inte rätt häst för mig...

C

cleopatra

Var och provred en häst för 7 veckor sedan och föll pladask för honom. Vi bokade tid för veterinärbesiktning och han gick igenom. Äntligen tänkte jag, den här hästen kommer jag att trivas med.
Men nu efter att ha haft honom i ca 6 veckor känner jag att det kanske inte var riktigt rätt trots allt. Hästen är jättesnäll på alla sätt och vis men jag har liksom tappat gnistan i ridningen. Trodde att jag skulle få en häst att ha kul med, träna och utbilda honom i dressyr och kanske tävla upp till åt minstonde MSV. Men det är helt enkelt inte roligt att rida honom längre, det känns nästan som om jag har tröttnat på honom. Det gör inte saken bättre att han är rädd för allting vilket den förra ägaren inte sa något om.

Just nu känner jag bara för att sälja honom och köpa en ny häst som passar mig bättre. Men vad hade ni gjort? Ska jag lämna bort honom på tillridning ett tag och se om det blir bättre. Det känns bara så jobbigt att berätta för mina föräldrar som hjälpt mig och lagt ner så mycket tid på att köra mig hit och dit för att provrida olika hästar...

Sv: inte rätt häst för mig...

alltså..6 veckor? och du har tröttnat på hästen?
att hästen är rädd för allt kan bero på dej, att de är nytt ställe osv, hästen kanske va konontrygg med förra ägaren..vissa hästar tar längre tid på sej att anpassa sej.

tycker de är lite dålig stil att säga så efter så kort tid..ge hästen en chans, du kanske inte ska äga en häst då om du tröttnar så fort? eller köpa en häst som är i full tävlingskondition som redan går msv och som är helt trygg och säker för alla att rid och som inte är i behov av någon invänjningstid eller hur man ska säga och som inte är beroende av en trygg ledare på de sättet och som kan ut och tävla direkt.

och vad skulle de ge att lämna hästen på tillridning? hästens personlighet är likadan när den kommer tillbaka och de är ju tydligen den du tröttnat på redan?
ge hästen en chans, tycker inte man gör så mot hästarna, att köpa och låta dom flytta till ny ägare och allt och sen inte ge hästen en chans ens att anpassa sej innan den nya ägaren har tröttnat?

tycker du likadant om ett år eller så, när du lärt känna hästen och vet hur den är när den anpassat sej och allt och man fortfarande inte trivs med den då kan man sälja tycker jag..men inte efter så kort tid, då ska man inte köpa häst.
hästar är inga leksaker som man slänger bort och köper nytt för att dom inte lever upp till förväntningarna de första dom gör.

Senast ändrad av en moderator:

Hej !

Jag känner igen symptomen. Men jag tycker inte att du ska tveka att tala om det för dina föräldrar. Skulle det vara så att du bara vill ta en paus i ridningen, så varför inte lämna ut honom på foder ett år eller så ? Om du inte vill det, eller så då återstår bara att sälja honom, och då måste du vara beredd på att många kanske bokar tid och vill se och provrida honom. Det måste du vara beredd på och ta dig tid med.

Det är inte ridningen i säg jag har tröttnat på. Jag har haft egen häst i många år och tränat flitigt. Det är något som jag vill fortsätta med men jag har helt enkelt ingen motivation att rida min nuvarande häst:(

För mig låter det här lite konstigt? Vill du utveckla mera? Känns som om det finns någon orsak bakom? Att tröttna efter 6 veckor låter lite skumt, tycker hästen borde va så seg att den praktiskt taget är död då:p

Är hästen jobbig på något sätt? Eller är det bara så att ni har svårt att få kontakt? Kan det vara så att hästen inte var precis det du tänkt dig och då är du besviken på det?? Känns nästan som om detta är mer fast i dig än i hästen..

Om du är absolut säker att du inte vill ha hästen ska du ju självklart sälja, det är ingen som mår bra av att i längden ha en situation där man inte kommer överens.

Jag har snart haft min nuvarande i ett år, och först nu tycker jag att vi verkligen passar för varandra. Nu känns det som om vi är gjorda för varandra.
Men det tar tid att växa ihop med en häst.

6 veckor är ingen tid. Det tar långt längre tid att växa ihop och komma underfund med varandra. Tror inte du kommer att finna nästa häst annorlunda. Hästen har flyttat från en miljö till en annan, ny ryttare = osäkerhet = kräver jobb för att få hästen trygg med dig samt att den ska lita på att du är en bra ledare. Det sker inte över en natt.

6 veckor är ingenting. Ge hästen en chans eftersom det inte verkar pågrund av hästen som du har tröttnat. Låter mer som du har tröttnat på ridningen i allmänhet, hästar är som sagt inga varor som man byter hur som helst när man tröttnat

Jag tycker allt du skriver är ganska luddigt, jag får inte riktigt en klar bild i just varför du inte vill ha din häst. Men att efter sex veckor säga en sådan sak, det får mig att börja undra. Det känns som du kanske inte är mogen alls ännu för häst, eller att du helt enkelt inte är motiverad tillräckligt mycket. Hästen måste få anpassa sig, det är fruktansvärt viktigt.

Att säga så här efter sex veckor tyder för mig på oerfarenhet.

Det gör inte saken bättre att han är rädd för allting vilket den förra ägaren inte sa något om.

Han var kanske inte alls rädd hos den förra ägaren? Det är väl ofta de beter sig så i början. Det kan väl ta flera månader, kanske ett år t.o.m., innan man känner att man börjar känna sin häst? Jag har haft min pålla i två år, och det är först nu jag känner att vi har riktigt fått kläm på varandra. Visserligen är hon en unghäst, som inte ridits så flitigt, men jag har trots allt haft något med henne att göra dagligen.

Det tar tid för hästar att vänja sig vid nya platser, precis som för människor. Att passa ihop ordentligt kan också ta ganska lång tid, det är mycket som ska stämma och man behöver lära sig att lita på varandra och främst av allt behöver DU göra allt för att lära känna hästen.

Så om hästen inte beter precis som den gjorde hos den förra ägaren så innebär det inte att den har förändrats permanent, eller att ägaren nödvändigtvis ljög, utan att att det tar tid för hästen att vänja sig vid det nya hemmet.

Så länge det inte är några stora problem i hantering eller ridning så tycker jag att du ska lägga ner så mycket energi du bara kan på att försöka tycka om hästen och motivera dig själv till att engagera dig i din nya häst så mycket du kan.

Hästen kan du köpa, men inte vänskap och tillit, det måste du förtjäna.

Jag tycker som dom andra att du ska ge hästen TID.
Man får inte en helt färdig häst, den blir lite vad man gör den till också. Efter 6 veckor kände jag knappt igen min häst bland alla fuxar:rofl:. Det tar ibland flera år innan man växt ihop. Har haft min i 10 år och nu plötsligt blir han rädd för en grind och litar inte på mig, det är inga maskiner det här.

Om jag vore du så skulle jag "bita ihop" i 2 månader till. Om ingen förändring har skett, inte ens det minsta framsteg i dina känslor för honom, då är det inte rätt häst helt enkelt.
Försök under denna tid att verkligen komma nära din häst och kämpa. Men om inget sker till det bättre så tycker jag du ska sälja som sagt.

säger som flera andra, du skriver lite diffust om vad exakt anledningarna är med hästen, förrutom att den är rädd för mycket, som gör att det inte klickar. beskriv lite mera är du snäll så man förstår och kan utveckla lite mera?

Hur reagerar du när hästen blir "rädd för allting" ?

säger som resten, ge den mer tid.

Jag blir galen på sånna som dig som ger upp efter mindre än 2 månader. och de där med att hästen inte var rädd hos förra ägaren har nog med dig att göra, hästar är annorlunda med olika ryttare. den har väl inget förtroende för dig.
kämpa på.

Jag blir galen på sånna som dig som ger upp efter mindre än 2 månader. och de där med att hästen inte var rädd hos förra ägaren har nog med dig att göra, hästar är annorlunda med olika ryttare. den har väl inget förtroende för dig.
kämpa på.

Lite inne på det spåret med, har ridit flera hästar som påståtts vara lättskrämda och rädda men de har vart kolugna i mitt tycke.

Nu har jag ingen aning hur TS är som person eller i sadeln men det är ju något som är värt att nämnas i alla fall :)

har hästen något sällskap? den kanske känner sig ensam om den är utan sällskap. det kanske fanns något/ någon hos förra ägaren som gjorde hästen glad (har hört talas om hästar som blir depprimerade när de lämmnar sina gamla stallkompisar). känndes hästen lika dant när du red honom?
jag tycker du ska ta och spendera mer tid med hästen. ut och gå varje dag och kanske bara rykta. mycket av den enkla kontakten betyder jättemycket. much love for da horse. ge dig och hästen lite mera tid :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka