Intressant...

Sv: Intressant...

Men URSÄKTA då för fan att jag inte använde det ordet DU begärde......förlåt :mad:
Är du så jävla duktig kanske du skulle vara språkpolis nån annanstans istället för att reta upp dig på folk som skriver HEEEEELT fel ord för fröken
vet du vad kursiv stil betyder....lite mellan tummen o pekfingret
väldigt intressant för diskussionen

ja jag blir pissed off när såna som du inte har nåt annat än ordval att gnälla på....det är nog mer ett problem för dig än för mig serru ...ja må väl vara sämst i sverige på att skriva...är du lycklig nu då ? Duktig mia.....
Vad bertyder kursiv då mia...kan du inte hjälpa en idiot som inget kan då kanske

Men hjälp.
Jag har allt som oftast respekterat dina åsikter och sett dig som en vuxen människa, men no more.

men gode tid :eek:
Det är såna här nonsens-debatter som får mig att undra vad 17 jag gör på ett forum när solen skiner därute :D

Förstår, när jag tittar på antalet inlägg hos kombattanterna, att det är ett effektivt sätt att skaffa sig "tjusga titlar" på Bukefalos. Men ack så trist läsning :cool:

Lycanthrope skrev:
Det förstår väl vem som helst men hur hör det hit?

Du verkade inte fatta vad martha skrev.

Lycanthrope skrev:
Vad har det med saken att göra?

Du hade läst om dobermanns som hade separationsångest mm, jag har hört om pudlar som har separationsångest mm, ville bara påpeka det att det inte behöver vara rasen som har separationsångest för det. Så ja vad har det med saken att göra? Jag vet inte, du tog upp det.

Det verkar som att du drar alla dobermanns över en kam, bara för att jag har hört om 3 st pudlar som har separationsångest så tror jag inte att alla pudlar har det.

Dobermanns ska inte vara osäkra.

Jag tycker bara det var väldigt onödigt att inflika att du minsann hört om pudlar som har separationsångest.. och??

Jag VET!!!! att dobermanns inte ska vara osäkra. Men jag har läst hur mycket som helst om dobermanns som är osäkra!

Senast ändrad:

Det är tyvärr ett problem att det idag kan vara väldigt svårt att hitta en bra doberman. Det finns mycket skit därute. Och de bra hundarna används inte i blandrasavel.

Dobermanen skall inte vara osäker, däremot är det en betydligt mer högtemprerad ras än rottisen. En doberman ska reagera snabbt och intensivt mer "vallhund" än "moloss" så att säga. Ett vanligt problem är att de reagerar utan att hjärnan hinner med.

Jag är dobermanfantast men har en rottis i dagsläget och bortsett från att de är black n tan, kommer från tyskland och räknas som brukshundar har de inte mycket gemensamt.

Senast ändrad:

"
FUNKTION/Mentalitet
Dobermann är en brukshund. Enligt rasstandarden ska dobermannen vara en vän-
lig och fredlig hund med måttligt livligt temperament, skärpa och retningströskel.
Den ska ha god följsamhet, arbetsglädje och prestationsförmåga och vara orädd
och självsäker.
MH
Genomgånget MH krävs för alla avelsdjur födda efter år 2000. Sedan MH infördes
har över 1000 dobermann testats. Jämfört med andra brukshundar ligger
dobermann lågt på tillgänglighetsmomenten. En enkätundersökning gjord av
dobermannklubben visade att många dobermannägare upplever sin hund som re-
serverad mot människor. Då tillgänglighet är en nyckelegenskap för att hunden
ska accepteras och själv må bra i dagens samhälle, är det av stor vikt att denna
egenskap förbättras. Här har en förbättring skett de senaste åren då MH-statistik
visar att våra hundar för varje år har höjt siffran något för samtliga
tillgänglighetsmoment.
Fortfarande är dock siffrorna låga, för 2003: 3,2 - 2,8 - 2,7 - 2,9. I den idealprofil
som är framtagen för rasen ska alla dessa siffror ligga på 4.
MH-medelvärdet på skott ligger för dobermann på 1,7. Då skottfasthet är en
mycket viktig egenskap såväl för bruks/tjänstehunden som för hunden i vardagen
bör den siffran minska.
Målsättning: Att komma närmare den önskade rasprofilens siffor 4 på samtliga
kontaktmoment, samt siffran 1 på skott.
Avelsrekommendationer: Ingen avel ska bedrivas med hundar som har
problem med sina relationer till människor. Hundar som ska användas i avel ska ha
lägst treor på kontaktmomenten och dessutom vara korade med bedömningen
öppen och tillgänglig.
Avelshundar ska på MH/skott ha siffrorna 1 eller 2"

"
BRUKSEGENSKAPER
I Sverige, liksom på många andra håll i världen, har dobermann idag framför allt
etablerat sig som sällskaps- och showhund. Betydligt fler dobermann kommer till
utställning än till bruksprov, även om det finns ett antal som syns i bruks- tjänste-
och lydnadssammanhang. Ungefär 80-90 individer deltar i olika bruksprov varje år,
då framför allt i spårgruppen.
En rastypisk dobermann ska vara i besittning av bruksegenskaper som
kamplust, arbetslust, bra nerver och dådkraft, förutom ovan omtalade
tillgänglighet och skottfasthet. Det är viktigt att en hunds förmåga prövas utifrån
det den är skapad för och det är önskvärt att fler dobermann kommer ut på olika
bruksprov och i tjänst. Förutom korning och MH är bruksprov det verktyg vi har att
tillgå för att mäta bruksegenskaper.
Målsättning:
Fler avelsdjur ska bruksprovsmeriteras för att därmed dokumentera sina egna
bruksegenskaper.
Fler dobermann ska testas på MH och korning. Idag MH-testas cirka 40 procent
av de registrerade hundarna, målet är att minst 60 procent ska MH-testas.
Att få fler brukshunds/tjänsteförare att välja dobermann"
Från RAS. På rasklubbens sida.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 360
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 177
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30... 26 27 28
Svar
540
· Visningar
34 056
Hundavel & Ras Min mamma är nu sugen på att skaffa hund igen, men är osäker på vilken ras hon vill ha och är inte så haj på internet så jag tänkte att... 2
Svar
23
· Visningar
3 065
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!