Inte föräldraledig alls

Sv: Inte föräldraledig alls

Nej, men det kan fungera, det vet man inte förrän man har provat. Så att helt stryka möjligheten att dela föräldraledigheten från start för att det kanske inte fungerar att flaskmata verkar överpessimistiskt.

Men det är svårt att planera, anmäla till jobb etc om man inte vet... jag ville kombinera med flaska, hon tog den efter ca 2 mån, men vid 3-4 månader ratade hon amningen istället... och många är ju rädda för just det. Som vill amma. Och en annan i min föräldragrupp lyckades inte med flaska förrän ungen kunde äta mat :D. Så det är så individuellt. Då kan det vara svårt att räkna med att det skall funka, också. Så det går åt båda håll.

Jag var gärna hemma i början för att läka lite efter förlossning, och graviditet (De första veckorna). Jag jobbade 50% när Elina var 7 månader, och maken jobbade 50%. Det var mest jättestressigt och passade inte oss alls - vi hamnade inte i 'hemmaprojektet' och inte riktigt i 'jobbprojektet', såhär i efterhand skulle vi hellre delat ett antal månader hemma. Men man vet ju inte vad man passar med innan :).

Så om du inte kunnat helamma i ett helt år så hade ditt barn svultit ihjäl, menar du? Verkligen?

Nä, jag testade inte så långt. Är du beredd att gå så långt? Att vägra ditt barn bröstet eller flaskan för att det ska äta för att det passar dig och ditt liv?

*kl*

Akelius sparkade gravid dotter

2010-02-17 | Publicerad 09:35 | Uppdaterad 10:57

Fastighetsmiljardären Roger Akelius tvingar sin dotter Anna-Maria Fuxén att lämna sina uppdrag i Akelius Fastigheter.

Anna-Maria Fuxén valdes som 26-åring in i styrelsen för Akelius Fastigheter år 2003. Året därpå blev hon marknadschef och varumärkesansvarig i bolaget, rapporterar Dagens industri.

– Jag har blivit uppsagd. Men jag har inga vidare kommentarer till det. Det får du ta med min pappa, säger hon till Dagens Industri.

Tidigare har hon lämnat styrelseuppdraget i Akelius, men vill inte heller kommentera det.

Som förklaring till att dottern har slutat svarar Roger Akelius via e-post till DI att: "...jag är av den uppfattningen att bolaget behöver en annan kraft under den tid en person är gravid och dessutom har småbarn under två år".

I höstas krävde Roger Akelius sin dotter på 6,4 miljoner kronor med hjälp av Kronofogden. Han ansåg att dottern lånat dessa pengar för att köpa en sommarstuga.

Anna-Maria Fuxén hävdar att det rörde sig om en gåva, inte ett lån. Målet är nu avskrivet eftersom Roger Akelius inte begärt att det ska gå vidare till tingsrätten för att där avgöras som ett sedvanligt tvistemål.

Akelius Fastigheter är en av Sveriges största privata hyresvärdar.
..............

Nej, men det kan fungera, det vet man inte förrän man har provat. Så att helt stryka möjligheten att dela föräldraledigheten från start för att det kanske inte fungerar att flaskmata verkar överpessimistiskt.

Men åtminston på vår jobb har vi måstat säga till i förväg om vi ville vara föräldralediga pga vikarier etc. Det har liksom inte gått att säga att "Jag är hemma om det fungerar för min fru att delamma och för bebisen att ta flaska också".

Kanske helt enkelt för att när barnet är tio år så är det i skolan hela dagarna och sedan ute och leker med kompisarna på kvällarna? Varför skulle man vara föräldraledig då?

SUCK!
Jag sa inte att man skulle vara föräldraledig då men det poängteras hela tiden att barnen bara är små en gång.
Vindvissla skrev: Jag tror faktiskt att en majoritet av föräldrar tycker det är roligare att vara hemma med sin nyfödda (som kommer växa upp) än att gå och jobba (jobbet finns alltid kvar och det är oftast inte mycket som händer på ett par månader).

Och du undrar jag varför det är så roligt att vara hemma med en nyfödd men inte ett äldre barn? Men det är givetvis självklart att föräldraledigheten skall vara när barnet behöver det.
Hon jämför även att jobbet finns kvar men att (den tydligen fantastiska) nyfödd-tiden försvinner. Och att man värderar just den tiden högre än resten av sitts barn levnadstid måste ju då vara pga nyhetens behag.

delvis kl

Men det är väl precis lika viktigt för barnet att mamman är hemma och kan knyta an till barnet som att pappan är det? Nu låter det liksom nästan som att det till och med är bättre om det är pappan som är hemma första tiden.

Det är självklart att det är viktigt att pappan och barnet också får möjlighet att knyta an till varandra tidigt, men mamman spelar en lite större roll precis i början, framförallt om man ammar (det här åker jag väl på däng för, men det är bara min egen erfarenhet så om någon känner sig stött så är det inte meningen). Det är naturligt, bebisen har legat i mammans mage i nio månader, inte i pappans, och känner igen både ljud och lukter från mamman. Det är väl inte så konstigt att mamman i många fall är bebisens absolut första trygghet? För mig är det faktiskt rätt självklart att det är mamman som är föräldraledig första tiden.

//julia

Jag kan tycka att det på ett sätt är viktigare för pappan att vara hemma än mamman eftersom mamman just har "försprånget" att bebisen legat i hennes mage med allt vad det innebär.

Och visst finns det folk som helammar i ett år och då kan ju dessa mammor vara hemma ett år men de mammor jag har i min närhet har helammat i 3-4 månader och då finns det ju ingen anledning att pappan inte kan vara hemma.
Jag vidhåller dock att det handlar om vilja. För vill man saker tillräckligt mycket så får man det oftast att fungera. Visst kan det bli omöjligt om man får ett barn som hellre svälter sig än äter ur flaska men jag tror nog att det är fler barn som klarar flaska än som inte gör det.

Sjalvklart ar det nyhetens behag pa ett satt, det AR fantastiskt i borjan for man har vantat och vantat pa detta lilla barn och antligen sa kommer det och man lever liksom i en liten bubbla i borjan som man faktiskt minns valdigt lange (for alltid?). Ar det sa konstigt?

Att foda barn ar for de flesta kvinnor ett riktigt hart jobb - det gor ont, ar utmattande, man kan fa skador osv. Lagg till det att man kanske inte sovit sa bra i slutet av graviditeten, kanske har lidit av diverse graviditetskrampor plus att man inte far sa mycket somn de forsta veckorna nar bebisen ar "ny". Amningen maste komma igang och funka, det kan ta ett tag - gar inte alls alltid av sig sjalvt och det kraver fysisk narhet mellan mamma och barn for sa ar kroppen gjord; biologi!
Har man gjort snitt sa ar det i sig en stor bukoperation och man maste vila efter den for att laka.

Alla dessa faktorer gor att i de allra flesta fall ar det bast om mamman ar hemma i borjan. Ar det verkligen sa svart att forsta :confused:
Om bada foraldrarna kan vara hemma samtidigt sa ar det ju forstas optimalt, men det ar ju inte alltid mojligt att ordna.

Just min man räknas nog inte in i normen. Han jobbar natt och har således varit hemma med oss varenda dag sedan barnen fötts, och innan dess också. Och ja, hade vi vunnit på lotto hade han hellre stannat hemma än att jobba. Och ja, jag hade gärna delat föräldraledigheten men det finns ingen sån för män på Irland.

Och ja, min man har mycket bättre kontakt med sina söner (mina barn) som han spenderat massa vakentid med, än med sin dotter där han jobbade borta hela tiden. Han tyckte det var hemskt att behöva vara borta från henne.

Vad är det för natt ha jobbar??
När jag har jobbat natt har jag sovit på dagen... Tiden blir ju fortfarande densamma när man jobbar natt bara att tiden är skiftad....eller?

Är man tvingad som mamma att vara hemma på Irland???:eek: Vad är det för U-lands grejer...

Det är ju jättebra (självklart skulle jag vilja säga) att han har bra kontakt med sina söner men har han lika bra kontakt som dig är ju frågan...

Jag är ledsen att jag eldar upp mig över detta men det är så jäkla tröttsamt. Bland mina kompisar som får barn så umgås grabbarna precis som vanligt medan jag och den kvinnliga delens umgänge är starkt begränsat. Och det är klart att saker och ting förändras men det ska förändras lika mycket för båda! Det ska inte vara en större grej att mamma vill åka iväg barnlös än att pappa vill åka iväg barnlös och så är det i familjerna i min närhet. Och det är inga svin som är pappor utan de har bra kontakt med sina barn och är kanonpappor men det är ändå skillnad på föräldraskapet. Som jag har sagt tidigare, pappa skulle jag gärna bli:p

Så för att tala klarspråk så tycker du att man inte ska amma utan ge flaska och ersättning direkt?

Nä, jag testade inte så långt. Är du beredd att gå så långt? Att vägra ditt barn bröstet eller flaskan för att det ska äta för att det passar dig och ditt liv?

Inte för att det passar mig och mitt liv, utan för att barnet ska få vara hemma med sin pappa - ja. Jag lägger enormt stor vikt vid att barnet får en nära och stark relation till bägge sina föräldrar, och verkligen har två föräldrar inte bara på pappret utan också i praktiken. En prioriteringsfråga.

Om barnet matvägrar finns ju hjälp att få, dessutom. Så det går ju knappast så långt som att barnet svälter ihjäl. Det kan ju hända att jag blir allvarligt sjuk t ex, sånt kan man ju inte veta, och då kan jag kanske inte amma ändå, utan barnet måste få i sig näring på annat sätt en period.

Så för att tala klarspråk så tycker du att man inte ska amma utan ge flaska och ersättning direkt?

Optimalt är väl om barnet kan dricka mjölk både från flaska och från bröstet? Så kan bägge föräldrarna mata om det krisar, och man riskerar inte att barnet dör om mamman t ex får blindtarmsinflammation och måste opereras. Och mamman kan få sova någon natt, innan hon blir så knäckt av sömnbrist att hon blir galen och gör barnet illa. Jag ser faktiskt bara fördelar.

Sen kanske det inte fungerar, men det är värt ett försök, tycker jag.

Optimalt absolut ( iaf för mig ).

Men det är fortfarande inte min poäng.
Poängen är att man inte kan planera in och lära sig någon metod i förväg. Barnet kanske accepterar både och så länge som man önskar, barnet kanske ratar flaskan direkt, efter 3 månader eller inte vill ha bröstet alls. Det är inget man kan direkt styra över som förälder om man ändå vill amma och visst det handlar om en sorts vilja ( som Minna86 skrev ), men mest om barnets vilja och inte pappans/mammans.
Den som lever får se, det är absolut värt ett försök och det säger jag absolut inget om.

Men åtminston på vår jobb har vi måstat säga till i förväg om vi ville vara föräldralediga pga vikarier etc. Det har liksom inte gått att säga att "Jag är hemma om det fungerar för min fru att delamma och för bebisen att ta flaska också".

Det där är ju olika. Varken jag eller min man kommer ha vikarie när vi är föräldralediga, så då hamnar ju saken i annat läge.

Men du menar alltså att män inte borde planera in föräldraledighet alls, ifall det är så att barnet vägrar annat än amning under sitt första år?:crazy:

Det låter ju inget vidare, tycker jag. :cool:

Optimalt absolut ( iaf för mig ).

Men det är fortfarande inte min poäng.
Poängen är att man inte kan planera in och lära sig någon metod i förväg. Barnet kanske accepterar både och så länge som man önskar, barnet kanske ratar flaskan direkt, efter 3 månader eller inte vill ha bröstet alls. Det är inget man kan direkt styra över som förälder om man ändå vill amma och visst det handlar om en sorts vilja ( som Minna86 skrev ), men mest om barnets vilja och inte pappans/mammans.
Den som lever får se, det är absolut värt ett försök och det säger jag absolut inget om.

Så vad ska föräldrarna göra, menar du?

Ska mamman per automatik planera in 12 månaders mammaledighet utifall att de kanske får ett barn som vägrar annat än amning?

Ett så litet barn kan ju inte fatta stora beslut själv, och jag skulle nog inte överlåta åt en sexmånaders bebis att bestämma vilken av föräldrarna som den vill ska vara hemma. Det finns många positiva effekter med att pappan är hemma som en sexmånaders bebis inte förstår i den åldern. Som vuxen har man ju lite ansvar för att ta beslut som är bra för barnet på lång sikt, eftersom man förhoppningsvis är lite klokare än ett spädbarn.

Jag pratar om nyfödda och inte 6 månader och uppåt vilket jag nämt tidigare, när har jag nämnt något om att mamman måste vara hemma i 12 månader ?

Föräldrarna ska givetvis planera så att det blir bäst för alla parter, något annat vet jag inte vad du fått för dig?
Om mamman vill amma så måste man ta med det jag tidigare nämnt i beräkningen, vill hon inte amma alls är det lättare. Men hur det kommer att se ut och hur man löser det vet man ju inte förrän efteråt.

Fast varför måste man ha så bråttom med att båda föräldrarna ska få exakt lika mycket tid med barnet? Var sak har sin tid liksom, den första tiden är mamman väldigt viktig (speciellt om man ammar) och senare kommer det för de allra flesta en period där barnet blir väldigt pappigt. När banret blir lite större så kan pappan ta plats på ett helt annat sätt, så upplevde vi det iaf. I början var det mest jag (läs mina bröst) som var det viktiga och som innebar trygghet för My. Nu är pappa precis lika mycket trygghet som jag är för henne. Det hela jämnar ju ut sig med tiden och så länge båda föräldrarna bidrar med att göra det så bra som möjligt för hela familjen så räcker väl det?

Många mammor vill faktiskt amma och det är väl inget fel i det, snarare tvärtom.

//julia

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 773
Senast: Kiwifrukt
·
T
Övr. Barn ....en annan tråd gav mig inspiration till denna. Vad blev helt annorlunda än vad du trodde efter förlossningen och när barnet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 985
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday