I behov av uppbetsling under kortare tidsperiod, tips?

Sv: I behov av uppbetsling under kortare tidsperiod, tips?

Nu är jag inte jättepåläst kring detta bett, men har använt det på ett flertal hästar. Baucherbettet kanske kan vara något? Ingen/minimal hävstång men trycker på nacken.

Jag funderade över Baucherbett idag faktiskt. Har aldrig provat ett sådant. Ska kolla upp lite hur det fungerar :)

Red med ett brandonbett idag till dressyren. Det fungerade bra - när han kommit igenom i kroppen och börjat trampa under sig, som han alltid gör oberoende på vilket bett man rider på.
Funderade lite och det är just i framridningen han har en tendens att svara dåligt på halter, övergångar, halvhalter - det är då jag är i behov av att kunna använda kroppen rätt - vilket inte fungerar till 100% just nu! Därför behöver jag en liten hjälp på traven och "fuska" med ett bett som kan förstärka där kroppen inte orkar. Suck... (saknar redan min kropp)
Alternativet är att sluta rida och gå runt med foglossning istället... nej tack. Både häst och jag mår bra både fysiskt och prykiskt av våra små ridturer.

Någon skrev tidigare om kulbett/waterford. För massor av år sedan provade jag det, upplevde det som att hästen inte riktigt gillade det.

Funderar vidare...

Dom blir avslappnade o lugna. Man behöver aldrig ta i dom, så bettet används nästan inte alls.

Du skulle också lyda och gå att styra med två fingrar om någon satt med en snara virad runt halsen på dig och drog åt.

Grejen är den att hästar SKA INTE ridas på två fingrar. DÄR HAR DU FACIT! De är rädda för bettet och din hand. En häst som TRIVS på sitt bett ligger med ett fint stöd i hela handen PLUS dess 5 fingrar. De som rids på två fingrar som du så fint beskrivit det backar från handen. Varför? för att de är livrädda för det de har i munnen och vill komma ifrån det.

Hittills har INGEN kunnat ge en fin bild på sin häst som går på pessoa, utan förskönar sitt tortyrredskap och tror att hästen är fin när den i själva verket är livrädd för din hand som plågar med detta skrot. Den har ingen aning vart den ska ta vägen och väljer då att lyda och backa av från handen.

Kul ridning! :cool: Men det är ju coolt att kunna rida på ''två fingrar'' som du säger.. Lika coolt som en hund som går med svansen mellan benen när man tittar på den. Samma sak.

Nu vet inte du alls hur jag rider. O jag vet att dom INTE är rädda för bettet. Jag har testat många olika bett o det här är ett av dom som de går bra på och håller sig lugna o är avslappnad. Sätt på fel bett på min 4års hingst, så sitter du varken kvar på ryggen eller i vagnen särskilt länge.
Används det på rätt sätt så finns det hästar som gillar det.
Jag har inte ridhästar. Så mina hästar ligger på bettet som dom behöver, men det e en stor skillnad att ha dom på cresendo o pessoa.

Senast ändrad:

Det där med hunden är inte alls samma sak. de flesta hästar går mot bettet om dom inte tycker om det! Jag har kört och ridit hästar som inte tycker om det o dom har slutat att styra eller så har dom blivit stenhårda i käften.

Om bettet ändå inte används så varför har du det då på dem? Förklara för mej hur en häst kan bli avslappnad och lugn när du ber den krympa sitt huvud. Du glömde den frågan.

Jag får dra i han bra mkt mer med ett järvsöfaks eller cresendo än vad jag behöver med ett pessoa, så med dom andra betten så låser jag luftvägarna på han.
Jag tror jag vet bättre än nivad min häst trivs med. Ni har aldrig sett honom o kommer aldrig se honom.

Men tråden handlar ju om en kortare tid. Jag använder det inte varje gång. Det beror på vad jag ska göra med honom.

Men tråden handlar ju om en kortare tid.

Japp, och under den tiden vill jag inte få en häst som krullar ihop sig, knäpper av i nacken och bakbenen är kvar i stallet ;)
Ett pessoabett säger emot sig självt om man säger så, jag tror det är det TinYWiny menar med att krympa huvudet på hästen. Det finns massor av trådar som kunniga hästmänniskor skrivit om detta bett här på buke.

kl
Pratade med tränarn idag om det här problemet. Jag ska ta och prova att rida med en martingal. Kanske behövs det inte mer. Jag hoppas det :)

Jag tror det har god chans att fungera på min häst eftersom han ger efter vid minsta tryck nedifrån, så om han spänner upp huvudet får han ett lätt tryck nedifrån och förhoppningsvis slappnar av (en graman hade säkert också fungerat, men som jag skrev tidigare vill jag inte rida på sådan utan överseende från min tränare).

Jag är kapabel till att avgöra om det passar på min häst eller inte. Jag vet hur ett pessoa funkar. O vet du inte det så får du söka själv. Alla hästar är olika vissa trivs på det här bettet o slappnar av. Som sagt så använde jag det inte ofta.
Jag VET vad min häst gillar det vet inte ni. Jag vet när han är avslappnad och gillar vaf han har i munnen. Nu kommer han aldrig ha ett bett i munnen igen.

Jag har aldrig skrivit att jag tycker att du ska använda det. Jag är ledsen att tråden blev förstörd . Jag rekomnderar inte någon att använda pessoa. Men jag vet flera hästar än min som trivs på det o inte bara krullar ihop nacken o lämnar bakbenen i stallet.

Jag får dra i han bra mkt mer med ett järvsöfaks eller cresendo än vad jag behöver med ett pessoa, så med dom andra betten så låser jag luftvägarna på han.
Jag tror jag vet bättre än nivad min häst trivs med. Ni har aldrig sett honom o kommer aldrig se honom.

Kan du förklara hur ett järvsöfaksbett och ett crescendo låser luftvägarna? Jag är själv travmänniska så jag vet precis vilka bett du pratar om och i min värld har de inte den inverkan så de låser luftvägarna mekaniskt. Jag tror snarare att din häst ligger på för hårt så du drar ihop honom - alltså är det inte bettets fel.

Varför pessoat funkar? Ja som jag sa, blir du utsatt för ett tortyrredskap så går du också med på noterna tillslut. Varför tror du att man använder de metoderna på tex guantanamo??

Jag vet också att det inte e betten i sig som gör det. men med ett pessoa så blir det inte så på han så är det inget tortyrredskap. Han gillar det. Även om ni inte förstår hur han kan göra det så får ni acceptera att han gör det. kan bara berätta vad jag vet. O han är inte rädd för det bettet.

Jag vet också att det inte e betten i sig som gör det. men med ett pessoa så blir det inte så på han så är det inget tortyrredskap. Han gillar det. Även om ni inte förstår hur han kan göra det så får ni acceptera att han gör det. kan bara berätta vad jag vet. O han är inte rädd för det bettet.

Det är vad alla pessoaanvändare jag vet om hittills har sagt. Men ser man hästen in action så ser man alla signaler från hästen som visar att den gör allt för att komma från bettet. Alltså backar från handen, kröker fint på nacken och är jättefin att rida. Men en riktigt falsk bild av hur hästen egentligen är. Man får aldrig en äkta framåtbjudning på detta bett, och vad är det för mening att sitta och träna på en falsk framåtbjudning?? :confused::confused: Då har man ju missat allt vad träning innebär.

är du trög jag vet att bettet inte gillas av de flesta hästar, men det finns hästar som gillar det. Svårare än så är det inte. Dom få ggr jag har använt pessoa så har han då f*n inte böjt på nacken............

Jag har läst o vet hur det funkar, o han gillar fortfarande det bettet. Ni kommer aldrig att få mig att ändra uppfattning.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Lipperta
·
B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Belleriet
·
V
Ridning Hej! Har ett jätte trevligt halvblodssto, ganska stor och rida. Iaf så är hon ganska tung, ligger på bettet om ni förstår vad jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 964
Senast: LisaY
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: minponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur