inte rätt häst för mig...

Sv: inte rätt häst för mig...

Usch, vilken jobbig sits du har hamnat i. Det tar mkt energi och tid att gå runt och halvt ångra ett köp, speciellt när man måste berätta det för föräldrar eller andra som har hjälpt en mkt.

Jag håller delvis med andra när dom skriver att du ska ge det lite mer tid, men samtidigt så tycker jag inte att det alls är fel av dig att "tröttna" på en häst. Det handlar ju inte egentligen om att du har tröttnat, utan kanske att hästen inte riktigt levde upp till dina förväntningar om jag har förstått det rätt. Och det behöver ju inte betyda att det är för att han är rädd eller inte så utbildad som man hoppats utan helt enkelt att kemin inte stämmer.

Jag har också råkat ut för det en gång, hästen var kanonfin men det var aldrig roligt att jobba den. Funkade bra när jag provred den - men ärligt - hur mkt av hästens rätta sida ser man då? Efter 6 veckor hos en ny ägare tror jag mkt väl att hästen har aklimatiserat sig tillräckligt för att inte kunna skylla på det. Ni som skriver att allt blev bra efter nåt år, har ni räknat på hur mkt det första tråkiga året har kostat er i tid och pengar? Något som ni istället kunde ha lagt ut på en häst där allt klickade direkt?

Hästen som jag inte tyckte var rolig att träna sålde jag till en person som verkar tycka att hästen är perfekt.

Mitt råd är: Ge det iallafall en månad till. Skit i tillridare - skaffa en bra tränare istället och träna för denne minst två gånger i veckan. Då brukar det bli mer resultat och även roligare att rida. Åk på en kurs ihop kanske?! (du och hästen, inte du och tränaren...:angel:;)). Om du sen inte tycker att den passar dig = sälj den.

Och vaddå inte vara mogen för häst bara för att man inte vill behålla hästen trots att den inte verkar passa? Jisses va korkat. Det är lite fjortisvarning över det tankesättet.. "den här hästen är bäst i hela väääärlden och jag kommer aaaaldrig att sälja den" a la Min Häst. Hästar kostar MYCKET pengar och MYCKET tid och MYCKET energi - varför lägga det på något som inte är kul? Vad säger att hästen inte skulle ha det bättre hos någon annan?

Lycka till med vad du än gör!

Och vaddå inte vara mogen för häst bara för att man inte vill behålla hästen trots att den inte verkar passa? Jisses va korkat. Det är lite fjortisvarning över det tankesättet.

Efter 6 veckor hos en ny ägare tror jag mkt väl att hästen har aklimatiserat sig tillräckligt för att inte kunna skylla på det

de där håller jag absolut inte med om, de är djur de handlar om och man köper inte en häst för att efter bara 6 veckor tröttna och köpa ny, man gör inte så.
man måste ge hästen en chans..jag hade blivit så arg om den ja sålde hästen till sa efter så kort tid att den har tröttnat på den utan att ha gett hästen ens en chans att anpassa sej.

6 veckor är absolut ingen tid alls och vissa hästar tar de lång lång tid för att aklimatisera sej, de är inget annat än orättvist mot hästen att tänka på de sättet.

att hästen är rädd och nervös eller vad de nu är tycker jag är ett tydligt tecken på att hästen inte landat riktigt än.

man får va lite rättvis mot hästen och ge den en chans, dom är inga leksaker man tröttnar på och köper nytt...då skulle man kunna avverka hur många hästar som helst på bara ett år ju, köpa tröttna o köpa nytt o köpa tröttna o köpa nytt o köpa tröttna o köpa nytt...nä då ska man inte ha häst överhuvetaget.

är de så att man tröttnar så fort på hästarna då ska man inte köpa alls.
man måste kämpa lite iallafall, har de gått ett år och man känner att de verkligen inte är rätt häst för än så visst kan man då sälja för då tycker jag att man har gett hästen en ärlig chans.

att säga att hästen ska ha aklimatiserat sej på bara 6 veckor va de dummaste ja hört, tar betydligt längre tid att lära känna och komma underfull med vissa hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dig om att det är levande varelser som man måste ta hänsyn till. Men det handlar också om tid, pengar och vårt egna nöje. Man ska inte hålla fast längre än nödvändigt hos en häst man inte trivs med - det är ju inte bra för någon. Är det bättre för hästen att bli såld när den har aklimatiserat sig ytterligare några månader (helst ett år enligt vissa) eller efter 6 veckor? Individuellt såklart, men personligen skulle jag hellre se det senare som bättre i många fall.

Hur många har råd att betala för uppstallning av en häst ett år och avstå från rolig och utvecklande ridning bara för att det är bäst för hästen att ge den en chans?

Aklimatisera sig = göra upp rangen, vänja sig vid nya rutiner, nya människor osv. Du räknar väl inte in tiden det tar att få den optimala ridningen in som aklimatisering? Det kan ju ta betydligt längre tid. Om en häst efter 6 veckor fortfarande inte har vant sig med sitt nya ställe tycker jag att det är nåt konstigt med hästen eller omgivningen. Ingen av de 13 hästar jag har haft har tagit längre tid på sig.
Om jag efter ett par veckor inte tycker att ridningen funkar så har jag aldrig skyllt på det, då har det oftast legat andra saker bakom.

Jag håller med om att det är för jäkligt att hästar idag används som vandringspokaler. Men samtidigt så är det vi människor som mäste kunna bestämma om vi vill behålla eller inte. Om TS hade formulerat sig annorlunda, typ "jag tror inte att kemin stämmer" så hade nog inte så många rackat ned på henne. Men det är ju min egna tolkning att TS kanske uttryckte sig något provocerande när hon egentligen menade något annat.

Jag håller delvis med andra när dom skriver att du ska ge det lite mer tid, men samtidigt så tycker jag inte att det alls är fel av dig att "tröttna" på en häst. Det handlar ju inte egentligen om att du har tröttnat, utan kanske att hästen inte riktigt levde upp till dina förväntningar om jag har förstått det rätt. Och det behöver ju inte betyda att det är för att han är rädd eller inte så utbildad som man hoppats utan helt enkelt att kemin inte stämmer.

Jag har också råkat ut för det en gång, hästen var kanonfin men det var aldrig roligt att jobba den. Funkade bra när jag provred den - men ärligt - hur mkt av hästens rätta sida ser man då? Efter 6 veckor hos en ny ägare tror jag mkt väl att hästen har aklimatiserat sig tillräckligt för att inte kunna skylla på det. Ni som skriver att allt blev bra efter nåt år, har ni räknat på hur mkt det första tråkiga året har kostat er i tid och pengar? Något som ni istället kunde ha lagt ut på en häst där allt klickade direkt?

Inte ett dugg tråkig tid investerad.
Kanonkul, även om det tar tid att hitta fram till varandra.
Men jag förväntade mig inte heller att hästen magiskt skulle anpassa sig till mig på väldigt kort tid, utan räknade med att det skulle ta tid innan vi riktigt hittade fram till varandra.

Och vaddå inte vara mogen för häst bara för att man inte vill behålla hästen trots att den inte verkar passa? Jisses va korkat. Det är lite fjortisvarning över det tankesättet.. "den här hästen är bäst i hela väääärlden och jag kommer aaaaldrig att sälja den" a la Min Häst. Hästar kostar MYCKET pengar och MYCKET tid och MYCKET energi - varför lägga det på något som inte är kul? Vad säger att hästen inte skulle ha det bättre hos någon annan?

Eftersom du själv slänger dig med "fjortisvarning" och "korkat" så får jag inga större sympatier för dig.
Självklart kostar hästar pengar och tid.
Men om man inte är beredd att ge hästen tid, så finns en stor risk att man råkar ut för en lång rad hästar som inte anpassar sig på stört. Ska man sälja dem efter några veckor och leta ny häst, så kan det bli många nitlotter innan man hittar den där hästen som anpassar sig på nolltid.
Kanske är det också så att man ska bättre tänka igenom vad det är man vill ha innan man köper? ;)

Jag är inte ute efter sympatier, så det är lugnt :grin:

Om man nu har letat häst, varit och provridit och allt funkade skitbra, allt funkade med besiktning osv, man får hem hästen så.... :crazy: vadnu? Inte alls samma häst som man provred? Inte alls samma kontakt? Tränar hästen i 6 veckor men det känns ändå inte som om det kommer funka, har ingen kemi alls?
Hade det kanske varit värt att sälja/byta till en annan häst istället för att lägga ut de 50 000:- som det kostar (ca) på att ha en häst uppstallad det närmsta året?

Alla har inte möjlighet att provrida hästen flera gånger. Och känner man att det klickar direkt första gången så hade jag nog inte lagt allt för mkt tid på att provrida den igen.

Det var ju bra för dig att du inte hade tråkigt under den tiden det tog dig att hitta rätt till din häst. Men i TS fall verkar det ju inte vara kul att rida den alls? Så du menar att om du hade en häst som var riktigt tråkig att rida och den hade varit det i över en månad när du köpt den INTE skulle överväga att sälja den? Eller ens kanske ångra lite att du köpte den?

Jag vill också tillägga att jag inte har gett TS rådet att sälja hästen nu utan behålla den en period för att se vad som händer. Låter som jag propagerar för att sälja vilket jag mkt väl kan vara i ett senare skede, men inte nu.

Alla har inte möjlighet att provrida hästen flera gånger. Och känner man att det klickar direkt första gången så hade jag nog inte lagt allt för mkt tid på att provrida den igen.

jag fastnade direkt första provridningen och red endå 3 gånger till för att vara på den säkra sidan, sen med tanke på att hästar faktiskt kan ändra på sej en hel del mellan dagarna beroende på om dom har bra eller dåliga dagar osv så tycker jag man ska känna på hästen flera gånger.

sen så tar de ibland lång tid kanske upp till ett halvår-år för hästen att visa hur den faktiskt är, min häst va ganska så vet inte hur ja ska skriva men utryckslös dom första månaderna, han sa inte mycket och visa inte mycket utan gjorde de jag bad om och va snäll, de va som om han gick och funderade i några månader och man kan nog påstå att han va ganska så tåkig.

sen blev han en helt annan häst, han blev den hästen jag provred igen, alltså ändrade han sej en hel del utrycksmässigt efter flytten.
hade jag nu tänkt som TS och tröttnat på min häst för att han inte va som han va hos den förra ägaren så hade ja sålt direkt..

och de va då inte något fel på omgivningen eller hästen.

att hästen ska hunnit med allting och känna sej hemma på bara 6 veckor tycker ja fortfarande är lite galet.

Jag tror att det beror på vilken inställning man har.

*kl*

Jag trodde åxå man hade häst för att det ska vara KUL...
Om man inte "känner" för hästen så säljer man den helt enkelt...

Jag kan förstå om man haft hästen längre att det kan kännas "dumt" att bara sälja, jämför med ett förhållande, funkar inte förhållandet efter 6 veckor trots "kär vid första ögonblicket" så inte lägger du ner flera månader på att "leta" fel/rätt så man kan va ihop längre ??? Nä man gör slut å inser att "nope fel partner".... Samma med häst enligt mej !

Det var ju bra att din häst ändrade sig efter så pass lång tid. Men berodde det på hästen eller på dig som ryttare? Kan det kanske vara så att du utvecklades som ryttare och kunde plocka fram det där extra hos hästen? Jag tror inte att hästar går och funderar på en flytt i ett par månader för att sen acceptera läget och bli bättre ridmässigt, då tror jag snarare på att det är fler faktorer som spelar in. Visst att vi vill säga att hästar är intelligenta varelser men deras handlingar styrs av instinkter.

Vad är det hästarna ska hinna med på 6 veckor för att bli aklimatiserade menar du?

*kl*

Jag trodde åxå man hade häst för att det ska vara KUL...
Om man inte "känner" för hästen så säljer man den helt enkelt...

Jag kan förstå om man haft hästen längre att det kan kännas "dumt" att bara sälja, jämför med ett förhållande, funkar inte förhållandet efter 6 veckor trots "kär vid första ögonblicket" så inte lägger du ner flera månader på att "leta" fel/rätt så man kan va ihop längre ??? Nä man gör slut å inser att "nope fel partner".... Samma med häst enligt mej !

Men haha, vilken jämförelse:p Om du hittat en kinespojkvän med svaga kunskaper i svenska och tagit med honom hit hade du kastat ut honom om han inte anpassat sig efter x antal veckor?? Jag hade iaf gett det mera tid..;)

Obs, jag tycker inte man kan jämföra människor och hästar över huvudtaget.

Men haha, vilken jämförelse:p Om du hittat en kinespojkvän med svaga kunskaper i svenska och tagit med honom hit hade du kastat ut honom om han inte anpassat sig efter x antal veckor?? Jag hade iaf gett det mera tid..;)

Obs, jag tycker inte man kan jämföra människor och hästar över huvudtaget.

Om du tror att det bara är för att man inte pratar samma språk som gör att man tappar intresset så är det nog mer din syn på ett förhållande än mitt... Men mer troligt är det nog så att hade jag (vilket jag nog inte skulle men ändå) ha skaffat mej en kille från "whereever" som inte trivdes hos mej efter 6 veckor troligen inte vart jag som gjort slut utan mer troligt killen som flyttat hem igen oavsett jag ville eller inte...

Och tycker inte den jämförelsen mellan djur (hund/häst) och människa "haltar" utan är väldigt "fungerande" som jämförelse....

Vilken jämförelse!

Det är ju tur att vi människor har den makten då...att sälja iväg hästen efter ynkliga 6 veckor!

Och sen kanske den kommer till nästa, som inte heller tyckte att det var så kul...sen till en ny igen kanske..osv osv

Men...vad gör det? Den finns ju till bara för människans höga nöjes skull!
:devil:

Och kom igen...6 veckor?!
Nja, lite mer tid än så är dom väl ändå värd?

Måste få säga att det är sådana som du med den inställningen jag är livrädd för att min häst...OM jag nu skulle sälja honom av någon anledning...skulle hamna hos!

Håller helt med föregående talare.
Om man köper ett djur så är det MINSTA man kan göra att ge djuret en ärlig chans. Det är inga leksaker vi sysslar med.
Om det i längden inte fungerar så får man väl sälja hästen. Ibland undrar jag lite över det här med "kemin".. är det inte så att man ibland får se på saker på ett nytt sätt?

Till exempel har jag själv ärvt en a´v mina hästar. Han var inte självvald på något sätt utan mer en plikt jag tog på mig. I början var jag besviken på honom för att han var så olik min förra häst men efter att ha kämpat och tänkt om så har vi "funnit" varandra och är nu ett toppenekipage ihop!

Delvis knapplån, mer en allmän fråga.

Hur lång tid ska man enligt er ge en häst innan man säljer den? Visst, individuellt.. Men hur lång tid tycker ni TS ska ge hästen innan hon säljer den?

Det var ju bra att din häst ändrade sig efter så pass lång tid. Men berodde det på hästen eller på dig som ryttare? Kan det kanske vara så att du utvecklades som ryttare och kunde plocka fram det där extra hos hästen? Jag tror inte att hästar går och funderar på en flytt i ett par månader för att sen acceptera läget och bli bättre ridmässigt, då tror jag snarare på att det är fler faktorer som spelar in. Visst att vi vill säga att hästar är intelligenta varelser men deras handlingar styrs av instinkter.

Vad är det hästarna ska hinna med på 6 veckor för att bli aklimatiserade menar du?

nej ridningen och allt gick jättebra, han arbetade på hur bra som helst men de va inte samma uttryck i honom, i hans sätt att röra sej på och vara på helt enkelt..inte ens sättet att vara i hanteringen heller, de va inte samma entusiasm hos honom på de sättet, han va som i en liten dimma som om han gick och funderade på nåt.

jag köpte honom pga hans härliga positiva inställning och framåtanda för allting och hans sätt att vara på helt enkelt..hans utstrålning kan man väl säga..och han va helt enkelt ganska så blank i början.

jag red ju honom endå en hel del gånger innan jag hämtade honom och sista gången jag red honom innan han va helt min va några timmar innan jag hämtade honom, så vi har passat ihop ridmässigt hur bra som helst från början.

de har hans förra ägare också sagt att han va lite åt de hållet när hon köpte honom också, vissa hästar blir inte sej själva förren efter ganska lång tid.

vad jag menar med att dom ska "hunnit" med eller vad man ska säga är helt enkelt att landa på de nya stället, komma på vart den är med vem den är och hur den ska vara, de tar på krafterna för många hästar att flytta och byta ägare och allt de där, nya hästar osv.

man kan inte förvänta sej att ha kommit underfull med en ny häst på bara 6 veckor, de tar tid att lära känna en häst.

som jag skrev förut så om man nu vill ha en såpass säker häst att den inte förändras på något sätt så får man väl köpa en helt färdig tävlingshäst som är klar för msv och som man vet är helt trygg och lugn och kan hanteras och flyttas lite hur som helst.

hästägande är så mycket mera än bara ridning, gillar man hästens personlighet och sätt att vara så kan man alltid fixa till ridningen, speciellt om man gillade hästen när man provred..tänkte man inte längre än så då måste man vart ganska slarvig och inte kännt på hästen ordentligt vid provridningen.

Delvis knapplån, mer en allmän fråga.

Hur lång tid ska man enligt er ge en häst innan man säljer den? Visst, individuellt.. Men hur lång tid tycker ni TS ska ge hästen innan hon säljer den?

absolut minst ett halvår innan man funderar på att sälja och ge upp tycker jag, går de helt åt helvete och man verkligen inte gillar hästen nånstans så kan man sälja efter så kort tid tycker jag för då tjänar varken ägare eller häst på de.

men helt ett år för då har man i princip lärt känna hästen helt o hållet och kan hästen bra förhoppningsvis och då först tycker jag man gett hästen en rättvis chans.

sen tycker jag de är skillnad om hästen blir rent av farlig för än och man inte klarar av att hantera den, då kan man givetvis sälja tidigare om man försökt med hjälp osv..men inte för att man tröttnar på hästen..fruktansvärt dålig inställning tycker jag.

Svårt att säga en tid...helst inte alls, men om det ska behövas, så torde det ju gå längre tid än 6 veckor innan man bestämmer sej!

Jag skulle vilja säga minst 4-5 månader i alla fall.

Sen är det bara att hoppas att det inte blir någon vandringspokal.

6 månader känns mer rimligt än 6 veckor i a f...oerhört omoget agerande från TS tycker jag. Det är möjligt att TS inte är så gammal i o f sig och då kan det förklara en del.

Man grundar väl inte ett köp på att man "förälskat sig" i hästen i fråga:cool:

Sen är jag absolut FÖR att man inte ska hålla på år efter år med en häst som man kanske är rädd för att rida, inte kan utvecklas med, inte är lämplig till det syfte den var tänkt till från början etc. Det är mer tiden som jag anser alldeles för kort i TS fall.

Det kan ta upp till ett år för en häst att komma till ro på ett nytt ställe, om inte hästen är en van tävlingshäst bör man inte ride den förrän tidigast en månad efter att den kommit till det nya stället. Ge hästen en chans att visa sitt rätta jag, det tar oftast flera månader.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 568
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka