Islandsbett?

minponny

Trådstartare
Hejhej! Mitt islandssto är inte så superhet, men är ändå pigg och framåt. Hon har väldigt travtaktig tölt, och den försöker vi att förbättra på bästa möjliga sätt. Vi växlar just nu mellan vanligt, tjockt tvådelat bett och ett tredelat eggbett.
Jag undrar om islandsbett kan underlätta tölten, och på vilket sätt?
Hur skarpt är det, (om vi skulle sätta upp en "nybörjare" på henne, ska man då ta något annat bett? ) ?

Jag förstår självklart att problemet inte är löst bara för att jag byter bett, men kanske kan det passa både henne och mig, och på så sätt underlätta arbetet med att förbättra tölten.

Senast ändrad:
Sv: Islandsbett?

Nej den kommer inte att hjälpa dig ett dugg, bettet är till för mer färdigutbildade hästar och är ingen hjälp i sammanhanget vid utbildning. Det är dessutom ett mer utpräglat tävlingsbett än träningsbett.

jag tror ju iofs att det kan hjälpa lite.. jag hade en häst som inte töltade alls om man inte satte pelham på honom,.. det är ju som du säger ABSOLUT ingen lösning på problemet men kan nog kanske hjälpa till lite i träningen. det ÄR ett skarpt bett och det bör inte användas av nybörjare men bettet blir aldrig skarpare än den som håller i tyglarna. den skillnaden som jag söker när jag "betslar upp" är att jag behöver använda mindre hjälper utan kan arbeta lite mer utan att ta mer i tyglarna. det är dock inget jag gör ofta, 2-3 gånger i månaden, men brukar ta med mig ett skarpare bett till träningar o dyligt.

Av vilken anledning satte du på hästen ett skarpare bett för att den skulle tölta???
Det låter helt absurt i mina öron!

När det bettet inte hjälper dig, skall du då slänga på ännu skarpare bett?
Varför inte lära hästen att tölta efter hästens förmåga?

Och nej, isl.stångbett är ingen lösning på ett problem TS. Börja från grunden istället och arbeta fram en bra lösning på varför du har olika problem. Det sitter oftast hos ryttaren.

F.ö avskyr jag att man betslar upp hästarna av människans ovana.
För mig är alla stångbett något man använder när HÄSTEN är REDO för det.

Jag har ju en våldsam erfarenhet av häst som är riden på stång, enkom för att få fram tölten. Min pokervinst hade en omvänd överlinje (underlinje snarare), den var bruten och nedsjunken på ovansidan och en kraftigt utvecklad underhals pga detta.

Jodå, man kan pressa fram några få töltsteg med denna metod. Men vill man ha en häst med tölt i längre sträckor, eller tölt när man vill och så långt man vill så är annan träningsmetod att rekommendera.

Att hästen uppfattas lättare att få i tölt hänger samman med att de går undan för ett skarpt bett, de intar en totalt felaktig form och riskerar bestående skador i ryggen. Den sista hästen jag träffat på som tränats på detta vis lever inte längre, han hade fått sammanväxta tornutskott i ryggen alltså sk kissing spines och avlivades pga det.

tänkte nästan att jag skulle få den reaktionen. nu skrev jag ju oxå varför jag gjorde så och vill nu tillägga att det finns faktiskt hästar som inte har tölten naturligt och helt enkelt inte kan tölta utan att få lite extra hjälp att hitta takten. min häst hittade takten nästan direkt på pelham och inte ens en tillstymelse till tölt på vanligt tredelat.. är det då bättre att behöva dra i sin häst på vanligt bett istället för att hjälpa honom till en sundare form?? givetvis skall hästen ridas i korrekt form även på skarpare bett och om man rider på ett korrekt sätt går inte hästen undan bara för att bettet är skarpare!!
självklart skall man inte sitta och dra i sina bett vare sig det är "snällt" eller "skarpt"!!! och jag har inte gjort detta av "oerfranenhet" som någon skrev utan tvärt om faktiskt av viljan att få min häst dit jag vill på snällaste och lättaste sätt. istället för att behöva dra i han tills han hittade takten valde jag att rida på skarpare bett i 4 dagar.. tilläggas kan ju oxå ätt jag inte är nybörjare utan har 26 års erfarenhet i sadeln, detta säger dock INTE att jag kan allt som vissa kommer att tyda det till!!!

vill oxå på peka som någon skrev att stången är ett utpräglat tävlingsbett.. hur skall du kunna rida din häst på tävling om du inte klarar av att använda det på träning??

jag förespråkar att rida på så snällt bett som det bara är möjligt! min nuvarande unghäst rids in i repgrimma och jag satte inte bett på han förren han va riden i 4 månader, han har aldrig haft nåt skarpare än tredelat i munnen pga att han har lättare för sig!

så kort sagt.. varför inte göra det bästa snabbaste och snällaste av situationen?

Senast ändrad:

vill oxå på peka som någon skrev att stången är ett utpräglat tävlingsbett.. hur skall du kunna rida din häst på tävling om du inte klarar av att använda det på träning??

Självklart ska man träna med bettet innan man tävlar med det, men det du förväntas klara med ett stångbett eller pelham bör du först klara av med en vanligt bett. Det blir en snyggare ridning då, när man utför det man normalt utför på ett vanligt bett men i stångens fall med så mycket, mycket mindre rörelser.
Det är däremot fel om man förväntar sig att bettet ska kånka runt hästen på tävlingsbanan under ett visst tvång, för det går inte att komma ifrån att så sker.

du påstår alltså att det ALLTID innebär tvång att rida sin häst på ett skarpare bett?!? i så fall undrar jag hur du bär dig åt... ett skarpare bett skall (med rätt ryttare) minska tvånget! och självklart, som jag skrev i mitt första inlägg tar man inte bort ett problem genom att betsla upp! jag tycker oxå att man skall rida på snälla bett! det är inte det diskutionen handlar om! utan hurvida ett skarpare bett ibland kan hjälpa hästen till en form som gör det lättare för den att hitta tölten, och åter igen när det görs av en ryttare som vet vad den gör!
att sätta skarpa bett i mun och en ovan ryttare i tyglarna är det värsta man kan göra! det är då man får det omskrivna hängmatte syndromet!
jag vill oxå poängtera att jag itne rider på skarpa bett till vardags utan när jag går in för att träna just det, annars rider jag på tredelat, kapson eller repgrimma! jag säger inte att mitt sätt är det rätta men jag vet att det funkar.

Ja och tycker du inte att det är uppenbart rätt ovana ryttare om man inte får fram tölt med andra medel än skarpare bett?

När hästen går i travtaktig tölt vilar den för lite på lateralen (samma sidas benpar, tex vänster fram och vänster bak), eller man kan säga att när vänster bakben landar så har inte vänster framben nått till sin högsta punkt. Man vill alltså fördröja bakbenssteget på travtaktiga hästar. Det kan man bara göra genom att få hästen att vinkla bakbenen och trampa under sin tyngdpunkt med långa bakbenssteg. Då säger man att hästen bär sig, och bakbenssteget har då fördröjts så att tex vänster bakben landar när höger framben har sin högsta punkt.
På travtaktiga hästar gäller det alltså att träna upp bärkraften i bakdelen. Jag har samma problem med min häst.
För att få hästen starkare i bakdelen kan man tex klättra (då menar jag ordentlig klättring och inte bara fjuttbackar), rida i kuperad terräng så att hästen måste lyfta på fötterna, rida mycket övergångar så att hästen lär sig att "sätta sig på bakdelen" i framförallt nedtagningar. Travtaktiga hästar har ofta en tendens att "kraschlanda" om man inte driver tillräckligt. Även sidvärtsrörelser och så småningom skolorna (öppna och sluta) är bra övningar, för då tränar man på att få kontroll över hästens bakben, och kunna placera dom var man vill.
När man har tillräckligt mycket kontroll över bakbenen kommer man också kunna placera dom mer under tyngdpunkten, och hästen kommer att bära sig bättre.
Men framförallt handlar det om att alltid tölta med energi och en levande skänkel. Om hästen är travtaktig och man bara tar i tygeln så kommer den att bli ännu mer travtaktig. Det är ju själva drivningen som säger till hästen att sätta bakbenen djupare under sig.

Jag tror inte att islandsbett är någon lösning, utan det handlar helt enkelt om att träna upp hästens bärkraft i bakdelen (i Magnus Skúlason-boken står det förresten ganska tydligt beskrivet hur man bör träna en travtaktig fyrgångare för att bli renare i tölten).
Islandsbettet är till för ryttare och hästar som behärskar förhållandet mellan drivning och förhållning och som alltså har kommit en bit i träningen. Egentligen tycker jag inte att man ska rida på någon form av bett med hävstångseffekt och kedja förrän hästarna verkligen tar förhållningarna bra, och är känsliga för de andra hjälperna också förstås.

Det kommer att krävas en del jobb för att träna bort travtakten, men du kommer att lära dig jättemycket på vägen, det är jag övertygad om! Så kämpa på bara, och om hästen funkar bra på tränsbett så ser jag ingen anledning att byta till ett annat bett.
(Har hästen munproblem så bör man förstås rida på annat bett, tex bettlöst = hackamore eller liknande.)

/Anna

Odinn hade inte heller någon tölt.. Inte slängde jag på honom skarpare bett för det..
Han började tölta efter målmedveten träning. Dock långt ifrån klar i tölten då det endast är grunden som är satt.
But still, helt utan skarpare bett...

Jag tycker man ska få välja vilket bett man själv vill ha, som passar både ryttare och hästen.
Det är bara att prova sig fram:)

Blir lite förvånad när alla skriver att det är fel och det är fel, varför finns alla dom här betten då?
Inte för att vi ska ha något att titta på antar jag:D

Och absolut ska ju inte "nybörjare" helst kanske använda dom skarpaste betten, tycker inte jag.
Men det är upp till var och en.

Så länge man inte skadar sin häst:)

Så länge man inte skadar sin häst ja. Risken är stor att man gör det om man inte är tillräckligt rutinerad.
Jag menar inte att man kanske skadar sin häst rent fysiskt så att den får munskador, men slänger man på ett skarpare bett på en häst som inte är redo för det så kan stora spänningar i hästen skapas, och den kanske rentav blir "rädd" för bettet och tygeltagen.

De skarpare betten är till för att man ska kunna använda sig av mindre hjälper, när man har kommit såpass långt i ridningen dvs.

Visst, man får förstås välja själv, och det är ju inte som att jag går och säger till mina stallkompisar som rider på stång att jag inte tycker att dom ska göra det, men får jag chansen att "varna" någon innan ev skador/spänningar uppkommer så vill jag göra det, både för hästens och ryttarens bästa.

Jag har själv provat att rida "min" häst på stång och insåg efter ett tag att det inte löste någonting. Och egentligen förstod jag inte varför jag provade bettet (islandsstång) från första början eftersom hon trivs bra med tränsbett.

/Anna

Till syvens och sist är det ägaren/ryttaren som bestämmer vilket bett man använder. Av tidigare erfarenhet vet man att ett stångbett inte hjälper en häst att tölta, i varje fall inte på ett bra sätt. Av de erfarenheter jag själv haft är en import hårt uppriden på stång, tog några få töltsteg med den men inte varaktigt. Överlinjen var insjunken och underhalsen en mycket utvecklad muskel, skadar man sin häst med detta? Svaret är ett rungade JA, ryggen trycks ihop och tornutskotten gnager mot varann. Muskeln som finns på vardera sidan kortas, den tillbakabildas också eftersom den inte kommer i arbete. Till slut trycks tornutskotten mot varann och skapar en mycket smärtsam åkomma som kallas för kissing spines.

I våran hästs fall så har han klarat av det utan skador, men hade med stor säkerhet ådragit sig detta med tiden om han inte tränats annorlunda.

På samma sätt som en användare anser att det är rätt med detta bett, så anser jag att det måste bemötas och inte förringas.

Tack för alla svaren, :) Jag tar åt mig och tänker, försöker följa alla råden.
Jag ska nog inte byta bett trots allt. Vi har hittat ett eggbet som passar bra.

hej
bette löser inte tölt problemer hästen har inte nok musker i sin bak part til och tölte rent och trenger och bli trena på en annan måte enn et sterkere bett.
best er vell och få en trenar som kan dette och få jobbet hästen så den kan legge sine muskler i bakpart och sen komme i en ren tölt uten travtakkt.
sterkare bette som stang och annet sterkt bett kan man bruka sen når hästen har en ren tölt och har muska og en god kondis til och rides på et så dan bett.
skall du skånsomt ha en better form på din häst stanna lett eller så kan du en tid sette en tygle i ringane på nos remen så du har to tygler en annan ting du skall inte dra din häst i munnen ner den skall tölta det stenger for bakbensaktiviteten.
denne hästen skall heller inte töltas rett frem for tölten er ren och man kan sette boots på bak bena for och hjelpa hästen til en renere tölt men det er ingen hjelp og sette noe skarpere bett.
jag lovar det er en jobb som tar tid och myke tåmod men man lärer jätte myke av det:)

Skarpare bett sätter man bara i munnen på: en redan känslig och lyhörd häst, som är välutbildad. Och skarpare bett ska endast användas till att förfina hjälperna.

Har man problem med ex. tölten, stark häst osv. så måste man lära om/lära in. Skarpa bett löser inga problem i längden. De löser problemen tillfälligt men i längden förvärras det hela genom att hästen blir ännu okänsligare och eventuella skador.

Kan man inte få bukt på sitt problem ensam så tar man hjälp utav ex. en tränare.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Lipperta
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 412
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 136
Senast: viltmilla
·
Utrustning Kort bakgrundafakta: Jag har en nordistravare, stark som få om han sätter den sidan till. För mååånga år sedan när jag började rida...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 766
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar