Inte känslig för skänklarna

thehorsesxD

Trådstartare
Hej! Har ett problem som jag inte är så förtjust i. Problemet är att ponnyn som jag har är okänslig för skänkarna så jag kan sitta o trycka utan resultat.
Frågan är hur man kan göra för att han ska lyssna bättre på skänklarna?

Låt bli att sitta och trycka ;)

Skämt åsido - första frågan, FÖRSTÅR ponnyn vad du vill? Det är ibland skrämmande hur vissa ffa ponnyer verkat ha slarvats igenom utbildningen med. Och att de faktiskt aldrig helt lärt sig grunderna.

Om den förstår, helt säkert och ibte bara "för den är ju x år och riden", så får du helt enkelt förtydliga och väcka den. Lägg till skänkeln, får du ingen reaktion lägg till spöet bakom skänkeln - se till att munnen är fri! - om hästen spurtar iväg framåt är det rätt och bra och den ska inte råka få ett ryck i munnen då. Skit i lagom i det läget - framåt är bra oavsett hastighet.

Gör du rätt tar det inte lång stund innan hästen kommer bjuda framåt när du lägger på skänkeln.

Låt bli att sitta och trycka ;)

Skämt åsido - första frågan, FÖRSTÅR ponnyn vad du vill? Det är ibland skrämmande hur vissa ffa ponnyer verkat ha slarvats igenom utbildningen med. Och att de faktiskt aldrig helt lärt sig grunderna.

Om den förstår, helt säkert och ibte bara "för den är ju x år och riden", så får du helt enkelt förtydliga och väcka den. Lägg till skänkeln, får du ingen reaktion lägg till spöet bakom skänkeln - se till att munnen är fri! - om hästen spurtar iväg framåt är det rätt och bra och den ska inte råka få ett ryck i munnen då. Skit i lagom i det läget - framåt är bra oavsett hastighet.

Gör du rätt tar det inte lång stund innan hästen kommer bjuda framåt när du lägger på skänkeln.
Och inte glömma berömmet när den gör rätt, det är jätteviktigt.

Jag brukar kolla av skänkeln lite redan när jag sitter upp, och skrittar på lång tygel. Stanna hästen, släpp ut tygeln igen (då ska hästen stå kvar, inte kliva iväg så fort man släpper på tygeln), och tryck till med skänkeln lite mjukt. Då ska hästen genast svara framåt, och få lite beröm. Gör så några gånger, det brukar ge resultat rätt snabbt - skänkelhjälpen blir ju tydligare och enklare för hästen när man övar den isolerat, utan att inverka på andra sätt samtidigt.

Varje gång du skänklar och hästen inte reagerar, så lär den sig att inte reagera på skänkeln. Varje gång du skänklar och den går fram, så lär den sig att gå fram.

@Mabuse Har helt rätt. Genom att gnaga med skänkeln utan resultat blir som ett tjat för hästen. Vad gör du om någon säger "Papegoja" 1000 gånger under 40 minuter, och du helt ärligt skiter i varför? - Jo du lär dig ignorera det.

En skänkeldöv häst har helt enkelt "stängt av" ryttarens inverkan. Troligtvis eftersom ryttarens inverkan inte förknippas med något positivt utan något jobbigt. Och då problemet från början är att den struntar i skänkelhjälper så hjälper det inte att klämma och skänkla hela tiden utan det förstärker det negativa.
Jag hade börjat om, helt utan att klandra hästen. Den har säkert lärt sig det här av någon annan tidigare. Nummer 1 är att få den att reagera. Skritt, lång tygel, bara skänkeln som inverkande. En skänkelhjälp skall man bara behöva ge en gång.

Jag hade börjat med en lätt hjälp. får jag ingen reaktion hade jag tagit i ordentligt, inte som straff utan för att vara övertydlig. Så fort hästen reagerad hade jag gett rikligt med beröm. Alltid mer beröm än korrigering. Upprepa många gånger. Efter ett litet tag lär sig hästen inte bara att gå fram för skänkeln utan också att gå fram för lätta skänkelhjälper, och det blir mycket behagligare för er båda.

Jag skulle inte jobba hårt och anstränga mig och göra tunga saker utan beröm. Jag tycker inte heller att man skall förvänta sig att hästen skall göra det utan beröm. Alltför många glömmer berömmet.
Det finns till och med studier som visat att beröm är omk. 60% mer effektivt när man utbildar hästar än korrigering är.

Lycka till :)

@Mabuse Har helt rätt. Genom att gnaga med skänkeln utan resultat blir som ett tjat för hästen. Vad gör du om någon säger "Papegoja" 1000 gånger under 40 minuter, och du helt ärligt skiter i varför? - Jo du lär dig ignorera det.

En skänkeldöv häst har helt enkelt "stängt av" ryttarens inverkan. Troligtvis eftersom ryttarens inverkan inte förknippas med något positivt utan något jobbigt. Och då problemet från början är att den struntar i skänkelhjälper så hjälper det inte att klämma och skänkla hela tiden utan det förstärker det negativa.
Jag hade börjat om, helt utan att klandra hästen. Den har säkert lärt sig det här av någon annan tidigare. Nummer 1 är att få den att reagera. Skritt, lång tygel, bara skänkeln som inverkande. En skänkelhjälp skall man bara behöva ge en gång.

Jag hade börjat med en lätt hjälp. får jag ingen reaktion hade jag tagit i ordentligt, inte som straff utan för att vara övertydlig. Så fort hästen reagerad hade jag gett rikligt med beröm. Alltid mer beröm än korrigering. Upprepa många gånger. Efter ett litet tag lär sig hästen inte bara att gå fram för skänkeln utan också att gå fram för lätta skänkelhjälper, och det blir mycket behagligare för er båda.

Jag skulle inte jobba hårt och anstränga mig och göra tunga saker utan beröm. Jag tycker inte heller att man skall förvänta sig att hästen skall göra det utan beröm. Alltför många glömmer berömmet.
Det finns till och med studier som visat att beröm är omk. 60% mer effektivt när man utbildar hästar än korrigering är.

Lycka till :)

tack för alla svar! Okej, trycker inte direkt med skänkeln men alltså jag skänklar på ganska tydligt men han är väldigt okänslig o brukar skita i att gå.. ? berömmer väldigt mycket när han gör det som är rätt :) har även testat lite av det som ni skrev men har inte fungerat...Ska fortsätta träna på det :)

tack för alla svar! Okej, trycker inte direkt med skänkeln men alltså jag skänklar på ganska tydligt men han är väldigt okänslig o brukar skita i att gå.. ? berömmer väldigt mycket när han gör det som är rätt :) har även testat lite av det som ni skrev men har inte fungerat...Ska fortsätta träna på det :)

Förstår hästen vad skänkeln betyder??

@thehorsesxD fast vet du säkert att den är okänslig och inte oförstående? Hur länge har du haft ponnyn? Vad har den gjort innan du köpte den, utbildningsmässigt? Som tidigare sagts så slarvas det tyvärr många gånger med inridning och utbildning av ponnyer och det kan absolut resultera i vad som upplevs som en okänslig ponny. Och som någon sa innan i tråden om man inte förstår och någon tjatar och tjatar så lär man sig ignorera det man inte förstår :). Har du någon tränare som du rider för?

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 694
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka