L
LiviaFilippa
Bra fördig att du bara inte skulle acseptera det och be den att dra åt skogen. O avsett om det var en läkare eller vem det än var.Vad är det som är så bra för mig? Igen, läs vad jag svarade på. Jag svarade att det inte är så vanligt att folk tror att en funktionsnedsatt person är lika med dum. Att det inte är där fördomar mot tex autism ligger. Autism var ett exempel på en funktionsnedsättning.
Igen så jag har läst det.
Det står inget om att folk har för domar att nån är dum pågrund av att den har autism.Det är väl inte helt okänt att folk ofta har fördomar mot människor med funktionsnedsättning? Tycker man hör det rätt ofta från människor som använder olika typer av hjälpmedel - folk pratar med deras assistenter istället för med personen det gäller, om de pratar med den funktionsnedsatte använder de ett enklare språk osv.. Det är väl inte heller helt ovanligt med fördomar mot autistiska personer.
Jag tror många överlag har lite svårt att "läsa" personer som inte har tillgång till samma kroppsspråk och/eller mimik som de är vana vid. Då är det lätt att man lägger sig på en lägre nivå, för säkerhets skull. Och då kan det också bli lite pinsamt när man inser att man t.ex. pratat bebisspråk med en normalintelligent vuxen.
Och vilket fall så undrar jag varför du frågade varför folk blir chockade att jag är smart och har hög iq?