Inte en dagbok

Alltid lika svårt att komma på en passande rubrik. Men jag får inte riktigt se detta som en dagbok helt och hållet för det blir inte bra.
Men jag vill ändå dela med mig av mina framsteg. Inom flera områden i livet. Sakta men säkert går det.

Från journalanteckningar? Låter ganska standard att kommentera just de sakerna som nämns?
Men vad har det med nånting att göra vilka kläder jag har på mig?
Och något bristande emotionell kontakt är ju bara helt fel. Är det fel att le liksom?
Negativt i tankarna det håller jag med om till 100 % och det är väl det som är hela felet med allting. Jag borde börja tänka mer positivt helt enkelt. Allt löser sig.
Och det är konstigt om det negativa ändå är logiskt för då borde det finnas en grund i det. Tycker det motsätter varandra lite.

Och något bristande emotionell kontakt är ju bara helt fel. Är det fel att le liksom?
Negativt i tankarna det håller jag med om till 100 % och det är väl det som är hela felet med allting. Jag borde börja tänka mer positivt helt enkelt. Allt löser sig.
Och det är konstigt om det negativa ändå är logiskt för då borde det finnas en grund i det. Tycker det motsätter varandra lite.

Alltså, jag fick detta uppskrivet i en journal: "Kläderna är feljusterade, något smutsiga."
Jag hade mina vanliga kläder, som inte var smutsiga 😂 tänker att man får ta saker med en nypa salt kanske.

Det handlar väl snarare om att det blir en extra varningsflagga om någon klär sig på ett sätt som indikerar att den för närvarande inte kan ta hand om sig själv. Något som kan vara bra om vården snappar upp helt enkelt. Lite som att det vore snäppet mer illavarslande om patienten har svårt att orientera sig i tid och rum. Sedan tycker jag inte att det låter motsägelsefullt, eller att det på nåt vis skulle vara "fel" att du log. Och man kan ha ett logiskt tankeflöde även om man är tex. depressiv. Inte heller skulle jag tolka det som att du "bara" borde tänka på positivt. :)

Det är väl någon sorts standard avprickningspunkter? Grundläggande koll av mentalt tillstånd, typ.
Att du klarar av att komma i hela och rena kläder som är avpassade efter årstid och väder, att du vet var du är i tid och rum, att du klarar av att relatera till en annan människa som pratar med dig osv. är saker som används för att checka av i vilket skick du är och om det finns något viktigt som de behöver kolla upp vidare ikring. (ungefär: jag vet inte precis hur de tolkar sakerna och vad det är som checkas av...)

Men skärp dig :banghead:
Orkar inte ens bemöta detta.
Nu tycker jag att du är du lite onödig. @LadyCovergirl förklarade bra vad allt det som du lade ut betyder. En fin gest av henne. En hjälp.

Gissar att läkarna har sina punkter de ska reflektera över i dylika fall. Min läkare har tex flera gånger skrivit icke-suicidal, typ, och jag har bara rent kallt utgått ifrån att det var en ✔️ från hennes sida. Att hon måste reflektera över det.

Senast ändrad:
Men vad i hela friden är du otrevlig mot mig för? Du skriver att det mesta är saker du inte förstår. Jag lägger tid på att förklara vad det betyder och bemöts av ovanstående. Helt obegripligt och faktiskt oerhört oförskämt.
Ja du har rätt. Dumt av mig att skriva så. Jag har uppfattat dig som en av dem som inte alls tycker om mig och att allt jag gör är fel oavsett vad jag gör.
Skrev du så enbart för att vara snäll och hjälpa ber jag hundra gånger om ursäkt ❤️

Ja du har rätt. Dumt av mig att skriva så. Jag har uppfattat dig som en av dem som inte alls tycker om mig och att allt jag gör är fel oavsett vad jag gör.
Skrev du så enbart för att vara snäll och hjälpa ber jag hundra gånger om ursäkt ❤️
Jag uppfattar er två som att ni är rätt olika och att det då och då blir en del missmatch i kommunikationen? @LadyCovergirl

Det här är standardpunkter för att läkaren/psykolgen/sjuksköterskan ska kunna få ett bedömningsunderlag för att göra en samlad bedömning av patientens psykiska mående.
Det är ingen kritik mot dig, men jag förstår att det kan uppfattas så:heart.
Jämför med att vid en somatisk bedömning så kontrolleras ansiktsfärg, andning, blodtryck, puls etc som bedömningsunderlag.

Att du ger svarsleende, dvs bemöter ett leende med ett leende förmodar jag är positivt i sammanhanget, precis som att du klarar att sköta hygien osv.

Jag tycker det är rätt naturligt att det dyker upp alla möjliga tankar, både rimliga och orimliga, när man är gravid. Hela livet ska ju troligtvis förändras. Detta är ju KDs dagbokstråd, nog måste hon få lufta vilka tankar hon vill?
Jag har sagt cirka noll om vad hon eller någon annan ”får” skriva. Det jag skrev var, som de mesta i tråden, en input som hon kan välja att fundera över eller inte.

Det där är typiska punkter som kollas av vid kontakt med psykiatrin.

Naturligtvis säger ditt yttre något om hur du mår och har det, TILLSAMMANS med andra saker.

Det logiska har att göra med att det går att följa med i dina resonemang (vilket ju är långt ifrån självklart just när det gäller patienter i psykiatrin).

Utifrån hur du framställer dig här, låter det du citerar i sin helhet som helt förväntat för mig.

Det är inget fel med att le. Den noteringen visar en del av hur kontakten med dig fungerade (just då). Om den emotionella kontakten inte hade fungerat alls, hade du ju inte gett svarsleende.

Jag skulle rekommendera att du inte läser journalen om dig. Du har av allt att döma ingen nytta av det. Jag ser journaler helt som vårdens arbetsredskap. Jag skulle aldrig läsa min. (Jag tänker inte ens på den som min.)

Det har faktiskt med saker att göra även om det inte känns logiskt för dig utifrån ett möte. Om du dyker upp med hela och rena kläder konsekvent och sedan helt plötsligt början komma i otvättade kläder och har på dig tshirt fast det är kallt så betyder det något.

Bristande emotionell kontakt betyder oftast att man är lite för nedstämd för att lägga hela sin ork på att interagera med läkaren. Det är ganska standard, du ler för att det är en normal grej att göra, vilket är ett svarsleende, är absolut inte negativt.

Men som sagt, dom här anteckningarna har egentligen mycket lite med dig som person att göra utan det är något som man kan jämföra med för att se om du mår bättre eller sämre

Jag har ingen uppfattning alls om dig som person. Däremot möts jag i mitt arbete av just den typen av checklistor och tänkte därför förklara hur jag förstår den avlämning jag får av sjukvården.

Några posititiviteter i kontrast till så mycket negativt jag skrivit:

Partner ska inte smälla några fyrverkerier i år 🥳
Jag känner mig väldigt stabil och självklar i att vara nykter.
M har inte tjatat om abort trots att han verkar vara övertygad om att det är han som är pappan. (Vi skulle sets idag men jag orkade inte riktigt så skjutit upp det till efter nyår)
Har så fina människor i mitt liv ❤️
Och djuren betyder massor!
Har en del roligheter att se fram emot med nya året som kommer.

Det har varit en lugn dag idag och jag hoppas det kan förbli så. En liten ridtur på morgonen. Sen på dagen var jag och partner iväg (han fick ett av sina infall) för att kolla upp en slalombacke. Noll snö men nu hittar vi dit iaf så det är ju bra :D

Snart börja ta in hästar sen ska vi smälta tenn. Ni vet väl att det är hela höjdpunkten på nyårsafton ;)
Man kan sitta sen hur länge som helst och fantisera om vad man ser i dem.

Tittar nog in här mer idag men om inte så:
GOTT NYTT ÅR 🥳 🎉

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 295
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok An tagligen så tycker nån att jag inte borde skriva en dagbok "bara för att skriva av mig". Men det är ju fritt att inte läsa och jag...
Svar
6
· Visningar
2 082
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 821
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka