på, 125:an. Den hette grön förut och jag har inte koll på om dom ändrat namn nå mer nu eller inte iochmed att jag slåde ponnyn för lite mer än ett år sedan nu :(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 130
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka