Introducera kaniner

V

VAjK

Nu är det såhär att jag har en kaninhona på 5 år.. För 2-3 år sen dog hennes mamma så sen dess har hon suttit ensam. Hon är väldigt tam och glad o verkar inte ha några problem med att vara ensam, men nu funderar jag på att skaffa en kastrerad kaninhane i samma ålder. Första tanken var ju att hon skulle bli superglad för en kompis, men sen började jag fundera om det kan få bakslag? Tänk om hon är van vid att vara ensam nu och bara blir aggressiv mot hanen?? Vad tror ni?

Sv: Introducera kaniner

Honor kan vara väldigt agressiva om de bott själv ett tag. Så för att vara på den säkra sidan skulle jag antingen ha 2 burar stå bredvid varandra så att de kan "se men inte röra" eller låta bli att skaffa en till kanin alls.

Alltså varför får folk för sig att kaniner kan känna sig ensamma?
Jag har haft egna kaniner i minst fem år och min mamma minst 10 år innan det, så jag borde vet med all säkerhet att:
KANINER KAN INTE KÄNNA SIG ENSAMmA!!!

det kan funka väldigt bra...

jag hade en kaninhona som hade varit ensam hela sitt liv, men hon fick sen en kompis (dens kaninens kompis hade nyligen dött så hon behövde någon ny tyckte jag...)
och det har funkat väldigt bra faktiskt.

men det kan också gå dåligt.
det beror väl helt på hur din kanin är och hur hanen är .. endel kastrerade kan vara aggresiva också.

dressyr_flicka: säker? vet flera som har haft kaniner ihop och sedan har den ena dött, och efter ett tag den andra kort efter .. om det är pga sorg vet jag ej, men dom säger det.

Enkelt, den ena kaninen blir smittad av en vilkanin och dör. Nästa kanin dör av samma sjukdom. Hade de inte varit i samma bur skulle kanske den andra kaninen ha dött.

De kan inte sakna ngt de inte känner till sedan innan, men har de en gång haft kompis kan de säkert sakna sällskap.

Varför ska Du skaffa en kanin till om Din kanin är pigg och glad? Jag kan förstå om Du skaffar en kanin till om Din nuvarande kanin bor ute då man oftast inte ger de lika mycket tid som en innekanin.

Min kanin är inne på sitt fjärde år och hon har varit ensam hela sitt liv och hon är glad, pigg, lycklig, hoppar och studsar och river huset. Men... Min kanin har det väldigt bra! :crazy: Hon springer lös i ett hus på 150 kvm och får FÖR mycket uppmärksamhet, vilket märks på henne eftersom hon är FRUKTANSVÄRT bortskämd. Men... Hon är mitt allt och hon ska ha det lika bra som vilken hund, katt eller annat djur som helst...

Hej

jag köpte 2 hermelin honor efter att ha funderat i flera år på att skaffa kanin.

Läste i ALLA böcker som fanns för att ha tillräkligt med kunskap om detta djur. I alla böckerna stog det att man skulle ha minst 2 eftersom dom är flockdjur & bor i grupper i vilt tillstånd. Eftersom dom också skulle få vara ensamma på dagarna när vi är i skolan & på jobbet kändes det ganska självklart att köpa 2 stycken.
Nu i efterhand har jag ibland ångrat att jag köpte 2... Dom är inte alls så tama eftersom dom har varandra... Min kusin har en kanin som bor ensam & den kommer fram som en hund och VILL bli klappad. Mina kommer fram för att dom vill ha godis eller mat... Men när man ser dom ligga i timmar bredvid varandra & tvätta varandra & gosa så känns det ändå ganska bra att dom är 2...

Det är väl trots allt olika från kanin till kanin eller?
kaniner är precis som Genomskinlig säger flockdjur som om man skall vara helt ärlig trovs bäst om de har en kompis att mysa med, visst, de kanske inte blir riktigt lika tama men

och uttalandet om att man oftast inte ger sina utekaniner lika mycket uppmärksamhet som innekaniner, jag vet inte, men mina utekaniner får all den uppmärksamhet de kräver och mer där till!
dessutom mår de bättre av att bo utomhus
tilläggas skall att jag har nästan 9 års erfarenhet av kaniner, och de som bott ihop har efter min erfarenhet varit de som varit gladast. (revirhävdande honomr undantaget, jag kommer aldrig att kåta två honom bo tillsammans igen, även om de skulle vara mor och dotter)

Min 5årige kastrerade hankanin förlorade nydligen sin kompis (tumör) och skall få ny burkamrat innom kort, dessa kommer att introduceras på neutral mark, + att jag kommer att byta plats på mina kaniner så att de kan flytta in i en bur som inte luktar som någon av dem, blir lättare för dem att vänja sig vid varann om det inte är någon av dem som bott i buren tidigare...

jag säger som såhär!
Unna din kanin en burkamrat, den blir så mycket gladare och konditionen på den förändras också en del (eftersom att kaniner precis som katter och hundar leker med varandra)

men!
se upp med att "sätta" in en hona till en annan, ingen bra idé, honom tenderar att vara minst lika måna om sitt revis, ofta ännu mer, detta blev skälet till att min hane kastrerades och fick burkamrat.

Precis, alla omplaceringsverksamheter mm hävdar ju detta men det är fel, fel fel! Kaniner bor ensamma i sina hålor men umgås med varann på dagarna i sitt matsökande därför att det är tryggare vara många när rovdjur kommer! Visst många ggr går det ju finfint men alla kaniner vill inte ha ngn i sitt privata hus! Är det en stor hage till bur eller box med många skrymslen och vrår och separata sovhus ja då ökar chansen markant de ska gå ihop. Men i en liten inne eller utebur är det svårt. Tom 2 söta honor som är syskon blir stressade när den ena dominansrider på den andra eller är brunstig. Har de då ingen chans komma undan är det inte naturligt för dem.

Det bästa sättet är att kaninerna träffas och får bo på ett ställe som är nytt för dom båda då det kan gå fel om den ena känner sig mer hemma en den andra.

Kram och lycka till.

Dressyr_flicka skrev:
Alltså varför får folk för sig att kaniner kan känna sig ensamma?
Jag har haft egna kaniner i minst fem år och min mamma minst 10 år innan det, så jag borde vet med all säkerhet att:
KANINER KAN INTE KÄNNA SIG ENSAMmA!!!

men hallå kan du läsa kaninens tankar eller ? hur ska du veta om hon känner sig ensam eller inte? om man har en kanin som är lite aggresiv mot andra kaniner så betyder väl inte de att den helst vill vara ensam den kanske blir förvirrad av en annan kanins närvaro men den kommer säkert att vänja sig med lite tid kaniner är faktis inte som hundar dom kommer ju inte o hälsar glatt så fort dom ser en annan kanin

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 615
Senast: Enya
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 371
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama