Irländsk varghund

kirin

Trådstartare
Hur stora kan dom bli egentligen? Läste en rasbeskrivning men där står bara Minst 79 cm för hanhund.
Har blivit totalt förälskad i en hund som jag sett här i stan, men den ser ut att vara nästan en meter över manken.
Hur är den annars till psyket? Någon som har någon erfarenhet av rasen?

Sv: Irländsk varghund

Du har rätt i att minimimåttet för Irländsk Varghund är 79 cm (och minimivikten 54,5 kg). Den genomsnittliga mankhöjden för hanhund skall vara 81- 86 cm.

Har själv haft en varghund - och de har underbar personlighet! Dock är den kanske lite för "loj" i temperamentet för min smak. Även om jag inte skulle tveka att skaffa en igen. Det är så "mycket" hund att det nästan blir som en "person" (vet inte hur jag ska förklara). Till nackdelarna hör dock att de är förhållandevis kortlivade och har en del problem med sjukdomar.
Mer finns att läsa på Svenska Irländsk Varghund klubben och på Svenska Vinthundsklubben - jag är inte vidare bra på att berätta! :smirk:

Senast ändrad:

Saxat från Svenska Irländsk Varghunds klubben hemsida:

Ett möte med en Irländsk Varghund glömmer ingen! Denna vinthundsvärldens Jätte, "The Gentle Giant", med sitt sträva raggiga yttre, sin forskande varghundsblick i enormt stor förpackning inger största respekt, men under ytan döljer sig ett hjärta av guld. En stor välvilja mot omvärlden, ett värdigt självständigt sätt av tydlig vinthundskaraktär och en stor tillgivenhet mot sin flock. Varghundens otroligt finkänsliga sätt mot allt småttare än han själv (och det innefattar ju rätt mycket) gör det lätt att glömma vilken enorm styrka, smidighet och kraft som paketeras i denna urgamla vargjägare.

Kompis i Vått och Torrt.
En varghund skaffar de flesta för att de vill ha en stor hund. Varghund har man för att man vill ha en varghund.

Det är oerhört svårt att riktigt beskriva hur man blir fullständigt ägd av en varghund. Själv har jag ett kolossalt stort allmänt hundintresse, och det finns många hundraser som jag skulle vilja ha, men det finns bara en jag inte vill vara utan- varghunden. Vinthundskaraktären gör förstås sitt till hela bilden. I likhet med andra vinthundar är varghunden en självständigt tänkande individ, som alldeles utmärkt kan lösa egna problem. Med allt vad det innebär….

Samtidigt har han en utpräglad flockkänsla och behov av att ha "mamma" med en gentlemannamässig värdighet som gör att självständigheten yttrar sig i fullt acceptabla egen turer. Det är därför mycket lätt att skämma bort dem, och de klarar det också utan att trampa över gränsen.

Den enorma storleken (tillsammans med att han vill vara runt en) gör att han märks. När du lagar mat och han välvilligt hjälper dig att doppa sitt huvud ner i grytan. När du äter och han sitter i huvudhöjd bredvid och kräver sin del med blicken (en riktig varghund tigger inte).

På toa blir det trångt, I sängen blir det trångt, men han makar sig snällt längst ned och ligger still. Bil får du skaffa större, barnen lär han att gå - de hänger sig helt sonika fast i pälsen och stultar iväg.

Han är madrass för ungarna, värmedyna och trygghet för vilka små konstiga övriga husdjur du har, småhund, katt, kanin, husmus, ökenråtta.

Skaffa video så du kan spela in OS-finalen på 100 meter. Det är nämligen just då han reser sig, skymmer hela TV:n, gapas på och med stor värdighet och nedlåtande blick så småningom lägger sig igen.(På exakt samma tid som världsrekordet på 100m).

Sitter du på en parkbänk sätter sig han bredvid dig, (och är lika stor). Han sitter gärna i knä med framtassarna på golvet (tack och lov). Hundrädda gäster skall absolut övertygas och göras trygga, det brukar sluta med att gästen manglas under välvillig varghund som vält soffan över dem.

All sin aristokratiska värdighet och nobla ursprung till trots drar han sig inte för att ta för sig vad som bjuds. Fast han anser inte att han stjäl. Får han skäll stirrar han förolämpat och utstrålar "Det låg där, så det var väl mitt!?". Vilket betyder att antingen får du stoppa undan allt eller hänga det i taket.

Soffor och sängar är till för att liggas i, jodå du kan säkert få honom att hålla sig därifrån om du jobbar hårt på det, men minuten du är utom synhåll så kliver han upp.

Kelar gör han gärna modell köra huvudet intill dig - helst när du just höjer kaffekoppen och gärna precis när han druckit. Gäster får ofta sista klunken i knäet. Skägget är oftast blött och torkas helst i samband med kelande, gärna när du är festklädd.

Han är oerhört duktig på språk, kan lära sig hur många uttryck som helst men sovrar gärna bort efter behag, (har jag aldrig hört talas om, vad menar du, tala tydligt!).
Det säger sig självt att en kompis av denna kaliber kan man bara inte vara utan, och varghundsfolk som verkligen uppskattar sina hundar för vad de är förblir rasen trogen.
Trots den största nackdelen enlig alla valpintresserade; de lever inte så länge. Nu vill jag med bestämdhet hävda, att det finns varghundar som passerar 10 år och mer därtill, men självklart gör deras enorma tillväxt att hela livscykeln är snabbare än hos en dvärghund, så några 20 år blir det inte tal om. Och utan tvekan ger de under sin levnad så mycket som ingen annan ras kan ge, så vi i rasen står ut i alla fall. Även om tomheten blir ENORM…

Jag har också en förkärlek till irländska varghundar och besökte en kennel för två år sen, men efter att ha forskat i rasen och använt mitt förnyft så blev det en mindre hund.
Trots att det är en underbar hundras så drabbas de ofta av sjukdomar (tex tarmvred), de blir inte så gamla. De tar ganska mycket plats i bilen (måste ha en stooooor bil) även inne trots att de är väldigt lugna.
Men någon gång i livet ska jag ha en varghund....

Kompisen var på en kennel, där hade de en som var 105 cm i mkh och vägde 89 kg... en bjässe med andra ord. :crazy:

kirin skrev:
Hur stora kan dom bli egentligen?
De vuxna varghundarna jag har känt har varit runt 90 cm (inte helt säkert), var någon som var rejält stor även, men de felsta var inte så mkt större än så.

kirin skrev:
Hur är den annars till psyket? Någon som har någon erfarenhet av rasen?
Har inte några jätte erfarenheter av dem, utan har under två veckors tid haft umgänge med ett gäng ifrån en uppfödare. De var över lag väldigt trevliga hundar, lugna, coola. Var inte så klängiga som vissa hundar kan vara, utan var mera självständiga.
Gillar dem helt klart :love:

dom verkar vara härliga dock lever dom inte så länge.
Dom kräver väldigt vänlig men konsekvent uppfostran.
dom är tydligen ena rackare på att sno mat, dom kommer ju åt över allt.
Dom verkar älska människor och är busiga.
Dom gillar att skita ner sig och har glimten i ögat.

Det är uppfattningen jag har fått ;)

min kompis har en IVHtik på fyra år...grå och jättestor...hone dock lite "loj" som någon här skrivit, så det är ingen hund jag skulle skaffa iaf...men hon e jättemysig=)

Jag älskar verkligen Irländska Varghundar!
Där jag har min häst finns det en, helt UNDERBAR!!! :love:
Delar med mig lite bilder på henne också.

Här kommer en ganska rolig grej från en kennel :D :

Du vet att du har en varghund när
* Det hänger strumpor på tork på husets alla element

* När kvarterets barn kommer rusande mot din hund,utan några som helst tecken på rädsla

* När slaskhon alltid är skinande ren,fast du för 2 minuter sen skalade morötter och inte slängde bort "skräpet"

* När granntanten med dvärgpudeln hastigt lyfter upp sin älskling och går ett annat håll när du och din hund passerar

* När du kommer på dig själv uppkrupen i soffhörnet,medans din hund ligger bekvämt i 3/4 av den...

* Alla andra hundar på lydnadskursen kommer som skott på inkallning och din hund först nosar klart på marken,innan den lunkar bort till dig.

* När hela ansiktet blir stelt av slem efter 1 puss

* Folk som passerar pratar om ponny's eller älgkalvar

* När alla jackor man äger är fulla av "snigelspår" och tassavtryck vid axelhöjd...

* När alla mindre familje medlemmar ser ut som gamla lovikavantar, blöta och toviga!

* När man funderar på om det kan vara hål på den rostfria bunken, inte så mycket för att det är blött överallt som för att man konstant fyller på den?!

En varghund är som...
* En knähund på 80 kg

* Din kostlärare,ger dig dåligt samvete när du äter sötsaker...
:rofl: :rofl: :rofl:

Amanda.jpg

Amanda2.jpg

/Niggi

-----------------

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Tack för alla era svar...
Och Juvelflickan, vilken vacker bjässe det var på bilderna!
Kan inte säga att jag blivit avskräckt, snarare bara ännu mera förälskad i dem! :love:
Men jag får nog drömma om dem ett tag till, för som min livssituation ser ut nu så finns det varken tid eller plats för en vovve... men nån dag :bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 691
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 124
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025