Sv: Irländsk varghund
Saxat från
Svenska Irländsk Varghunds klubben hemsida:
Ett möte med en Irländsk Varghund glömmer ingen! Denna vinthundsvärldens Jätte, "The Gentle Giant", med sitt sträva raggiga yttre, sin forskande varghundsblick i enormt stor förpackning inger största respekt, men under ytan döljer sig ett hjärta av guld. En stor välvilja mot omvärlden, ett värdigt självständigt sätt av tydlig vinthundskaraktär och en stor tillgivenhet mot sin flock. Varghundens otroligt finkänsliga sätt mot allt småttare än han själv (och det innefattar ju rätt mycket) gör det lätt att glömma vilken enorm styrka, smidighet och kraft som paketeras i denna urgamla vargjägare.
Kompis i Vått och Torrt.
En varghund skaffar de flesta för att de vill ha en stor hund. Varghund har man för att man vill ha en varghund.
Det är oerhört svårt att riktigt beskriva hur man blir fullständigt ägd av en varghund. Själv har jag ett kolossalt stort allmänt hundintresse, och det finns många hundraser som jag skulle vilja ha, men det finns bara en jag inte vill vara utan- varghunden. Vinthundskaraktären gör förstås sitt till hela bilden. I likhet med andra vinthundar är varghunden en självständigt tänkande individ, som alldeles utmärkt kan lösa egna problem. Med allt vad det innebär….
Samtidigt har han en utpräglad flockkänsla och behov av att ha "mamma" med en gentlemannamässig värdighet som gör att självständigheten yttrar sig i fullt acceptabla egen turer. Det är därför mycket lätt att skämma bort dem, och de klarar det också utan att trampa över gränsen.
Den enorma storleken (tillsammans med att han vill vara runt en) gör att han märks. När du lagar mat och han välvilligt hjälper dig att doppa sitt huvud ner i grytan. När du äter och han sitter i huvudhöjd bredvid och kräver sin del med blicken (en riktig varghund tigger inte).
På toa blir det trångt, I sängen blir det trångt, men han makar sig snällt längst ned och ligger still. Bil får du skaffa större, barnen lär han att gå - de hänger sig helt sonika fast i pälsen och stultar iväg.
Han är madrass för ungarna, värmedyna och trygghet för vilka små konstiga övriga husdjur du har, småhund, katt, kanin, husmus, ökenråtta.
Skaffa video så du kan spela in OS-finalen på 100 meter. Det är nämligen just då han reser sig, skymmer hela TV:n, gapas på och med stor värdighet och nedlåtande blick så småningom lägger sig igen.(På exakt samma tid som världsrekordet på 100m).
Sitter du på en parkbänk sätter sig han bredvid dig, (och är lika stor). Han sitter gärna i knä med framtassarna på golvet (tack och lov). Hundrädda gäster skall absolut övertygas och göras trygga, det brukar sluta med att gästen manglas under välvillig varghund som vält soffan över dem.
All sin aristokratiska värdighet och nobla ursprung till trots drar han sig inte för att ta för sig vad som bjuds. Fast han anser inte att han stjäl. Får han skäll stirrar han förolämpat och utstrålar "Det låg där, så det var väl mitt!?". Vilket betyder att antingen får du stoppa undan allt eller hänga det i taket.
Soffor och sängar är till för att liggas i, jodå du kan säkert få honom att hålla sig därifrån om du jobbar hårt på det, men minuten du är utom synhåll så kliver han upp.
Kelar gör han gärna modell köra huvudet intill dig - helst när du just höjer kaffekoppen och gärna precis när han druckit. Gäster får ofta sista klunken i knäet. Skägget är oftast blött och torkas helst i samband med kelande, gärna när du är festklädd.
Han är oerhört duktig på språk, kan lära sig hur många uttryck som helst men sovrar gärna bort efter behag, (har jag aldrig hört talas om, vad menar du, tala tydligt!).
Det säger sig självt att en kompis av denna kaliber kan man bara inte vara utan, och varghundsfolk som verkligen uppskattar sina hundar för vad de är förblir rasen trogen.
Trots den största nackdelen enlig alla valpintresserade; de lever inte så länge. Nu vill jag med bestämdhet hävda, att det finns varghundar som passerar 10 år och mer därtill, men självklart gör deras enorma tillväxt att hela livscykeln är snabbare än hos en dvärghund, så några 20 år blir det inte tal om. Och utan tvekan ger de under sin levnad så mycket som ingen annan ras kan ge, så vi i rasen står ut i alla fall. Även om tomheten blir ENORM…