Inte föräldraledig alls

Sv: Inte föräldraledig alls

Ha! Ja det kan man kanske tycka.

Fö, lite aktuellt för tråden så skall eu-utskottet rösta om diverse förslag i frågan kvinnors rättigheter och jämställdhet.

Det skall tydligen ha varit den mest aggressiva diskussionen någonsin med mycket upprörda känslor och allt handlar om att man vill lagstadga runt kvinnans...MAMMORS fria vilja.

Förslag som kommit fram men tack och jävla lov skrotats:
* Lagstadgad obligatorisk amning i minst sex månader.
* Mammor förbjuds nattarbete.

Vad som ser ut att gå igenom är obligatorisk mammaledighet i sex veckor i direkt samband med födseln.
För vissa länder är detta att gå framåt, för nordiska länderna är det en tillbakagång.

http://www.dn.se/nyheter/politik/eu-forslag-om-obligatorisk-mammaledighet-1.1049339

Tragiskt eller komiskt att det var utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet som tagit fram dessa förslag när vi i Sverige kommit mycket längre än vad dessa diskussioner har.

Klassiskt skulle jag vilja säga ;)

Det var så man tryckte ut kvinnor ur de bra jobben under industrialiseringen i slutet av 1800-talet början av 1900-talet. Det var tex många kvinnliga grafiker (eller vad de kallas) (dvs alla kvinnliga grafiker som fanns) som fick sparken när nattarbete för kvinnor förbjöds (man satte ju tex för tidningarna på nätterna).

Har för mig att kvinnor var tvingade till kortare arbetstider osv också, så de fick hålla sig till de sämre, tyngre, lägre betalda jobben helt enkelt.

Men vad spelar det för roll om kvinnan inte har pengar till mat till barnen, huvudsaken är ju att myndigheterna bestämmer vad hon klarar :devil:

Efter lite industrihistoria blir man ju illamående av skräck när sådana här förslag kommer upp.

*kl*

Om någon är intresserad så diskuteras just arbetande mammor vs hemmafruar nu på tv4+ ( USA ).

Ujuj jag hade inte kunnat börja jobba så snart men att gå hemma så här länge är för fan värdelöst. Hade helst börjat jobba när Elias var runt 6 månader så hade hans pappa kunnat ta över.

I en annan artikel (i aftonbladet) om samma sak läste jag att förslagen är till för att skydda mamman fran att tvingas av arbetsgivaren att ga tillbaka till jobb tidigare än hon vill och annars bli av med jobbet.

Tänkte jag kunde skriva hur det är här i Österrike, här är mammorna överbeskyddade enl mig.

Under graviditeten far man inte nattjobba alls, och det är ganska hart vilka jobb man far ha. 8 v innan förlossningen maste man ga hem fran jobb, och 8 v efter förlossningen maste man vara hemma. Man har rätt att vara hemma fran sitt jobb i 6 ar utan att bli av med jobbet.
Det finns föräldraledighet för bara pappan, om man tex. väljer 15 manaders föräldrapenning sa far pappan 3 manader utöver det. Men kan dela annorlunda ocksa, men minst 3 till pappan.

Liknande trådar

Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 773
Senast: Kiwifrukt
·
T
Övr. Barn ....en annan tråd gav mig inspiration till denna. Vad blev helt annorlunda än vad du trodde efter förlossningen och när barnet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 985
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar