Nu har jag testat hund nummer två och jag vet inte vad jag ska tro om det.
Hon uppförde sig som en normal hund på uppgift ett. Kom som ett skott till dörren och studsade upp och ned (hon är inte lika väluppfostrad som storebror).
Burken i nästa uppgift välte hon, blev rädd då hon fick den på näsan och sprang in i sovrummet. Vad väljer man då för svarsalternativ?
När jag flyttat möblerna tyckte hon det var mysko och skällde ut fåtöljen.
Att kasta handduk på henne var inget smart drag. Hon fick stora skälvan och gömde sig under husses skrivbord.
Vid uppgift fem fick jag henne aldrig att titta på mig, inte ens en sekund. Hon kröp istället in under bordet.
Hitta godbit under tyg borde till och med hon klara av, men hon tog tygbiten och lekte med den istället.
Minne har hon inget. Hon gick in i rummet, sniffade och började jaga sin svans. Båda gångerna
Hindret med brädan och böckerna vägrade hon att gå i närheten av. Skälla ut det gick bra däremot.
När jag ropade leverpastej sprang även hon till kylskåpet och stod där och studsade.
Inlärningen var hon bra på i varje fall. Full pott.
Kartonger och pappbitar är kul att bita i, så hon struntade i mattes iq-test och drog iväg med rekvisitan.
Summa summarum 28 poäng. Intelligens under genomsnittet. Det krävs mycket arbete för att lära den något.
Haha, säger jag bara för mer lättlärd hund har jag aldrig haft. Tillräckligt smart för att öppna dörrar, lådor och skåp är hon i varje fall. Kanske är det bara nyttiga saker hon inte kan lära sig
Evita är en rottweilertik på knappt tre år.