Ipo-spåret?

ch791022

Trådstartare
Första frågan är utrustning, 10 meters lina vet jag, men någon typ av sele att spåra i eller halsbandet?
Vad är för och nackdelarna med de olika varianterna?

/Camilla

Sv: Ipo-spåret?

Du ska ha bötcher-sele och/eller endast halslänk (inte på strypfunktionen), linan ska då gå mellan benen på hunden.

Sedan är spårflaggor och föremål bra att ha också. Godkända föremål är läder, trä, jute/tyg/filt.

Nä, och dom får gärna vara av billigare sort om man är bra på att glömma dem :angel:

Du menar alltså att det är bra att jag lyckades hitta ett ställe som hade både flaggor och apporter till typ halva priset jämfört med övriga alltså ;)
För även apporterna kan jag tänka mig har en benägenhet att försvinna :)
Ungefär hur många av varje är det lagom att starta med?

/Camilla

Jag anvander billiga flaggor fran narmaste byggvaruhus.:D De artiklar jag har for sparet ar lader och tra. Jag kopte en stor pase med 30-40 lader artiklar pa SEA hund och katt nar jag var i Sverige. De far precis plats i brostfickan pa vasten:laugh:

Jag hade inte använt apporter i början utan fokuserat på att först och främst lära in att hunden spårar noga och tar vinklarna bra. Därefter kan du börja lägga in en slutapport (jag brukar börja med läder eller trä, men det kvittar egentligen). Kort efter man kan lägga in en apport på första sträckan.

Du kan även göra rena apportspår vid sidan om (det brukar jag göra). Du går helt enkelt ett helt rakt spår och lägger apporterna (kanske 10 st) typ vart 20:e steg för att verkligen öva upp markeringarna. Belöna rikligt med något riktigt gott vid varje apport.

Har tänkt lära min liggmarkering i (bruks)spåret.
Någon som har tips på ett sätt att lära det på?

Ja, jag brukar spåra med kort lina så att jag har möjlighet att se föremålet (spåra gärna på underlag med kort gräs eller annat där förmålet är väl synligt). När hunden är vid föremålet kan du mjukt hålla emot i linan och gå fram, peka på föremålet och kommendera "ligg", helst ska förmålet hamna mellan frambenen och hunden får inte belasta det (typ tugga eller hålla på med munnen).

Jag hade även gjort som i föregående exempel, börjat med att lägga ett helt rakt spår med ett tiotal apporter och låtit hunden "nöta in" dem. För högst poäng ska hunden ligga rakt och prydligt i färdriktningen.

Aaa, min tanke med apporterna var att börja med att få dom att "betyda" ligg utan ha spåret med i bilden alls, men det är kanske att ta det "för" basik till och med.

Blir för min del att spåra första gången på måndag troligtvis, har då lyxen att få hjälp av en kompis som har mer koll än vad jag har, vilket i och för sig inte är svårt ;)
Men jag tyckte det var bra att ha alla saker tillgängliga så man är redo när man kommer till det steget :)

Tack för all hjälp så här långt, risken är väl att det kommer fler frågor längs vägen :)

/Camilla

Visst kan du göra så, men då tränar du på synintryck och inte på hundens spårförmåga. Det är risk att hunden har svårt att hitta apporterna i högt gräs eller annan terräng om den lär sig leta apporter med ögonen, vad du vill är att hunden hittar föremålen efter vad de luktar, inte på hur de ser ut.

Jag vill att mina hundar ska fokusera all sin koncentration på nosen i ett spår, inte blanda eller variera sinnen.

Tillägger alltså att du ha spårläggarens doftavtryck på apporten, så ha den i fickan/bhn eller liknande om du lägger spåret.

Ska du lägga första spåret på måndag tycke rjag att du ska undvika apporterna helt.

Visst kan du göra så, men då tränar du på synintryck och inte på hundens spårförmåga. Det är risk att hunden har svårt att hitta apporterna i högt gräs eller annan terräng om den lär sig leta apporter med ögonen, vad du vill är att hunden hittar föremålen efter vad de luktar, inte på hur de ser ut.

Jag vill att mina hundar ska fokusera all sin koncentration på nosen i ett spår, inte blanda eller variera sinnen.

Helt klart en miss i mitt tänkade där, för det är ju klart att jag inte vill ha hunden till att ta apporterna på synen. Det vill jag till varje pris undvika speciellt som jag vet sedan innan att jag har en hund som hellre använder ögon och öron än nosen.

Tack igen :)
/Camilla

Jag haller helt med!

Miss Mandy har inte sparat pa ett ar ungefar, I forrgar eftermiddag la jag ett spar igen. Hon RUSADE hysteriskt igenom det och kastade sig over korvbitarna som jag "betat" sparet med. I dag akte vi ivag tidigt, korde lite lydnad, hon fick mat efter passet och jag la ett spar medan hon vilade. Hon gjick som en klocka, ett steg i taget och skakade bara lite pa huvudet nar myrorna hade hunnit till en korvbit fore henne.:grin: Den lilla Missen skulle gjora vad som helst for nagot atbart ... och vara over fet om hon fick valja sjalv.:p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 371
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka