Inte mata varje dag?

Tibra

Trådstartare
Hej!

Jag o killen ska flytta in till en lägenhet tillsammans i några dagar i veckan, kanske 3- 4 dar. Vi hade då tänkt ta dit ett fint akvarium, lite mysigt och skulle gärna vilja ha något djur i detta, vi tänkte oss då någon fisk eller något.
Problemet är att vi kan ju inte mata dom varje dag tyvärr =/ Och i stort sätt behöver väl alla djur mat varje dag förutom orm och ödla som vi INTE vill ha, inte jag iaf :p Vet du kanske nån slags fisksort eller något djur som man inte behöver mata så ofta som varje dag?

Dum fråga kanske men man kan ju chansa :D

Sv: Inte mata varje dag?

Fiskar behöver man inte mata varje dag, du kan köpa "tabletter" man kan lägga i som räcker i ett visst antal dagar!

Tabletterna vill jag absolut avråda ifrån. Man kan inte på ett bra sätt "mata ikapp", utan antingen skaffar man foderautomat, eller så får firrarna finna sig i att få mat typ varannan dag.
Vi har 8 akvarium hemma, och det händer rätt ofta att vi inte matar dagligen. Yngel matar vi varje dag dock.

Om det krisar och ingen kan kolla till det låter jag det gå max 1-1.5 vecka utan "vakt". Fiskar är rätt tåliga (tänk på att det i naturen varierar vad gäller födotillgång) och många tenderar nog att övermata sina fiskar snarare än att svälta dem. Har jag vakt är det varannan-var tredje dag jag eftersträvar. Har bara vuxna djur.

Det som istället oroar mig mest när man åker bort är om det blir för varmt i lägenheten, någon av pumparna går sönder (gäller väl främst ytterfilter om de stannar för att sedan gå igång igen som vid strömlöshet) eller att det går för lång tid mellan vattenbytena.

Undvik iaf de dära fodertabletterna. De gör nog mer skada än nytta, skulle jag tro då det är svårt att avgöra hur mycket mat firrarna har fått och resultatet kan bli att man istället försämrar vattenkvaliteten.

Okej men så det skulle funka att ha fisk då? är det någon speciell tålig art;)?

Men jaha så när man åker på semester måste man skaffa fisk vakt då?

Ja inte ska man lägga i tabletter som löser upp sig iallafall. Om du visste hur många som dödar alla sina fiskar varje sommar för att det blir övermatat pga tabletterna. Dessutom efterfrågade inte TS ett råd för en enstaka vecka eller två, utan för en längre tid, och då är fodertabletter (dvs flerdagarstabletter) rena döden för akvarium. Tro mig på detta.

Okej men så det skulle funka att ha fisk då? är det någon speciell tålig art;)?

Allt som är lättfött, dvs som inte behöver ett väldikt specifikt foder. Inga discusar eller dvärgciklider, men väl tetror, barber, större ciklider, regnbågsfiskar...

Inte för att jag vill vara elak, men måste ni ha djur om ni bara är där 3 dar i veckan???:o

Fiskar går alldeles utmärkt att mata bara var annan till var tredje dag. Kom ihåg att skaffa en pålitlig timer till lysrören bara.
De flesta fiskar går bra. Fråga i affären vilka du absolut ska undvika.
Det är vanligare att man överutfodrar fiskar än att man svälter dem.

Tja annars kan hon ju lyssna på vad Gabbi sagt som råkar vara "fiskaffärsexpertis" och vet vad hon pratar om.

Jag hade akvarium innan jag köpte hamstrarna, när vi åkte bort matade antingen grannarna, fast för det mesta la vi i tabletter. Det var absolut inga problem. (Vi kunde vara borta 3dagar-2veckor, vi la ändå i tabletter, som var storeksmässigt anpassade för hur länge vi skulle vara borta självklart...)
Nån skrev att det är många fiskar som dör pga att dem äter ihjäl sig på dem där tabletterna - jag hade snarare problem med att tabletterna aldig försvann (fick ta upp dem när vi kom hem) och att dem åt den vanliga maten dåligt. Dem fick typ frusna mygglarver av pappa ibland, det var det ända som slapp ligga och bli grönt på botten.

Matade mina varje kväll. Det funkade bra, men jag tror inte dem lider om dem blir matade mer sällan, så det ska nog funka med fisk i eran lägenhet! :)
Kramkram

Senast ändrad av en moderator:

Nån skrev att det är många fiskar som dör pga att dem äter ihjäl sig på dem där tabletterna -

Nej så stod det inte. Fiskar äter inte ihjäl sig. En övermatning har inget med fiskarnas matvanor att göra, utan är en term för matglada ägare som proppar i långt mer mat än vad akvariet klarar. Ligger det dessutom kvar när man kommer hem har man lagt i alldeles för mycket, och fiskarna hade mått bättre utan.

åh. jag missförstod! Ursäkta verkligen!

Du menar att det blir mycket alger i akvariet? Det var det aldrig när vi hade varit borta o haft tablett i. Fast vi hade bra pump.. Det kanske även beror på vilken sorts tablett man lägger i (alltså vilken tillverkare dem var från)?
Vi bytte även alltid vatten innan vi åkte,kanske beror på det också.

Alger kan det bli, men det är inte särskilt farligt. Vad som kan hända är att nitratnivån (smuts i vattnet som man ofta inte ser) stiger kraftigt.. Om man är för duktig och gör väldigt rent innan man lägger i tabletten så kan det rent av bli nitrit också, vilket är mycket giftigt. Detta händer om man städat bort för många av de nyttiga bakterierna först.

All mat och all fiskavföring kräver också syre för att brytas ner, och i ett sommarvarmt akvarium på 28-30 grader kan det redan innan vara en bristvara. Blir det då för mycket matrester och dyl kan nedbrytningen av dessa skapa en sådan syrebrist att fiskarna i sin tur dör.

Tja annars kan hon ju lyssna på vad Gabbi sagt som råkar vara "fiskaffärsexpertis" och vet vad hon pratar om.

:confused:
Öhh, jag sa absolut inget som sa emot vad Gabbi sa.
Dessutom vet väl du absolut inget om min expertis på akvarieområdet!!!

Jo, men att fråga i fiskaffären blir ju liksom samma som att fråga Gabbi.
Du skrev
Fråga i affären vilka du absolut ska undvika.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 688
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 042
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 500
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar