Intressant...

Sv: Intressant...

Nej men jag menar att dom är såpass lika rasmässigt så man vet ju vad man får om man blandar, lika mycket som man blandar en vek rottis med en hård rottis. eller bara två rottisar..man få förmodligen en lite lättare typ än rottisen...men på buke förstår folk inget om man inte ord för ord för ord för ord berättar i detalj...glömde det
Ps legalt stod i kursiv stil.....ds

Fast de är ju inte det! Lika rasmässsigt alltså! det är lika fel som att korsa en rottis med en schäfer,helt olika mentalitet

men när man blandar ÄR det ju med olika raser...eller? då är det väl bättre att man blandar med någorlunda likasinnade raser, så man inte tar en afghan med en amstaff tex, eller en akita med en greyhound

ja, blandar du den med en vavva så kan det ju bli knas, eller med en vinthund...men knappast med en dobermann...
rottisar j´kan bli vadsomhelst om man blandar med rottisar också...alltfrån veka till stentuffa

Fast Doberman och Rottweiler är ju inte lika alls! Färgen då möjligtvis.
En doberman brukar vara tämligen känsligare och kan vara osäkra, medan en rottweiler överlag är mer självsäker och skärpt.
Jag äger dock ingen av dess hundraser, men jag tror ändå det kan gå fel när man korsar dem.

tråden handlar om blandraser....såklart dom inte är 100 lika, men dom används inom samma användningsområde, den ena är inte vinthund och den andra vallhund...
En dobermann SKA inte vara osäker

Det vet jag att de inte ska vara, dock tycker jag man läser allt för ofta om dobermans som är just osäkra och har separationsångest, dåligt självförtroende osv.

Jag tycker ändå inte att det är så lika raser, trots att de har ungefär samma ändamål.

Jag håller med martha. Det är bätte att blanda två raser som används till samma ändamål än att korsa en vallhund och en terrier.

Förresten så har jag har hört om många pudlar som är osäkra och har separationsångest...

Jag håller med martha. Det är bätte att blanda två raser som används till samma ändamål än att korsa en vallhund och en terrier.
Det förstår väl vem som helst men hur hör det hit?

Förresten så har jag har hört om många pudlar som är osäkra och har separationsångest...
:rofl: Vad har det med saken att göra?

Jo, men en bra Rottweiler har en väldigt speciell och livsviktig balans mellan skärpa och självförtroende/självkontroll. Blandar man in en Dobermann i det paketet, då Dobbisen TYVÄRR idag ofta är behäftad med osäkerhet och nervositet - ja då får man den farliga blandningen skärpa/ängslan. En hund med så mycket allvar och kapacitet som en Rottweiler får aldrig vara osäker och nervös. Det är bla. därför jag anser att man aldrig ska använda Rottisen i blandrasaveln. Det kan visst gå finemang, men det kan också bli katastrofalt.

Blandningen doberman/rottis var mycket poppis ett tag i sthlmsområdet. Såg något program från Hundstallet och de hade STORA problem med de hundarna(som ju hamnade där som omplaceringar...) Osäkra hundar som i princip "snedtände",alltså inte alls som en normal doberman eller rottis reagerar!

Blandningen doberman/rottis var mycket poppis ett tag i sthlmsområdet. Såg något program från Hundstallet och de hade STORA problem med de hundarna(som ju hamnade där som omplaceringar...) Osäkra hundar som i princip "snedtände",alltså inte alls som en normal doberman eller rottis reagerar!

Intygas!
Från mitten av 80-talet till början av 90-talet hade denna blandning en explosionsartad tillökning, av någon outgrundlig anledning. Som aktiv med hundkurser, omplacering och inackordering under den tiden, såg jag åtskilliga individer avlivas pga oregerlighet eller ohälsa innan tre års ålder. Det var definitivt fler än av andra blandningar procentuellt sett.
Hoppas verkligen att inte blandningen börjar bli populär igen!

Jag tror att en stor anledning till att mixen funkar dåligt är att dobermann helst springer omkring medan den löser ett akut uppkommet problem, t ex ett plötsligt hot, medan rottisen gärna "fryser fast". Denna skillnad syns tydligt om man iakttar flera individer av dessa raser på exempelvis MH/MT.
Dobben är ganska snar till skall och till synligt stresspåslag, medan rottisen är trögare ur den aspekten.
Observera att jag absolut inte säger att varken dobbis eller rottis är någon dålig ras, bara att blandningen inte är särskilt lyckad.

Nej men jag menar att dom är såpass lika rasmässigt så man vet ju vad man får om man blandar, lika mycket som man blandar en vek rottis med en hård rottis. eller bara två rottisar..man få förmodligen en lite lättare typ än rottisen...men på buke förstår folk inget om man inte ord för ord för ord för ord berättar i detalj...glömde det
Ps legalt stod i kursiv stil.....ds
Jag undrar fortfarande vad det lagliga kommer in i bilden, kursivt eller inte, det underlättar om folk på buke och IRL använder ord korrekt. Det är en jäkla skillnad på om ngt är legalt eller egalt! Använd inte svåra ord om du inte vet vad de betyder. ;)

...och vem höll i dom kopplen då ?

Lena, rottisarna har också problem med rädslor o osäkerhet men dom ska inte vara såna, samma som dobermann, dom ska heller inte vara osäkra o rädda...så den diskussionen ska ju tas från båda raserna i såfall och personligen tycker jag att man inte ska korsa dessa hundar men dock hör dom ju till samma användningsområde och kan kanske bli en bra hund i rätta händer (vakt/skydd) men där lär dom ju knappast hamna.

Jag undrar fortfarande vad det lagliga kommer in i bilden, kursivt eller inte, det underlättar om folk på buke och IRL använder ord korrekt. Det är en jäkla skillnad på om ngt är legalt eller egalt! Använd inte svåra ord om du inte vet vad de betyder. ;)

Men URSÄKTA då för fan att jag inte använde det ordet DU begärde......förlåt :mad:
Är du så jävla duktig kanske du skulle vara språkpolis nån annanstans istället för att reta upp dig på folk som skriver HEEEEELT fel ord för fröken
vet du vad kursiv stil betyder....lite mellan tummen o pekfingret
väldigt intressant för diskussionen

Senast ändrad:

ja jag blir pissed off när såna som du inte har nåt annat än ordval att gnälla på....det är nog mer ett problem för dig än för mig serru ...ja må väl vara sämst i sverige på att skriva...är du lycklig nu då ? Duktig mia.....
Vad bertyder kursiv då mia...kan du inte hjälpa en idiot som inget kan då kanske

ja jag blir pissed off när såna som du inte har nåt annat än ordval att gnälla på....det är nog mer ett problem för dig än för mig serru ...ja må väl vara sämst i sverige på att skriva...är du lycklig nu då ? Duktig mia.....
Vad bertyder kursiv då mia...kan du inte hjälpa en idiot som inget kan då kanske

Sämst i Sverige kan du inte vara för det är jag som är.:rofl::rofl::rofl::rofl:

Nä, tror inte du är mottaglig för någon lektion med tanke på ditt humör och eftersom det inte heller hör till tråden så får du skapa en egen istället. :D

Använd inte ord felaktigt så blir det heller inga missförstånd. :idea:

Jag använder nog mina ord hur jag vill utan tanke på vad du skulle tycka :angel:

För mig är det så att du hade inget mer att tillägga i diskussionen så du var du tvungen att hitta på det enda du kunde komma på.....fel ordval :angel:

Du borde tänkt på vad som hörde till tråden redan från början serru......

Det är nog flera, bl a jag som reagerade på ordvalet, det lät ju ungefär som att vissa raser var olagliga att korsa/blanda.

Om man inte vill bli missförstådd är det viktigt att vara tydlig o inte skriva när man är i affekt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 360
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 177
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30... 26 27 28
Svar
540
· Visningar
34 056
Hundavel & Ras Min mamma är nu sugen på att skaffa hund igen, men är osäker på vilken ras hon vill ha och är inte så haj på internet så jag tänkte att... 2
Svar
23
· Visningar
3 065
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!