Inte föräldraledig alls

Sv: Inte föräldraledig alls

Nej för många ( inte alla ) så handlar det verkligen inte om ovilja i att låta pappan vara hemma direkt medan mamman jobbar.

Det fungerar inte för alla om man ska helamma några månader iaf. Mabuse exempel kan således inte ha handlat om helamning ( som jag skrivit om ) utan om delamning med stöd av nappflaska om jag får gissa?!

Det jag ville ha sagt att om man ska helamma så kan det bli rejält knixigt att pappan är hemma direkt medan mamman börjar jobba och att det inte alls handlar om viljan i alla fall, det är inte riktigt så enkelt.

Men det finns ju ingen medicinsk anledning till helamning. Det är väl snarare en prioriteringsfråga - är helamningen viktigast eller möjligheten för pappan att knyta an tidigt?

Knyta an tidigt kan väl ske på andra vis än just vid matning?

För mig är det inte viktigast att helamma, men för en hel del går det inte att kombinera heller. Så det är antingen att amma eller att ge flaska.

Naturligtvis, men det underlättar ju om man träffar barnet, ifall det ska knyta an. Större möjlighet för det rimligen om man jobbar halvtid än om man jobbar heltid.

Svar till Mitten och Brandgul också:

Jag både hoppas och tror att de flesta pappor vill vara (hemma) med sina barn, men så ser ju tyvärr verkligheten inte ut. En nybliven pappa på ett av mina jobb sa när han kom tillbaka efter någon veckas semester innan födseln plus de tio pappadagarna att det var så skönt att vara tillbaka på jobbet eftersom barnet inte sov som det skulle och skrek. Han borde lätt ha kunnat lägga undan av sin väldigt höga månadslön under graviditeten för att kunna vara hemma längre och dela bördan med frugan i början.

Om pappor så gärna vill vara hemma med sina barn skulle det också synas i statistiken över föräldraledighet, vilket det som bekant inte gör.

Så bara för att pappan på ditt jobb sa så, så är det sanning som gäller för alla?

Det finns mammor också som kräks över att vara hemma och vill vara tillbaka på jobbet så snabbt som möjligt. Men det är liksom "finare" än att en pappa vill det?

Jag skaffade barn med en man som ville ha barn. Jag behövde inte övertala eller manipulera honom. Det märks ju i statistiekn hemma hos oss också om jag säger som så, att vi är två föräldrar som tar lika ansvar. Även om det uttryckts på olika sätt. Jag har förmodligen fler vab-dagar, men han har alla planerade ledigheter (utv.dagar och sånt, hämtar tidigare när de stänger tidigare, jobbar deltid, gör alla lämningar och hämtningar uton en per vecka m.m.)

Din man prioriterar alltså gravt fel? Eller räknas inte han för att han är man?

Just min man räknas nog inte in i normen. Han jobbar natt och har således varit hemma med oss varenda dag sedan barnen fötts, och innan dess också. Och ja, hade vi vunnit på lotto hade han hellre stannat hemma än att jobba. Och ja, jag hade gärna delat föräldraledigheten men det finns ingen sån för män på Irland.

Och ja, min man har mycket bättre kontakt med sina söner (mina barn) som han spenderat massa vakentid med, än med sin dotter där han jobbade borta hela tiden. Han tyckte det var hemskt att behöva vara borta från henne.

Absolut är lättare så.

Jag är absolut inte emot att pappan ska vara föräldraledig halva tiden, jag påpekar bara att om man ska amma så kan det bli knixigt att ha pappan hemma första tiden.

Bara om man helammar. Som sagt, min kollega både jobbade och ammade, och det gick bra. Det är väl helt enkelt en prioriteringsfråga.

Sen låter det ju lite på dig som att man inte har så mycket val i ditt yrke? Vinna eller försvinna typ. Så din kollega kanske tyckte att detta var en bra lösning för att hon inte hade något val?

Jag hade fortfarande inte velat vara borta 10 timmar om dagen från min 2-åring, tänk så mycket man hade missat!

Flaskmatning kan bidra till att bebis vägrar bröstet ( amningsstrejk ), något man som mamma kan tänka på om det är så att man gärna vill amma.
Sedan kan produktionen minska iom att man ammar så sällan, att pumpa ur fungerar långt ifrån hos alla.

Det enda jag ville ha fram är att verkligheten inte alltid är så enkel..

Så bara för att pappan på ditt jobb sa så, så är det sanning som gäller för alla?
Jamen självklart! Eller så tog jag ett exempel ur verkligheten för att illustrera det jag menar.
Det finns mammor också som kräks över att vara hemma och vill vara tillbaka på jobbet så snabbt som möjligt. Men det är liksom "finare" än att en pappa vill det?
Ja, det var väl det artikeln handlade om? En mamma som gick tillbaka till jobbet på en gång. (Men som dessutom samtidigt tar hand om barnet.)

Skillnaden är väl att mamman är hemma ändå, hur jobbigt det än är? Men om pappor ser till att vara hemma (tar obetald eller betald semester, går ner i tid etc.) för att underlätta för mamman om de har ett väldigt jobbigt barn så blir jag bara glad av att höra det.

Det handlar inte om vad som är finare än något annat. Det handlar om att kunna få bryta en norm.

Flaskmatning kan bidra till att bebis vägrar bröstet ( amningsstrejk ), något man som mamma kan tänka på om det är så att man gärna vill amma.
Sedan kan produktionen minska iom att man ammar så sällan, att pumpa ur fungerar långt ifrån hos alla.

Det enda jag ville ha fram är att verkligheten inte alltid är så enkel..

Nja, inte om man ser till att amningen funkar bra först innan man börjar med flaska. De har blivit otroligt mycket bättre på sånt nuförtiden på BB, och vet hur man kan få amning och flaskmatning att fungera parallellt. Jag har åtminstone två nyblivna mammor i min närhet där det har funkat utmärkt att kombinera amning och flaska.

Ingen har sagt att verkligheten är enkel, men inte heller att allt är omöjligt.

Sen låter det ju lite på dig som att man inte har så mycket val i ditt yrke? Vinna eller försvinna typ. Så din kollega kanske tyckte att detta var en bra lösning för att hon inte hade något val?

Jag hade fortfarande inte velat vara borta 10 timmar om dagen från min 2-åring, tänk så mycket man hade missat!

Hon hade ett val, många mammor är hemma ett år även i mitt yrke. När man väl är på jobbet måste man jobba, men det är helt ok att vara hemma.

delvis kl

Men det är väl precis lika viktigt för barnet att mamman är hemma och kan knyta an till barnet som att pappan är det? Nu låter det liksom nästan som att det till och med är bättre om det är pappan som är hemma första tiden.

Det är väl självklart att det är enklast att mamman är hemma första tiden om man ska amma? Varför krångla till saker och ting? My ratade flaskan ändå tills hon var nästan 9 månader, så med henne hade det definitivt inte gått att flaskmata och amma parallellt (inte för att vi hade valt det även om det fungerat, men ändå).

Det är självklart att det är viktigt att pappan och barnet också får möjlighet att knyta an till varandra tidigt, men mamman spelar en lite större roll precis i början, framförallt om man ammar (det här åker jag väl på däng för, men det är bara min egen erfarenhet så om någon känner sig stött så är det inte meningen). Det är naturligt, bebisen har legat i mammans mage i nio månader, inte i pappans, och känner igen både ljud och lukter från mamman. Det är väl inte så konstigt att mamman i många fall är bebisens absolut första trygghet? För mig är det faktiskt rätt självklart att det är mamman som är föräldraledig första tiden.

Vi har ju sån lyx att vi båda är (och har varit hela tiden) hemma väldigt mycket tillsammans i och med min mans jobb (brandman). Hans första tio dagar räckte i en månad och efter det så har han varit hemma i genomsnitt 5 dagar i veckan. Jag har inte tagit ut mer än 2,5 dag/vecka under Mys första år så vi har ganska många dagar kvar och de ska förhoppningsvis kunna räcka ett bra tag för oss båda. Både jag och min manhade lätt valt att vara hemma så länge barnen är så små att de inte går i skolan om vi vann på lotto eller liknande =) Vi ser det som en enorm förmån att kunna vara hemma med barnen länge.

//julia

Nja, inte om man ser till att amningen funkar bra först innan man börjar med flaska. De har blivit otroligt mycket bättre på sånt nuförtiden på BB, och vet hur man kan få amning och flaskmatning att fungera parallellt. Jag har åtminstone två nyblivna mammor i min närhet där det har funkat utmärkt att kombinera amning och flaska.

Ingen har sagt att verkligheten är enkel, men inte heller att allt är omöjligt.

Fast du kan inte heller saga att det ar sjalvklart ATT det absolut funkar om man gor si eller sa.

Eller ar det bara du som kan bestamma det?

For min del funkade det inte sa bra att kombinera de tva. Men jag ar val ett undantag...

Nej, men det kan fungera, det vet man inte förrän man har provat. Så att helt stryka möjligheten att dela föräldraledigheten från start för att det kanske inte fungerar att flaskmata verkar överpessimistiskt.

Men visst ar det lustigt att det ibland nastan anses fult att VILJA vara hemma med sina barn?! :crazy:

Gör det? Jag tycker snarare tvärtom, det anses fult att inte vara hemma ett helt år. Om du visste hur många som har tagit för givet att jag såklart ska vara hemma ett år med barnet, och som höjt på ögonbrynen när jag berättar att jag kommer börja jobba igen efter 4,5 månader.

Jag håller med dig.

------------------------------------------------------------
I min föräldragrupp på 12 personer är vi 2 som avser att dela föräldraledigheten så att båda är hemma lika mycket. 9 st vill antingen inte tillbaka till jobbet, eller så har deras män mycket viktiga jobb och kan inte vara lediga, vilket verkar vara precis vad kvinnorna ifråga vill.
En person jobbar en dag i veckan och har så gjort sedan dottern var tre veckor, men är noga med att poängtera att det är för att det ändå är skönt att vara borta när städerskan kommer.

Jag har många vänner som innan barnet kommer sagt att de vill och ska dela föräldraledigheten, men när det kommer till kritan stannar hon hemma och han jobbar eftersom han tjänar mer och tydligen är oumbärlig på jobbet. Lustigt att så många män är det?

Jo mitt inlägget som föranledde denna diskussion var ett svar på varför det inte alltid är enkelt eftersom personen menade på att det här med att pappan är hemma från början handlar om vilja och vill man så är det enkelt löst.

Att BB blivit duktigare på att förklara struntar vissa barn i, det handlar inte om någon speciell teknik eller så utan om att tekniken mellan att suga på bröst och suga på en nappflaska är så olika.

Det känns bara löjligt att forts diskussionen med : Vad kul för din vänninna men jag vet flera fall där det inte har fungerat. Det var inte det som var huvudpoängen och jag har inte skrivit att det är omöjligt, bara att man inte kan planera det innan fullt ut och att det inte alltid är så enkelt.

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 773
Senast: Kiwifrukt
·
T
Övr. Barn ....en annan tråd gav mig inspiration till denna. Vad blev helt annorlunda än vad du trodde efter förlossningen och när barnet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 985
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.