inte rätt häst för mig...

Sv: inte rätt häst för mig...

I början när min häst kom till mig var han väldigt jobbig. Han stog inte still i stallgången, han hoppade runt och reste sig, bufflade runt och det kändes inte som han såg mig överhuvudtaget. Han var oerhört stressad. Ridningen gick bra, men i hanteringen var det katastrof och jag tyckte det var väldigt jobbigt.

Nu var han extra känslig eftersom han blivit illa behandlad tidigare, men det tog flera månader innan han vande sig. Jag har givit honom den tid han behöver och nu är han lugn som en filbunke och han litar på mig i alla situationer, vilket han inte gjorde tidigare, han sket i mig.

Nu skulle jag inte byta bort honom för allt i världen :love:

Personligen tycker jag man ska ta sig i kragen och ge hästen lite tid.

*knapplån*

Eftersom nu TS bara provred hästen en gång så har ju hon kanske inte testat hästen fullt ut, det kan jag ju hålla med om. När jag har köpt hästar avsedda för ridning och prestation så har jag inte provridit så mkt mer heller. Ibland blir det inte som man har tänkt sig. Men döm henne inte för att hon är (enligt er) ung och oerfaren! Där har vi väl alla varit nångång.

Men hur stora böter ska hon betala för misstaget? En normal månadskostnad för en häst uppstallad ligger i snitt på runt 4000:- beroende på vart i landet man har valt att bo. Så ni tycker alltså att i runda slängar 40 000kr är ett lagom straff? För det är ju så det blir om man ska behålla en häst bara för att man har begått ett misstag.

(Nu gillar jag inte liknelser mellan människor och hästar men kan inte låta bli: En man som hade kostat mig 4 tusen i månaden och som jag inte kände mig helt bekväm med efter 6 veckor hade inte varit intressant att behålla särskilt länge, oavsett hur trevlig provridningen var :angel:;) )

Av alla de hästar jag har haft har jag aldrig ens tänkt tanken att inte rida/arbeta hästen på en månad efter inköp.. Mina hästar har tagit nån vecka på sig att komma in i rangen och sen ytterligare nån vecka till har gått innan hästen känner sig relativt trygg i hantering. Hästen har arbetats som en del i hanteringen och det har börjat ca en vecka efter inköp.

Jag håller fast vid att man kan bedöma de allra flesta hästars personlighet efter 6 veckor på ett nytt ställe. Det är klart att alla hästar kan förändras efter ett halvår, det kan ju man som människa göra också! Det är många faktorer som spelar in, inte bara att hästen ska vänja sig vid tanken på att vara på ett nytt ställe.

6 veckor är ingen tid, du känner ju inte hästen än... min åsikt är att det tar upp till ett år innan man verkligen har lärt känna en häst.

Om du verkligen inte trivs med hästen tycker jag att du kanske kan ta o prata med den förra ägaren om hon/han vill köpa tillbaka den. Annar får du väll sälja den eller lämna ut den på foder.
Prata först med dina föräldrar om vad dom tycker även om det känns svårt. Sen kan du ju alltid kolla med någon annan erfaren hästmänniska du litar på om vad den tycker att du ska göra. Hoppas att det löser sig;)

En karl kan man prata med så att han förstår varför han inte är välkommen något mer...det kan man väl inte göra med en häst?
Dom får så vackert finna sej i det!

Tycker inte att huruvida man trivs med en man/kvinna är relevant ens...

Och det får väl kosta vad det kosta vill...hon har ju hämtat hästen! Då torde man ju ge den lite mer tid att anpassa sej, än bara 6 veckor.

Jag har inte sagt något om någon ålder på TS i alla fall....ung som gammal, bör ge hästen mer tid än 6 veckor!

*kl*
Det är svårt det där med hästar.

För några år sedan så sålde jag min nordisvalack. (han var då 6 år)
Jag hade haft honom sedan han var nyfödd, red in honom själv osv.
Han var gudasnäll, hade bockat någon enstaka gång men aldrig försökt att kasta av någon. Han var världens tryggaste skogsmulle, inga problem att rida ut på själv el. med andra.

Kort efter att jag hade sålt honom blev han som förbytt (de jag sålde till fick ha honom på prov i en månad och då var det inga problem) :confused:
Han började leva rövare, for iväg och kastade av ryttare till höger & vänster:eek:

De sålde honom vidare.
Denna gången hade hästen tur & hamnade hos en tjej som han trivs alldeles utmärkt hos.
De passar varandra som handen i handsken:love:

Vi, den nya ägaren & jag, har lite kontakt ibland, ca 1 ggn/år, jag har t.o.m fått lov att hälsa på honom en gång & det gladde mig så att han åter hade blivit sitt gamla vanliga älskliga jag:laugh:

men då funkade de ju inte pga att hästen kastade av och höll på..dom sålde ju inte för att hästen va för tråkig och inte levde upp till förväntningarna..

men då funkade de ju inte pga att hästen kastade av och höll på..dom sålde ju inte för att hästen va för tråkig och inte levde upp till förväntningarna..

Ehh, nog blev han "tråkig" allt, men inte tråkig = seg & inte levde han upp till förväntningarna heller:grin:

Har inte läst alla inlägg, men jag säger som de flesta; 6 veckor är ingenting! Har hört att det tar 3 år att lära känna hästen "helt", och det ligger någonting i det. Min ponny var också väldigt rädd och "jobbig" i början (ca ett halvår), men det berodde på att han var stressad av alla hästar runt omkring honom, så när vi flyttade hem honom blev han en helt annan häst!

Nu har jag haft honom i snart 3 år, och jag tycker om honom mer och mer för varje dag! :D Även om våran början inte var så bra.

men de är en väldig skillnad på en snäll och trevlig häst som gör vad man vill men som inte lever upp till förväntningarna och på en häst som blir farlig att rida och som man inte klarar av.

Både ja & nej.

Beteendet på hästen är skillnad, ja.
Men förväntningarna är ju spoilerad för nya ägaren vilket som, man fick inte vad man trodde man köpte.

Hoppas du förstår vad jag menar, även om du inte håller med.
*min trötta hjärna går på övervarv*

Antar att du inte har läst de andra inläggen med häst/kille-liknelserna.

Va skönt att läsa i denna tråd att det finns så många, typ alla utom jag och nån till, som är villiga att lägga ut så enormt mycket energi och tid på en häst! Bra att ni inte ser de som några vandringspokaler utan tar er tid och råd till att se till att allt funkar. Men håll dock i åtanke att det är många som inte har råd att tänka som er.

Alla kan vi göra felköp, döm inte varandra för hårt.

Men ärligt talat.... Diskho, du kan väl inte på fullaste allvar tro att det tar 3 år för att man ska lära känna en häst? Då vill jag påstå att man gör fel....:confused: Hur komplicerat behöver man göra det egentligen?

jo ja tror ja förstår vad du menar.

men de här med att hästen förändras i ridningen och hanteringen och att man inte kommer underfull med hästen i början är väldigt vanligt, sällan hästarna är exakt likadana som dom va hos den förra ägaren.

dom va på ett sätt när man provred dom och de är ju samma häst som man får hem sen, bara att de tar tid att komma på dom.

annars tycker inte jag man ska provrida bara en gång utan då rida många gånger för att vara helt säker innan man köper om man vet att man kommer sälja så fort man får hem hästen och inte vill kämpa något med den.

är ju därför man hör jämt, eller jag hör jämt att man aldrig ska göra förhastade köp när man provridit bara en gång och älskar hästen, man ska känna på den många gånger.
har man inte möjlighet att provrida många gånger så får man också räkna med att kanske få hem en häst som inte va som den va när man provred den, men då ska man också vara beredd för hästens skull att kämpa lite med den.

sen är de stor skillnad på om man faktiskt inte klarar av hästen, om man blir rädd för den.

Senast ändrad av en moderator:

jo ja tror ja förstår vad du menar.

men de här med att hästen förändras i ridningen och hanteringen och att man inte kommer underfull med hästen i början är väldigt vanligt, sällan hästarna är exakt likadana som dom va hos den förra ägaren.

dom va på ett sätt när man provred dom och de är ju samma häst som man får hem sen, bara att de tar tid att komma på dom.

annars tycker inte jag man ska provrida bara en gång utan då rida många gånger för att vara helt säker innan man köper om man vet att man kommer sälja så fort man får hem hästen och inte vill kämpa något med den.

är ju därför man hör jämt, eller jag hör jämt att man aldrig ska göra förhastade köp när man provridit bara en gång och älskar hästen, man ska känna på den många gånger.
har man inte möjlighet att provrida många gånger så får man också räkna med att kanske få hem en häst som inte va som den va när man provred den, men då ska man också vara beredd för hästens skull att kämpa lite med den.

sen är de stor skillnad på om man faktiskt inte klarar av hästen, om man blir rädd för den.

Jaha så det är OK att sälja en häst för att den blev "för farlig/för het/för busig" men inte för att den blev "tråkig" ???
Men nu e de ju så att som alla säger, att en häst reagerar olika på olika ryttare...
Jag tex passar på självgående/slöa/lata hästar, medans min syster gillar "heta" hästar... Så många gånger har vi köpt häst till mej och den passat min syster bättre och tvärtom... Då har vi bara det faktumet att min syster är hopp och jag dressyr vilket då hästen inte alltid passat för. Ska man då bara för att man inte passar med hästen va "tvungen" att bita i det sura äpplet för att ni anser att man är bortskämd om man inte passar med just den hästen ?

Säger som Mli.. Hur länge är ok att vantrivas med en häst ? Och vad rättfärdigar att bägge ska "vantrivas" för visst sjutton får en häst ngt sämre omvårdnad om man inte trivs med den, det blir ju inte kul att "kela" med en häst man inte har den relationen med...

Men om ni andra nu vill hålla på med era "icke tycka om hästar" i evigheter för att till slut "älska" den hästen är helt upp till er, men att säga att det är fel att INTE va sån tycker jag är elakt, alla är vi ju olika och har olika mål med våra hästar...

Jaha så det är OK att sälja en häst för att den blev "för farlig/för het/för busig" men inte för att den blev "tråkig" ???

ja för att de inte ska bli rent av farligt så är de bättre att då sälja hästen.
de blir inte farligt med en häst som man bara tycker är tråkig och som man faktiskt kan komma underfull med.

däremot om man klarar av hästen och inte är rädd för den trots att den är jättebråkig och jobbig så tycker jag man kan testa ett lite längre tag, och inte ge upp direkt.

men är man rädd för hästen och inget man gör hjälper och allt de där, och man har fått hjälp med den, så ska man för hästens skull inte ha kvar den.

man måste tänka på hästens bästa, man köper inte en häst om man är en sån som tröttnar för att ridningen inte är så rolig på just den hästen efter 6 veckor, man gör inte så..hästen ska inte bli en vandringspokal och flytta runt för att en männsika har gjort ett förhastat köp.
och eftersom de bara är ridningen som är tråkig tydligen så är de ju ännu värre, man provrider flera gånger och känner efter om de är en häst som är rätt för än, en häst man ridit en gång kan va helt underbar men nästa gång kanske den inte alls va sån som man tänkt sej..därför man provar hästen flera gånger.

Senast ändrad av en moderator:

HeJ!

En av mina tidigare hästar tog det ca 6 månader för att vänja sej vid nytt ställe. Under de sex månaderna var hon "heltokig", kastade av massor, gick inte att hantera, sprang över folk. Jag lämnade ganska omgående bort henne till beridare när jag kände att jag inte klarade det, där tog det 6 månader för henne att varva ner.. Nästa flytt tog det 3 månader innan hon slutade slänga av. Vad det är som krävs i acklimatisering kan jag inte säja att jag vet, men jag har sett extremer som ha väldigt svårt att flytta..

Min förra häst kom till nytt ställe, gick in i boxen och var sedan som vanligt.. Mycket individuellt..

Till TS: jag hade inte gett upp efter 6 veckor, men om du verkligen känner att hästen inte är nåt fär dej är det nog bättre att sälja än att kämpa vidare- det ska vara skoj med hästar och ridning.

/ Lavinia

Nu kanske jag är korkad men jag förstår inte heller jämförelsen karl/häst. Om jag inte trivs med min karl, så kan jag tala om det för honom och förklara hur jag känner. Det kan jag inte göra med en häst.
Dessutom har inte hästen flyttat till mig av egen fri vilja utan den HAR BLIVIT FLYTTAD. Tänk dig själv att behöva lämna allt man har kärt och tryggt för att hamna på ett helt nytt ställe med nya rutiner, människor och ny miljö. Nog sjutton skulle man stänga av mentalt en tid bara för att lära sig leva i allt det nya.

Visst, ridning är en hobby för de flesta och det är meningen att vi ska ha kul men samtidigt är det vår förbannade skyldighet att se till att HÄSTEN har det bra i första hand.

TS: Jag skulle ge pålle ett halvår och funkar det inte då, så kontakta dem ni köpte honom av och hör om de kan köpa honom tillbaka.

/K

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 571
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka