Sv: Islandsbett?
När hästen går i travtaktig tölt vilar den för lite på lateralen (samma sidas benpar, tex vänster fram och vänster bak), eller man kan säga att när vänster bakben landar så har inte vänster framben nått till sin högsta punkt. Man vill alltså fördröja bakbenssteget på travtaktiga hästar. Det kan man bara göra genom att få hästen att vinkla bakbenen och trampa under sin tyngdpunkt med långa bakbenssteg. Då säger man att hästen bär sig, och bakbenssteget har då fördröjts så att tex vänster bakben landar när höger framben har sin högsta punkt.
På travtaktiga hästar gäller det alltså att träna upp bärkraften i bakdelen. Jag har samma problem med min häst.
För att få hästen starkare i bakdelen kan man tex klättra (då menar jag ordentlig klättring och inte bara fjuttbackar), rida i kuperad terräng så att hästen måste lyfta på fötterna, rida mycket övergångar så att hästen lär sig att "sätta sig på bakdelen" i framförallt nedtagningar. Travtaktiga hästar har ofta en tendens att "kraschlanda" om man inte driver tillräckligt. Även sidvärtsrörelser och så småningom skolorna (öppna och sluta) är bra övningar, för då tränar man på att få kontroll över hästens bakben, och kunna placera dom var man vill.
När man har tillräckligt mycket kontroll över bakbenen kommer man också kunna placera dom mer under tyngdpunkten, och hästen kommer att bära sig bättre.
Men framförallt handlar det om att alltid tölta med energi och en levande skänkel. Om hästen är travtaktig och man bara tar i tygeln så kommer den att bli ännu mer travtaktig. Det är ju själva drivningen som säger till hästen att sätta bakbenen djupare under sig.
Jag tror inte att islandsbett är någon lösning, utan det handlar helt enkelt om att träna upp hästens bärkraft i bakdelen (i Magnus Skúlason-boken står det förresten ganska tydligt beskrivet hur man bör träna en travtaktig fyrgångare för att bli renare i tölten).
Islandsbettet är till för ryttare och hästar som behärskar förhållandet mellan drivning och förhållning och som alltså har kommit en bit i träningen. Egentligen tycker jag inte att man ska rida på någon form av bett med hävstångseffekt och kedja förrän hästarna verkligen tar förhållningarna bra, och är känsliga för de andra hjälperna också förstås.
Det kommer att krävas en del jobb för att träna bort travtakten, men du kommer att lära dig jättemycket på vägen, det är jag övertygad om! Så kämpa på bara, och om hästen funkar bra på tränsbett så ser jag ingen anledning att byta till ett annat bett.
(Har hästen munproblem så bör man förstås rida på annat bett, tex bettlöst = hackamore eller liknande.)
/Anna