Inte föräldraledig alls

Sv: Inte föräldraledig alls

Ja, vill man jobba heltid på ett jobb där barnet inte kan vara med lägger man förmodligen mindre vikt på att helamma. Jag tror nog att det är ett såpass överlagt beslut att man tänkt på den aspekten.

Jag lägger inga värderingar i det, folk får väl göra som de vill? Vill man amma kan man göra det, vill man inte amma är det också ok. Vill man vara hemma är det ok, vill man jobba är det också ok.

Fast varför måste man ha så bråttom med att båda föräldrarna ska få exakt lika mycket tid med barnet? Var sak har sin tid liksom, den första tiden är mamman väldigt viktig (speciellt om man ammar) och senare kommer det för de allra flesta en period där barnet blir väldigt pappigt. När banret blir lite större så kan pappan ta plats på ett helt annat sätt, så upplevde vi det iaf. I början var det mest jag (läs mina bröst) som var det viktiga och som innebar trygghet för My. Nu är pappa precis lika mycket trygghet som jag är för henne. Det hela jämnar ju ut sig med tiden och så länge båda föräldrarna bidrar med att göra det så bra som möjligt för hela familjen så räcker väl det?

Många mammor vill faktiskt amma och det är väl inget fel i det, snarare tvärtom.

//julia

Fast det går ju faktiskt att pumpa ur och ge i flaska också, om man vill. Så får barnet redan från start två föräldrar som kan ge trygghet. För som sagt, vad hade ni gjort om du blivit sjuk i början? Skulle ert barn stått utan trygghet i livet då?

Jag lägger inga värderingar i det, folk får väl göra som de vill? Vill man amma kan man göra det, vill man inte amma är det också ok. Vill man vara hemma är det ok, vill man jobba är det också ok.

Det haller jag med om. Det ar FOR mycket press pa att amma tycker jag :(
Men darmed inte sagt att det ar ok att dissa dem som faktiskt VILL amma. Och for att det ska funka sa ar det faktiskt lattast om mamman ar hemma med barnet de forsta sex manaderna. Det kan ta manga veckor innan amningen fungerar och savitt jag vet ar radet att amningen skall fungera forst innan man introducerar flaska?

Jag korde med flaska fran borjan och fick aldrig amningen att fungera. Men det finns sakerligen manga exempel pa motsatsen ocksa ;)

Är man tvingad som mamma att vara hemma på Irland???:eek: Vad är det för U-lands grejer...

Valkommen till andra lander an Sverige :idea:

I England ar det samma sak. Pappaledigheten ar 2 veckor (i princip obetald) och mamman far resten. Dagis kostar runt 10k SEK i manaden (heltidsplats). Nufortiden gar de flesta tillbaks till jobbet efter forsta barnet men du kan ju tanka dig sjalv hur astronomisk kostnaden blir for tva eller fler dagisplatser :eek:

Men eftersom det ar manga i England som tjanar astronomiskt mycket sa blir barnen ofta dumpade pa dagis eller med en nanny redan som tvamanaders baby, sa att bada foraldrarna kan fortsatta jobba heltid och underhalla sina karriarer.

Handlade det inte om att dela fl rakt av på en gång efter födseln? Just med amning/flaska och så? Jag var hemma de första 6 månaderna just för amningen, sedan var det inga problem att dela tycker jag. Dessutom ammade jag bara 4 månader (och tyckte det var skönt när det var över :o )

Så för att tala klarspråk så tycker du att man inte ska amma utan ge flaska och ersättning direkt?

Nej, jag tycker ingenting. Man får göra precis som man vill.
Men jag anser inte att föräldrarollerna kan bli jämnställda så länge man ammar. Men jag bryr mig inte om vad andra tycker är viktigast.

Senast ändrad:

Vill man amma kan man göra det, vill man inte amma är det också ok. Vill man vara hemma är det ok, vill man jobba är det också ok.

Det håller jag helt & fullt med om :)

Man behöver inte amma alls om man inte vill, det har ingen negativ inverkan på barnet. Var och en gör precis som den vill med amning och ska absolut inte behöva försvara sitt beslut inför andra!

Senast ändrad:

I England ar det samma sak. Pappaledigheten ar 2 veckor (i princip obetald) och mamman far resten. Dagis kostar runt 10k SEK i manaden (heltidsplats). Nufortiden gar de flesta tillbaks till jobbet efter forsta barnet men du kan ju tanka dig sjalv hur astronomisk kostnaden blir for tva eller fler dagisplatser :eek:

Men eftersom det ar manga i England som tjanar astronomiskt mycket sa blir barnen ofta dumpade pa dagis eller med en nanny redan som tvamanaders baby, sa att bada foraldrarna kan fortsatta jobba heltid och underhalla sina karriarer.

Att vi var ganska ensamma i Sverige med vårt system har jag insett. Men att man som man inte ens får vara hemma med sina barn om man vill tycker jag var extremt stenålder (det är ju trots allt Europa). Tänk om mamman tjänar dubbelt så mycket som pappan då är det ju en stor ekonomisk förlust.

Men det blir ju folk utav barnen där med;)

Handlade det inte om att dela fl rakt av på en gång efter födseln? Just med amning/flaska och så? Jag var hemma de första 6 månaderna just för amningen, sedan var det inga problem att dela tycker jag. Dessutom ammade jag bara 4 månader (och tyckte det var skönt när det var över :o )

Vad jag försökte säga är att vill man dela från födseln kan man göra det. Jag lägger inga värderingar i hur man delar, var och en ska väl göra som de tycker är bäst?

För egen del kommer vi köra ett mellanting - vi delar barnledigheten i tre lika delar, den första tar jag, den andra delar vi på, den tredje tar min man. För min kollega passade det bättre att dela från början, för ytterligare någon annan passar det bäst att bägge är hemma på heltid ett halvår, osv.

Det beror ju på omständigheterna, vad man vill, vad man har för jobb, etc.

Fast det går ju faktiskt att pumpa ur och ge i flaska också, om man vill. Så får barnet redan från start två föräldrar som kan ge trygghet. För som sagt, vad hade ni gjort om du blivit sjuk i början? Skulle ert barn stått utan trygghet i livet då?

Fast det där vet man ju inte innan man har sitt barn. Som tidigare nämnt är det inte så självklart att det fungerar, barn är olika, mammor är olika och bröst är olika. För mig fungerade det aldrig att pumpa ur (provade visserligen ingen elektrisk pump) även om jag försökte ett flertal gånger och hade mjölk i överflöd. Hur som helst så spelade det ingen större roll för My ratade flaskan ändå. Visst hade jag tyckt att det var skönt om hon ville ta flaskan efter några månader så att jag kunde vara borta lite längre i från henne än två timmar åt gången, men det gick inte alls förän hon var nästan 9 månader, och då åt hon ju ändå lite annat också.

Hade jag blivit sjuk så hade vi i störta möjliga mån försökt se till att det gick att amma ändå, och skulle det blivit omöjligt så är det klart att det hade fått lösa sig ändå. Men det hade nog krävts en hel del blod, svett och tårar och det hade verkligen inte varit lätt för någon av oss. Som vindivissla tidigare nämnde var det ingenting som vi ville utsätta My för eftersom det inte behövdes.

Jag skrev inte att ett barn blir otryggt av att inte ammas. Jag skrev att det var naturligt att mamman var den första tryggheten för barnet eftersom det finns många igenkänningsfaktorer hos mamman för barnet. Självklart kan ett barn bli tryggt utan sin mamma och utan att ammas om den har en annan person (ex pappan) som ger den närhet och kärlek, men det sa jag inte heller något om. Vad jag menar är, varför krångla till det? Det är enklare av många anledningar att det är mamman som är hemma den första tiden. Men vill man göra på annat sätt så är det väl bara att göra det, jag lägger inga värderingar i det.

Var sak har som sagt sin tid och har barnet en pappa som faktiskt ville ha barn (vilket man ju hoppas och vill att alla har), så behöver man väl inte vara orolig för att barnet och pappan inte ska få en bra och fin kontakt på samma sätt som mamman? Det handlar ju inte enbart om det första halvåret, utan också om resten av barnets liv. Den första tiden kan pappan vara med och knyta an ändå, även om han inte är föräldraledig.

Vad jag reagerade på var att du skrev att du var din dotters enda trygghet den första tiden. Hade du blivit sjuk hade hon alltså mist sin enda trygga punkt i tillvaron.

Det har inte med amning att göra, utan att man låter barnet ha flera trygga punkter redan från början. Då blir det inte lika sårbart.

Vad jag reagerade på var att du skrev att du var din dotters enda trygghet den första tiden. Hade du blivit sjuk hade hon alltså mist sin enda trygga punkt i tillvaron.

Det har inte med amning att göra, utan att man låter barnet ha flera trygga punkter redan från början. Då blir det inte lika sårbart.

Citera gärna där jag skrev att jag var min dotters enda trygghet i början, för det tror jag verkligen inte att jag skrev.

Amingen har visst en hel del med trygghet att göra (eller rättare sagt, det är maten och närheten som blir tryggheten). De som av olika anledningar inte ammar, ersätter den tryggheten med flaskmatning, men det är fortfarande så att det är just mamman som precis i början är den person som barnet känner igen. Ett litet barn kan inte ha många trygga punkter redan från början (om det inte är så att det finns någon annan familjemedlem som umgås med barnet lika mycket som föräldrarna), det räcker absolut med mamma och pappa första tiden. Det är iaf min övertygelse.

Fast det är ju inte helt och hållet sant. I England har man rätt att vara hemma i 12 månader, av vilka nio månader är betald ledighet. De flesta jag känner har valt att vara hemma i ett fullt år och i verkligheten ännu lite längre pga semestrar som kan läggas till. De flesta som kommer tillbaka jobbar sedan deltid.

Från nästa år planerar regeringen att införa föräldraledighet så att pappan har rätt att ta hälften.

http://www.guardian.co.uk/money/2010/jan/28/fathers-six-months-paternity-leave

Ja, vill man jobba heltid på ett jobb där barnet inte kan vara med lägger man förmodligen mindre vikt på att helamma. Jag tror nog att det är ett såpass överlagt beslut att man tänkt på den aspekten.

:bow::bow::bow:

Vad är det för natt ha jobbar??
När jag har jobbat natt har jag sovit på dagen... Tiden blir ju fortfarande densamma när man jobbar natt bara att tiden är skiftad....eller?

Är man tvingad som mamma att vara hemma på Irland???:eek: Vad är det för U-lands grejer...

Det är ju jättebra (självklart skulle jag vilja säga) att han har bra kontakt med sina söner men har han lika bra kontakt som dig är ju frågan...

Jag är ledsen att jag eldar upp mig över detta men det är så jäkla tröttsamt. Bland mina kompisar som får barn så umgås grabbarna precis som vanligt medan jag och den kvinnliga delens umgänge är starkt begränsat. Och det är klart att saker och ting förändras men det ska förändras lika mycket för båda! Det ska inte vara en större grej att mamma vill åka iväg barnlös än att pappa vill åka iväg barnlös och så är det i familjerna i min närhet. Och det är inga svin som är pappor utan de har bra kontakt med sina barn och är kanonpappor men det är ändå skillnad på föräldraskapet. Som jag har sagt tidigare, pappa skulle jag gärna bli:p

Han jobbar ungefär mellan 18-03, sover från 03:30 till 10-11 på morgonen. Jag och barnen går upp runt 8 och har således 2-3 timmar ensamma innan pappa stiger upp.

Citat från http://www.citizensinformation.ie/

Paternity leave is not recognised in employment law in Ireland. In other words, employers are not obliged to grant male employees special paternity leave (either paid or unpaid) following the birth of their child. Annual leave taken following the birth of a child is treated in employment law in the same way as leave taken at any other time of the year. It is at the discretion of the employer to decide who can and cannot take annual leave at a given time.

Some employers in Ireland, (for example, the civil service), do provide a period of paid leave from work for male employees following the birth or adoption of their child. Fathers employed in the civil service are entitled to a period of special (paternal) leave of three days with pay in respect of children born on or after 1 January, 2000 or for children adopted after 1 January 2000.

slut på citatet.

De flesta kvinnorna på irland blir hemmfruar när de får barn.

Jag håller med dig om att man ska dela lika på frihetstiden och att det är viktigt att båda gör något ensamma utan barn.

I början var det mest jag (läs mina bröst) som var det viktiga och som innebar trygghet för My.

Här skriver du att det var mest du som innebar trygghet för barnet i början, eftersom ni enbart ammade henne?

Jag har en kompis som precis fått barn, och där barnet inte kunde dia i början, så de var tvungna att flaskmata. Absolut jobbigt i början, men samtidigt tycker de att det är enorm fördel att barnet faktiskt har en trygghet i bägge föräldrarna, och att de kan turas om att mata om det kniper, även nu när barnet kan ammas.

Ja, jag skrev att det var mest jag som var viktigast och som innebar trygghet för My, inte att det var enbart jag som du skrev. Det är skillnad.

Min man var och är hemma väldigt mycket med oss och trots det, trots att han verkligen kunde ha My mycket så var det mest vid mina bröst hon ville ligga de första två- tre månaderna. Helst skulle hon somna med tutten i munnen och vakna med den i munnen :D Sen vände det ju så småningom och när hon kunde få mat på andra sätt så blev hon ju trygg i det också efter ett tag.

Jag förstår verkligen att man tycker att det är skönt att man kan turas om om matningen. Visst kände jag mig som en mjölkko ett tag, det kan jag villigt erkänna. Trots det skulle jag inte ha velat växla mellan bröst och flaska de första månaderna, det var så praktiskt, mysigt och enkelt när det nu fungerade så bra. Däremot efter en fyra, fem månader hade jag tyckt att det var skönt om My tog flaskan så jag t ex kunde vara iväg i stallet utan att känna mig stressad för att My blev hungrig där hemma. Det var varken kul för mig, My eller maken när hon bara skrek efter bröstet.

Fast det är ju inte helt och hållet sant. I England har man rätt att vara hemma i 12 månader, av vilka nio månader är betald ledighet. De flesta jag känner har valt att vara hemma i ett fullt år och i verkligheten ännu lite längre pga semestrar som kan läggas till. De flesta som kommer tillbaka jobbar sedan deltid.

Från nästa år planerar regeringen att införa föräldraledighet så att pappan har rätt att ta hälften.

http://www.guardian.co.uk/money/2010/jan/28/fathers-six-months-paternity-leave

Nio manader betalt men verkligen inte pa full lon. Efter sex veckor far man runt 110 pund per vecka och det ar ju faktiskt ingenting. Sedan har man RATT att vara ledig i ett ar, men som sagt den faktiska betalningen ar ju usel.
Och sjalvklart jobbar de flesta deltid efterat for det ar manga som inte har rad att betala de hutlosa dagisavgifterna.

De andrar ju hela tiden reglerna till det battre, men nar min make var pappaledig for tva ar sedan sa fick han tva veckor och ersattningen var 104 pund/vecka.

Absolut jobbigt i början, men samtidigt tycker de att det är enorm fördel att barnet faktiskt har en trygghet i bägge föräldrarna, och att de kan turas om att mata om det kniper, även nu när barnet kan ammas.

Här kan jag svara utifrån min situation och jag håller med din väninna, det är otroligt skönt när barnet känner trygghet i båda föräldrarna på ett tidigt stadium.
Jag vet inte om det beror på att min dotter är uppfödd på delvis flaska ( sedan helt flaskbarn ) som hon alltid sett både mig och pappan som likvärdig trygghet.
Jag kan bara gissa mig till att det har lite med saken att göra, tillsammans med andra faktorer som att min sambo jobbar kvällsskift och har såldes haft mycket tid med dottern redan från start.

kl

Kul för alla dom som trivs så otroligt bra på sina jobb att dom gärna vill börja jobba omgående efter förlossningen.
Det gör inte jag och ska bl a av den anledningen vara hemma tills mitt barn är 1 1/2 år och ska börja på dagis. Tanken var inte det från början, men eftersom jag gärna är hemma så länge och min man ska utöka sitt företag, så blir det så. Dessutom får vi mer pengar på att jag är hemma.
Men detta innebär inte att min man skulle vara en sämre pappa eller att han inte vill vara hemma med sitt barn.

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 773
Senast: Kiwifrukt
·
T
Övr. Barn ....en annan tråd gav mig inspiration till denna. Vad blev helt annorlunda än vad du trodde efter förlossningen och när barnet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 985
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar