Sv: I behov av uppbetsling under kortare tidsperiod, tips?
Kämpar man så går det nog tyvärr att få både munskador och ärr i och runt käften på hästen vilket bett man än använder!
Det väääldigt många missar med skarpare bett är eftergiften. De sitter med traka tömmar eller tyglar och kör hästen som man kör en lådbil med snörstyrning. Avslappningen som någon frågade efter är snarare när man inte använder bettet pga att det finns där, det går att säga ifrån senare om det behövs. Det går att använda röst och säteshjälper i större grad för det går att hämta hem. Elakt spel, ja det är det. Hästar är stora och starka, vi är flugskitar i sammanhanget. En nordsvensk lyfter en annan nordsvensk på nacken, jag har sett det här i hagen. Lydnad och vilja att vara till lags måste gå först, men när det fallerar så måste det gå att få hejd på det hela, innan man gör sig eller hästen illa. Minst skada är då ett bett som biter ifrån. Vill aldrig mer vara så maktlös som när jag blev farande efter vagnen när grisen i en hage en bit härifrån bytt hage. Efter att släpat som flipperspel mellan tallarna så fick jag släppa hästen som sprang ut på vägen och ner mellan hagarna på en gård neråt byn, i trånga gator mellan elstaketshagarna med en trasig kärra efter sig. Den hästen blev aldrig lika trygg kör eller för all del ridhäst igen! Han har det i sig, men för det allra mesta är han en jättego häst ändå! Finns ingen anledning att hamna där! och tänk om lasset hade bestått av betaland kunder, eller att jag varit på en marknad, normalt står den hästen stilla även när en vilsen unge på cyckel drattar omkull och sätter styret i sidan på hästen.
Men, men jag skulle aldrig ge mig ut med en häst riden eller körd på skarpt bett utan att hästen vet vad det innebär. Därför använder jag det så gott som jämnt.
Ts är i den sitsen att det får inte gå fel, det bara är så. Att sätta skarpt för säkerhetsskull och använda handen därefter är den säkrare vägen, kanske inte den bästa eller roligaste.
Ptr