Intressant...

Sv: Intressant...

10% 20%90% spelar det ingen roll för mig. Fostrar man hunden på RÄTT sätt så är det inga problem.

Payne_75

Men det känns lite värdeladdat att som veterinär säga att de påstådda 10% är betydelselösa. Är det upp till henne/honom att avgöra? Jag tycker det verkar som ett mysko uttalande.

10% 20%90% spelar det ingen roll för mig. Fostrar man hunden på RÄTT sätt så är det inga problem.

Nej precis. För hunden blir ju vad man gör den till, enbart.
Gener spelar ju ingen roll.

Jag har tänkt att köpa en siberian husky och en border collie, de ska bli mina sällskapshundar. Jag är ute och promenerar litegrann bara men de blir ju vad man gör dem till.

Ja, jag är ironisk.
Gener spelar väldigt stor roll, det spelar ingen roll om det är 10% av en viss ras och 90% av en annan, för de där 10% kan slå igenom en hel del ändå.
Så är det med blandraser, man vet aldrig riktigt vad man får.

Gener spelar ju ingen roll.

Jag har tänkt att köpa en siberian husky och en border collie, de ska bli mina sällskapshundar. Jag är ute och promenerar litegrann bara men de blir ju vad man gör dem till.

Ja, jag är ironisk.
Gener spelar väldigt stor roll, det spelar ingen roll om det är 10% av en viss ras och 90% av en annan, för de där 10% kan slå igenom en hel del ändå.
Så är det med blandraser, man vet aldrig riktigt vad man får.

Fast en dobermann o en rottis är ju tämligen lika raser så vad skulle kunna vara överraskande med dom´?

Det skrev jag inget om.
Jag svarade bara på det h*n skrev om att
"10% 20%90% spelar det ingen roll för mig. Fostrar man hunden på RÄTT sätt så är det inga problem."

Ursprungligen postat av Lycanthrope Visa inlägg

Var du också sarkastisk över detta du skrev???

Putte

Jag upplever inte att rottweiler och dobermann är särskilt lika om man bortser från att de har samma färg.

Rottweiler självständiga och säkra, lång stubin men med jävlar anamma och speciellt hanarna kan testa rejält. Dobermann vekare, snabbare i skallen, tyvärr en hel del problem med rädslor i rasen.

Naturligtvis är det här bara min åsikt som gäller generellt och inte på individnivå, jag har träffat en bombsäker dobermann och en osäker rottweiler också.

fast att blanda dom är ju ganska så legalt om man tänker på raserna...dom är under samma grupp, samma storlek och samma arbetsuppgifter....

Samma storlek ok, men vad gäller arbetsuppgifter handlar det ju också om HUR uppgifterna utförs. För mig finns dessutom mer mentalitetsbitar jag tycker att man ska ta hänsyn till. Att korsa en hund som är framavlad för att reagera snabbt med en som ska reagera självständigt och med skärpa kan t ex bli hur fel som helst.

Nej men jag menar att dom är såpass lika rasmässigt så man vet ju vad man får om man blandar, lika mycket som man blandar en vek rottis med en hård rottis. eller bara två rottisar..man få förmodligen en lite lättare typ än rottisen...men på buke förstår folk inget om man inte ord för ord för ord för ord berättar i detalj...glömde det
Ps legalt stod i kursiv stil.....ds

Jag tycker egentligen inte att Rottweiler ska blandas med någonting.

Det kan jag hålla med om och det finns fler raser jag har på den listan.
Håller med både dig och Lena ovan.

Nej men jag menar att dom är såpass lika rasmässigt så man vet ju vad man får om man blandar,
Gör man?

Jag tycker framförallt rottweiler har en tendens att bli lite vadsomhelst när man korsar med den.

ja, blandar du den med en vavva så kan det ju bli knas, eller med en vinthund...men knappast med en dobermann...
rottisar j´kan bli vadsomhelst om man blandar med rottisar också...alltfrån veka till stentuffa

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 359
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 177
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30... 26 27 28
Svar
540
· Visningar
34 056
Hundavel & Ras Min mamma är nu sugen på att skaffa hund igen, men är osäker på vilken ras hon vill ha och är inte så haj på internet så jag tänkte att... 2
Svar
23
· Visningar
3 065
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka