Isabellhingsten Mackay

MissFideli

Trådstartare
Nej jag är inte intresserad av ett föl efter honom. Men nyfiken ändå. Är han avelsvärderad i Sverige? Att han inte är godkänd vet jag. Han verkar ju ha endel avkommor, nån som träffat nån?

Sv: Isabellhingsten Mackay

Jag vet inte om han är avelsvärderad i Sverige, men han är godkänd som Palomino i Danmark med stamboksnummer PAH 21. När han godkändes där 1996 fick han:
Krop: 7-8-7-6
Lemmer: 6-7
Bevægelse: 7-7-8
Helhed: 7

Jag har inte träffat någon. Men den tjejen jag köpte Shady av sålde ett annat sto till Torsås trakten som 2002 fick ett mkt läckert hingstföl efter honom. En gul/brun stor sak, tecken kan jag inte svara till. Är ett bra tag sedan jag såg kort på honom.

Men han skall ha varit otroligt snäll och fin att hantera.

Mackay avelsvärderades i Sverige för ett antal år sen och lyckades skrapa ihop fantastiska (?) 33 poäng exteriört = rekommenderades EJ till avel...
Att jag minns detta beror på att han bott alldeles här i närheten innan sin sejour i Danmark. Jag har sett några avkommor vara den bästa faktiskt med travarmamma... :/
Ärligt talat, snäll och fin att hantera i all ära, och visst är han gul, men jag hoppas verkligen att folk kan inse att man inte ska använda klass 3-hingstar i avel!!

Eftersom ägarna inte betalt in sin medlemsavgift till det danska Palominoavelsförbundet på flera år, så är inte Mackay längre godkänd där. Och rekommenderas väl knappt av dem ens.

Jag har sett honom själv, för ca ett år sen. Fulare häst får man nog leta länge efter. Jag s****r högaktningsfullt i om han är snäll, jag skulle aldrig betäcka med honom om jag så fick betalt för det! Ett under att han ens fick 33 p exteriört...

Jag kollade på HesteData och såg att han hade 31 reggade avkommor i Danmark. En föddes i år, två förra året, alla med samma uppfödare. Avkommorna innan det är födda senast 2000.

Han står ju här i Sverige nu (eller har han gått tillbaka till Danmark?) och har enligt annonssidorna här på Buke iaf en avkomma född i år i Sverige.

Jag har också sett annons på ett årsföl, tror att det var i Ridsport. Har också för mig att jag sett en annons för honom någonstans, men minns inte vart han stod uppstallad, bara att det var i Sverige.

Stämmer infon på palomino.dk så står han ju hos en gammal buke-medlem. Även hon som säljer föl efter honom nu. Ett har ju tydligen blivit klass 1, inte illa pinkat av en hingst med så dåliga poäng.

Senast ändrad:

Okej, då har kanske ägaren betalt in sina medlemsavgifter och de har tagit bort den röda texten? S**t samma för min del, jag tänker i varje fall inte betäcka med honom.

Att ett föl av så många har blivit kl I kan man säkerligen tacka mamman för...hingsten har nog inte gett lika stort avtryck på den.

Det verkar vara några som betäcker med honom varje år. Ser ofta (nåja, någon varje år) annonser med honom som pappa.

Står han kvar i Skånes Falsterbo? Förra året var han där i alla fall och äg var danska. Vet att de hade "premiering" av palominos där förra månaden.

Jag tänker inte heller betäcka med honom :)

Skånes Falsterbo var det ju han stod i!

Att en blivit klass I beror förstås också på mamman. Och Mackays stam är det ju inget fel på :)

Tänker inte heller betäka med honom. Har ju den gula färgen innan. Men ser hellre till individen än färgen på avkomman. Men folk som betäker med honom kan ju inte annat se än färgen. Synd och skam när det blir så, många andra gulingar släpas ju med i dom fotspåren då.

Är det ingen som har en bild på honom? Funderar på att använda honom då jag vill ha en gul häst :banana: :rofl: :rofl: :rofl: Nejdå, men om han är så ful :eek: som ni säger så skulle det vara kul att se hur han ser ut! :devil:

Varför inte köpa en gul häst med gröna papper då? Varför använda en hingst som EJ blivit rekomenderad att användas i aveln? Är ju inte ens säkert att du får en gul avkomma ju.

Om det var svar till mig så var det tydligen ett dåligt försök till skämt! Jag vill INTE anv en sågan häst i avel

mackay.jpg

Bild på hingsten Mackay

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 295
Senast: miumiu
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka