I behov av uppbetsling under kortare tidsperiod, tips?

Sv: I behov av uppbetsling under kortare tidsperiod, tips?

tack!

förstod inte alls skillnaden (skyller på att hjärnan är trött pga pågående tentaperiod!) men visst så att det blir en klar skillnad även om man har rak mundel!

Varför inte använda jaktkandaret även i dressyren? Om du inte ska tävla utan bara rida hemma så spelar det ju ingen roll vad du har för bett bara det fungerar för dej och hästen.

För att jag tycker man tappar finliret helt enkelt :)

Har du provat ett gummipelham till uteritter?

Nej, men vill inte ha ett gummitbett eftersom det tar upp så mkt plats i munnen :)

*kl

Letade runt lite i gömmorna här hemma. Hittade ett rakt pelham, det får bli nödlösningen till uteritter.

Förslag på lite skarpare dressyrbett? :)
(annars får det bli som TinyWiny skrev, jaktkandaret inom dressyren.. men hade gärna haft ett icke-hävstångsbett till det)

Jag rider numera alltid på westernstång ute, oavsett häst. Våra hästar gillar bettet och jag vet att jag alltid får stopp på dem om något skulle ske. Det är ett tredelat lite stelt nästan som rakt bett med rörlig mittenrulle. Även den fd galoppören älskar bettet och hon har en problem mun.

Fördelen är att jag kan rida med längre tygel o hästen jobbar i en låg form och jag behöver inte vara orolig för att inte ha kontroll.

Har du lust att visa en bild eller PM´a mig om namn och inköpsställe så jag kan kolla hur det ser ut? (förstod inte riktigt) :)

Rätta mig om jag har fel, men blir inte det samma verkan med det bettet som det blir med pessoa?

Nej det blir inte samma verkan med ett jaktkandar och ett pessoa, om det var det du menade? :) .
Inget pessoa eller andra delade bett med hävstång med eller utan kindkedja kommer innanför dessa dörrar.

Iofs... om man ska krångla lite så borde jag ju kunna börja dressyrpasset med jaktkandaret. Sen när hästen lugnat ner sig lite och börjat jobba på så byter jag till det vanliga dressyrbettet. Lite krångligt men som en sista utväg kanske.

Någon skrev graman, men eftersom jag inte ridit med det så vill jag inte börja rida med det utan att tränaren är med.

Kandarbetsling skulle ju också kunna vara något nu när jag tänker efter. Då skulle jag kunna hålla mig till bridongen men både jag och häst vet att stången finns ifall att :p

Ett waterford i dressyren kanske kan vara nåt? Eller ett sweet iron? Det senare är ju mildare men iaf min häst blir mer lyhörd på det. Han är ett halvblod på 174 cm mkh och fd körhäst som blir ruskigt stark ibland när han känner för det. Jag dressyrar på vanligt tredelat, hoppar på sweet iron eller irish snaffle och rider ut på hoppbettet eller ett kombibett från Globus. Väljer att hellre betsla upp än att behöva slita i honom ibland.

kl

Precis som någon skrev finns ju pessoa med odelad mundel också, så jag har svårt att se skillnaden mellan tidigare visat bett och ett odelat pessoa där båda betten har curb eller kedja?
Upplys mig gärna! :bow:

Har tack och lov alltid haft lyhörda hästar där "nödlösningen" varit ponnyhack eller fullcheek :p

Där sa du något! Jag har ett tunnt tvådelat sweet iron till andra hästen som hon fungerat jättebra på. Förut gick jag i tankarna att köpa ett till denna hästen men det rann ut i glömska.

Googlade irish snaffle men fick inte ut något vettigt av det, vad är det för bett?

Nej, men vill inte ha ett gummitbett eftersom det tar upp så mkt plats i munnen :)

Om du har möjlighet att prova ett gummipelham så gör det. Många hästar föredrar tjockare bett. Som omtänksam ägare tror man att det blir för trångt i munnen men jag vet flera hästar som har blivit mycket nöjdare och lugnare i munnen när de fått bett på ca 20 mm istället. Någon slutade lägga tungan över och en annan slutade gapa tex.

Diskuterade även detta med min hästs tandläkare och hon var inte förvånad. Ett tjockare bett kan enligt henne hjälpa hästen att slappna av mer i underkäken. :)

Fast ibland får man testa o se vad hästen gillar o inte gillar. Vårt fullblod fick 2 bett utprovade till sig, fast trots detta så gillar hon sitt westernbett bättre.

Men det är en helt annan sak om det gäller vanliga tränsbett där det är utformingen som avgör om hästen trivs.

Ska man ha skarpa bett i hästens mun så ska man veta hur de fungerar! PUNKT säger jag. Inget jäkla prova hit och prova dit på måfå när man inte ens har kunskap om bettets funktion när det handlar om skarpare grejer.

Hur många rider inte på pessoa och tycker att hästen trivs på det för det kröker så fint på nacken och stretar inte emot?? Det säger en hel del tycker jag! :cool:

Nja, det beror på hur löst! När kedjan inte kommer i drift fast vinkeln på tygel eller töm inte längre vrider om bettet så är det som om den inte fanns där. Dessutom så har jag då tömmar/tyglar i det översta hålet, rakt bakom bettet. Så har jag det för det allra allra mesta! Men det finns på plats om jag blir det minsta osäker på om han tänker fortsätta att ta det lugnt, för hallt gör han på kommando, någesånär i alla fall.

Ptr

Både knapplån och inte samt svar till t.s.

Här ska fan inte krökas på några nackar, eller trampas under i strutteriform pga nåt bett!

Som arbetshäst som måste hästen kunna ha möjlighet att både ha frihet att kliva som det blir bäst, använda för stunden rätt form samt ha hela huvudvikten till att balansera sig i ett krävande jobb. Då behöver tygel och töm var både slak och följsam. Inte så att den släpar slackt men väl slak. Kan jag inte ha kontroll på att hästen inte älgar iväg över stock och sten, fullkomligt garranterat med mindre än att jag får bråka om var steg så får jag skärpa möjligheterna att säga ifrån. Än viktigare blir det med två där framme, till våren blir det tre!

Hävstång är rätt enkelt att begripa, när avståndet är som störst mellan stödpunkt och dragpunkt, är kraften som störst. Det blir 90 grader mot tygel eller töm. Åt båda håll från det minskar kraften, sätter man kedjan lösare så kan hästen "komma undan" genom att sätta hakan mot lokorna. Men det är inte hela värden, så orkar han inte bete sig många steg, särskilt när han i övrigt inte går i en form för att gå så. Men det är fortfarande en nödåtgärd! Jag har åkt kana i tömmen, haft parhästar farande med vält bakvagn och andra dumheter lite för många gånger för att nånsin tro att dressyr och lydnad nånsin kan ta ur hästen att den är ett flyktdjur. Vet jag att jag kan säga ifrån omedelbart, så vet hästarna det. Är jag trygg med det så är hästarna det, och då kan jag ge dem så mycket mer frihet. Man har tre steg på sig, inte mer.

Men! Men man måste lära hästen vad bettet innebär. Och det i oskarpt läge annars är det meningslöst. Och att sätta på stången bara när man tror att det behövs blir lätt att nu ska det behövas. Så mitt förslag blir att rida på kandar med två ögglor, det tredje är en nödbroms som hör till nåt annat. Och börja med att använda detta på dresyrträningen. Det går att få känsla för finlir även med detta, men det kräver lite annan teknik. Man kan inte stöda på andra sidan vid små tygel eller tömtag som man nästan måste göra med vanligt bett. Men du kommer snart in i det. Det viktigaste är att du är trygg.

Att jag sen inte, som grabb, förstår var du har på hästryggen för tillfället en annan historia. Men men, ta det varligt bara!

Ptr

Senast ändrad:

Vad är riktat till mig?

Tog du åt dig av pessoaanvändandet? Jag skrev omöjligt det till dig personligen, utan det är så det ofta ser ut tyvärr. På hästryggen är det ''fint'' att ha en häst som kröker på nacken. Sen att de missar hela fombiten är en annan fråga. Men det belyser väldigt väl vilket jävla torrtyrredskap pessoa är! En häst beter sig inte så utan anledning som en pessoariden häst gör. Backar från handen och kröker väldigt fint på nacken :grin: Man jaaa.. den slutade ju vara stark. undrar varför? :cool: perfekt bett att rida dressyr på!:idea:

Prova att googla på cornish snaffle. Det är en variant av brandonbett med dubbla bettringar.

Att jag sen inte, som grabb, förstår var du har på hästryggen för tillfället en annan historia. Men men, ta det varligt bara!

Ptr

En annan historia och isf en annan tråd ;)

Var på väg att skicka iväg ett inlägg ang hur jag och sambo resonerar runt ridning men insåg att det inte hör till trådens ämne...

Jag vet flera stycken som slappnar av när dom går på pessoa. Man kan köra/rida dom på "2fingrar".

Förklara för mej hur hästen kan slappna av när man ber den krympa sitt huvud? Självklart kan man rida/köra på två fingrar för det är så fruktansvärt obehagligt för hästen att den inte kan göra annat än lyda.

Dom blir avslappnade o lugna. Man behöver aldrig ta i dom, så bettet används nästan inte alls.

Sålänge ett pessoa har rörliga ringar är det ett hissbett oavsett kedja. Kedjan mildrar en smula, men inte mer än så.

kl
Sorry Ts, jag som tyckte jag läste så noggrant. Om du inte vill ha hävstång kanske du kan prova ett bridongbett? Smalare mundel - skarpare tryck. Eller ett sådant man fäster dels i sidostycket, dels i bettet. Ska verka mer direkt, men minns inte vad det heter..

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Lipperta
·
B
Utrustning Kimblewick, pelham, fullcheek, kandar, postkandar, jaktkandar, gagbett ... Det finns mängder av olika bett och hävstångsbett, och det...
Svar
9
· Visningar
1 486
Senast: Belleriet
·
V
Ridning Hej! Har ett jätte trevligt halvblodssto, ganska stor och rida. Iaf så är hon ganska tung, ligger på bettet om ni förstår vad jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 964
Senast: LisaY
·
Ridning Nu är man återigen fast i den ändlösa bett-djungeln och som vanligt har jag ingen aning om vad jag ska köpa för något. Ska försöka hitta...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: minponny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur